Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko down-lapsen abortoineista pahalta katsoa Peltsi ja Osmo -sarjaa?

Vierailija
31.12.2024 |

Suomessa valtaosa raskauksista keskeytetään, kun sikiöllä todetaan Downin oireyhtymä.

https://www.seiska.fi/katso/peltsi-ja-osmo-sulattivat-katsojien-sydamet…

Kommentit (395)

Vierailija
101/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei . Kuka haluaa sammakon näköisen monisairaan lapsen. 

Raakaa ja sivistymätöntä puhetta.

Suomen kansantalous ei kestä k e h a r e i t a.

Ainoa mihin on avoin piikki on aseiden osto, kertoo paljon tästä maailmasta ja turha syyttää edes naapuria, aseisiin on aina ollut rahaa. 

Aseista nyt on edes jotain hyötyä. Tosin ehjä downeja voitaisiin hyödyntää miinanpolkijoina tosipaikan tullen.

Vierailija
102/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tehdään dokumentti kehitysvammaisten palvelukodista, jossa hoitajilla on viikoittain päivystyskäyntejä potilaiden väkivaltaisuuden vuoksi ja jossa hoitajilla on kuulovaurioita potilaiden jatkuvan huutamisen vuoksi.

Sitten kun työttömät persut määrätään niihin töihin ja alkavat ulista :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä faktaa hänelle, jonka mielestä downit on abprtoitava taloudellisista syistä:

Down-henkilöiden aiheuttamat kulut: Todennäköisesti muutamia kymmeniä miljoonia euroja vuodessa Suomessa, jos otetaan huomioon heidän tarvitsemansa palvelut ja tuet.

Alkoholin aiheuttamat kustannukset: Yhteiskunnalle erittäin merkittävät, arviolta 46 miljardia euroa vuodessa, eli moninkertaisesti suuremmat kuin Down-henkilöiden aiheuttamat kulut.

Idiootti. Vertailu on turha, eikä se muuta mitään: kuluerä on kuluerä riippumatta muiden kuluerien suuruudesta. Oli kyse sitten downeista, alkoholihaitoista, sairaseläkemaksuista, jne.

Vierailija
104/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus abortti tehdään kumppanin tai muun läheisen painostuksesta. Silloin katuminenkin on todennäköisempää. 

"Tinkimätön tosiasia on, että raskaus ei pyyhkiydy pois naisen elämänhistoriasta. Valitsi hän, mitä tahansa. Jos päätös tehdään hätiköiden tai painostuksen alla, vaarana on syyllisyyden, häpeän ja välttelytarpeen kehittyminen. Naisen pitää olla varma, että päätös vastaa hänen omia toiveitaan ja arvojaan, eikä kenenkään muun. Naisen tulee olla itselleen avoin ja kulkea mielessään läpi jokainen eri vaihtoehto raskauden jatkamisen suhteen, Kivikoski sanoo.

Yllätysraskaus on usein läheisille järkytys ja he saattavat reagoida aggressiivisesti tai uhata hylkäämisellä. Kivikoski muistuttaakin, että kumppanin, perheen tai yhteisön painostukseen ei kannata koskaan suostua. Hänen mielestään tärkeintä on, että nainen puolustaa sitä, mihin itse uskoo ja mitä elämältään haluaa."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/abortin-tehneella-on-oikeus…

Vierailija
105/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähänlaista palautetta tulisi, jos joku retkeilisi huippuälykkään lapsen kanssa ja tekisi siitä TV-ohjelman? 

Vierailija
106/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä faktaa hänelle, jonka mielestä downit on abprtoitava taloudellisista syistä:

Down-henkilöiden aiheuttamat kulut: Todennäköisesti muutamia kymmeniä miljoonia euroja vuodessa Suomessa, jos otetaan huomioon heidän tarvitsemansa palvelut ja tuet.

Alkoholin aiheuttamat kustannukset: Yhteiskunnalle erittäin merkittävät, arviolta 46 miljardia euroa vuodessa, eli moninkertaisesti suuremmat kuin Down-henkilöiden aiheuttamat kulut.

Tämä vertailu toimii vain, jos alkoholin aiheuttamista kuluista on vähennetty alkolista kerätyt verotuotot.

Vierailija
107/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downien kulut on pienemmät kuin hallituspersujen kansantaloudelle aiheuttamat.

Vierailija
108/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hei - et sä ap myöntävää vastausta saa kysymykseesi. En usko että kohdehenkilösi sellaista pystyvät myöntämään.

Kyllä minä sen arvasinkin mutta ajattelin jos joku anonyyminä avaisi tuntojaan. En minä mikään abortinvastustaja sinänsä ole mutta jotenkin näissä tapauksissa vähän häiritsee se että "epätäydellinen" karsitaan pois ja sitten aletaan heti abortin jälkeen yrittämään uutta "parempaa" lasta. 

Ap

Tai sitten se abortti ei ihan aidosti kaduta suurinta osaa. Yleisesti ottaen on tosi pieni prosentti, jota abortti kaduttaa.

Ei se niin mene, että jos ei saa omaa mielipidettä ja agendaa tukevaa vastausta, kaikki vastaajat varmasti valehtelevat.

Luultavasti suurin osa on helpottune

Ainoa vaan että lapsella on mitä todennäköisemmin aina geenivirheitä. Ne laskee ihmisen elämänlaatua vaihtelevasti. Jos lähdetään etsimään täydellisyyttä, tervettä tyttöä/poikaa, ei kannata. Se on illuusio ja kertoo sinun tyhmyydestä. 

Vierailija
109/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlaista palautetta tulisi, jos joku retkeilisi huippuälykkään lapsen kanssa ja tekisi siitä TV-ohjelman? 

Arvatenkin siellä olisi sitten joku vasemmistolainen rääkyvä vihervassaripenikka eli kuolaava down voi olla parempi vaihtoehto :D

Vierailija
110/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hei - et sä ap myöntävää vastausta saa kysymykseesi. En usko että kohdehenkilösi sellaista pystyvät myöntämään.

Kyllä minä sen arvasinkin mutta ajattelin jos joku anonyyminä avaisi tuntojaan. En minä mikään abortinvastustaja sinänsä ole mutta jotenkin näissä tapauksissa vähän häiritsee se että "epätäydellinen" karsitaan pois ja sitten aletaan heti abortin jälkeen yrittämään uutta "parempaa" lasta. 

Ap

Tai sitten se abortti ei ihan aidosti kaduta suurinta osaa. Yleisesti ottaen on tosi pieni prosentti, jota abortti kaduttaa.

Ei se niin mene, että jos ei saa omaa mielipidettä ja agendaa tukevaa vastausta, kaikki vastaajat varmasti valehtelevat.

Potilaan Lääkärilehden mukaan alle 5 % katuu aborttia. 

Tuo prosentti tarkoitti heitä jotka hakee psyykkistä apua abortin jälkeen, ei suinkaan kaikkia heitä, jotka jossain kohtaa elämäänsä tuntee katumusta. 

Vierailija
111/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt kaikkein vaikemmin vammaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka istuvat sidottuna kiinni pöydätuolissa, kuolaavat ja eivät osaa tehdä käytännössä mitään itse. Korkeintaan leikkivät jollain vauvan lelulla tai huitovat kädessä olevalla kynällä väriä paperiin kun lastenlaulut soivat taustalla. Siis aikuiset ihmiset. Tarvitsevat apua kaikessa, syömisessä, pukeutumisessa, vessa-asioissa, sängyssä kääntymisessä jne. Mitään et osaa tehdä itse etkä edes kertoa, että mitä haluat ja onko esimerkiksi kipuja. Sitten sanotaan, että ihminen saa tehdä valintoja kun hänelle näytetään sinistä paitaa ja punaista paitaa ja päälle laitetaan se punainen paita kun ihminen saattaa katsoa sitä kohti. Vaikka hoitaja on ottanut ne paidat kaapista ja ihminen olisi itse mieluummin laittanutkin keltaisen paidan, jos pystyisi sen itse ottamaan.

Vierailija
112/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle: ei tunnu.

Tuntuuko itsestäsi pahalta ruikkia kaikki  sukusolusi viemäriin?

Varmasti. 

Parempi olisi ollut että sinäkin olisit vetänyt ne geenivirheelliset solusi viemäriin yhteiskuntaa rasittamasta.

Vierailija
113/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Äidin korkea ikä on tunnettu riskitekijä Down-raskauden suhteen. Valtaosa Down-vauvojen äideistä on kuitenkin alle 45-vuotiaita, koska enemmistö synnyttäjistä on nuoria naisia."

https://www.aivosaatio.fi/ajankohtaista/suomessa-asuu-noin-3-500-down-h…

Riski Down-lapsen saamiseen kasvaa iän myötä hurjasti, mutta koska vanhempien äitien riski tiedetään, seulotaan raskauksia myös tarkemmin. He pystyvät ainakin valmistautumaan tulevaan paremmin. Shokki synnytyssalissa jää pois.

70% abortoidaan. Aiemmin luku oli 50%

Riski downin syndroomaan kasvaa ihan hurjasti äidin iän myötä. Parikymppisellä se on suunnilleen 1:2000, nelikymppisellä jo 1:100 ja 45-vuotiaalla jo noin 1:30!

Ihan yllätyin kun perehdyin asiaan oman raskauden myötä.

Mihin luvut perustuu? Mitä faktuaalisia seikkoja tilastoissa/tutkimuksissa on otettu huomioon? 

Vierailija
114/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei se niin mene, että jos ei saa omaa mielipidettä ja agendaa tukevaa vastaust

Kaikilla sikiöillä on niskapoimu, sinäkin olit niskapoimuapina 🙂

Vierailija
115/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
116/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole down lapsen vanhempi, mutta voin sanoa ettei minun voimavarat riittäisi masentumatta down lapsen hoitamiseen. Peltsin tapaisille sähköjäniksille tuollainen voi sopiakin ja hyvä niin.

Vierailija
117/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulisi minkäänlaista palautetta? Onko tästä ohjelmasta tullut jotenkin erityisesti palautetta? Mistä teet havaintojasi? Ip lehtien otsikoista? Miten palaute olisi erilaista tämän tai mainitsemasi kaltaisen ohjelman osalta? 

Vierailija
118/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole down lapsen vanhempi, mutta voin sanoa ettei minun voimavarat riittäisi masentumatta down lapsen hoitamiseen. Peltsin tapaisille sähköjäniksille tuollainen voi sopiakin ja hyvä niin.

Ei sovi kenellekään ja kovat sakot pitäisi laittaa ehdoin tahdoin vammaisen lapsen yhteiskunnan riesaksi synnyttäville.

Vierailija
119/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islannissa ei ole syntynyt yhtään kehitysvammaista 30 vuoteen kun kaikki seulotaan. 

Vierailija
120/395 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole syntynyt yhtään kehitysvammaista 30 vuoteen kun kaikki seulotaan. 

Ja näin sen pitäisi olla Suomessakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme