Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär asuu luonani, miten sada hänet omilleen?

Vierailija
01.01.2025 |

Taustaa senverran, että olemme tyttäreni isän kanssa eronneet hänen ollessa 12-vuotias ja tuolloin tytär päätti jäädä asumaan isälleen. Minä muutin toiseen kaupunkiin(lähelle) ja luonani asui 4 vuotta nuorempi sisarus. Näin on menty aikuisuuteen saakka, toki lapset on menneet ees sun taas kahden kodin väliä, mutta kirjoilla siis näin.

Nyt isä löytänyt uuden puolison ja saanut lapsenkin. Vanhassa kotitalossa uudet säännöt ja tavat ja tytär ei siellä siksi enää halua asua. Toisaalta on jo 24-vuotias joten ihan aikuinen nainen on.

On nyt muuttanut sitten tänne minun pieneen kaupunkiasuntooni. On valmistunut tradenomiksi, mutta väittää ettei mitään töitä ole, päivät kuluu nukkuen ja somessa pyörien. Kun tulen töistä kotiin jääkaappi on aina tyhjä ja ensimmäisenä saa alkaa siivoamaan hänen jälkiään. Hankki oman asunnon (kimppakämpän kaverinsa kanssa) ja ajattelin jo hetken, että siitä se elämä nyt alkaa, mutta nyt väittää asunnossaan olevan hometta ja siellä ei kuulemma voi olla. On käväissyt aina välillä yhden yön asunnollaan ja aina palaa tänne täysihoidon pariin. Ihme kumma minä saan nämä hänen mukaansa homeista johtuvat flunssat myös häneltä, en ole tiennyt että homeesta johtuvat yskät ja nuhat tarttuu?

Asunnossamme asuu myös siis tämä 20 sisarus joka käy täyspäiväisesti töissä ja hakee opiskelemaan. Hän maksaa omat menonsa ja tosiaan tekee pitkää päivää, hyvin kypsä on ikäisekseen. Minua pelottaa, että tämä vanhempi sisarus antaa huonoa esimerkkiä nuoremmalle ja kohta minulla on kaksi makoilijaa täällä.

Miten voisin hienovaraisesti ohjata lapsen ottamaan vastuuta itsestään ja elämästään?

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan tajua miten jotkut nuoret aikuiset kehtaa röyhkeästi hyväksikäyttää lähipiiriään. Toivottavasti tämä ketju leviäisi vaikka iltasanomiin ja mahdollisimman moni vanhempi ja isovanhempi lukisi ajatuksella kaiken kirjoitetun. Uskon vahvasti etteivät tällaiset aikuiset ihmiset muutu koskaan, he tulevat aina käyttämään hyväksi yhteiskuntaa ja läheisiään mahdollistaakseen itselleen kevyen elämän, huolimatta siitä mitä se aiheuttaa muille.

Vierailija
142/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrä. Tuo kotona lusmuileva perillinen on laiska. Tradenomi pääsee taatusti töihin esim kauppaan hyllyttäjäksi ja siitä ylenemään ,jos on ahkera ja tekevä.

Älä hyyssää häntä. Aja sinne omaan asuntoonsa, kun ei viitsi mennä. töihin ja sitä ennen tehdä ne KAIKKI kotihommat. Te muut olette töissä.

Nyt kovat piippuun ns. Minulla lusmu aikuinen tytär, ei tee töitä ,terve on. En anna penniäkään hänelle , vaikka olisi. Onneksi asuu omassa asunnossa. Välit on poikki, mutta ei haittaa. Hänen ihan oma valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tee kotitöitä. Ei ole ikinä kokenut niiden hänelle kuuluvan ja oletan tämän olevan osasyy miksi ei halua omillaan asua. Omassa kodissa kun ei kukaan hoida kodin askareita puolestasi. Hänellä oli poikaystävä, mutta tappelua tuli tiskaamisesta ja roskien viemisestä. Sain todistaa tappelua myös siitä kuka käy kaupassa, oletan että poikaystävä huolehti kaikista edellämainituista suurimman osan, koska oli melko kiltin oloinen. Tiedä myös, että tyttäreni on ostanut palveluita kodinhoitoon, tähän kimppakämppäänsä vaikka samaan aikaan valittaa rahattomuuttaan ja makaa kotona työttömänä. Ei vaan suostu tekemään yhtään mitään. Tällaiset tavalliset puuhat eivät kosketa häntä.

Tunnen yhden narsistin ja tuo kuulostaa vähän samalta. Ei ole ollut töissä vuosikymmeniin, mutta edelleen palkkaa itselleen henkilökuntaa. En ole ikinä ymmärtänyt, että jos on aamusta iltaan kotona, eikä töissä, niin eikö olisi ohjelmaakin siinä, että itse siivoaa. Kai perimmäinen syy on, että ei koe, että ne sellaiset tavalliset työt kuuluisivat itselle, vaan jollekin alempiarvoiselle alaiselle.

Töiden suhteen, voisiko ap tyttären kanssa laittaa työpaikkahakuja koko Suomen alueelle? Kuulemma jossain syrjäseuduilla on niitä nuorille sopivia työpaikkoja ja jopa työvoimapulaa. Siellä kun väestö on vanhempaa. Pk-seudulla niihin taas on enemmän tulijoita kuin on työpaikkoja. Sitten jos johonkin tärppää, niin voi hankkia asunnon siltä paikkakunnalta. 

Vierailija
144/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä ajattelisi, että tottakai hakee ympäri Suomen, kun ei mikään sido minnekään. Ja hankkii tietysti asunnon sitten sieltä mistä tärppää työpaikan suhteen. Mutta kun asenne on, että ei kiinnosta. Ei kiinnosta duunarihommat, eikä jousta yhtään minkään suhteen. Kaikki on aina kaikkien muiden vika ja maksatetaan muilla ongelmat mitkä omasta asenteesta johtuvat ja vastaan tulee.

Vierailija
145/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pohtinut, että tyttäreni on narsistisen oloinen. Kauhean surullista myöntää, mutta niin olen jo aiemmin hänen kohdallaan ajatellut.

Vierailija
146/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miesystävän luona asuu 34 vuotias tytär. Kun ei uskalla sanoa tälle, että vois muuttaa omilleen.

Oletkohan exäni? Minulla asuu 34 vuotias tyttäreni, minusta se on mukavaa kun pidetään pyjamabileitä hänen kaveriensa kanssa.

Vierailija
147/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa se on omalle lapselleen suoraan sanoa. Tästä ketjusta ja ihmisten ajatuksista olen saanut paljon pontta ja olen ollut jo viittä vaille avata sanaisen arkkuni, mutta sitten taas en vaan pysty. Täällä me elellään samaan tapaan ja mikään ei muutu. En saa itsestäni irti, että tyttärelleni suoraan sanoisin miten asiat on.

Vierailija
148/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittää tuo nuorempi sisarus joka on  lähdössä omille siivilleen ja haluaisin häntä vähän hemmotellakin välillä. On kovasti tehnyt töitä ja sinnikkäästi näkee vaivaa tulevaisuuteensa eteen. Nyt ei ole mahdollista esim syödä vähän spesiaalimpia ruokia tai käydä ulkona syömässä, kun täytyy maksaa aina myös tietenkin tämä toinenkin tytär. Ja kun haluaisin vaikka viedä ulos syömään 'palkintona' ja tsemppauksena, niin siitä menee vähän pohja, kun mukana tulee tämän toinen löysäilijä.

Ei tarvitse maksaa molempia ja miksei voi ottaa molempia sa sanoa syyn.

Vierailija
149/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloin tätä narsismi asiaa pohtimaan tarkemmin niin heräsin siihen tosiasiaan, että jos vaikka näyttäisin tämän ketjun tyttärelleni hänellä olisi kolme mahdollista tapaa reagoida. Joko hän naureskelisi ylimielisesti vastauksille, tai sitten hän uhriutuisi ja jonkin aikaa itkisi ja marttyroisi miten hänen elämänsä on vaikeaa ja miksi hänelle tehdään tällaista ja se päättyisi siihen, että lopulta häntä taas paapottaisiin, ettei hän vaan menisi rikki. Tai sitten hän suuttuisi tulisesti ja antaisi kaikkien kokea miten häntä on loukattu ja kaikki mitä hänestä on sanottu on valhetta ja että hän on oikea työmyyrä, jota nyt on loukattu, tämäkin vaihtoehto päättyisi siihen että muiden pitäisi hyvitellä hänen kokemaansa vääryyttä ja paapoa häntä.

Kaikki vaihtoehdot ovat kuin narsismin oppikirjasta. Mutta nämä ovat ainoat vaihtoehdot miten hän voisi reagoida. Hän ei koskaan kanna vastuuta mistään tai pyydä aidosti anteeksi. Muiden tunteet ja kokemukset eivät häntä kiinnosta.

Vierailija
150/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää nyt niin miettiä sitä lokkilapsen reaktiota ja tunteita? Oma tupa ja oma lupa. Vain sinä ap päätät kuinka sinun kotonasi asutaan ja eletään. Jos haluat pyörittää ilmaista täyshoitolaa aikuiselle lapselle niin siitä vaan. Normaali vanhempi nyt vaan vaatii noin vanhalta aikuiselta lapselta vuokraa, kotitöitä, ruokaostoksia ja yhteisiä sääntöjä eli kimppakämppä. Eli teillä on vinksahtanut suhde. Sinä äitinä olet nössö ja tytär on lokki joka paskat nakkaa ja kuppaa törkeästi. 

Vierailija
151/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa sisarukset muuttaisivat homeettomaan kimppakämppään?

Eli tuo laiska isosisarus nuoremman vaivoiksi? Ei tod.

Vierailija
152/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan yhdeltä vanhalta koulukaverilta. Ei tee töitä, ei tehnyt opiskeluaikanakaan. Jakaa somessa kuvia, kun on ulkona syömässä tai matkustelemassa. Kuitenkin aina livenä tavatessa olettaa, että muut tarjoavat koska hän ei ole löytänyt 'kovasti etsinnästä' huolimatta työtä. Viimeisimpänä on keksinyt olevansa absolutisti, eikä käytä alkoholia. Uskon, että ei vaan kehtaa enää lokkeilla muilta juomia ja näin selittää asian tyylikkäästi. Asuu äitinsä sohvalla, isänsä ilmeisesti kypsyi jo hänen laiskotteluun. Jaksaa aina tavatessa valittaa kovaa kohtaloaan, vaikka ei tee yhtään mitään asioiden muuttumisen eteen. Paljon hänestä nykyään porukka puhuu selän takana ja naureskeleekin. Ja kyllä, on tradenomi. 

Vierailija
153/201 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta ketjua. 

Kerro, että homekämpästä on päästävä eroon ja sitten pitää maksaa vuokra kotiin, kun sun rahat ei riitä ylläpitoon. 

Jos sanoo, ettei ole homekämppä, patista sinne tai vaihtamaan asuntoa. 

Homekämpästä pääsee eroon ilman irtisanomisaikoja, selvittäkää. 

Sääntönä kotonasi voi olla, että jos ei opiskele eikä käy töissä, pitää tehdä kotitöitä, jne. 

Kerro, että sun rahat ei riitä edes kaikkien ruokaan, jne. 

Vierailija
154/201 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat on edenneet. Tämä 'homekämppä' on nyt tutkittu ja kuten odotettua olikin, minkäänlaista kosteutta tai hometta asunnossa ei ole. Tytär wi sinne kuitenkaan suostu enää muuttamaan ja on nyt pakottanut sisaruksensa tyhjentelemään asuntoa kanssaan ja aikoo yhä tiiviimmin muuttaa nurkkiini. On ottanut autoni käyttöönsä ja bensatankki tyhjä aina. On vienyt osan tavaroistaan iäkkään äitini luokse ja siinä pyörähtäessään valitellut miten kamalaa on kun joutuu maksamaan vuokraa asunnosta jossa ei asu. Äitini tietysti sääli lasta ja on kuulemma lupautunut osallistumaan kustannuksiin. Se on jäänyt tietysti sanomatta, ettei ole mitään syytä miksei asunnossa asuisi ja kävisi töissä, maksaisi itse vuokraansa.

Olen van ihan jumissa tuon tyttären kanssa. En osaa ollenkaan pistää stoppia tälle hyväksikäytölle.

Vierailija
155/201 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei oo kaikille

Vierailija
156/201 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tradenomi ja ennen kuin sain koulutustani vastaavaa työtä, tein mitä eteen tuli. Töitä todellakin on niille, jotka suostuvat tekemään. Toisille tämä on valintakysymys ja toiset taas joutuu maksamaan elämänsä itse. Sillon ei ole varaa huudella ettei töitä ole.

Vierailija
157/201 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olisi ihana 58v setä, ottamassa tyttäresi luokseen asumaan.

Vierailija
158/201 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö mainitsi että kämpässä on hometta. Eiköhän tämä pitäis tarkistaa puhuuko hän totta. Ottakaa tämä asiaksi aivan ensimmäiseksi. Hän kyllä on aikuinen ihminen mutta ei kenenkään pidä asua homeisessa kämpässä. Tuntuu vähä siltä että ihmiset täs ketjussa unohtaa tuon asian täysin. Jos ei hometta ole niin sitten sanoa ihan suoraan että jos ei viihdy asunnossaan niin sitten hankkii toisen. Tukena voi saa ja kannattaa olla mutta etupäässä tytön pitää itse hoitaa asiansa. Ja teet hänelle selväksi että sinullakin on oma elämä, olet tervetullut KÄYMÄÄN mutta ei asumaan enää. 

Ja varsinkin jos on vuokralla oikeassa homeasunnossa, niin irtisanoo heti, ja etsii uuden.

Vierailija
159/201 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että isä on myös syyllisyyttään paaponut tyttöä. Koska tyttö on aina ollut sellainen pienestä loukkaantuja on jotenkin perheessä häntä kohdeltu silkkihansikkain. Varmasti eron jälkeen isä on tuntenut syyllisyyttä erosta, siitä että sisarukset joutuivat eroon toisistaan ja että tytär joutui eroon äidistään. Vaikka siis nähtiin toisiamme paljon ja runsaasti yhdessä aikaa vietettiin ja eroon tosiaan oli monenlaisia syitä aikanaan, ei mitään sen kummempaa draamaa. Isä on hyvä isä lapsilleen ollut aina ja hyvä puolisokin varmasti jollekin, joskin ei minulle. 

No tätä syyllisyyttä on paikkaillut ja hemmotellut tytön pilalle. Tyttö ei varmasti ole kotona mitään kotitöitä tehnyt ja tiedän ettei ole esimerkiksi kesätöissä ollut ikinä nuoruudessaan. 

Mutta mikä avuksi nyt tähän hetkeen? Isänsä on selkeästi alkanut vihdoin rajoja laittaa tytölle ja tyttö on sitä myöten siirtynyt minun helmoihini. <

Avuksi nyt tähän hetkeen se, että myös sinä laitat rajat. Tee selväksi että uusi asumiskelpoinen asunto on hankittava. Tarjoudu auttamaan. Ja töitä on haettava. Tarjoudu auttamaan. Kotona on siivottava yms. Tarjoudu opastamaan jos "ei osaa".

Tyttäresi kuulostaa rajattomalta ja melko vaativalta persoonallisuudeltaan. Jos haluat pysyä väleissä tyttäresi kanssa jatkossakin, laita rajat. Sun rajat,  joita hän ei saa rikkoa. Muuten välirikko on aika väistämätön.

Tsemppiä! Tuskin on helppoa mutta selviät kyllä. Voi myös olla yllättävän helppoakin. 

Vierailija
160/201 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miesystävän luona asuu 34 vuotias tytär. Kun ei uskalla sanoa tälle, että vois muuttaa omilleen.

Mitä se sinulle kuuluu,ulkopuoliselle ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän