Kirkkoon kuulumattomia on jo yli 2,1 miljoonaa
62,2% kansasta kuului kirkkoon vuodenvaihteessa. Eli 3,5 miljoonaa. 2,1 miljoonaa suomalaista ei kuulu kirkkoon. Kirkon alamäki on jo pitkään ollut melkoinen.
Kommentit (39)
En ymmärrä että miten tyhmä sitä pitää olla kuuluaakseen kirkkoon näin 2020-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta ole Jeesus uskovainen
Oletko myös joulupukki ja pääsiäispupu uskovainen, vai miksi yksi satu on parempi kuin toiset?
Onhan se. Kirkolla ei ole pitkään aikaan ollut mitään sellaista sanomaa mikä auttaisi minua tänään tässä ja nyt. Osa kirkosta jumittelee vielä siinä tulisiko naispappeus tai homoliitot sallia ja kaikkein hihhuleimmat haluaisivat vetää kirkko vieläkin vanhoillisempaan suuntaan.
Sillä välin suurin osa kansasta äänestää jaloillaan.
Minäkin uskoin muutaman kerran siihen että pitää äänestää kirkollisvaaleissa ja muuttaa kirkkoa sisältäpäin mutta ei se muutu. Erosin. Nyt kirkollisveron määrä menee hyväntekeväisyyteen.
Hallitus leikkaa eikä ole varaa maksaa kirkollisveroa.
Pitäisi olla vakituinen työpaikka molemmilla vanhemmilla perheessä, että pystyy maksamaan kirkollisveron.
Tavalliset ihmiset eivät välitä kirkosta ja himouskoville se ei kelpaa
Mua ja mun lasta ei ole kastettu. Eli ei olla koskaan kuuluttu mihinkään uskontoon.
Moni tuttavanikin on ottanut miehensä uskonnon eli ovat islamin uskossa, uskon että se on tulevaisuudessa yhä suositumpaa suomessakin.
Äitini usko määritti luokkani lapsena ja me ei kuuluttu kirkkoon. Edes joulua ei vietetty. Nyt sitten aikuisena kun itse voi päättää asioistaan niin olen joulua kevyesti viettänyt. Mutta kirkkoon en ole ikinä kuulunut. Pidän kuitenkin kirkkoa hyvänä asiana ja turvana ihmiselle. Siellä on aina suuri joukko ihmisiä valmiina auttamaan jos apua tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko myös joulupukki ja pääsiäispupu uskovainen, vai miksi yksi satu on parempi kuin toiset?
Olen Jeesus uskovainen, koska hän on elävä Jumala. Satuhahmot eivät ole jumalia.
Koulut säästäisivät jos uskonto poistettaisiin lukujärjestyksestä, nyt uskontoa tuputetaan pakolla kouluissa oppilaille.
Kummipakko pakotti eroamaan kirkosta. Raamatun Jeesus sanoi "sallikaa lasten tulla minun tyköni". Kirkon Jeesuksen luo lapsilla ei ole mitään asiaa ilman kummeja. Lasten liittäminen kirkon jäseneksi on tehty niin monimutkaiseksi, että päätimme erota kirkosta. Ilman kummipakkoa kirkolla olisi nyt 5 jäsentä enemmän.
3,5 miljoonaa suomalaista on siis sitä mieltä, että tuolla pilven päällä on joku partajäbä, joka on luonut maailman ja hallitsee kaikkea. Vahvasti menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Jeesus uskovainen, koska hän on elävä Jumala. Satuhahmot eivät ole jumalia.
Missä voin tavata jeesuksen noin niin kuin livenä?
Vierailija kirjoitti:
Islam on ainoa oikea uskonto. Onneksi sen kannatus nousee.
HV, ei todellakaan ole, yhtä paska uskonto kuin siihen uskovat.
Eipä sillä väliä, enemmistö haluaa silti hautajaisiin kirkolta papin, kanttorin ja tilat. Jostain syystä.
Kirkon maaomaisuus tuottaa niin hyvin, ettei kirkon jäsenmäärällä ole taloudellista merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
3,5 miljoonaa suomalaista on siis sitä mieltä, että tuolla pilven päällä on joku partajäbä, joka on luonut maailman ja hallitsee kaikkea. Vahvasti menee.
Kirkon tutkimusten mukaan hyvin pieni osa kirkon jäsenistä uskoo siihen mitä kirkko opettaa. Monet uskonnollista tai henkisistäkään ei edes tiedä kirkon opin sisältöä.