Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Lue aloitus ajatuksella, en jaksa vastata samoihin asioihin x 10

Vierailija
01.01.2025 |

Opiskelut viittä vaille valmiina. Puuttuu TJK ja vähän yhtä ytoa. Kyllä, olen ollut paljon pois (saikkua unettomuuden takia sun muuta sellaista), mutta silti olen ehtinyt huomaamaan saman kaavan. Taas. Kerran. Olen siis vaihdellut TJK-paikkoja usein, ihan jo muuttojen takia ja sitten on ollut muitakin syitä.

Tämänhetkinen paikka on selkeästi paras kaikista, joissa olen ollut. Olen aidosti sitä mieltä. SILTI meininki työpaikalla on ollut tämä: näen pomoa tai en näe. Työntekijät haahuilevat sinne tänne. Pomo on näennäisesti ohjaajani (pakollinen TJK:ssa), mutta todellisuudessa hän delegoi (lolz) ohjaukset muille. Minä sitten juoksen ympäri työpaikkaa etsimässä työntekijöitä ja kyselen ohjeita, että mitä voisin tehdä.

Tähän väliin sanon, että vaikka tämä kuulostaa red flagilta, ei ole kyseessä mitään kiusaamista tai ilkeilyä, vaan työpaikka on suuri, työntekijöitä paljon, ikinä ei tiedä että missä kukakin viilettää. Eli en missään nimessä koe, että saan jotenkin huonoa kohtelua tai mitään, vaan työpaikan meininki on vähän kaoottinen.

No, saan työtehtävän ja teen sitä. Jossain vaiheessa joudun taas juoksemaan kiinni jonkun ja kysymään lisäohjeita. Loppujen lopuksi päivän saldo on se, että olen tehnyt yhdestä kolmeen työtehtävää. Näyttölomakkeissa on vino pino vaatimuksia, mutta yhdessäkään, en YHDESSÄKÄÄN työpaikassa pääse näitä opettelemaan ikinä. Kukaan ei opeta minua. Kukaan ei anna käteen paperia ja kerro mitä siinä on, mitä se tarkoittaa, miten se auttaa näytössäni. Minut vain heitetään tekemään töitä, ja minun pitäisi oppia asiat, joita en edes saa tehdä.

Aina sama homma. Ai-na. Kouluttajat tietävät tämän kyllä aivan vallan mainiosti, mutta ulkoistavat itsensä kaikesta ja laittavat minut hoitamaan likaiset työt, eli valittamisen ja asioiden puheeksi ottamisen. Olen moneen kertaan kertonut tämän saman kouluttajille, mutta mitään ei tapahdu. Kukaan ei tee asian eteen mitään, vaikka kuinka monta kertaa siitä jankutan.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea tilanne, ettei ole nimetty kunnollista ohjaajaa. Meillä maksetaan opiskelijan ohjaamisesta normaalin palkan päälle palkan lisää, tämä on lisännyt innostusta. Ota puheeksi pomon kanssa, että kun hän vaikuttaa olevan kovin kiireinen niin voisiko joku muu ohjata. Vaikka viikon pari joku ja sitten seuraava, jos kukaan ei halua ohjattavaa koko ajaksi. Tiedön, että oman työn ohella opiskelijan ohjaus ei välttämättä kovin kivaa ole, ei vaan jaksa. Tämä on koko ammatillisen opiskelun huono puoli, että opiskelijat laitetaan oppimaan työpaikoille, kun ennen asiat opetettiin koulussa ja sitten työpaikalla pääsi tekemään jo osaamaansa hommaa enemmän ja tuli rutiinia. 

Jossain lehdessä luki, ettei esim. autokorjaamot enää ota vastavalmistuneita töihin, kun ne eivät osaa mitään. Nyt kun hallitus on vähentänyt ammatillisen opetuksen rahoitusta, tilanne ei parane. 

Mutta ota itse vastuu ja ota asia puheeksi.

Vierailija
42/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukuisia kertoja yrittänyt ottaa puheeksi tämän ongelman. Kouluttajien velvollisuus on olla yhteydessä työpaikan kanssa ja pysyä kärryillä siitä mitä olen tehnyt ja oppinut. Ei vain toteudu käytännössä.

No hoida itse. Tai lopeta opiskelu ja mene hanttihommiin. Oletko ihan varma edes siitä, että olet ymmärtänyt asian tarkalleen oikein, vai miten tuosta oppilaitoksesta on voinut koskaan valmistua ketään, jos eivät tee töitään? Ota yhteyttä kouluttajien esimiehiin? Jokaisella opettajallakin on pomo, jolle voit valittaa heitän toiminnastaan. Samoin harjoittelupaikalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat hyödyllisempiä vastauksia, voisit aloittaa vaikka sillä, että kerrot, mikä ihme on TJK? Se on joku teidän alanne lyhenne, jota muut eivät ymmärrä. Lisäksi voisit kertoa, mitä tutkintoa olet suorittamassa, toisen asteen, ammattikorkeakoulun vai yliopiston. Kaikissa niissä voi opiskella kaupallista alaa.

Sitten voisit vielä tarkistaa oman asenteesi. Jos lähdet siitä oletuksesta, että olet yksin oikeassa ja kaikki muut vain ilkeilevät, niin sitä tuolla hyökkäävällä asenteellasi kyllä saatkin.

Vierailija
44/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko ainakin alan? Kaupallinen, sosiaali, tekninen vai mikä? 

En ymmärrä miten se liittyy tähän? Kun pointti on vain se, etten saa tehdä vaadittuja asioita työpaikalla enkä tiedä miten helkkarissa voin ikinä saada näyttöä kasaan tätä menoa.

Ota ne paperit ja pyydä pomolta 1-on-1 missä käytte läpi tuon uudestaan. Kyllä heillä on se velvollisuus järjestää, kun ovat sinut sinne ottaneet. Työelämässä on jos jonkinlaista suhaajaa, jotka eivät ole asemissaan todellakaan taitojensa vuoksi, ja joskus heitä on pakko itse pomottaa jos haluaa saada omat juttunsa tehtyä

Kumpi on päällä, koulutettava vai pomo?

Vierailija
45/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkea tilanne, ettei ole nimetty kunnollista ohjaajaa. Meillä maksetaan opiskelijan ohjaamisesta normaalin palkan päälle palkan lisää, tämä on lisännyt innostusta. Ota puheeksi pomon kanssa, että kun hän vaikuttaa olevan kovin kiireinen niin voisiko joku muu ohjata. Vaikka viikon pari joku ja sitten seuraava, jos kukaan ei halua ohjattavaa koko ajaksi. Tiedön, että oman työn ohella opiskelijan ohjaus ei välttämättä kovin kivaa ole, ei vaan jaksa. Tämä on koko ammatillisen opiskelun huono puoli, että opiskelijat laitetaan oppimaan työpaikoille, kun ennen asiat opetettiin koulussa ja sitten työpaikalla pääsi tekemään jo osaamaansa hommaa enemmän ja tuli rutiinia. 

Jossain lehdessä luki, ettei esim. autokorjaamot enää ota vastavalmistuneita töihin, kun ne eivät osaa mitään. Nyt kun hallitus on vähentänyt ammatillisen opetuksen rahoitusta, tilanne ei parane. 

Kyllä minä voin kysyä, mutta seuraava ongelma on se, että kun minulle vain annetaan työtehtäviä. Jotain ihan perus. Kuitenkaan vahingossakaan en saa tehdä mitään mitä näyttölomakkeessa vaaditaan. En saa tutkia mitään asiakirjoja, kukaan ei kerro mistään mitään. Pitää koko ajan seurailla että missä voisi tapahtua jotain ja luikkia, tai yrittää luikkia sinne selän taakse kuuntelemaan. Väsyttävää touhua. Ihan pelleilyä tämä nykyajan opiskelu.

Vierailija
46/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on kovin erilaista kuin opiskelu. Ei töissä ole ketään joka antaa valmiin paperin käteen että tee nämä asiat ja tee ne tällä tavalla. Nyt vähän itseohjautuvuutta peliin! Ole omatoiminen! Tee ne asiat jollain tavalla. Jos teet ison virheen, niin kyllä siinä kohtaa pomoa alkaa kiinnostaa. Todennäköisesti et edes voi tehdä virhettä, ei ole niin väliä millä tavalla teet ne asiat.

Voi luoja!!! TJK on OPISKELUA TYÖPAIKALLA. En minä ole missään työsuhteessa. 

joku tätä jo kysyi ja toinen ystävällisesti huomautti aiheesta - mikä ihme on TJK? Ja että käytät lyhenteitä, selittämättä mitä ne tarkoittavat.

Vierailija
47/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alalla on ainakin selkeää, että oppilaitokset noudattavat maailman trendejä, siinä missä suomifirmat tulevat n. 20v jäljessä. Opiskelija on siis periaatteessa alalle pätevämpi asiantuntija, joka vituttaa joitakin firmoja, jotka haluavat alistuvia naulapoikia

Vierailija
48/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat hyödyllisempiä vastauksia, voisit aloittaa vaikka sillä, että kerrot, mikä ihme on TJK? Se on joku teidän alanne lyhenne, jota muut eivät ymmärrä. Lisäksi voisit kertoa, mitä tutkintoa olet suorittamassa, toisen asteen, ammattikorkeakoulun vai yliopiston. Kaikissa niissä voi opiskella kaupallista alaa.

Sitten voisit vielä tarkistaa oman asenteesi. Jos lähdet siitä oletuksesta, että olet yksin oikeassa ja kaikki muut vain ilkeilevät, niin sitä tuolla hyökkäävällä asenteellasi kyllä saatkin.

Eiköhän ap suorita toisen asteen tutkintoa. Yto on amiksessa. Lisäksi ap:n älynlahjoilla ei mihinkään ammattikorkeaan tai yliopistoon mennä. 

Vierailija
49/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että ap:lle ei ole tarjolla palkkatöitä harjoittelun jälkeen. Ap vaikuttaa sekavalta ja häiriintyneeltä ulosantinsa perusteella. Jo aloitusviestistä saa todella sekavan kuvan. Kannattaisi opetella kirjoittamaan kunnolla.

Mikä v#ttu sinua vaivaa? Minä saatan tietää ihan aavistuksen paremmin että miksi en pääse sinne töihin. Sinä et siitä asiasta tiedä yhtään mitään. 🙄

Vierailija
50/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ota itse v

No huomenna ota se asiakirja käteen ja seuraa pomoa kuin hai laivaa, että sinun pitäisi päästä tekemään näitä näyttöpaperin tehtäviä. Perseestä joo, mutta vielä enemmän perseestä on varmaan se ettet valmistu kun et saa tehtäviä tehtyä.

Vierailija
51/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ap suorita toisen asteen tutkintoa. Yto on amiksessa. Lisäksi ap:n älynlahjoilla ei mihinkään ammattikorkeaan tai yliopistoon mennä. 

Sinähän tiedät ihan helvetisti minun älynlahjoistani🙄 Kyllä minä jatkan ammattikorkeaan, sori vaan kusipää.

Vierailija
52/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että ap:lle ei ole tarjolla palkkatöitä harjoittelun jälkeen. Ap vaikuttaa sekavalta ja häiriintyneeltä ulosantinsa perusteella. Jo aloitusviestistä saa todella sekavan kuvan. Kannattaisi opetella kirjoittamaan kunnolla.

Mikä v#ttu sinua vaivaa? Minä saatan tietää ihan aavistuksen paremmin että miksi en pääse sinne töihin. Sinä et siitä asiasta tiedä yhtään mitään. 🙄

Kyllä se näkyy sun viesteistä miksi sua ei haluta töihin sinne.

Vierailija
53/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepa ikäviä ihmisiä, jotka täällä tylytätte! 

En edes ole ap mutta silti minuakin ärsyttää.

Menkää päikkäreille tai syömään, ne yleensä auttaa. 

Vierailija
54/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa ei ole minua kiinnostavaa alaa. Muuten jatkaisin sinne.

Vierailija
55/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän tiedät ihan helvetisti minun älynlahjoistani🙄 Kyllä minä jatkan ammattikorkeaan, sori vaan kusipää.

Et muuten jatka koska sun äly ei riitä. Sä et sitä itse päätä pääsetkö sinne vai et. Sun älyn taso näkyy ihan aloituksesta lähtien tässä ketjussa.

Vierailija
56/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opiskelet merkonomiksi. Nyt ymmärrän miksi sinua ei päästetä arkistoihin. Tuolla itseohjautuvuuden puutteella AMK:sta tuleekin melkoinen taistelu. Tsemppiä vaan siihen.

Vierailija
57/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa ei ole minua kiinnostavaa alaa. Muuten jatkaisin sinne.

Etkä jatkaisi koska et pääsisi sinne.

Vierailija
58/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näkyy sun viesteistä miksi sua ei haluta töihin sinne.

Sinä et edelleenkään v#ttu tiedä miksi sinne ei pääse, mikä siinä on liian vaikeaa ymmärtää?? V#ttu että menee hermo tuollaisiin kusipäihin. 

Vierailija
59/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä Yto sitten on?

Vierailija
60/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettepa ikäviä ihmisiä, jotka täällä tylytätte! 

En edes ole ap mutta silti minuakin ärsyttää.

Menkää päikkäreille tai syömään, ne yleensä auttaa. 

Ihan v#tun raivostuttavaa kun täällä ei voi sanoa yhtään mitään ilman, että puoli palstaa hyökkää kimppuun ja v#ttuilee. Mitä minä olen teille tehnyt??????

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi