Tuntuuko down-lapsen abortoineista pahalta katsoa Peltsi ja Osmo -sarjaa?
Suomessa valtaosa raskauksista keskeytetään, kun sikiöllä todetaan Downin oireyhtymä.
https://www.seiska.fi/katso/peltsi-ja-osmo-sulattivat-katsojien-sydamet…
Kommentit (395)
Kuka tahansa voi myös vammautua myöhemmin elämässä, esim onnettomuuksissa. Onko abortinpuolustajien mielestä sitten ok jos ruvetaan näitäkin tappamaan??
Osa kommentoijista on sairaita! Tervemenoa h lvettiin 2025! Kyllä se karma osuu _teidänkin_ kohdalle joskus.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuohon peltsiin niin kurkkuamyöten kyllästynyt jo radiojuontajana, että minustakin tuntuu pahalta katsoa. Vaikkei minua sikiönä ole abortoitukaan.
Ei pysty ymmärtämään mitä tässä yritetään sanoa?
Yritän arvata. Ap haluaa kuulla onko joku katunut aborttia. Luulen, että ihmiset eivät myönnä katuvansa, mutta vuosia sitten näin ruotsinkielisessä lehdessä artikkelin, jossa sivuttiin samaa aihetta. Jotkut olivat katuneet. Se ilmeni siten, että kun aikaa kului, nainen ajatteli miltä hänen lapsensa olisi näyttänyt nelivuotiaana tai teininä. Joku katui ehkä vähän selvemmin. Artikkelissa olleet henkilöt eivät puhuneet uskonnosta vaan siinä oli kyse omista tunteista. Olen henkilökohtaisesti tuntenut yhden ihmisen, joka katui loppuelämänsä. Toisaalta joku toine
Itse näen katumuksen toisin. Olen itse tehnyt abortin teininä enkä ole sitä koskaan katunut. Tietenkin olen miettinyt joskus, että olisiko se ollut tyttö vai poika, mutta se oli siinä tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu. Ei ollut minkäänlaisia edellytyksiä kasvattaa lasta millään tavalla, joten en näe yhtään syytä katumiseen. Mutta kyllä se silti arven jättää ja näin aikuisiällä tuskin aborttia pystyisin tekemään, vaikka tilanne olisi mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on lievä down. Sitä ei näe sikiöseulonnoissa miten vaikea se on. Vaikeat tapaukset ei ymmärrä mistään mitään ja kuola valuu suupielestä.
Hmm, mun erkkalapselta tulee kuolaa eikä tajua aina mistään mitään, mutta on elämänilon perikuva. Utelias, innokas.
Ja sä olet lopun ikää innokas hoitaja.
Omasta muiden perheenjäsenten toiveista ja haluista aina tinkien.
Kiva, että joku jaksaa.
Mä olenkin innokas hoitaja, mutta osaan jakaa aikani muillekin lapsilleni.
Kato ku on ihan oma vika, jos ei-pakotetusti avaa ne haaransa miehelle, ja tuloksena syntyykin vammainen lapsi. Ei sitä omien tekojen seurausta parane siivota näkyvistä, poistamalla yhtälöstä yhden ihmisen elämä.
Väittä
Ohiksena sanon, että väitätpä mitä tahansa niin olet kyllä katkeran oloinen. Uskovainen, jolle ehkäisy ja abortti ei ole sallittuja?
Vierailija kirjoitti:
Yhdyntä voi ainaa johtaa raskauteen, jos nainen on hedelmäisessä iässä .
Sikiö ei aina ole terve. Jos ei ole valmis saamaan vammainen/ sairas lapsi, vaan mielummin murhaa abortilla, silloin kannattaa pitää jalat ristissä.
Sinut ainakin olisi pitänyt abortoida.
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa näiden down-ihmisten elämä🤷
Et ainakaan sinä!
Vierailija kirjoitti:
Osmolla ei ole vielä alkanut teini-ikä joka voi olla todella hankala.
Lisäksi ne vaikeimmat tapaukset eivät ikinä pääse televisioon.
Kellä tahansa se teini-ikä voi olla hankala. Enemmän kai ns terveitä nuoria menee huonoille teille teini-iässä. Kuvaan tulee huumeet, alkoholi, rikokset. Ei tarvitse olla down, että teini-ikä voi olla vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko downlapsi maksaa yhteiskunnalle? Tuttavaperheessä nähty miten valtavasti vammaisten palveluita tarvitaan arjessa, ei ole ihan pienet kulut.
Lähinnä pyöristysvirheen verran verrattuna siihen, kuinka paljon boomereihin lapioidaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa näiden down-ihmisten elämä🤷
Et ainakaan sinä!
Mielummin minä maksan down ihmisen elämän, kuin kaiken maailman terveiden, jotka on juoneet ja narkanneet aivonsa ja elävät yhteiskunnan elättinä. Niitä vasta paljon on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko downlapsi maksaa yhteiskunnalle? Tuttavaperheessä nähty miten valtavasti vammaisten palveluita tarvitaan arjessa, ei ole ihan pienet kulut.
Lähinnä pyöristysvirheen verran verrattuna siihen, kuinka paljon boomereihin lapioidaan rahaa.
Boomerit on työnsä tehneet. Monet aloittaneet jo 14-16 vuotiaina. Naurettavaa vinkua, että nämä sitten vanhana saavat eläkettä- Nälkäänkö heidät pitäisi näännyttää, sitten kuin eivät enää töihin pysty.
Muista, että joskus olet itsekin vanha, ellet sitä ennen tukehdu karkeruuteesi tai juo itseäsi hengiltä. Täitä tuskin teet, kun olet noin karkera vanhuksille, että saavat eläkettä enemmän, kuin sinä työttömyyspäivärahaa. Mutta huom! ne vanhukset on tienanneet eläkkeensä työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuohon peltsiin niin kurkkuamyöten kyllästynyt jo radiojuontajana, että minustakin tuntuu pahalta katsoa. Vaikkei minua sikiönä ole abortoitukaan.
Ei pysty ymmärtämään mitä tässä yritetään sanoa?
Yritän arvata. Ap haluaa kuulla onko joku katunut aborttia. Luulen, että ihmiset eivät myönnä katuvansa, mutta vuosia sitten näin ruotsinkielisessä lehdessä artikkelin, jossa sivuttiin samaa aihetta. Jotkut olivat katuneet. Se ilmeni siten, että kun aikaa kului, nainen ajatteli miltä hänen lapsensa olisi näyttänyt nelivuotiaana tai teininä. Joku katui ehkä vähän selvemmin. Artikkelissa olleet henkilöt eivät puhuneet uskonnosta vaan siinä oli kyse omista tunteista. Olen henkilökohtaisesti tuntenut yhden ihmise
Jep, on myös päätöksiä joita ei kadu mutta ei silti tekisi enää uudestaan. Ja kun aborteista puhutaan, ihmiset voi olla tosi eri tilanteissa kun se päätös pitäisi tehdä, esim. yhtä teiniä tuetaan eri vaihtoehtojen kanssa, toista ohjataan selkeästi pitämään lapsi ja kolmatta nimenomaan keskeyttämään raskaus. Sama tilanne voi olla silloin kun sikiössä näyttäisi olevan jotain poikkeavaa. Ja joskus se eletty elämäkin voi vaikuttaa. Esim. kun päätetään hankkia lapsi, voi olla helppo päättää että ei ikinä vammaista lasta. Muutaman keskenmenon ja lapsettomuushoitojen jälkeen mielipide voikin olla muuttunut.
Mä en tiedä minkälaisessa pumpulissa ja kultalusikka suussa ovat saaneet elää nämä, jotka naivisti kuvittelevat, että elämä on joku ihana lahja, ja on joku suuri menetys ettei pääse tähän maailmaan, vaikka joutuisi minkälaisiin oloihin, tai syntyisi vakavasti vammaisena.
Suurimmalle osalle maapallon ihmisistä elämä on taistelua selviytymisestä. Itse olen joutunut kokemaan niin paljon itsestäni riippumattomia vastoinkäymisiä, etten todellakaan pidä elämää minään lahjana. Mielelläni poistuisin maailmasta, mutta läheisteni vuoksi en valitettavasti voi.
Ei haittaisi vaikka minut oltaisi abortoitu. Tosin en tietäisi, haittaisiko se minua vai ei, sillä en olisi koskaan edes tiennyt olevani olemassa, edes sitä pientä hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit on työnsä tehneet. Monet aloittaneet jo 14-16 vuotiaina. Naurettavaa vinkua, että nämä sitten vanhana saavat eläkettä- Nälkäänkö heidät pitäisi näännyttää, sitten kuin eivät enää töihin pysty.
Muista, että joskus olet itsekin vanha, ellet sitä ennen tukehdu karkeruuteesi tai juo itseäsi hengiltä. Täitä tuskin teet, kun olet noin karkera vanhuksille, että saavat eläkettä enemmän, kuin sinä työttömyyspäivärahaa. Mutta huom! ne vanhukset on tienanneet eläkkeensä työllä.
Viimeinen lause ei kyllä alkuunkaan pidä paikkaansa. Nykyisten eläkeläisten eläkkeet maksaa nykyiset työssäkäyvät, aiemmat eläkemaksut olivat aivan liian pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osmolla ei ole vielä alkanut teini-ikä joka voi olla todella hankala.
Lisäksi ne vaikeimmat tapaukset eivät ikinä pääse televisioon.
Kellä tahansa se teini-ikä voi olla hankala. Enemmän kai ns terveitä nuoria menee huonoille teille teini-iässä. Kuvaan tulee huumeet, alkoholi, rikokset. Ei tarvitse olla down, että teini-ikä voi olla vaikea.
No huumeiden käyttö ja rikosten teko on teini-iässä silti hyvin harvinaista. Plus ne terveet lopulta aikuistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä nyt tämän ketjun aloittajalta - käsi dydämellä: olisitko täysin valmis saamaan down-lapsen?
Mieti omalla kohdallasi, rehellisesti. Mieti mitä se juuri sinun elämäntilanteessasi ja resursseissasi merkitsisi. Olisiko sinulla rahkeita ottaa vastaan lapsi joka saattaa olla hyvinkin vaativa ja sitova hoidettava?
Tiedätkö mitä syvä down-diagnoosi voi olla? Olisitko valmis vaihtamaan 24-vuotiaan miehen vaipat monta kertaa päivässä, syöttämään, huolehtimaan hygieniasta. Aivan kaikesta?
Tiedän vanhemman pariskunnan jolla on down-kaksoset, 24-vuotiaat. Tytär pystyy toimimaan monessa asiassa, poika ei. Ei mm. Wc-asioissa joten on vaipoissa. Ei osaa puhua.
Vain sinä itse tiedät miten paljon jaksat. Miten paljon sinulla on henkisiä resursseja, miten paljon ulkopuolista apua ottaen huomioon että kaikki sosiaalipuolelta tuleva tuki on karsittu rankalla kädellä.
Vanhempien täysin oma valinta hoitaa 24-vuotiaat vammaiset lapset itse. Yhteiskunta ei velvoita siihen. Elatusvelvollisuus päättyy kun lapsi on 18-vuotias.
Tosiasiassa, oikeasti, ei se niin auvoista ole. Esim vanhempien ikääntyessä, kuollessa, kun lapsi jää vanhemmistaan jälkeen. Ongelmatonta- no ei.
Mikä kummallinen käsitys täällä on että vammaiset olisi Suomessa vanhempien vastuulla ikuisesti. Eivät tietenkään ole. Hyvin monrt vaikeavammaiset asuvat kodin ulkopuolella jo alaikäisinä. Kukaan tuntemani aikuinen down ei asu vanhempiensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä nyt tämän ketjun aloittajalta - käsi dydämellä: olisitko täysin valmis saamaan down-lapsen?
Mieti omalla kohdallasi, rehellisesti. Mieti mitä se juuri sinun elämäntilanteessasi ja resursseissasi merkitsisi. Olisiko sinulla rahkeita ottaa vastaan lapsi joka saattaa olla hyvinkin vaativa ja sitova hoidettava?
Tiedätkö mitä syvä down-diagnoosi voi olla? Olisitko valmis vaihtamaan 24-vuotiaan miehen vaipat monta kertaa päivässä, syöttämään, huolehtimaan hygieniasta. Aivan kaikesta?
Tiedän vanhemman pariskunnan jolla on down-kaksoset, 24-vuotiaat. Tytär pystyy toimimaan monessa asiassa, poika ei. Ei mm. Wc-asioissa joten on vaipoissa. Ei osaa puhua.
Suomessa on vain identtiset kaksoset joista kumpikin on down. Epäidenttiset down-kaksoset olisi melkoinen käänteinen lottovoitto todennäköisyydessään. Tällaiset keksityt tarinat on typeriä.
Onko Leo-Pekka Tähdelläkin vaipat? Oli ainakin jossain vaiheessa jopa naimisissa ja isäpuolena. Taisi sitten glamouri loppua suhteessa.