Aikuinen tytär asuu luonani, miten sada hänet omilleen?
Taustaa senverran, että olemme tyttäreni isän kanssa eronneet hänen ollessa 12-vuotias ja tuolloin tytär päätti jäädä asumaan isälleen. Minä muutin toiseen kaupunkiin(lähelle) ja luonani asui 4 vuotta nuorempi sisarus. Näin on menty aikuisuuteen saakka, toki lapset on menneet ees sun taas kahden kodin väliä, mutta kirjoilla siis näin.
Nyt isä löytänyt uuden puolison ja saanut lapsenkin. Vanhassa kotitalossa uudet säännöt ja tavat ja tytär ei siellä siksi enää halua asua. Toisaalta on jo 24-vuotias joten ihan aikuinen nainen on.
On nyt muuttanut sitten tänne minun pieneen kaupunkiasuntooni. On valmistunut tradenomiksi, mutta väittää ettei mitään töitä ole, päivät kuluu nukkuen ja somessa pyörien. Kun tulen töistä kotiin jääkaappi on aina tyhjä ja ensimmäisenä saa alkaa siivoamaan hänen jälkiään. Hankki oman asunnon (kimppakämpän kaverinsa kanssa) ja ajattelin jo hetken, että siitä se elämä nyt alkaa, mutta nyt väittää asunnossaan olevan hometta ja siellä ei kuulemma voi olla. On käväissyt aina välillä yhden yön asunnollaan ja aina palaa tänne täysihoidon pariin. Ihme kumma minä saan nämä hänen mukaansa homeista johtuvat flunssat myös häneltä, en ole tiennyt että homeesta johtuvat yskät ja nuhat tarttuu?
Asunnossamme asuu myös siis tämä 20 sisarus joka käy täyspäiväisesti töissä ja hakee opiskelemaan. Hän maksaa omat menonsa ja tosiaan tekee pitkää päivää, hyvin kypsä on ikäisekseen. Minua pelottaa, että tämä vanhempi sisarus antaa huonoa esimerkkiä nuoremmalle ja kohta minulla on kaksi makoilijaa täällä.
Miten voisin hienovaraisesti ohjata lapsen ottamaan vastuuta itsestään ja elämästään?
Kommentit (201)
Halusi jäädä asumaan isälleen joten menköön nyt sinne tai omaan kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tradenomi voi työskennellä ihan vaikka kaupassa? Ja kauppoihin haetaan jatkuvasti uusia työntekijöitä. Iske näitä työpaikka ilmoituksia hänen eteensä?
Kuule perus kaupankassaksikin on satoja hakemuksia aina.
Vai tradenomi. Mun tuttu tradenomi on asunnoton 34-v ja asuu myös isällään tai äidillään, joskus jollakin muulla sukulaisella. Työt etänä. Varoittava sananen, että hällä ei enää ole kaikki muumit laaksossa. Potki nyt äkkiä se tyttösi pihalle sieltä!
Pyydä ainakin, että tytär tekee kotitöitä asumisensa maksamiseksi.
Ei tee kotitöitä. Ei ole ikinä kokenut niiden hänelle kuuluvan ja oletan tämän olevan osasyy miksi ei halua omillaan asua. Omassa kodissa kun ei kukaan hoida kodin askareita puolestasi. Hänellä oli poikaystävä, mutta tappelua tuli tiskaamisesta ja roskien viemisestä. Sain todistaa tappelua myös siitä kuka käy kaupassa, oletan että poikaystävä huolehti kaikista edellämainituista suurimman osan, koska oli melko kiltin oloinen. Tiedä myös, että tyttäreni on ostanut palveluita kodinhoitoon, tähän kimppakämppäänsä vaikka samaan aikaan valittaa rahattomuuttaan ja makaa kotona työttömänä. Ei vaan suostu tekemään yhtään mitään. Tällaiset tavalliset puuhat eivät kosketa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vai tradenomi. Mun tuttu tradenomi on asunnoton 34-v ja asuu myös isällään tai äidillään, joskus jollakin muulla sukulaisella. Työt etänä. Varoittava sananen, että hällä ei enää ole kaikki muumit laaksossa. Potki nyt äkkiä se tyttösi pihalle sieltä!
Voi ei, kuulostaa huolestuttavalta. Voin kuvitella, että tyttäreni vaikka asuisi loppuelämän nurkissamme jos se olisi mahdollista.
Milloin hän on siis ilmaantunut takaisin nurkkiisi? Kauanko tämä tilanne on kestänyt? Paljonko hän maksaa vuokraa siitä toisesta asunnosta?
Tavallaan vuokran maksaminen sinulle olisi reilua, mutta sen vaatiminen käytännössä sementoisi tilanteen tuollaiseksi, ja tavallaan rahakorvauksella osoittaisit hyväksyväsi että hän nyt asuu luonasi.
Ehdotan perheneuvottelua, jossa tehdään selväksi, että molempien aikuisten tyttärien halutaan muuttavan omilleen ennen pitkää, ja jonkinlainen suunnitelma itsenäisen elämän aloittamiseen on oltava, ja tämä lorvailu loppuu.
On muuttanut pikkuhiljaa ja viimeiset pari kk majaillut ihan koko ajan, valitellen sitä homeongelmaa. Sitäkin ennen siis piti tätä kotiani sellaisena tukikohtana minne saattoi ilmestyä milloin tahansa ja majailla miten kauan tahtoi kerrallaan. Oletin vaan, että nämä vierailut pikkuhiljaa hiipuisivat ja alkaisi elää enemmän omaa elämäänsä, mutta nyt suunta onkin päinvastainen.
Maksaa vuokraa siitä asunnostaan jossa ns homeongelma on, mutta saa nyt tukia siihen ja on oikeutettu myös työttömyyskorvauksiin. En ole ihan perillä mitä kaikkia korvauksia ja tukia hakee?
Mun veli loisi kotona saman ikäisenä, kauhean tappelun kanssa sain se sairaan kuvion loppumaan. No en saanut, asuu omillaan mutta käy yhä vanhan äidin lompakolla. On jo itsekin kohta 50v. Minä olen saanut pärjätä omillani joten olen vähän katkera.
Hän samoin naureskeli minun pienipalkkaiselle työlleni eikä ole itse pysynyt työpaikoissa kovin pitkään. Milloin mitäkin tekosyitä, itsessä ei koskaan mitään vikaa.
Eli jos et opeta tavoille, niin tulee hakemaan sinulta rahaa niin kauan kuin elät.
Ensimmäinen asia jonka teet on että vaadit tän kotona makoilijan tekemään kaikki kotityöt kun ei maksa kotiin mitään. Eksäsi uusi on nähnyt tän kuvion ja vaatinut tyttöä ryhdistäytymään. On sitten tullut sun kotiin makoilemaan. Olet mahdollistaa. Lopeta heti tai lapsesi on lokki koko elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
On muuttanut pikkuhiljaa ja viimeiset pari kk majaillut ihan koko ajan, valitellen sitä homeongelmaa. Sitäkin ennen siis piti tätä kotiani sellaisena tukikohtana minne saattoi ilmestyä milloin tahansa ja majailla miten kauan tahtoi kerrallaan. Oletin vaan, että nämä vierailut pikkuhiljaa hiipuisivat ja alkaisi elää enemmän omaa elämäänsä, mutta nyt suunta onkin päinvastainen.
Maksaa vuokraa siitä asunnostaan jossa ns homeongelma on, mutta saa nyt tukia siihen ja on oikeutettu myös työttömyyskorvauksiin. En ole ihan perillä mitä kaikkia korvauksia ja tukia hakee?
On kuule saattanut vuokrata sen kämpän pimeästi eteenpäin ja saa siitä rahaa.
Sano suoraan että 15.1.2025 kerää kamppeensa ja jättää avaimen lähtiessään. Ei se sen kummempaa ole, kun asuntokin jo on. Ei tuo ole tervettä sinun osalta ettet aikuiselle rajoja ole jo pistänyt
Pitäisin perheneuvottelun ja velvoittaisin molemmat aikuiset tyttäreni etsimään itselleen vuokra-asunnon kuukauden sisällä. Ottaisin avaimet pois molemmilta, koska vanhempi draamakuningatar protestoisi kuitenkin, jos vain nuorempi saa avaimen äidin luo.
Kun molemmat tyttäret ovat omillaan, voisin tukea ja palkita reipasta kuopusta tahollaan, ilman kateellisen isosiskon läsnäoloa.
Eiköhän tuossa suora puhe ole paras ratkaisu. Kerrot, että nyt haluat pikkuhiljaa asunnon itsesi käyttöön ja että nuorempi on siellä sekin vain siihen saakka, että löytää opiskelupaikan/asunnon tms.
Menisikö paremmin jakeluun, jos tyttären isä hoitaisi tämän asian ja keskustelisi tyttärensä kanssa?
Nyt moni aikuisen lapsen vanhempi järki käteen ja miettikää haluatteko eläkkeelle päästä auttavan vai teitä vihaavan lapsen kanssa.
Se että ette osaa/kykene/halua sopia aikuisten oikeasti vaan suhtaudutte kuten pikkulapseen aikuiseen jälkikasvuunne että tässä asunnossa osallistut omiin kuluihisi- ei ole muiden syy.
Voitte järjestää kovalla kädellä että lasketaan lapsen tila ja vuokra joka alkaa vähentyä perinnöstä.
Se on eurooppalaista nykyaikaa että samassa asunnossa voi ja saa asua useampi aikuinen- kunhan kulut jaetaan tasavertaisesti. Tämä on hyvin vaikeaa suomalaisille kun kulttuurimme on että 16-vuotiaana on urkkahallilta poikaystävä, ja emmaljungat ennenkin löytynyt jolla Kelan turvin pääsi kunnan vuokraluukkuun itsenäiseksi.
Omilleen pitää päästä mutta heti alkaa vanhemman nalkutus huonosta asunnosta, huonosta miesystävästä ja muuta. Niin kun rahaa ei tule matalapalkkatöistä ja vuodet vierii nopeaan. Kaikille ei tule toimitusjohtaja-poikaystävää kun urkkahalilla trikoissa keikisteli oikeaan aikaan.
kummassa asunnossa hän on kirjoilla? Jos siinä vuokrakämpässä, niin otat avaimen pois ja autat pakkaamaan loput kamat ja pois sun nurkista. Yksi vaihtoehto on myös se että muutat itse sen järkevämmän lapsen kanssa toiseen asuntoon tai jopa autat häntäkin etsimään oman asunnon ja muutat yksin eli kertalaakista oma rauha :)
Vierailija kirjoitti:
Nyt moni aikuisen lapsen vanhempi järki käteen ja miettikää haluatteko eläkkeelle päästä auttavan vai teitä vihaavan lapsen kanssa.
Se että ette osaa/kykene/halua sopia aikuisten oikeasti vaan suhtaudutte kuten pikkulapseen aikuiseen jälkikasvuunne että tässä asunnossa osallistut omiin kuluihisi- ei ole muiden syy.
Voitte järjestää kovalla kädellä että lasketaan lapsen tila ja vuokra joka alkaa vähentyä perinnöstä.
Se on eurooppalaista nykyaikaa että samassa asunnossa voi ja saa asua useampi aikuinen- kunhan kulut jaetaan tasavertaisesti. Tämä on hyvin vaikeaa suomalaisille kun kulttuurimme on että 16-vuotiaana on urkkahallilta poikaystävä, ja emmaljungat ennenkin löytynyt jolla Kelan turvin pääsi kunnan vuokraluukkuun itsenäiseksi.
Omilleen pitää päästä mutta heti alkaa vanhemman nalkutus huonosta asunnosta, huonosta miesystävästä ja muuta. Niin kun rahaa ei tule matalapalkkatöistä ja vuodet vierii
tytärhän loisii äitinsä luona ilmaiseksi ja tyhjentää jääkaappia eikä osallistu mihinkään kotitöihin kun ei tykkää..sellainen ei tasan ole auttamassa äitiä eläkkeellä vaan äiti sitä, mikäli tilanteen antaa jatkua.
Joo ei tämä tytär tule minua auttamaan eläkkeellä, päinvastoin. Sen avun menettämisen pelossa ei tarvitse itseään hillitä. :D
Mitä oikein valitat AP.