Miksi haluat asua Suomessa?
Viime aikoina olen havahtunut siihen, kuinka paljon kaipaan muutosta elämääni. Olenkin alkanut haaveilemaan muutosta ulkomaille.
Suomessa tympii se, että vaikka miten matkailet kotimaan sisällä, niin suurimmissa osassa kaupungeista on tasan ne samat ketjuliikkeet. Ei melkein mitään vaihtelua. Isoimmissa kaupungeissa saattaa olla tarjolla kulttuuria, mutta tätäkin melko rajoitetusti jos ei satu asumaan pääkaupunkiseudulla.
Jokavuotinen 6 kuukauden talvi aiheuttaa toistuvasti kaamosmasennuksen. Kylmää, pakkasta ja pimeyttä. En nauti talviurheilusta, joten aktiviteetit ulkona jäävät melko vähäisiksi.
Lisäksi tympii Suomalainen alkoholikulttuuri. Tuntuu, että on enemmän sääntö kuin poikkeus, että alkoholia juodaan tilanteessa kuin tilanteessa. Jos et juo, sitä kyseenalaistetaan suureen ääneen. Tänä vuonna olen ollut useammassa tapahtumassa, jossa alkoholia on melkein väkisin kaadettu kurkustani alas, sillä ihmisten on ollut vaikea käsittää että meitä jotka ei juo alkoholia todellakin on olemassa.
Kaikki on myös kallistunut niin paljon, että heikompaa hirvittää. Nykyinen hallitus on tehnyt sellaisia leikkauksia, jotka vaikuttavat suuresti ihmisten hyvinvointiin. Palkkataso on Suomessa huono ja työllistyminen vaikeaa ellei ole onnekas ja saa töitä suhteilla.
Hyviä puolia mainitakseni Suomen luonto on kaunis, tässäkin tosin aika vähän variaatiota, samannäköistä luontoa joka kaupungissa ellei sitten lähde Lappiin asti.
Suomen yleistä turvallisuutta arvostan, harvoin tulee olo että ei uskaltaisi kävellä kaduilla.
Haluaisinkin kuulla että miksi asut Suomessa? Mikä sinua täällä kiehtoo?
Kommentit (81)
Asun täällä koska synnyin suomeen ja puhun suomea. Eli on korkea kynnys muuttaa pois.
UK syntynyt voi sensijaan tosta vaan muuttaa esim usa, kanada, aussit yms koska sama tuttu kieli.
Jo 90 l haaveilin poismuutosta.
Syinä
Huonot palkat
Korkea verotus
Heikko ostovoima
Ankea syksytalvi ajanjakso
Mutta nyt perhe ja talo suomessa.
Ihan ok mutta verot ja talvi tosiaan riesana.
Pakko on vielä asua muutama vuosi suomessa. Mutta sen jälkeen muutan ulkomaille aikuisten lasteni läheisyyteen. Nyt säästän ja ostan suurimmaksi osaksi tuotteeni heidän kautta, jolloin säästyn turhilta kulutusveroilta suomelle
Olen yrittänyt ulkomaille muuttoa jo 3 kertaa heikoin tuloksin. Realiteetit pitää tunnustaa.
Muutto ulkomaille onnistuu vain sellaisilta, joilla on tulevaisuus hyvin pedattu. Omaisuutta, yhteyksiä, hyvä koulutus, hyvä työpaikka ja pesämuna uuden elämän aloittamiseen.
T: Tuntematon
Asuin jonkin aikaa Belgiassa, sitten Irlannissa ja myöhemmin vielä muutaman kuukauden Oregonissa. Ei ole suomen voittanutta. Täällä niin monet asiat toimivat. Byrokratiaa kritisoidaan usein mutta itse olen ikionnellinen verkkopankkitunnistautumisesra ja siitä että useimmat asiat voi hoitaa netissä ilman virastoissa jonottamista.
Puhdas luonto, hanasta tulee hyvää juomakelpoista vettä. Ihmiset ovat pääosin kohteliaita mutta kuitenkin antavat tilaa.
Ilmapiiriä usein kritisoidaan suomessa lapsivihamieliseksi mutta muualla sitä vasta törmääkin asenteisiin että äidit saisivat pysyä lasten kanssa kotona eikä lapsia kaivata normaalia arkea häiritsemään. Täällä töissä käyvät vanhemmat eivät ole mikään ihme toisin kuin esim jenkeissä oli ainakin 5v sitten.
Alkoholikulttuurista sen verran että itse en juuri käytä alkoholia eikä tätä ole Suomessa omalla kohdallani kukaan kyseenalaistanut kun olen vaan todennut että otan holittoman version ilman sen kummempia selittelyjä. Sen sijaa Belgiassa alkoholia on tarjolla huomattavasti vapaammin ja alkoholittoman oluen pyytäminen saattaa jopa loukata.
Siinä muutamia. Suomen etuja aloin arvostaa vasta käytyäni muualla. Ruoho on aina vihreämpää vai miten sitä sanotaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava puoli Suomessa on se, että täällä ei ole kenenkään pakko asua vaan täältä pääsee kyllä sujuvasti pois ja jos suosikkimaahan ei ole suoraa lentoyhteyttä niin joko Lontoosta, Pariisista tai vaikkapa Frankfurtista löytyy kyllä lisää jatkoyhteyksiä.
Mielestäsi Suomen sijainti on keskeinen lentoliikenteen kannalta? Oletko nähnyt koskaan karttapalloa? 😅
Juu suomi on kyllä niin syrjälää että.
Kaukana kaikesta, euroopasta.
Esim k europassa voit tehdä päivämatkan ja nähdä vaikka 5 maata päivässä.
On niin lyhyet matkat ja hyvät yhteydet.
Suomi on aivan korvessa.
Vierailija kirjoitti:
Koska minulla ei muuta paikkaa ole ja olen täällä syntynyt. Ulkomaille muuttaminen ei ole vaihtoehto koska minulla ei ole korkeakoulutusta. Ap, sinä voit lähteä, mutta älä sitten maitojunalla palaa.
Ai miksei?
"Maitojunalla" kannattaa palata aina kun huvittaa, raja kun on auki molempiin suuntiin.
Suomen EU jäsenyys on valtava mahdollisuus oman elämänsä rikastuttamiseen ja maailmankuvan avartamiseen.
EU jäsenyyden vuoksi "omalla takapihalla" voi seikkailla ainutlaatuisen hyvin toimivassa, kultuurellisesti ja taloudellisesti rikkaassa maanosassa.
Suomalaiset asuvat täällä koska täällä on melkeinpä maailman paras sosiaaliturva. Fakta.
Muutin Norjaan, kaikki on nyt paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Up! Kiinnostaisi kuulla oikeasti ihmisten mielipiteitä aiheesta
Ap
Huomaa, ettet ole asunut ulkomailla. Ne ketjuliikkeet nimenomaan ovat rantautuneet muualta maailmasta tänne pohjolaankin, kyllä niitä siellä on siinä missä täälläkin. Tänä päivänä ei myöskään ole ihan itsestään selvää muuttaa toiseen maahan, etenkään, jos sinulla ei ole siellä valmiiksi työpaikkaa tai suosittelijaa asuntoon. Ennakkomaksu vuokra-asuntoon saattaa olla jopa 6kk vuokra. Lisäksi usein vaaditaan isommat säästöt ihan vaan siksi ettet anna kuvaa että menet sinne "vapaamatkustajaksi". Työttömyyttä on maailmalla runsain mitoin joten maahan*uuttajia ei välttämättä katsota hyvällä silmällä. Elinkustannukset ovat nousseet myös muualla. Terveydenhuolto, ruoka, sähkö ja vesimaksut (kenties vielä erillinen kaasumaksu) ovat ihan eri sfääreissä kuin Suomessa. Mutta onhan se avartavaa nähdä maailmaa ja oleskella muuallakin kuin Suomessa, suosittelen ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käy maailmalla tarpeeksi niin huomaa että Suomi on hyvä paikka asua.
mutta pienet breikit tekee myös hyvää, terkkuin teneriffalta.
Toki ei voi sanoa että kaikkialla muualla on asiat paremmin, tietenkään. Kaikissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Mutta mikä tekee Suomesta sinulle sen, että täällä on parempi asua kun muualla?
Ap
Absolut ingenting, varför man inte längre bor i Finland.
Koska tämä on mun kotimaa, tässä maassa on mun sukujuureni satojen vuosien takaa, täällä on mulle läheiset ihmiset ja täällä on kaikki, mitä tarvitsen. Olen perusluonteeltani vähään tyytyväinen eikä ole tullut vielä eteen mitään sellaista, mikä muualla maailmassa olisi niin moninkertaisesti paremmin, että haluaisin luopua kaikesta siitä, mitä mulla Suomessa on. Ulkomailla on ollut ihan kiva käydä, mutta aina on ollut myös mukava palata kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Asun täällä koska synnyin suomeen ja puhun suomea. Eli on korkea kynnys muuttaa pois.
UK syntynyt voi sensijaan tosta vaan muuttaa esim usa, kanada, aussit yms koska sama tuttu kieli.
Jo 90 l haaveilin poismuutosta.
Syinä
Huonot palkat
Korkea verotus
Heikko ostovoima
Ankea syksytalvi ajanjakso
Mutta nyt perhe ja talo suomessa.
Ihan ok mutta verot ja talvi tosiaan riesana.
Hade det varit bättre att lite anstränga sig för 30-35 år sedan än att hela den tiden och därifrån framåt vantrivas med sitt val?
Haluan asua Suomessa koska täällä pärjää Suomen kielellä ja ihmiset osaavat pääsääntöisesti olla puuttumatta asioihini.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt ulkomaille muuttoa jo 3 kertaa heikoin tuloksin. Realiteetit pitää tunnustaa.
Muutto ulkomaille onnistuu vain sellaisilta, joilla on tulevaisuus hyvin pedattu. Omaisuutta, yhteyksiä, hyvä koulutus, hyvä työpaikka ja pesämuna uuden elämän aloittamiseen.
T: Tuntematon
Man lyckas väl ingenstans utan utbildning, kontakter och en inkomstkälla som t.ex. en arbetsplats?
Hela livet är det svårt att flytta om man är myndig:
Lättast är det genast efter att studierna är genomförda eller efter en första arbetsplats och lite kapital i fickan.
Då barnen börjar skolan får nästan alla ett psykiskt hinder beträffande barnens utbildning, som om det inte fanns skolor inom hela EU.
Då barnen har flugit ur boet blir karriären och bekvämligheten ett hinder. Vem vågar byta det mot en oviss framtid, fast det är arbetslivet som får en att umgås med sådana tankar?
Till sist hindrar folk sig med gamla föräldrar som kanske behöver stöd.
Sedan blev det inget av det hela och nu lägger Finland stopp för (blivande) pensionär genom ett dussin krokben på alla nivåer.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up! Kiinnostaisi kuulla oikeasti ihmisten mielipiteitä aiheesta
Ap
Huomaa, ettet ole asunut ulkomailla. Ne ketjuliikkeet nimenomaan ovat rantautuneet muualta maailmasta tänne pohjolaankin, kyllä niitä siellä on siinä missä täälläkin. Tänä päivänä ei myöskään ole ihan itsestään selvää muuttaa toiseen maahan, etenkään, jos sinulla ei ole siellä valmiiksi työpaikkaa tai suosittelijaa asuntoon. Ennakkomaksu vuokra-asuntoon saattaa olla jopa 6kk vuokra. Lisäksi usein vaaditaan isommat säästöt ihan vaan siksi ettet anna kuvaa että menet sinne "vapaamatkustajaksi". Työttömyyttä on maailmalla runsain mitoin joten maahan*uuttajia ei välttämättä katsota hyvällä silmällä. Elinkustannukset ovat nousseet myös muualla. Terveydenhuolto, ruoka, sähkö ja vesimaksut (kenties vielä erillinen kaasumaksu) ovat ihan eri sfääreissä kuin Suomessa. Mutta onhan se avartavaa
Kommentoinkin jo aiemmin että ajatusmallini ei ole "kaikki on muualla paremmin" ja painotan edelleen että realiteetit on kyllä tiedossa ulkomaille muuton suhteen.
Ketjun oleellinen osa on jo otsikossa: ei se, että Suomi on automaattisesti muita maita huonompi vaihtoehto, vaan olen kiinnostunut siitä miksi ihmiset haluavat asua juuri Suomessa ja luettelin aloituksessa asioita, jotka ovat saaneet itseni kyseenalaistamaan onko Suomi minulle sittenkään se maa jossa haluan loppuelämäni viettää.
Ketjuliikkeitä riittää ympäri maailmaa, lähinnä tarkoitin sillä kommentilla sitä että Suomessa tuntuu olevan VAIN ketjuliikkeitä pian sillä pieniä, persoonallisempia yrityksiä ei Suomessa enää hirveästi löydy. Yrittäminen on tehty sen verran kannattamattomaksi ja ostovoimaa ei täällä ole joten pienet ja oikeasti persoonalliset yritykset menevät usein nopeasti konkurssiin.
Hur kan man veta realiteterna i att emigrera om man aldrig har gjort det?
Suomi on kiva maa kunhan et tienaa liikaa, asu kerrostalossa ja on varaa käydä hengähtämässä muualla 2-6kk vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Norjaan, kaikki on nyt paremmin.
Niin minäkin muutin, hieman vaille 31 vuotta sitten. Enkä kadu.
Täältä en lähde, enkä varsinkaan Suomeen!!!l Täällä on koti, puoliso ja kaksi lasta. työ. Elämme hyvää elämää eikä mitään puutu.
Tulin aikoinani sairaanhoitajaksi, piti viipyä vuosi sillä otin Suomesta vanhasta työpaikastani vuoden virkavapaan ja lähdin kokeilemaan. Jo neljän kuukauden päästä tiesin että jään ja sanoin itseni irti Suomen työpaikasta. Pikkuhiljaa sitten elämä alkoi järjestyä siihen suuntaan että aloin tosissaan vakiintua tänne.
Olen jumalatoman kiitollinen että silloin lähdin.
En uskalla muuttaa muualle, en usko että pärjäisin yksin vieraassa maassa+täällä mulla vakityö. Vihaan kyllä suomea enkä olisi halunnut syntyä tänne. Onneksi matkustelu on olemassa.
Yleensä maaseutu on köyhää ja ankeeta ulkomailla. Espanjan luontokin on todella karua ja hiekkaista. Pohjoismaiden luonto on kauneinta maailmassa.