Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Lue aloitus ajatuksella, en jaksa vastata samoihin asioihin x 10
Opiskelut viittä vaille valmiina. Puuttuu TJK ja vähän yhtä ytoa. Kyllä, olen ollut paljon pois (saikkua unettomuuden takia sun muuta sellaista), mutta silti olen ehtinyt huomaamaan saman kaavan. Taas. Kerran. Olen siis vaihdellut TJK-paikkoja usein, ihan jo muuttojen takia ja sitten on ollut muitakin syitä.
Tämänhetkinen paikka on selkeästi paras kaikista, joissa olen ollut. Olen aidosti sitä mieltä. SILTI meininki työpaikalla on ollut tämä: näen pomoa tai en näe. Työntekijät haahuilevat sinne tänne. Pomo on näennäisesti ohjaajani (pakollinen TJK:ssa), mutta todellisuudessa hän delegoi (lolz) ohjaukset muille. Minä sitten juoksen ympäri työpaikkaa etsimässä työntekijöitä ja kyselen ohjeita, että mitä voisin tehdä.
Tähän väliin sanon, että vaikka tämä kuulostaa red flagilta, ei ole kyseessä mitään kiusaamista tai ilkeilyä, vaan työpaikka on suuri, työntekijöitä paljon, ikinä ei tiedä että missä kukakin viilettää. Eli en missään nimessä koe, että saan jotenkin huonoa kohtelua tai mitään, vaan työpaikan meininki on vähän kaoottinen.
No, saan työtehtävän ja teen sitä. Jossain vaiheessa joudun taas juoksemaan kiinni jonkun ja kysymään lisäohjeita. Loppujen lopuksi päivän saldo on se, että olen tehnyt yhdestä kolmeen työtehtävää. Näyttölomakkeissa on vino pino vaatimuksia, mutta yhdessäkään, en YHDESSÄKÄÄN työpaikassa pääse näitä opettelemaan ikinä. Kukaan ei opeta minua. Kukaan ei anna käteen paperia ja kerro mitä siinä on, mitä se tarkoittaa, miten se auttaa näytössäni. Minut vain heitetään tekemään töitä, ja minun pitäisi oppia asiat, joita en edes saa tehdä.
Aina sama homma. Ai-na. Kouluttajat tietävät tämän kyllä aivan vallan mainiosti, mutta ulkoistavat itsensä kaikesta ja laittavat minut hoitamaan likaiset työt, eli valittamisen ja asioiden puheeksi ottamisen. Olen moneen kertaan kertonut tämän saman kouluttajille, mutta mitään ei tapahdu. Kukaan ei tee asian eteen mitään, vaikka kuinka monta kertaa siitä jankutan.
Kommentit (81)
Pitäs olla valmis osaaja, ei kukaa työpaikal enää perehdytä tai opeta
Jos olet yhtä aggressiivinen siellä työpaikalla, kun olet täällä, niin ei ihmekään, ettei sinua haluta auttaa.
Työelämä on kovin erilaista kuin opiskelu. Ei töissä ole ketään joka antaa valmiin paperin käteen että tee nämä asiat ja tee ne tällä tavalla. Nyt vähän itseohjautuvuutta peliin! Ole omatoiminen! Tee ne asiat jollain tavalla. Jos teet ison virheen, niin kyllä siinä kohtaa pomoa alkaa kiinnostaa. Todennäköisesti et edes voi tehdä virhettä, ei ole niin väliä millä tavalla teet ne asiat.
Tää liityy siihen, että työharjoittelupaikan pitäisi ssada ihan selvää rahaa siitä kouluttamisesta. Aivan samalla tavalla kuin oppilaitoksetkin saavat rahaa kouluttamisesta.'
Ja nyt ei puhuta mistään ihan pienistä summista, koska yritykset ainakin tietävät osaamisensa arvon, sillä hehän myyvät kaiken aikaa sitä osaamista asiakkailleen.
Suomessa on ainakin vielä siinä määrin sosialistinen ajattelu vallalla, että osaamisesta ei millään haluttaisi maksaa markkinahintaa. Ei varsinkaan julkisella sektorilla, toki hyville veljille ja siskoille maksetaan maltaita, vaikka eivät juuri mitään osaisi...
Sinun kannattaa hakeutua ammattiauttajien kautta hoitoon ja pitkälle sairauslomalle. Silloin sinulla on myös mahdollisuus miettiä, mille alalle sopisit ja sopeutuisit paremmin.
Vierailija kirjoitti:
minäminäminä.
Sellaisia on suuri osa nykyisistä nuormmista polvista. Minut pitää kouluttaa, minua pitää auttaa, minua pitää ylläpitää. Minä en jaksa paineita, minun pitää lomailla. Minäminäminä.
Mikä helvetti sinua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko ainakin alan? Kaupallinen, sosiaali, tekninen vai mikä?
En ymmärrä miten se liittyy tähän? Kun pointti on vain se, etten saa tehdä vaadittuja asioita työpaikalla enkä tiedä miten helkkarissa voin ikinä saada näyttöä kasaan tätä menoa.
Ota ne paperit ja pyydä pomolta 1-on-1 missä käytte läpi tuon uudestaan. Kyllä heillä on se velvollisuus järjestää, kun ovat sinut sinne ottaneet. Työelämässä on jos jonkinlaista suhaajaa, jotka eivät ole asemissaan todellakaan taitojensa vuoksi, ja joskus heitä on pakko itse pomottaa jos haluaa saada omat juttunsa tehtyä
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on kovin erilaista kuin opiskelu. Ei töissä ole ketään joka antaa valmiin paperin käteen että tee nämä asiat ja tee ne tällä tavalla. Nyt vähän itseohjautuvuutta peliin! Ole omatoiminen! Tee ne asiat jollain tavalla. Jos teet ison virheen, niin kyllä siinä kohtaa pomoa alkaa kiinnostaa. Todennäköisesti et edes voi tehdä virhettä, ei ole niin väliä millä tavalla teet ne asiat.
Voi luoja!!! TJK on OPISKELUA TYÖPAIKALLA. En minä ole missään työsuhteessa.
Niinpä, mutta sinua kohdellaan työntekijänä. Sehän se sinun ongelma oli. Ja mikään neuvo ei näemmä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä yritätte saavuttaa tuolla toistuvalla miinustelulla, kun kerron tilanteestani. Miten hemmetissä tällä palstalla täytyy kertoa omasta elämästään, jos siitä ei saa kertoa niin miten asiat todellisuudessa ovat??
Ymmärrän että olet stressaantunut, mutta hyökkäävä asenne ei yleensä auta asioiden hoitamista. Kärsivällisyyttä ja harkintaa. Pystytkö ites käymään läpi sitä näyttövaatimuslistaa ja miettimään valmiiksi, mitä kaikkea tarvitset jotta saat sen suoritetuksi?
Lainaus ei toimi. Nro 19, katso millaisia kommentteja tämäkin ketju on täynnä. Tiesin ihan vallan mainiosti, että tällaista p#skaa on luvassa ja olin siksi jo valmiiksi v#ttuuntunut. Ei mennyt hukkaan sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja!!! TJK on OPISKELUA TYÖPAIKALLA. En minä ole missään työsuhteessa.
Voi luoja vain itsellesi. Meistä ei monikaan tiedä noita sun lyhenteitä ja siksi on vaikea päästä kärryille sun jutuista. Kirjoita oikeat sanat ja sitten vasta käytä lyhenteitä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mutta sinua kohdellaan työntekijänä. Sehän se sinun ongelma oli. Ja mikään neuvo ei näemmä kelpaa.
Niin, ja minua ei saa kohdella työntekijänä, koska olen opiskelija. Minulle ei kelpaa haista paska-neuvot, kummallista tosiaan. 🙃
Vierailija kirjoitti:
Tää liityy siihen, että työharjoittelupaikan pitäisi ssada ihan selvää rahaa siitä kouluttamisesta. Aivan samalla tavalla kuin oppilaitoksetkin saavat rahaa kouluttamisesta.'
Ja nyt ei puhuta mistään ihan pienistä summista, koska yritykset ainakin tietävät osaamisensa arvon, sillä hehän myyvät kaiken aikaa sitä osaamista asiakkailleen.
Suomessa on ainakin vielä siinä määrin sosialistinen ajattelu vallalla, että osaamisesta ei millään haluttaisi maksaa markkinahintaa. Ei varsinkaan julkisella sektorilla, toki hyville veljille ja siskoille maksetaan maltaita, vaikka eivät juuri mitään osaisi...
Yleensä harjoittelijoita koulutetaan sillä periaatteella, että heistä saa potentiaalisia työntekijöitä, jotka on jo perehdytetty. Jos firmalla ei ole kapasiteettia rekrytä, ei sen kannata ottaa harjoittelijoitakaan. Uuden työntekijän kouluttamiseen menee kuitenkin aikaa ja harkkarille ei tarvitse maksaa tästä perehdytysajasta. Tai ainakaan ei ennen tarvinnut, EU on tainnut tehdä tähän jonkin muutoksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja minua ei saa kohdella työntekijänä, koska olen opiskelija. Minulle ei kelpaa haista paska-neuvot, kummallista tosiaan. 🙃
Sinä vaikutat olevan kyllä haista-paska-ihminen, ei ihme että kukaan ei auta sinua työpaikallakaan :D
Olen lukuisia kertoja yrittänyt ottaa puheeksi tämän ongelman. Kouluttajien velvollisuus on olla yhteydessä työpaikan kanssa ja pysyä kärryillä siitä mitä olen tehnyt ja oppinut. Ei vain toteudu käytännössä.
Millaista vastausta oikein haet? Että sinun pitää mennä juttelemaan henkilölle X joka haastaa firman oikeuteen korvatakseen huonon harkkakokemuksen, uran menetyksen ja traumat, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä harjoittelijoita koulutetaan sillä periaatteella, että heistä saa potentiaalisia työntekijöitä, jotka on jo perehdytetty. Jos firmalla ei ole kapasiteettia rekrytä, ei sen kannata ottaa harjoittelijoitakaan. Uuden työntekijän kouluttamiseen menee kuitenki
Ei tuonne pääse palkkatöihin, olen selvittänyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä harjoittelijoita koulutetaan sillä periaatteella, että heistä saa potentiaalisia työntekijöitä, jotka on jo perehdytetty. Jos firmalla ei ole kapasiteettia rekrytä, ei sen kannata ottaa harjoittelijoitakaa
Siis minä en ole pääsemässä.
minäminäminä.
Sellaisia on suuri osa nykyisistä nuormmista polvista. Minut pitää kouluttaa, minua pitää auttaa, minua pitää ylläpitää. Minä en jaksa paineita, minun pitää lomailla. Minäminäminä.