Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Lue aloitus ajatuksella, en jaksa vastata samoihin asioihin x 10

Vierailija
01.01.2025 |

Opiskelut viittä vaille valmiina. Puuttuu TJK ja vähän yhtä ytoa. Kyllä, olen ollut paljon pois (saikkua unettomuuden takia sun muuta sellaista), mutta silti olen ehtinyt huomaamaan saman kaavan. Taas. Kerran. Olen siis vaihdellut TJK-paikkoja usein, ihan jo muuttojen takia ja sitten on ollut muitakin syitä.

Tämänhetkinen paikka on selkeästi paras kaikista, joissa olen ollut. Olen aidosti sitä mieltä. SILTI meininki työpaikalla on ollut tämä: näen pomoa tai en näe. Työntekijät haahuilevat sinne tänne. Pomo on näennäisesti ohjaajani (pakollinen TJK:ssa), mutta todellisuudessa hän delegoi (lolz) ohjaukset muille. Minä sitten juoksen ympäri työpaikkaa etsimässä työntekijöitä ja kyselen ohjeita, että mitä voisin tehdä.

Tähän väliin sanon, että vaikka tämä kuulostaa red flagilta, ei ole kyseessä mitään kiusaamista tai ilkeilyä, vaan työpaikka on suuri, työntekijöitä paljon, ikinä ei tiedä että missä kukakin viilettää. Eli en missään nimessä koe, että saan jotenkin huonoa kohtelua tai mitään, vaan työpaikan meininki on vähän kaoottinen.

No, saan työtehtävän ja teen sitä. Jossain vaiheessa joudun taas juoksemaan kiinni jonkun ja kysymään lisäohjeita. Loppujen lopuksi päivän saldo on se, että olen tehnyt yhdestä kolmeen työtehtävää. Näyttölomakkeissa on vino pino vaatimuksia, mutta yhdessäkään, en YHDESSÄKÄÄN työpaikassa pääse näitä opettelemaan ikinä. Kukaan ei opeta minua. Kukaan ei anna käteen paperia ja kerro mitä siinä on, mitä se tarkoittaa, miten se auttaa näytössäni. Minut vain heitetään tekemään töitä, ja minun pitäisi oppia asiat, joita en edes saa tehdä.

Aina sama homma. Ai-na. Kouluttajat tietävät tämän kyllä aivan vallan mainiosti, mutta ulkoistavat itsensä kaikesta ja laittavat minut hoitamaan likaiset työt, eli valittamisen ja asioiden puheeksi ottamisen. Olen moneen kertaan kertonut tämän saman kouluttajille, mutta mitään ei tapahdu. Kukaan ei tee asian eteen mitään, vaikka kuinka monta kertaa siitä jankutan.

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjk lyhenne ei ole tuttu, vaikka useampi ammatillinen tutkinto taskussa. Viimeisin vuosi sitten suoritettu. Olen siis suorittanut useita harjoitteluita ja ollut myös ohjaajana opiskelijoille.

Ensinnäkin, esimies ei osaa perehdyttää alan töihin. Esimiehellä on omat työtehtävät. Kuulostaa siltä, että et ole tekemässä näyttöä esimiestyöhön liittyen, jos juoksentelet muiden työntekijöiden perässä. Toiseksi, ennen harjoittelua keskustelet harjoittelun ja näytön sisällöstä, konkreettiset työtehtävät. Kun sisältö on ok, kirjoitetaan sopimus ja sovitaan kuka perehdyttää näihin konkreettisiin työtehtäviin. Onko yksi työtehtävä ja yksi perehdyttäjä vai teettekö suunnitelman työtehtävistä ja kuka perehdyttää ja milloin. Kolmanneksi, mieti näyttö etukäteen. Onko näyttösi toiminta tietyltä ajalta vai konkreettinen tuotos?

Pitää olla aktiivinen jo ennen sopimuksen kirjoittamista. Pitää tietää aikataulut, työtehtävät ja mielellään joku ajatus kuinka näyttö toteutetaan. Pitää tietää omat tavoitteet ja kuinka ne suoritetaan. Jos et silti onnistu tekemään näyttöjä, olet valinnut vääränlaisen työpaikan kyseiseen harjoitteluun. Yleensä kyse on siitä, että opiskelija ei ole kertonut tarpeeksi harjoittelun ja näytön sisällöstä. Monesti myös opiskelijat yliarvioivat oman osaamisensa. Tehdään useaa näyttöä samaan aikaan, jotka on aikataulutettu huonosti. Toimintaympäristöön tutustumiseen ja työtehtävien harjoitteluun ennen näyttöä on varattu aivan liian vähän aikaa suhteessa opiskelijan tasoon. Erityisesti jos olet nuori ja et ole ollut töissä. Jos juoksentelet työntekijöiden perässä päivät pitkät, et ole selvästikään päässyt kiinni toimintaympäristöön tai työtehtäviin, etkä ole valmis ammatilliseen näyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän