Pitääkö todellakin paikkansa, että joululahjana saadut rahat pitää ilmoittaa kun tekee jatkohakemuksen perustoimeentulotukeen?
Sain joululahjaksi yhteensä noin 350e käteistä kirjekuorissa...200e tuli vanhemmilta, ja 150e muilta sukulaisilta.
Kuulin väitteen että nämä käteisenä saadut rahat pitäisi nyt ilmoittaa kun teen perustoimeentulotuen jatkohakemuksen, ja että ne vähentäis mun toimeentulotukea. Ja syyllistyn petokseen jos en ilmoita? Pitääkö paikkansa?
Nämähän on joululahjoja, jotka mun kuuluisi saada käyttää mihin haluan, eikä peruselämiseen!
Kommentit (227)
Pitää käteislahjoituksetkin valitettavasti ilmoittaa, lukee siellä perustoimeentulotukihakemuksessa, just tarkistin, kun itsekin tein hakemuksen. Kela ei tietenkään näitä käteisvaroja saa selville, ellet niistä itse ilmoita, mutta petokseksi se voidaan silti lukea.
Kannattaa pyytää lahjaksi mieluummin vaikka suoraan ruokaa tai muuta, mitä tarvitset. Tai pyytää lahjan antajaa maksamaan suoraan joku sinun lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä ilmoittaa käteisenä saadut rahat.
Käytä ne tai pidä säästössä, mutta älä vain laita niitä tilillesi!
Eli sun mukaan vain tyhmä noudattaa lakia eikä tee petoksia?
Vierailija kirjoitti:
TT-tukea pitäisi maksaa max 3 kk ajan. Sen jälkeen viranomaiset ottavat tuenhakijan perheineen huostaansa, heille määrätään edunvalvoja, joka huolehtii raha-asioista. Perhe majoitetaan asuntolatyyppisesti ja he osallistuvat päivittäin erilaisten työtehtävien hoitoon.
Tulee muuten halvemmaksi kuin nykysysteemi. Lapsilla riittää ruokaa ja puhtaita vaatteita, heillä on aina aikuisia selväpäisiä aikuisia ympärillä ja mikä tärkeintä, perheellä ei ole enää mitään rahahuolia, koska heillä rahoista huolehtii muut ihmiset.
Lapsetkin laittaisit pakkotyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkään et ole koskaan kävellyt punaista liikennevaloa päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse rehelisyyden perikuva, mutta jos olisi tuollainen tilanne kuin ap:llä, niin en ilmoittaisi koska kyseessä sukulaisten joululahjat, aivan älytöntä olisi heittää rahat kankkulan kaivoon. Vaan näillä rahoilla voisit itsellesi hankkia tarpeellisia lahjoja. Ajattele, jos sukulaiset sitten kysyy, että mihin käytit lahjarahat, niin aika älytöntö olisi sanoa, että en mihinkään, kun ne vähennettiin toimeentulotuesta.
Miten niin EI MIHINKÄÄN?
EIkö se muka ole se TÄRKEIN ASIA että voi elättää itsensä?
Jos sukulaiset kysyvät, niin sanot että söit niillä rahoilla ja pysyit hengissä!!!
Aivan. Jos itse antaisin rahaa jollekin joka nostaa tt-tukea ja sitten myöhemmin kysyisin, mitä hän rahoilla teki olisin todella pettynyt, jos hän kertois
Siinä taas yksi "täydellinen ihminen"
Minä ainakin suon että saa ostettua vaikka uudet kengät tai takin koska se ei kaikille ole mahdollista ilman lahjarahaa. Sun mielestäsi he eivät varmastikaan niitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä antaa pois mahdollisuuden ostaa edes joskus vaikka lämpimät uudet kengät lapsilleen tai itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjarahan antajan tarkoitus on että sinulla olisi jotakin ylimääräistä kerrankin.
älä ilmoita mitään ylimääräistä kelalle.
Lahjarahan antajan tarkoitus on, että tuo ihminen voisi elää hetken omilla rahoillaa, eikä yhteiskunna rahoilla. Tuet ei kuulu ihmiselle, jolla on rahaa ja myös tuo lahjaraha on rahaa. Naurettavaa ajatella, että nostetaan tt-tukea ja sitten kuitenkin on varaa hassata rakennekynsiin "omia rahojaan" .
Ei se noin muillakaan mene. Omilla rahoilla se elämä kuuluu kustantaa, eikä tukirahoilla. Silloin kun sinulla on rahaa, vaikka lahjaksi saatua, käytetään se elämiseen, ei turhuuksiin.
Ei palkansaajakaan tuhlaa palkkaansa turhuuksiin ja hae sitten yhteiskunnalt
"Mulla on hyvä eläke, en ole kaoskaan nostanut mitään tukia. Annan aian lahjarahat käteisellä, että niistä on tosiaan saajalle iloa."
Minä laitan aina kaikki lahjarahat saajan tilille. Olen opettanut lapseni ja läheiseni siihen, että koulut käydään ja töitä tehdään ja nyt ei kukaan nostele tt-tukea ja raportoin rahavarojaan kelalle. saan surutta laittaa vaikka tonnin jokaisen tilille , eikä sanomista tule. kun ihminen elää omilla rahoillaan, ei ketään kiinnosta paljonko hän saa lahjaksi rahaa.
Ja vaikka joku joskus olisikin hetken aikaa työttömänä, ansiosidonnainen riittä elämiseen, kunnes uusi työpaikka löytyy. Ja hyvänä aikana kannattaa säästää, eikä elää niin, että kaikki vaan menemään, koska sitten, jos tulee pahapäivä, pitää tilin olla tyhjä, että pystyn nostamaan tt-tukea :D
Ihmisillä on nykyään todella kieroutuneet ajatukset itsensä elättämisestä. Jotkut yritää vältää sitä viimeiseen asti ja vain yhteiskunnan tuella eläminen on ainoa oikea elämisenmuoto. Jos sattuu olemaan "omaa rahaa" se täytyy kätkeä ja käyttää piilossa, että pystyy nostamaan kaikki mahdolliset tuet, vaikka ei olisikaan niihin oikeutettu :D voi taivas.
Mä kuulin jostain, että sun pitäis hypätä järveen. No, antaa mennä, hop hop!
En varmasti ilmoittaisi, jos olisin sinä. En kadulta löytämiäni rahoja enkä lahjaksi saamiani. Saati lapsen saamia lahjarahoja.
Keksisin myös kaikkea mahdollista pimeää (käteis)tienestiä. Eli myytävää, pikku hommia ja palveluksia.
Köyhä voi olla, muttei kannata olla hölmö.
Vierailija kirjoitti:
TT-tukea pitäisi maksaa max 3 kk ajan. Sen jälkeen viranomaiset ottavat tuenhakijan perheineen huostaansa, heille määrätään edunvalvoja, joka huolehtii raha-asioista. Perhe majoitetaan asuntolatyyppisesti ja he osallistuvat päivittäin erilaisten työtehtävien hoitoon.
Tulee muuten halvemmaksi kuin nykysysteemi. Lapsilla riittää ruokaa ja puhtaita vaatteita, heillä on aina aikuisia selväpäisiä aikuisia ympärillä ja mikä tärkeintä, perheellä ei ole enää mitään rahahuolia, koska heillä rahoista huolehtii muut ihmiset.
Sulle pitäisi antaa kenkää, jonka jälkeen sulle määrätään heti tuo sama, mitä ehdotit. Oikeastaan, kaikille pitäisi antaa kenkää, ja määrätä tuo sama. Pääset elämään unelmaasi. Tätä:
Vierailija kirjoitti:
Käytät ne rahat peruselämiseen ja menet töihin. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Töihin vaan mennään ilman työpaikkaa????
Ethän sä tarvitse rahaa kun sulla on sitä.
Toimeentulotuen hakeminen ja vastaanottaminen oikeudettomasti erehdyttämällä siitä päättävää Kansaneläkelaitosta voi täyttää petoksen edellytykset, ja näin ollen olla rikoslain mukaan rangaistavaa. Sosiaalietuuden, kuten toimeentulotuen oikeudeton hakeminen soveltuu petokseen perustuvien säännösten perusteella rangaistavaksi. Toimeentulotukea oikeudettomasti haettaessa tavoitellaan taloudellista hyötyä, mikä on yksi petoksen oleellisista tunnusmerkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjarahan antajan tarkoitus on että sinulla olisi jotakin ylimääräistä kerrankin.
älä ilmoita mitään ylimääräistä kelalle.
Lahjarahan antajan tarkoitus on, että tuo ihminen voisi elää hetken omilla rahoillaa, eikä yhteiskunna rahoilla. Tuet ei kuulu ihmiselle, jolla on rahaa ja myös tuo lahjaraha on rahaa. Naurettavaa ajatella, että nostetaan tt-tukea ja sitten kuitenkin on varaa hassata rakennekynsiin "omia rahojaan" .
Ei se noin muillakaan mene. Omilla rahoilla se elämä kuuluu kustantaa, eikä tukirahoilla. Silloin kun sinulla on rahaa, vaikka lahjaksi saatua, käytetään se elämiseen, ei turhuuksiin.
Ei palkansaajakaan tuhla
Mulla on tuttavana tt-tuella+sairauspäivärahalla oleva yh-äiti. Lapsensa (18v.) oli kotona kirjoilla vielä opiskelun ajan, hän sai valmistumislahjaksi rahaa tililleen jolla rahalla oli tarkoitus ostaa omaan tulevaan kotiin tarpeellista tavaraa. No, Kela otti ne huomioon äidin tt-tuessa joten lapselle ei jäänyt kuin tyhjä tili. Oliko mielestäsi oikein lasta kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytät ne rahat peruselämiseen ja menet töihin. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Kyllä, mikäli sopivaa työpaikkaa ei löydy niin työllistät itse itsesi. Yhä useampi tekee niin, ja monissa maissa on täysin normaalia koska yhteiskunta ei siellä elätä sosiaalisurffareita niin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mikäli sopivaa työpaikkaa ei löydy niin työllistät itse itsesi. Yhä useampi tekee niin, ja monissa maissa on täysin normaalia koska yhteiskunta ei siellä elätä sosiaalisurffareita niin kuin Suomessa.
Kerro vinkki miten työllistetään itsensä?-eri
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä tarvitse rahaa kun sulla on sitä.
Ethän säkään tarvitse sitten yhtään enempää kuin minimitoimeentulotuen verran. Annapa nyt vikkelään loput pois!
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen hakeminen ja vastaanottaminen oikeudettomasti erehdyttämällä siitä päättävää Kansaneläkelaitosta voi täyttää petoksen edellytykset, ja näin ollen olla rikoslain mukaan rangaistavaa. Sosiaalietuuden, kuten toimeentulotuen oikeudeton hakeminen soveltuu petokseen perustuvien säännösten perusteella rangaistavaksi. Toimeentulotukea oikeudettomasti haettaessa tavoitellaan taloudellista hyötyä, mikä on yksi petoksen oleellisista tunnusmerkeistä.
Voi kyynel.
Mistä sun kaltaisiasi aivottomia ääliöitä oikein si ki ää? Oletko varma ettet itse ole tt-tuen saaja tulevaisuudessa.