Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi tehdä lapsen vielä nelikymppisenä?

Vierailija
29.12.2024 |

Tätä ihmettelen nyt kun olen itse 44-vuotias ja vähintään esivaihdevuodet jyllää ja voimat on loppu. Omat lapseni ovat jo tukevasti aikuisia. En käsitä, miten joku voi jaksaa nelikymppisenä ja vanhempana pikkulapsiarkea, kun hyvä jos itse jaksan työpäivän ja sitten vain maata suunnilleen sohvalla. Ehkä vielä ymmärtää, jos on pitkään haaveillut lapsesta ja saa sitten kauan toivotun esikoisen, mutta jos isoja lapsia n jo ennestään, niin kuka voi haluta aloittaa jälleen saman rumban. 

Kommentit (195)

Vierailija
81/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tyylillään. Tykkään yli 40 vuotiaana alkaa pitämään itsestäni parempaa huolta. Käydä salilla ja lenkillä, harrastaa muutakin. Nukkua kun väsyttää, herätä myöhään viikonloppuna. Keskittyä itseeni kun lapset ovat isoja nyt 

Eivät lapset ole vaikuttaneet nukkumiseeni, lenkkeilyyni tai itsestä huolehtimiseeni mitenkään. Nuorin lapsi nukkuu kainalossa ja hänet voi laittaa rattaisiin ja mennä lenkille. Lapsillani on myös isä, joka voi vahtia heitä sen aikaa, kun käyn harrastuksissa. 

Kyllä minulla vaikuttivat. En pysty nukkumaan, jos yhtään kukaan on kainalossa. Samoin taaperoiden klo 5-6 aamun aloitukset olivat aivan liian aikaisin minulle. Nyt teinit nukkuu iltapäivään. Harrastuksiin lähtiessä pikkulasten kanssa jouduin sopimaan hoitajan heille (isä tai joku muu), teinien äitinä sen kun kävelen ovesta ulos. Ja joku lapsi rattaissa "lenkkeily" ei nyt tässä ollut ihan se mitä haettiin. 

T. Eri

Vierailija
82/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämä joku viiveellä aikuisiksi kasvaneiden tai kehittyneiden juttu. 

Tälleen nelikymppisenä pitää sanoa että tosi moni kolmekymppinen on ainakin nykyään ihan kakara vielä henkisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tyylillään. Tykkään yli 40 vuotiaana alkaa pitämään itsestäni parempaa huolta. Käydä salilla ja lenkillä, harrastaa muutakin. Nukkua kun väsyttää, herätä myöhään viikonloppuna. Keskittyä itseeni kun lapset ovat isoja nyt 

Mä olen aina pitänyt itsestäni hyvää huolta, sain lapseni 41, 43-ja 46-vuotiaana, hyvin olen jaksanut ja nauttinut äitiydestä täysillä.  Olen todella tyytyväinen etten tullut äidiksi esim parikymppisenä, paljon olisi jäänyt tekemättä ja kokematta ja olisi luultavasti ollut ihan erilainen äityi, eikä mulla olisi ollut samalla tavalla aikaa lapsille kuin nyt.

N53

Vierailija
84/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri teki. Lapsille vain ikävä kun isovanhemmat on kuolleet ennen kuin lapsi täyttää edes kymmentä. Mulla kuolivat kun olin 17 v ja oon tosi kade kun joillain on isovanhemmat elossa kun itse on joku 30 v. 

Vierailija
85/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se ap on kun ei osaa ajatella kuin omasta näkökulmasta. Vähäisen älykkyyden merkki. 

Vierailija
86/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne piirtää, joilla on liitua.

Vierailija
87/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajattelee sitä. Olet jo 65 vanhus ja lapsesi vasta 25.

Vierailija
88/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskaltaisi, riski lapsen kehitysvammaan olisi niin suuri. Sain kolme tervettä lasta ikävuosinani 28-31, se oli oikein hyvä ikä ja elämänvaihe synnyttää ja elää vauva-arkea.

N45

Vierailija
89/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri teki. Lapsille vain ikävä kun isovanhemmat on kuolleet ennen kuin lapsi täyttää edes kymmentä. Mulla kuolivat kun olin 17 v ja oon tosi kade kun joillain on isovanhemmat elossa kun itse on joku 30 v. 

Saimme 19 vuotiaina esikoisen mieheni kanssa.  Ja esikoisen isovanhemmista 3 oli jo kuollut vuosia ennen lapsen syntymää.

Vierailija
90/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen pappa oli kuollut jo ennekuin synnyin ja toinen kuoli kun olin tosi pieni. En silti koe että jäin vaille mitään.

Vierailija
91/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena se on vitsa väännettävä tässäkin tapauksessa. 40 on jo liian vanha.  

Vierailija
92/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppiä on hyvä ikä. Ei enää kakara muttei ikäloppu.

Vierailija
93/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen pappa oli kuollut jo ennekuin synnyin ja toinen kuoli kun olin tosi pieni. En silti koe että jäin vaille mitään.

Et vain tiedä mistä jäit paitsi.

Etenkään jos alakouluikäisellä ei ole enää yhtään mummoa ja ukkia ja kavereitten mummit on oman äidin ikäisiä. 

Vierailija
94/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tekis vaikka olen 32 vuotias. Biologia on biologia. 

Viiskymppinen exä vaatii käyttämään kumia kun ei halua tulla paksuksi. Oli tutkittu ja hommat toimii. Olemme erilaisia. Toiset alkaa rappeutumaan aikaisemmin, biologia.

Vierailija
95/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkään jos alakouluikäisellä ei ole enää yhtään mummoa ja ukkia ja kavereitten mummit on oman äidin ikäisiä. 

No sitäpä juuri, ei tuo ole vaikuttanut omaan elämään mitenkään negatiivisesti niin miten muidenkaan. Vaikeampi oli menettää isovanhempi kun oli itselläkin jo ikää. 

Vierailija
96/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että miten te reilusti nelikymppisinä lapsen saaneet olette varmoja siitä, että pari-kolmikymppisinä olisitte olleet jotenkin huonompia äitejä? Kyllä siihen äityiteen tottuu nuorempikin ja normaali vanhempi oppii laittamaan lapsen edun kaiken edelle, jos ei nyt ihan teiniäiti ole. En ole ihan varma siitäkään, että onko se lapselle pelkästään eduksi olla vanhemman koko elämän keskipiste, jonka ympärillä kaikki pyörii. Iäkkäämmät vanhemmat tohottaa joskus vähän liikaakin sen lapsen ympärillä.

Sain itse lapset kolmikymppisenä ja se oli ihan hyvä ikä mulle. Ruuhkavuodet tuli kyllä elettyä ja silloin elämässä oli paljon asioita menossa. Neljänkympin tienoilla vielä mietimme iltatähteä, mutta totesimme, että eiköhän se saaga ole jo nähty. En olisi halunnut kasvattaa yhtä lasta isolla ikäerolla muista, kun olin nähnyt, miten paljon sisarukset saivat toisistaan iloa ja seuraa. Ja onhan se kiva ajatus, että todennäköisesti saan olla osa lasteni elämää pitempään, kun olen heidät saanut nuorempana.

Vierailija
97/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä piirtelin liitua 29 v.

Vierailija
98/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että miten te reilusti nelikymppisinä lapsen saaneet olette varmoja siitä, että pari-kolmikymppisinä olisitte olleet jotenkin huonompia äitejä? Kyllä siihen äityiteen tottuu nuorempikin ja normaali vanhempi oppii laittamaan lapsen edun kaiken edelle, jos ei nyt ihan teiniäiti ole. En ole ihan varma siitäkään, että onko se lapselle pelkästään eduksi olla vanhemman koko elämän keskipiste, jonka ympärillä kaikki pyörii. Iäkkäämmät vanhemmat tohottaa joskus vähän liikaakin sen lapsen ympärillä.

Sain itse lapset kolmikymppisenä ja se oli ihan hyvä ikä mulle. Ruuhkavuodet tuli kyllä elettyä ja silloin elämässä oli paljon asioita menossa. Neljänkympin tienoilla vielä mietimme iltatähteä, mutta totesimme, että eiköhän se saaga ole jo nähty. En olisi halunnut kasvattaa yhtä lasta isolla ikäerolla muista, kun olin nähnyt, miten paljon sisarukset saivat toisistaan iloa ja seuraa. Ja onhan se kiva ajatus, että todennäköis

Eikö tule mieleen että kaikilla se ei ole tarkoituksellinen valinta? Lapsia ei vaan ole saanut aiemmin tai ei ole löytynyt kumppania aiemmin kenen kanssa ne voisi tehdä. En minä ainakaan tehnyt aborttia 39 veenä että voi ei, pilaan nyt tämän lapsen elämän kun se syntyisi rakastavaan perheeseen missä vanhemmat ei ole 30 v??!

Vierailija
99/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitäpä juuri, ei tuo ole vaikuttanut omaan elämään mitenkään negatiivisesti niin miten muidenkaan. Vaikeampi oli menettää isovanhempi kun oli itselläkin jo ikää. 

No kyllä lapsi tajuaa, jos kaikki kaverit puhuu mummeista ja ukeistaan ja itsellä ei sellaisia ole. Monesti serkutkin on 10-20 v vanhempia. 

Vierailija
100/195 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukaan mahtuu myös uudella kierroksella olevat, nuorempaan kumppaniin vaihtaneet.

Mieheni täytti 47 vuotta, itse olen kolmekymppinen ja tukevasti raskaana. Mies kertoi hiljan, että ex-vaimonsa deittaa jotain 27 v miehen alkua ja jos vielä luonto suo niin ehkä hekin lapsia yrittää :D

Hassu maailma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä