Kaveri luisumassa alkoholiongelmaan, kuinka pitkään jaksaisit seurata vai milloin päättäisit ystävyyden?
Kyseessä siis vuosikymmenten kaveruus johon mahtuu paljon hyviäkin hetkiä, bailaamista jne mutta...
- tämä toinen ottaa joka paikkaan kaljatölkkejä mukaan (ihan vaikka rannalle, frisbeegolfin peluuseen, mustikkametsään, markkinoille) ja alkoholi näyttää suurta osaa omassa arjessakin (Alkon kanta-asiakas, joka kauppareissulla vähintään mäyräkoira ostoskärryssä)
- itse et ole näissä aina mukana eikä näillä niinkään ole vaikutusta sinuun mutta tuo alkoholin määrä ja kaiken pyöriminen sen ympärillä vie huomion kyllä siihen että sitä kuluu ja paljon
- sitten jos olet mukana, silloin tämä henkilö ei rupea aggressiiviseksi tai muutakaan, mutta suodatus puheesta on kadonnut kokonaan, kertoilee paikallaolijoiden henkilökohtaisia asioita kaikille, nolojakin juttuja ja traumaattisia kokemuksia vuosien takaa kun kyseessä kuitenkin on ollut pitkä tuttavuus
- ei siis hahmota mitä on sopivaa puhua isossa seurueessa ja mitä ei, paikalla usein omia lapsiaankin
- harvoin käy ravintoloissa vaan enemmän tykkää juoda kotona perheen ollessa paikalla
- sitten humalassa saattaa lähteä hakemaan lisää alkoholia jostain kaveriltaan, autolla!!! Kertoo näistä jälkikäteen ns. hauskana juttuna kun et ollut paikalla
- kerran olen todistanut paikalla ollenkin kun hyppää humalassa auton rattiin
Ihmisellä selkeästi on alkoholiongelma mutta minkä verran kaverin kuuluisi hyväksyä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Käräytä kaveri poliisille ehkä tajuaa ongelmansa paremmin
Olen hyvin havoin enää paikalla kun hän juo alkoholia ellei hän itse ota tölkkejä mukaan jonnekkin yllättävästi jolloin hänellä yleensä on puolisonsa kuskinakin. Mutta jos hän juo kotonaan ja lähtee sieltä autolla jonnekkin, en ole siis paikalla.
Mulle alkoholismi ei sinällään ole syy lopettaa kaveruus, on mun kavereilla muitakin ongelmia, enkä vaadi täydellisyyttä.
Mutta kännikuskien kanssa en halua olla tekemisissä ja jos olisin paikalla kun tämmöinen lähtee rattiin (enkä saisi ylipuhuttua olemaan lähtemättä), käräyttäisin satavarmasti.
Leikkaa siltä sen torkkuessa pallit veke!
Vierailija kirjoitti:
Mulle alkoholismi ei sinällään ole syy lopettaa kaveruus, on mun kavereilla muitakin ongelmia, enkä vaadi täydellisyyttä.
Mutta kännikuskien kanssa en halua olla tekemisissä ja jos olisin paikalla kun tämmöinen lähtee rattiin (enkä saisi ylipuhuttua olemaan lähtemättä), käräyttäisin satavarmasti.
Meitä oli siinä useampi paikalla eikä ensin edes tajuttu että hän hyppäsi ajamaan vaan kaikki jäivät suu auki ihmettelemään mitä juuri tapahtui, jopa hänen oma puolisonsa oli paikalla. Toista tilannetta en ole ollut paikalla todistamassa jolloin olisikin ehkä paremmin osata reagoida kun tietää tämän taipumuksen jo. Mutta jälkikäteen hän on siis kertonut näistä kuinka hassunhauskaa oli että lähdettiinkin hakemaan lisää, hehheh.
Onko kukaan sanonut hänelle suoraan, että "sulla näyttää tuo alkoholi olevan tosi vahvasti läsnä elämässä. Teetkö nykyisin mitään ilman alkoa?" Ainakin noissa tilanteissa voisi sanoa jos kertoo toisten henkilökohtaisia juttuja muille.
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan sanonut hänelle suoraan, että "sulla näyttää tuo alkoholi olevan tosi vahvasti läsnä elämässä. Teetkö nykyisin mitään ilman alkoa?" Ainakin noissa tilanteissa voisi sanoa jos kertoo toisten henkilökohtaisia juttuja muille.
Kun ei viitsisi tehdä siitä henkilökohtaisten juttujen kertomisesta isoa numeroa siinä kaiken kansan keskellä vaan toivoisi hiljaisuudella että puheenaihe vaihtuisi ja pian. Jos alkaisin itse meuhkaamaan siinä, sehän saisi minut kiusalliseen valoon sen lisäksi että menneisyydestäni olisi kerrottu joku nolo juttu.
Minulla on ystävä, jonka alkoholiongelma riistäytyi käsistä jo 15 vuotta sitten. Yritin auttaa häntä raitistumisyrityksissä mutta tajusin, että ulkopuolinen voi tehdä hyvin vähän. Itse sain kuulla kettuilua siitä, kun lopetin alkoholinkäytön.
Minua ei haittaa itse juominen vaan ne lieveilmiöt. Jos alkoholistin lapsi kärsii tilanteesta tai ilmenee rikollista käyttäytymistä, sitä on vaikea jaksaa sivusta seuraajana. Meillä katkesi ystävän kanssa välit tämän takia todella pitkäksi aikaa mutta olemme taas läheisissä väleissä. Kaipasin häntä hirmuisesti ongelmista huolimatta.
Tällä hetkellä mieltä painaa vain se, että näillä juomamäärillä elimistö ei varmaan pitkään enää jaksa ja sitten menetän ystäväni lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä, jonka alkoholiongelma riistäytyi käsistä jo 15 vuotta sitten. Yritin auttaa häntä raitistumisyrityksissä mutta tajusin, että ulkopuolinen voi tehdä hyvin vähän. Itse sain kuulla kettuilua siitä, kun lopetin alkoholinkäytön.
Minua ei haittaa itse juominen vaan ne lieveilmiöt. Jos alkoholistin lapsi kärsii tilanteesta tai ilmenee rikollista käyttäytymistä, sitä on vaikea jaksaa sivusta seuraajana. Meillä katkesi ystävän kanssa välit tämän takia todella pitkäksi aikaa mutta olemme taas läheisissä väleissä. Kaipasin häntä hirmuisesti ongelmista huolimatta.
Tällä hetkellä mieltä painaa vain se, että näillä juomamäärillä elimistö ei varmaan pitkään enää jaksa ja sitten menetän ystäväni lopullisesti.
Tuo on muuten tuttua että minulle sitten naljaillaan siitä että juon niin vähän/harvoin.
Sinun on hyvin vaikea saada muutosta hänen juomiseensa, todennäköisesti mahdotonta.
Todennäköisesti käytös menee enenevässä määrin sellaiseksi, että et halua olla osa hänen elämäänsä.
Toki on poikkeuksia. Itse en haluaisi olla jonkun selkeästi alko-ongelmaisen kaveri.
Voisitko tehdä kaverista huoli-ilmoituksen. Tilanne on vaikein hänen lapsilleen, jotka joutuvat elämään tilanteessa.
Itse, en tekisi mitään näyttävää välien katkaisua, vähentäisin vain yhteydenpitoa merkittävästi, en ottaisi itse yhteyttä ja priorisoisin muita asioita elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Sinun on hyvin vaikea saada muutosta hänen juomiseensa, todennäköisesti mahdotonta.
Todennäköisesti käytös menee enenevässä määrin sellaiseksi, että et halua olla osa hänen elämäänsä.
Toki on poikkeuksia. Itse en haluaisi olla jonkun selkeästi alko-ongelmaisen kaveri.
Se juuri, että kiinnitän jatkuvasti huomiota kuinka hänellä on alkoholi ihan koko ajan mielessä ja kuvioissa. Jopa Facen sivujaan kun selaa, lähes jokaisessa ns. viattomassakin kuvassa on taustalla viinipullo tai lasi, että tässä leivotaan lasten kanssa pipareita ja sitten siinä komeilee joku prosenttiglögi vieressä jne.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko tehdä kaverista huoli-ilmoituksen. Tilanne on vaikein hänen lapsilleen, jotka joutuvat elämään tilanteessa.
Itse, en tekisi mitään näyttävää välien katkaisua, vähentäisin vain yhteydenpitoa merkittävästi, en ottaisi itse yhteyttä ja priorisoisin muita asioita elämässäni.
Näin olen tehnytkin, etäännyttänyt itseni hyvinkin kauas mutta tuosta ihmistyypistä on vaikea hivuttautua pienesti eroon lopullisesti. Lasua olen miettynyt mutta loppujen lopuksi, en ole siellä paikalla niin mistä tiedän millaista heidän perhe-elämä kuitenkaan on? Käsittääkseni puolisonsa juo vähemmän, tai ainakin sillä tavalla että on joku tapahtuma, aikuisten synttärit tms jossa sitten otetaan eikä koko ajan. Tosin kyllä sinne viedään niitä kaljalavoja jatkuvasti kotiinkin, joka kerta jos olemme olleet yhdessä (ts samalla kyydillä) kaupassa
Siinä kohtaa kun lakkaa peseytymästä, asiat pahasti. Ruokaa vein ja joskus juotavaakin, lopulta en.
sano kahden kesken, että et voi enää hyväksyä hänen alkon käyttöään. perustele se auton kännissä ajamisella. useimpien moraali on sellainen, siis jopa juoppojen, että ymmärtävät, että tuo on pätevä syy. Jos ystäväsi tässä vaiheessa herää ja tajuaa että on jo liian juoppo ja pyytää anteeksi ja lupaa muuttua, älä hylkää häntä. todeennäköisesti hän kuitenkin loukkaantuu ja suuttuu ja välit menivät siinä. mutta pointti on, että ne olisivat menneet joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. tällä tavalla saat ainakin itse ajatella, että annoit ystävälle mahdollisuuden ja myös voit ajatella, ettet ainakaan ollut sellainen k.pää ghoustaaja joita ihmiset nykyään ovat. eikö täälläkin joku jo ehdottanut sinulle että vähennät yhteydenottoja ja häivyt pikkuhiljaa hänen elämästään. älä ole sellainen
En kyllä tuhlaa aikaani alkoholisteihin. Mulla oli hieman eri tilanne tässä, ystävä oli ihan tuore, uusi, keski-iän koulutuspaikasta (Osaon työllisyyskoulutus) löytynyt 45-ikäinen nainen. Ensin hän petti minut ja puhui selkäni takana yhden naisen kanssa, joka oli minulle mustasukkainen ja inhosi minua. Kaikki arkipäivät hän ruikutti negatiivisena omaa tilaansa, vetistelikin kun on niin ruma, häntä piti koko ajan kehua.. hän ei koskaan tullut kysymään mitä minulle kuuluu vaan minun piti olla olkapäänään.. Entäpä ystävyys vapaa-ajalla? V*ili lähinnä vkl:t siitä, etten juo, että olen tylsä kun en koskaan lähde mihinkään, yritti juottaa minua känniin. Puhui ilkeästi kun lähdin baarista aikaisin kotiin. Ilkeili siitä että olen iltauninen...
Pah. Mitä on ystävyys? Jakamista. Onneksi alkuvaiheessa on helpompaa lopettaa ystävyys. Ap:lle sanoisin, että tuossa kännissä ajelemisessa menis mulla kyllä piuhat poikki. Ajaa vielä viattoman ihmisen hengiltä ja päätyy kuolemantuottamuksesta linnaan. Mutta loukkaisi kyllä myös tuo, ettei ole mitään kontrollia, kenen asioita kertoo kenellekin. Ystävyys on luottamusta. Jos sitä ei ole, ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
sano kahden kesken, että et voi enää hyväksyä hänen alkon käyttöään. perustele se auton kännissä ajamisella. useimpien moraali on sellainen, siis jopa juoppojen, että ymmärtävät, että tuo on pätevä syy. Jos ystäväsi tässä vaiheessa herää ja tajuaa että on jo liian juoppo ja pyytää anteeksi ja lupaa muuttua, älä hylkää häntä. todeennäköisesti hän kuitenkin loukkaantuu ja suuttuu ja välit menivät siinä. mutta pointti on, että ne olisivat menneet joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. tällä tavalla saat ainakin itse ajatella, että annoit ystävälle mahdollisuuden ja myös voit ajatella, ettet ainakaan ollut sellainen k.pää ghoustaaja joita ihmiset nykyään ovat. eikö täälläkin joku jo ehdottanut sinulle että vähennät yhteydenottoja ja häivyt pikkuhiljaa hänen elämästään. älä ole sellainen
Ihminen on nyt tehnyt tuon kännissä rattiin hyppäämisen jo usein ja kertoo siitä jälkikäteen minulle hauskana juttuja joka en ollut edes paikalla, niin ei hänellä mitään moraalia ole sen asian suhteen lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on nyt tehnyt tuon kännissä rattiin hyppäämisen jo usein ja kertoo siitä jälkikäteen minulle hauskana juttuja joka en ollut edes paikalla, niin ei hänellä mitään moraalia ole sen asian suhteen lainkaan.
No missä on oma moraalisi, kun et saman tien sano, että tuossa ei ole mitään hauskaa. Kertomuksistasi paistaa läpi, että olet umpiraukkis ihminen, joka ei uskalla yhtään mitään, siis yhtään mitään. Kärsi sitten kohtalostasi.
Tosi aikuinen sanoisi noissa tilanteissa, että tässä menee raja. Koita nyt ottaa itseäsi niskasta kiinni. SInua ilmiselvästi v...ittaa tuttusi käytös ja tolkuton elämä. Voit sanoa sen hänelle suoraan. Sen sijaan moralisoit häntä selän takana ja inhoat häntä mutta seurauksien pelossa et pysty tekemään suoraselkäistä päätöstä lopettaa ystävyys. Voisit tässä samalla katsoa vähän myös omaa käytöstäsi peiliin.
"- sitten humalassa saattaa lähteä hakemaan lisää alkoholia jostain kaveriltaan, autolla!!! Kertoo näistä jälkikäteen ns. hauskana juttuna kun et ollut paikalla"
Tuosta laittaisin tiedon poliisille. Vaikkei olisi juuri sillä hetkellä sinulla tiedossa kun tapahtuu, niin tieto siitä, että tämä on toistuvaa. Niin luulisi, että voisivat rekkarin nähdessään ottaa sivuun ja puhalluttaa.
Käräytä kaveri poliisille ehkä tajuaa ongelmansa paremmin