Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Lue aloitus ajatuksella, en jaksa vastata samoihin asioihin x 10

Vierailija
01.01.2025 |

Opiskelut viittä vaille valmiina. Puuttuu TJK ja vähän yhtä ytoa. Kyllä, olen ollut paljon pois (saikkua unettomuuden takia sun muuta sellaista), mutta silti olen ehtinyt huomaamaan saman kaavan. Taas. Kerran. Olen siis vaihdellut TJK-paikkoja usein, ihan jo muuttojen takia ja sitten on ollut muitakin syitä.

Tämänhetkinen paikka on selkeästi paras kaikista, joissa olen ollut. Olen aidosti sitä mieltä. SILTI meininki työpaikalla on ollut tämä: näen pomoa tai en näe. Työntekijät haahuilevat sinne tänne. Pomo on näennäisesti ohjaajani (pakollinen TJK:ssa), mutta todellisuudessa hän delegoi (lolz) ohjaukset muille. Minä sitten juoksen ympäri työpaikkaa etsimässä työntekijöitä ja kyselen ohjeita, että mitä voisin tehdä.

Tähän väliin sanon, että vaikka tämä kuulostaa red flagilta, ei ole kyseessä mitään kiusaamista tai ilkeilyä, vaan työpaikka on suuri, työntekijöitä paljon, ikinä ei tiedä että missä kukakin viilettää. Eli en missään nimessä koe, että saan jotenkin huonoa kohtelua tai mitään, vaan työpaikan meininki on vähän kaoottinen.

No, saan työtehtävän ja teen sitä. Jossain vaiheessa joudun taas juoksemaan kiinni jonkun ja kysymään lisäohjeita. Loppujen lopuksi päivän saldo on se, että olen tehnyt yhdestä kolmeen työtehtävää. Näyttölomakkeissa on vino pino vaatimuksia, mutta yhdessäkään, en YHDESSÄKÄÄN työpaikassa pääse näitä opettelemaan ikinä. Kukaan ei opeta minua. Kukaan ei anna käteen paperia ja kerro mitä siinä on, mitä se tarkoittaa, miten se auttaa näytössäni. Minut vain heitetään tekemään töitä, ja minun pitäisi oppia asiat, joita en edes saa tehdä.

Aina sama homma. Ai-na. Kouluttajat tietävät tämän kyllä aivan vallan mainiosti, mutta ulkoistavat itsensä kaikesta ja laittavat minut hoitamaan likaiset työt, eli valittamisen ja asioiden puheeksi ottamisen. Olen moneen kertaan kertonut tämän saman kouluttajille, mutta mitään ei tapahdu. Kukaan ei tee asian eteen mitään, vaikka kuinka monta kertaa siitä jankutan.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi keinot saada tkj tehtyä. Mikä se sitten onkin, kun et ole kertonut.

Työpaikalla ei ole resursseja eikä välttämättä osaamista auttaa asiassa. Joku saattaa tietää ja osata, mutta on monia mahdollisia syitä siihen, ettei hän tule esille. Ainakaan itse en olisi valmis auttamaan. Suurimpana syynä on yksinkertaisesti se, ettei aikaa ole. 

Vierailija
62/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettepa ikäviä ihmisiä, jotka täällä tylytätte! 

En edes ole ap mutta silti minuakin ärsyttää.

Menkää päikkäreille tai syömään, ne yleensä auttaa. 

Ihan v#tun raivostuttavaa kun täällä ei voi sanoa yhtään mitään ilman, että puoli palstaa hyökkää kimppuun ja v#ttuilee. Mitä minä olen teille tehnyt??????

Alkuun voisit opetella kirjoittamaan oikeita sanoja. Lisäksi lopeta tuollainen ylimielinen asenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat hyödyllisempiä vastauksia, voisit aloittaa vaikka sillä, että kerrot, mikä ihme on TJK? Se on joku teidän alanne lyhenne, jota muut eivät ymmärrä. Lisäksi voisit kertoa, mitä tutkintoa olet suorittamassa, toisen asteen, ammattikorkeakoulun vai yliopiston. Kaikissa niissä voi opiskella kaupallista alaa.

Sitten voisit vielä tarkistaa oman asenteesi. Jos lähdet siitä oletuksesta, että olet yksin oikeassa ja kaikki muut vain ilkeilevät, niin sitä tuolla hyökkäävällä asenteellasi kyllä saatkin.

Eiköhän ap suorita toisen asteen tutkintoa. Yto on amiksessa. Lisäksi ap:n älynlahjoilla ei mihinkään ammattikorkeaan tai yliopistoon mennä. 

Mikä tämä Yto sitten on?

Yhteiset tutkinnon osat

Vierailija
64/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat hyödyllisempiä vastauksia, voisit aloittaa vaikka sillä, että kerrot, mikä ihme on TJK? Se on joku teidän alanne lyhenne, jota muut eivät ymmärrä. Lisäksi voisit kertoa, mitä tutkintoa olet suorittamassa, toisen asteen, ammattikorkeakoulun vai yliopiston. Kaikissa niissä voi opiskella kaupallista alaa.

Sitten voisit vielä tarkistaa oman asenteesi. Jos lähdet siitä oletuksesta, että olet yksin oikeassa ja kaikki muut vain ilkeilevät, niin sitä tuolla hyökkäävällä asenteellasi kyllä saatkin.

Eiköhän ap suorita toisen asteen tutkintoa. Yto on amiksessa. Lisäksi ap:n älynlahjoilla ei mihinkään ammattikorkeaan tai yliopistoon mennä. 

Sinähän tiedät ihan helvetisti minun älynlahjoistani🙄 Kyllä minä jatkan ammattikorkeaan,

Sinä olet aivan helvetin häiriintynyt. Mitä hemmettiä olen sinulle tehnyt???????

Vierailija
65/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että ap:lle ei ole tarjolla palkkatöitä harjoittelun jälkeen. Ap vaikuttaa sekavalta ja häiriintyneeltä ulosantinsa perusteella. Jo aloitusviestistä saa todella sekavan kuvan. Kannattaisi opetella kirjoittamaan kunnolla.

Mikä v#ttu sinua vaivaa? Minä saatan tietää ihan aavistuksen paremmin että miksi en pääse sinne töihin. Sinä et siitä asiasta tiedä yhtään mitään. 🙄

Kyllä se näkyy sun viesteistä miksi sua ei haluta töihin sinne.

Sinä et edelleenkään v#ttu tiedä miksi sinne ei pääse, mikä siinä on liian vaikeaa ymmärtää?? V#ttu että menee hermo tuollaisiin kusipäihin. 

Sä itse tässä se suurin kusipää olet ja siksi tu

V#ttu että olet häiriintynyt. Et tiedä helvetin v#ttua työpaikastani. Minä tiedän miksi sinne ei pääse. Yritä nyt jumalauta ymmärtää.

Vierailija
66/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla se oppiminen usein tapahtuu työpaikoilla. Siellä täytyy kysellä ja pyytää apua.

Jos tiedät mitä asioita sun täytyy oppia, niin keskityt kyselemään niistä. Hyvin harvassa paikassa yksikään työntekijä ehtii opastamaan niinkuin opettaja koulussa. Kyllä niitä töitä täytyy itsenäisesti pystyä opettelemaan sen ohjauksen varassa minkä onnistuu saamaan.

Vierailija
67/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän nyt nätisti kysellä: AP - oletko mahdollisesti kirjolla? Tyylisi käsitellä asiaa ja tapasi reagoida muihin kommentoijiin on aika äkkijyrkkä. Vähäisillä tiedoilla on vaikea antaa kattavaa vastausta tai tukea, joten on luonnollista, että muut kirjoittajat pyytävät täsmennyksiä.

Siis teille ei mene ymmärrykseen niin simppeli asia, että jos aloituksen lyhenteet eivät aukea, niin ette ole ketjun kohderyhmää??? Tiedän, että erittäin moni tietää mikä on yto ja TJK. Tämä on ehkäpä näille ihmisille suunnattu ketju???

Vierailija
68/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti googlettaa kun ap ei vaivaudu vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen vaan keskittyy lapselliseen kiukutteluun. 

TJK on työelämässä järjestettävä koulutus. Eli työharjoittelu. Miksi näitä pitää muutella koska työharjoittelu on ihan hyvä sana käytettäväksi. 

Vierailija
69/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotta olin työelämässä eikä kertaakaan perehdytetty tehtävään. Itse piti pähkäillä ja opetella kantapään kautta. 

Järjetöntä resuessien hukkaamista! 

Itse kouluttajana istuin vaikka viikon vieressä näyttämässä ja kertomassa perustehtävät, senkin jälkeen vähintään luurin päässä. 

Oma tyttäreni valmistui juuri ja koki samat ongelmat kuin sinä. Valitettava tilanne:(

Vierailija
70/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sairas. Voit häipyä ketjusta.

Vierailija
71/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hajuakaan TJK:sta , mutta uuden työtekijän perehdytyksestä runsaasti ( it-ala). Perehdytys on raskasta, aikavievää eikä kukaan tee sitä riemusta kiljuen. Jos halutaan työnsä osaava työntekijä jolloin aikavälillä niin se on tehtävä. Jossain vaiheessa otetaan käyttöön periaate ui tai huku periaate, tukea annetaan kuitenkin. Jos näin ei tehdä uusi työntekijä ei useimmiten ikinä uskalla ryhtyä itsenäiseen työhön.

Esihenkilö perehdyttää perusasoihin liittyen hr:n, käytäntöihin, byrokratiaan, sääntöihin , toimenkuvaan, odotuksiin jne. Hän voi myös mikäli oma osaaminen riittää perehdyttää ihan käytännön töihin.

Pomo määrää kenen vierihoitoon uusi työntekijä laitetaan eikä joka päivä saman. Kuormituksen, kompetenssin, työtapojen vuoksi.

Uimaan tai hukkumaan päästään henkilöstä riippuen parissa viikossa ja oikeasti hyödyllinen työntekijä on n.puolen vuoden kuluttua. 

Tämä noin 20 vuoden kokemuksella omalta alaltani.

Vierailija
72/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän nyt nätisti kysellä: AP - oletko mahdollisesti kirjolla? Tyylisi käsitellä asiaa ja tapasi reagoida muihin kommentoijiin on aika äkkijyrkkä. Vähäisillä tiedoilla on vaikea antaa kattavaa vastausta tai tukea, joten on luonnollista, että muut kirjoittajat pyytävät täsmennyksiä.

Siis teille ei mene ymmärrykseen niin simppeli asia, että jos aloituksen lyhenteet eivät aukea, niin ette ole ketjun kohderyhmää??? Tiedän, että erittäin moni tietää mikä on yto ja TJK. Tämä on ehkäpä näille ihmisille suunnattu ketju???

Etkö sä va jakki tajua, että tämä palsta ei ehkä ole kohderyhmä sun lyhenteille yms. Kun suurin osa on jo käynyt koulunsa.

Kannattaisi mennä takaisin sinne kouluun, jos heti valmistumisen jälkeen unohtaa lyhenteet, jotka on aiemmin ymmärtänyt 😂 v#tun sekopää. 

Vierailija
73/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka kertaa kuulen lyhenteet yto ja tkj, vaikka minulla on ollut merkonomiopiskelija ohjattavana. Mutta hyvä tietää, etten ole ketjun kohderyhmään kuuluva.

Vierailija
74/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sä olet itse sairas. Sen näkee jo tuosta sun raivoamisesta. Lisäksi normaalilla järjellä varustettu ihminen ei käytä heti alkuunsa lyhenteitä tuolla tavalla ja oleta muiden tietävän ne. Sen lisäksi voi ystävällisesti kertoa mitä lyhenteet tarkoittaa kun niistä kysytään. Et taida itsekään tietää mistä nuo lyhenteet tulee kun et niitä tänne kirjoittanut. 

Hae suoraan sairauseläkkeelle. Kyllä sä sen saat noilla päävioilla. Työelämään susta ei ole millekään alalle.

Vierailija
75/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tuonut esiin aivan todellisen ongelman. Nykyinen ammattikoulujen "työelämälähtöisyys" ei toimi. Kyse ei ole ap:n luonteesta. Ymmärrän hänen olevan turhautunut ja hätääntynytkin tilanteestaan. Moni olisi samanlainen vastaavassa tilanteessa. Miksi häntä täytyy ärsyttää ja mollata täällä? Hän tuli kyselemään neuvoja meiltä. Valitettavasti en itsekään osaa nyt tähän hätään sanoa mitään rakentavaa. Olen juuri itsekin saman ongelman äärellä, kun tuttu nuori joutuisi piakkoin työssäoppimisjaksolle, eikä hän ole kuulemma tarpeeksi "oma-alotteinen" ja "itseohjautuva", kun on liian ujo. Kaikki asiat olisi kai pitänyt osata jo ennen kouluun menoa, kun nykyään ei niitä enää perinpohjaisesti kouluissa opeteta. Eli ap valittaa ihan oikeasta ongelmasta. 

Vierailija
76/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä va jakki tajua, että tämä palsta ei ehkä ole kohderyhmä sun lyhenteille yms. Kun suurin osa on jo käynyt koulunsa.

Kannattaisi mennä takaisin sinne kouluun, jos heti valmistum

Oletko oikeasti noin tyhmä? Tuollaisia lyhenteitä ei ollut silloin amiksessa kun mä sieltä valmistuin.

Vierailija
77/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hitto on TJK?

Tyrnävän jalkapalloklubi. Voi se olla myös Takahikiän jalkapallokerho. 

Vierailija
78/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on tuonut esiin aivan todellisen ongelman. Nykyinen ammattikoulujen "työelämälähtöisyys" ei toimi. Kyse ei ole ap:n luonteesta. Ymmärrän hänen olevan turhautunut ja hätääntynytkin tilanteestaan. Moni olisi samanlainen vastaavassa tilanteessa. Miksi häntä täytyy ärsyttää ja mollata täällä? Hän tuli kyselemään neuvoja meiltä. Valitettavasti en itsekään osaa nyt tähän hätään sanoa mitään rakentavaa. Olen juuri itsekin saman ongelman äärellä, kun tuttu nuori joutuisi piakkoin työssäoppimisjaksolle, eikä hän ole kuulemma tarpeeksi "oma-alotteinen" ja "itseohjautuva", kun on liian ujo. Kaikki asiat olisi kai pitänyt osata jo ennen kouluun menoa, kun nykyään ei niitä enää perinpohjaisesti kouluissa opeteta. Eli ap valittaa ihan oikeasta ongelmasta. 

Ongelma on taatusti oikea, mutta ap:n tapa käsitellä kysymyksiä ja kommentteja täällä antaa hiukan epämiellyttävän kuvan hänestä. Jos tänne tulee pyytämään apua, ei ehkä kannata reagoida ihan asiallisiin kyssäreihin raivoamalla ja vttua viljelemällä. Mutta kukin tavallaan. 

Vierailija
79/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap:n pää räjähti?

Vierailija
80/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattai

Mä olen valmistunut amiksesta 2013 eikä kyllä ole mullekaan tuttuja nuo lyhenteet. Piti katsoa oikein omia koulupapereita eikä niissä tuollaisista mainittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän