Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi haluat asua Suomessa?

Vierailija
31.12.2024 |

Viime aikoina olen havahtunut siihen, kuinka paljon kaipaan muutosta elämääni. Olenkin alkanut haaveilemaan muutosta ulkomaille.

Suomessa tympii se, että vaikka miten matkailet kotimaan sisällä, niin suurimmissa osassa kaupungeista on tasan ne samat ketjuliikkeet. Ei melkein mitään vaihtelua. Isoimmissa kaupungeissa saattaa olla tarjolla kulttuuria, mutta tätäkin melko rajoitetusti jos ei satu asumaan pääkaupunkiseudulla.

Jokavuotinen 6 kuukauden talvi aiheuttaa toistuvasti kaamosmasennuksen. Kylmää, pakkasta ja pimeyttä. En nauti talviurheilusta, joten aktiviteetit ulkona jäävät melko vähäisiksi.

Lisäksi tympii Suomalainen alkoholikulttuuri. Tuntuu, että on enemmän sääntö kuin poikkeus, että alkoholia juodaan tilanteessa kuin tilanteessa. Jos et juo, sitä kyseenalaistetaan suureen ääneen. Tänä vuonna olen ollut useammassa tapahtumassa, jossa alkoholia on melkein väkisin kaadettu kurkustani alas, sillä ihmisten on ollut vaikea käsittää että meitä jotka ei juo alkoholia todellakin on olemassa.

Kaikki on myös kallistunut niin paljon, että heikompaa hirvittää. Nykyinen hallitus on tehnyt sellaisia leikkauksia, jotka vaikuttavat suuresti ihmisten hyvinvointiin. Palkkataso on Suomessa huono ja työllistyminen vaikeaa ellei ole onnekas ja saa töitä suhteilla.

Hyviä puolia mainitakseni Suomen luonto on kaunis, tässäkin tosin aika vähän variaatiota, samannäköistä luontoa joka kaupungissa ellei sitten lähde Lappiin asti.

Suomen yleistä turvallisuutta arvostan, harvoin tulee olo että ei uskaltaisi kävellä kaduilla.

Haluaisinkin kuulla että miksi asut Suomessa? Mikä sinua täällä kiehtoo?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina muuta ulkomaile takaisin Irakiin. Suomesa ei hyva olo jos joutu työ.

- Ahmed

Vierailija
62/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mina muuta ulkomaile takaisin Irakiin. Suomesa ei hyva olo jos joutu työ.

- Ahmed

Heippa Ahmed. Ota kaverit mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan Suomessa enää halua asua

Joko sulla on menolippu Venäjälle?

Onko venäjä ainoa ulkomaa sulle??????

Vierailija
64/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään nukkua pitkään ja laiskotella päivät kotona pelaamalla videopelejä, surffailla netissä ja nauttia herkkuja ja sidukkaa. Haluan myös tatskoja ja kivoja vaatteita, pitää lemmikkejä ja harrastaa.

Missään muualla maailmassa tämä ei onnistu kuin Suomessa, missä kaikista pidetään huolta. Ikävä kyllä PS haluu romuttaa hyvinvointivaltion.

Ei PS ole romuttamassa hyvinvointivaltiota, Se vaan haluaa että maksat itse laiskottelusi, sidukkasi ja tatskasi.

Ei pääse lääkäriin. Hankaloittaa asioita ja terveyttä. Ah ihana suomi. Terveysasemalta takaisinsoittoa odotellessa.

Vierailija
65/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua, enkä ole asunutkaan lähes kymmeneen vuoteen. Enkä ole katunut hetkeäkään päätöstäni. 

Vierailija
66/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on synnyinmaani, isoisieni ja isäni itsenäiseksi taistelema kotimaani.

Vierailija
67/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kiehdo Suomessa erityisesti mikään. Täällä vain on helppoa. Suunilleen osaan elää täällä. Ennen muuta osaan elää niin, ettei ihmisten kanssa synny mitään isoja väärinkäsityksiä. Osaan kielen, tunnen suunnilleen tärkeimmän lainsäädännön ja sosiaaliset normit.

Olen liian laiska muuttamaan minnekään muualle ja selvittämään sen tsiljoona asiaa siellä, hankkimaan uusia paikallisia ystäviä jne. Minulle riittää ihan hyvin ne aina samat kaupat. En ole kovin vaihtelunhaluinen, ja onhan lisänä verkkokaupat. Mielenkiintoista tekemistä löydän enemmän kuin on aikaa tekemiseen.

Vierailija
68/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä kotoani lähtisin ? Matkustelen vaihteluksi ja se riittää.

Vierailija
69/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa tulee tilille työtä tekemättä..very good..

Vierailija
70/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun siksi suomessa koska arvostan todella korkealle että asunnot on rakennettu hyvin, talvella tarkenee olla t paidassa sisällä, suihkusta tulee tasalämpöistä vettä just niin kauan kuin haluan, elämä on simppeliä, voit hoitaa kaikki asiat netissä jne. Tv. Kokemusta asumisesta irlannista, italiasta ja espanjasta.

Ja minä taas sitä, että asuinkustannukset ovat matalat. Lämmitystä tarvitsee pitää päällä muutaman kuukauden vuodessa ja jos omistat asunnon, niin maksat ehkä jopa vain 20€ kuukaudessa käyttämäsi sähkön ja veden lisäksi. Monesti ei siis edes kerrostalossa ole mitään yhtiövastiketta, van pelkkä porraskäytävän siivous ja sen valo.

Jos vetesi lämpeää kaasulla, se tulee aina hanasta tasalämpöisena. Eikä mikään estä sinua lämmittämästä kotiasi enemmän, jos tuntuu kylmältä. Sen lisäksi minusta voit hoitaa lähes kaikki asiat netissä nykyisin.

Minusta elämä on täällä simppeliä, ruoka hyvää, merivesi on kesällä lämmintä ja talvet lyhyitä. Ja jos haluaa lasketella ja hiihtää, niin noita kunnon vuoria ja mäkiä löytyy muutaman tunnin ajomatkan päästä lähes kaikkialta. Jos kaipaa rauhaa, niin noita luonnonsuojelualueita löytyy, vaikka kuinka paljon missä kävellä. 

Joku surkea yksiö 70- luvulla rakennettu, jossain Milanon ulkopuolella ei edusta mitä asuminen Italiassa on. 

Vierailija
71/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maailmasta varmasti löytyisi hyviäkin paikkoja elää, mutta itse ei ole uskaltanut koskaan yrittää lähteä, koska ei ole ollut rahaa ja kielitaitoa, kuin keskinkertaisesti englantia. Toisaalta harmittaa kovasti, koska 1920-luvulla syntyneet vanhempani opiskelivat aikuisena englannin ja olivat kumpikin kaksi vuotta ulkomailla töissä... No, minulta se jäi, mutta eiköhän tuo pian aikuistuva oma jälkikasvuni vielä muuta muualle, kovasti suunnittelee jo.

Vierailija
72/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva asukastiheys, eikä erakkomaisuutta katsota ylenmäärin kieroon. Joissakin maissa työkulttuuriin saattaa aivan oikeasti kuulua ohjelmaan pakollinen baarissa käynti perjantaina.

Vierailija
73/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mutta miehen työn takia vietän Suomessa vielä n puolet vuodesta seuraavat 6v. Toki lastenlapsiakin pitää nähdä. Sydämen koti on jo maailmalla ja viihdyn täällä oikein hyvin!

En ymmärrä tuota kehuskelua vuodenajoista?? Suomessa on 2: kesä 3kk ja rytöä 9kk. 

Japanin, Kanadan tai ihan vaikka Italiankin vuodenajat ovat paljon upeammat! Tänäänkin upea kuura, hehkuva auringon valo...

Vierailija
74/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset aina jaksaa toitottaa, että on niin hienoa kun on 4 vuodenaikaa, mutta kuten joku muukin tässä ketjussa totesi niin Suomessa ei ole kuin 3 vuodenaikaa, sillä kevättä ei käytännössä täällä ole. Itse olen asunut pitkään keski-Euroopassa ja juuri kevät oli siellä lempivuodenaikani. Siellä taas ei ollut kunnon talvea, ainakaan joka vuosi, mutta se taas ei minua haitannut yhtään, sillä en ole yhtään talvi-ihminen.

Itse kysymykseen, en haluaisi asua Suomessa, mutta henkilökohtaisten syiden takia on tällä hetkellä pakko. Ja siitä alkoholikulttuurista niin kyllähän täällä raitistuneeksi alkoholistiksi luullaan, jos alkoholitonta juomaa pyytää. Tai se on ainakin minun kokemukseni. En ole täysin absolutisti, mutta nykyisin jäänyt alkoholinkäyttö lähes kokonaan niin tuntuu, että sitä joutuu selittelemään. 

Vierailija
75/81 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pohjantähden alla

Tää koti mulla mainen

Mä elämästä laulan

Sillä oonhan suomalainen

Mä rakkaudesta laulan

On siinä mies ja nainen

Pohjantähden alla

Elää suomalainen

- Siksi. (Tiedän kyllä, että alkuperäinen kappale on italialainen)

Vierailija
76/81 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Porvoon saaristossa ja omasta mielestä tämä paikka on maailman paras. Naapurit ovat hyviä ystäviä ja lapset täällä ovat kohteliaita. Täällä on turvallista ja luonto lähellä. Jos verot nousevat tai laskevat niin ei se minua haittaa, kaikki ollaan samassa veneessä. Tekemistä täällä riittää aina on sata asiaa tekemättä. Täällä ei aika käy tylsäksi. Olen onnellinen että olen syntynyt tähän maahan.

Asun Suomessa, koska synnyin Suomeen.  Ei lähteminen helppoa ole koskaan. (Asun, muuten, minäkin Porvoon saaristossa.)

Suomalaiset eivät ole mukavia toisilleen, siis ventovieraille, mutta suht hyvä maa kuitenkin.  - Oikeasti hyvää maatahan ei ole olemassakaan.  Miksi siksikään edes ajatella lähtöä!

Vierailija
77/81 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up! Kiinnostaisi kuulla oikeasti ihmisten mielipiteitä aiheesta

Ap

Katunäkymien osalta lienee sama tilanne ympäri maailmaa.

Vierailija
78/81 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua, mutta olen jumahtanut tänne. Paljon mieluummin asuisin esim. Espanjassa.

Vierailija
79/81 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun käy maailmalla tarpeeksi niin huomaa että Suomi on hyvä paikka asua.

mutta pienet breikit tekee myös hyvää, terkkuin teneriffalta.

Toki ei voi sanoa että kaikkialla muualla on asiat paremmin, tietenkään. Kaikissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Mutta mikä tekee Suomesta sinulle sen, että täällä on parempi asua kun muualla?

Ap

Neljä vuodenaikaa, tutut toimintatavat, turvallisuus ja upea luonto jopa kaupunkien läheisyydessä.

Vierailija
80/81 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen paras puoli itselleni on toukokuu - syyskuu mökillä.

Alkoholia juodaan paljon lähes joka paikassa, se ei ole mikään Suomen erityisominaisuus.

Kauppakeskukset ovat omin silmin myös samaa höttöä ja ketjua ympäri maailmaa, eivät paljoa poikkea lentokentistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi