Mitä tekisit jos tilillesi tulisi 146e rahaa ja sillä pitäisi syödä 27 päivää?
Minä nimittäin olen sellaisessa tilanteessa. Täällä naureskellaan kun eräs sarjaköyhäilijä kertoo, miten on sairaalahoidon tarpeessa kun ei ole syönyt mitään viikkoon. Mutta minulla on oikeasti tämä tilanne tammikuussa. Ttt:a tulee tuon verran ja vasta kuun lopussa tulee seuraava raha. Siitä ei ole varaa maksaa mitään lainaakaan takaisin. Että tuolla pitäisi pärjätä yksi ihminen. Diakonilta sain apua syksyllä, en tiedä saisinko sieltä ruoka-apukortin. Luovutanko jo heti alkuun vai yritänkö oikeasti saada tuolla rahalla leivän pöytään. Jauhoja, pastaa, sieniä, marjoja, kahvia, herneitä (kuivattuja, saa keiton) ja keittojuurespusseja on. Tässä kaikki. Menenkö kauppaan esim. 4 x tänä aikana, vaiko 2 kertaa. Mitään myytävääkään ei ole.
Kommentit (203)
Esimerkki Lidlin kuvastossa on kasvislasagne hinta 10€ kg . itsetehtynä saa samalla hinnalla 3 kg terveellisempää ja ravitsevampaa lasagnea ihan laadukkaalla lihalla tehtynä. Jos itse tekee kasvislasagnen ( 100g soijarouhetta 60 snt)
Niin tulee hinnaksi 2,33€/ kg Meillä tehdään 90% lämminruoka itse ja aina isosatsi kerralla. Tuo lasagne esimerkki on joulun alta kun tuli 6 aikuiselle tehtyä ja laskettua kalorit/ 100g ( 400g 10% naudanjauhelihaa + 3 ds soijarouhetta)
Pösä sopimus kannattaa ottaa Lidl kumppanuus etuna 6 kk ilman perusmaksua, säästä 30€
Minulla on tammikuussa 150 euroa ruokaan. Sillä pitäisi pärjätä koska olen ennenkin pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Uhoilijoita riittää mutta miten monella ketjussa on oikeasti kokemusta köyhyydestä?, ja köyhien syömisistä?
Kyllä moni on opiskelijana elänyt sen vaiheen, kun ruokaan oli tuon verran kuussa. Viikonloppuisin käytiin vanhemmilla syömässä vähän paremmin. Ja moni eläkeläinen elää jatkuvasti noin vähällä. Itse opin opiskeluaikana venyttämään penniä ja teen sitä edelleen. Leivon esim aina kaikki leivät itse.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhoilijoita riittää mutta miten monella ketjussa on oikeasti kokemusta köyhyydestä?, ja köyhien syömisistä?
Kyllä moni on opiskelijana elänyt sen vaiheen, kun ruokaan oli tuon verran kuussa. Viikonloppuisin käytiin vanhemmilla syömässä vähän paremmin. Ja moni eläkeläinen elää jatkuvasti noin vähällä. Itse opin opiskeluaikana venyttämään penniä ja teen sitä edelleen. Leivon esim aina kaikki leivät itse.
On meillä kokemusta. Annoin lapsilleni opiskeluaikana 20€/viikko ruokarahaksi, ja epäilemättä siitä osa kului meikkeihin, viihteeseen ja muuhun. Viikonloppuisin kävivät yleensä kotona.
Just teen lihapullia. Näistä tuleen 20kpl. Ainekset 6€
Vierailija kirjoitti:
Söisin makaronia joka päivä jonkun lihan kanssa. Myöhemmin tulisi suuri sähkölasku hellan käytöstä. Kaikki kasvikset pois. Olisi 27 päivää kituuttamista ja hengissä pysymistä. Ei ole mitenkään mahdollista pärjätä 5,40e päivä. Lainaisin 100e joltain niin voisi syödä lähes normaalisti.
Miksi et söisi mieluummin perunaa ja juureksia, joista saisit paljon monipuolisempia aterioita? Jos ap omistaa mikroaaltouunin, voi kerralla tehdä kattilallisen keittoa tai ison annoksen jotain lihaperunapataa, jota lämmittää myöhemmin annoksen kerralla. Siinä tasaantuu valmistusvaiheen sähkölasku.
Vierailija kirjoitti:
Yli 5 e/pvä ruokaan ei ole mikään valituksen aihe. Ei siinä todellakaan mikään nälkäkuolema tai edes nälkä uhkaa!
Typerä provo. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaukseen osta valmista perunasipulipakastetta ja anjovispurkki. Sitä syö useamman päivän ruisleivän kanssa niin hyvin pärjää. Laita viela tilliä lisaksi, niin on tosi hyvää.
Kun rahaa on vähän ei osteta anjovista eikä perunasipulipakastetta vaan pilkotaan itse perunat ja laitetaan niiden kanssa uuniin jotain halvempaa kuin anjovista. Vieläkö etelän kaupoissa on halpoja silakoita? Ne ovat aivan aliarvostettuja, ja eräänä köyhänä päivänä ostin niitä seuraavana jonossa, kun edessä oleva kertoi ostavansa niitä kissalle. Maltoin jättää sanomatta, että silakoita kilo, itselleni ja miehelleni. Oli ollut niin kuin tarinassa, jossa hieno rouva osti koiralleen jätkänmakkaraa. Seuraavana lihatiskin jonossa oleva mies pyysi jätkälle koiranmakkaraa.
Avaisit ensin varmaan Excelin ja jonkun ruokakaupan nettikaupan suunnittelisin niiden avulla kerralla koko kuun ruoat. Mahdollisimman paljon meal preppausta ja ruokia joita voi pakastaa. Myös ruokia, jotka käyttävät keskenään samoja raaka-aineita. Suosisin erityisesti pakaste vihanneksia. Kaikki pitää suunnitella etukäteen - aamupala, lounas, päivällinen, jne. Netistä löytyy paljon reseptejä erityisesti meal preppausta varten niin ne käyttöön.
Varmaan parin tunnin homma toi suunnittelu, mutta kyllä varmasti onnistuisi. Uskallan myös väittää että jos kunnolla suunnittelee niin jää rahaa yli seuraavaa kuukautta varten :)
Osta 20pussia makaronia, riisiä, perunaa, porkkanaa, sipulia niin että riittää kuukaudeksi.
Sitten proteiinit eli tarjouksesta mitä nyt tykkäätkin syödä, esim.jauheliha, kana, kala, kasvisproteiinit.
Ruokaöljy ja margariini ja maitotuotteet. Näihin varaat sen verran kuin menee.
Ruokalista koko kuukaudelle niin että teet 2-3 kertaa viikossa kotiruuan josta riittää moneksi päiväksi.
Itse söisin tätä tyyliin kasvis kaalikeitto, kasvissosekeitto, riisi ja tomaattikastike vaikka joka päivä mutta mitä itse tykkäät syödä.
Vierailija kirjoitti:
Avaisit ensin varmaan Excelin ja jonkun ruokakaupan nettikaupan suunnittelisin niiden avulla kerralla koko kuun ruoat. Mahdollisimman paljon meal preppausta ja ruokia joita voi pakastaa. Myös ruokia, jotka käyttävät keskenään samoja raaka-aineita. Suosisin erityisesti pakaste vihanneksia. Kaikki pitää suunnitella etukäteen - aamupala, lounas, päivällinen, jne. Netistä löytyy paljon reseptejä erityisesti meal preppausta varten niin ne käyttöön.
Varmaan parin tunnin homma toi suunnittelu, mutta kyllä varmasti onnistuisi. Uskallan myös väittää että jos kunnolla suunnittelee niin jää rahaa yli seuraavaa kuukautta varten :)
Exceliin siis niin että näät jokaisen päivän ruoat ja tiedät mitä syöt minäkin päivänä. Kun tiedät kaikki reseptit etukäteen voit katsoa paljonko mitäkin ainesosia tarvitset ja niiden hinnat, sekä sitä kautta koko kuun hinnat. Kun tiedät näin tarkasti koko ruokakassin hinnan etukäteen on sinun myös helpompi vaihtaa reseptien ainesosia halvempiin vaihtoehtoihin kokonaisuuden kannalta.
muista käydä oma kuivakaappi yms. läpi ensin ja huomioida jo olemassa olevia aineksia mahdollisimman paljon. esim. jauhoja tms. mitä yleensä löytyy kaapista.
youtubesta löytyy paljon ohjeita englanniksi hakemalla esim. 1 dollar meal prep tms. nää reseptit kääntyy aika hyvin suomeen ja about samantyylisellä budjetilla selviää.
jaksamista oikeesta, toivottavasti taloudellinen tilanteesi hallittu pian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exceliin siis niin että näät jokaisen päivän ruoat ja tiedät mitä syöt minäkin päivänä. Kun tiedät kaikki reseptit etukäteen voit katsoa paljonko mitäkin ainesosia tarvitset ja niiden hinnat, sekä sitä kautta koko kuun hinna
Tässä vielä pari videota, että pääset alkuun. Muista, että suunnittelu on tässä kaiken A ja Ö
Ottaisin ne rahat tililleni ja söisin niillä 27 päivää.
Käyttäisin ruokaan 120 euroa ja loput säästäisin. Niillä voisin ostaa sitten kuukauden lopulla jotain kivaa ekstraa. Tuon 120€ jakaisin neljään osaan niin, että joka viikko ostaisin ruokaa 30 eurolla. Suunnittelisin hyvin mitä ruokaa teen ja mitä siihen tarvitsen. Kyllä tuolla summalla saa aika paljon ruokaa, joskin ehkä aika yksinkertaista ja halvimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisin ruokaan 120 euroa ja loput säästäisin. Niillä voisin ostaa sitten kuukauden lopulla jotain kivaa ekstraa. Tuon 120€ jakaisin neljään osaan niin, että joka viikko ostaisin ruokaa 30 eurolla. Suunnittelisin hyvin mitä ruokaa teen ja mitä siihen tarvitsen. Kyllä tuolla summalla saa aika paljon ruokaa, joskin ehkä aika yksinkertaista ja halvimmasta päästä.
Nuo rahat riittää kun syö vain joka toinen päivä. Jää säästöönkin jos pystyy olemaan viikon syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Menisin töihin. Hoiva-avustajista on huutava pula ympäri maata ja koulutusvaatimusta ei ole.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Ottavat oikeasti ketä tahansa sinne?
paketti jauhelihaa ja pari pussia makarooneja. Sitä syö varmaan pari päivää.
Laitoin lasagne esimerkin ja olen pösän käyttäjä. Hellan levyt vievät vähemmän sähköä kuin luulisi, ei maksaa montaa senttiä keittää perunoita tai pastaa. Myöskin uuni vie aika vähän, tarkkoja watteja en osaa kertoa kun noihin ei saa omaa mittaria. Tässä arvioita perunoiden keittäminen 0,5 kwh, kana tunti uunissa 1 kwh jos kokonaishinta on 15 snt kwh 7,5 snt ja 15 snt hinnat tietty vahtelee siirron ja sähkön osalta.
Ketjussa on ollut tosi paljon hyviä kommentteja ja ideoita. Kiitos!
Anteeksi siis, että sorrun nilittämään, mutta nämä rentoa somekirjoittelua muka-oikolukevat saavat verenpaineeni nousemaan.
Sijapäätettä ei merkitä lukuun, jos se ilmenee seuraavasta sanasta: 27 päivänä.