Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista

Vierailija
29.12.2024 |

Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen? 

Kommentit (767)

Vierailija
701/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurissamme on ikävä piirre. Itäisissä maissa vanhempien ja vanhusten huolenpito menee edelle omasta itsekkyydestä. Täällä kuolemalla  yritetään ratsastaa peritöjen perässä, vaikka joku muu, sukuun naitu ja rakastettukin henkilö on vielä elävien kirjoissa  Itse olen tällainen uusperheen leski. Järkytys on suuri kun entiset sukulaiset lähinnä toivovat pikaista kuolemaa minullekin, kun minulla on häpyä seurata testamenttia ja lakia, enkä suurtenkin remonttien maksajana saa minkäänlaista kunnioitusta, vaikka ymmärrän hyvin että minun kuuluu huolehtia kiinteistön kunnosta, ja maksan kaiken itse. Siltikin vihamielisyyden tunteet minua kohtaan ovat käsittämättömiä. Vain vanha anoppini on pysynyt tukenani. 

Et sinäkään varmaan haluaisi antaa autoasi pysyvästi jonkun toisen haltuun. Skisma syntyy siitä, että pidät hallussasi jonkun toisen omaisuutta. Hän saattaisi haluta korjata sillä rahalla omaa kotiaan.

Vierailija
702/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sisarukset tässä eniten ovat vihaa nostattaneet. Kaksi rintaperillistä löytyy myös, toive on että he voisivat valita myöhemmin myös kiinteistön pitäämisen itsellään myymisen sijaan. Kyseessä on talo joka on periytynyt jo kolmessa povessa . Toivomme oli siirtää valinnan mahdollisuutta alle 30v rintaperillisillä, ettei aina heti realisoitaisi ja myöhemmin kaduttaisi. Talo on luonnonkauniilla paikalla, ja vieraille myymisen ajatus tuntui miehestäni vaikealta. Siksi hän teki tällaisen testamentin. Minkä minä sille voin. Paljon työtäkin tuli siinä minulle tehtäväksi kiinteistön ylläpidon hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut maksaa leski joka käyttää asuntoa tietysti. Ja sitä velkaa , se on rivitalossa niin että putki velka jaetaan asunnon omistajien kesken neliöiden mukaan.  Taloyhtiö hoitaa sen velan niin että kunkin asunnon osuus  otetaan hoitovastikkeena eli joka kk lyhennys jotain satanen tai kaksi. Sen yhtiövastikkeen päälle . Se loppuu joku päivä. Siis ei sitä kerralla makseta. Asunnon omistajat voi maksaa sitä lyhennys summaa lesken kanssa yhdessä lesken maksaessa vastikkeen ja kulunsa.  Se putki velka jää kesken kuollessa sitten teille kuitenkin . 

Vierailija
704/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulut maksaa leski joka käyttää asuntoa tietysti. Ja sitä velkaa , se on rivitalossa niin että putki velka jaetaan asunnon omistajien kesken neliöiden mukaan.  Taloyhtiö hoitaa sen velan niin että kunkin asunnon osuus  otetaan hoitovastikkeena eli joka kk lyhennys jotain satanen tai kaksi. Sen yhtiövastikkeen päälle . Se loppuu joku päivä. Siis ei sitä kerralla makseta. Asunnon omistajat voi maksaa sitä lyhennys summaa lesken kanssa yhdessä lesken maksaessa vastikkeen ja kulunsa.  Se putki velka jää kesken kuollessa sitten teille kuitenkin . 

Osakkaat voivat yleensä valita, maksavatko koko rempan kerralla. Yhtiö ottaa velkaa vain niiden osakkaiden osalta, jotka haluavat maksaa osissa.  Mahdollisesti ap:n isä on ehtinyt ennen kuolemaansa ilmoittaa, että maksaa kerralla. Asuin aikaisemmin isossa kerrostaloyhtiössä, jossa yleensä puolet maksoi kerralla ja toiselle puolelle tuli rahoitusvastike.

Vierailija
705/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkaat voivat yleensä valita, maksavatko koko rempan kerralla. Yhtiö ottaa velkaa vain niiden osakkaiden osalta, jotka haluavat maksaa osissa.  Mahdollisesti ap:n isä on ehtinyt ennen kuolemaansa ilmoittaa, että maksaa kerralla. Asuin aikaisemmin isossa kerrostaloyhtiössä, jossa yleensä puolet maksoi kerralla ja toise

Isällä varmaan sitten oli jäämistössä tuon verran rahaakin...

Vierailija
706/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asunto

Ei voi. Lesken asumisoikeus. 

Jos ei ole varaa maksaa kustannuksia?

Vierailija
707/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkaat voivat yleensä valita, maksavatko koko rempan kerralla. Yhtiö ottaa velkaa vain niiden osakkaiden osalta, jotka haluavat maksaa osissa.  Mahdollisesti ap:n isä on ehtinyt ennen kuolemaansa ilmoittaa, että maksaa kerralla. 

Isällä varmaan sitten oli jäämistössä tuon verran rahaakin...

Vaikka isällä olisikin ollut kuollessan 12 000 € tilillä, niin siitä 5000-6000 € on helposti mennyt normaaleihin hautaus-, muistotilaisuus- ja perunkirjoituskuluihin. Ap on varmaan myös tarvinnut jotain myös perintöverojen maksuun.

Vierailija
708/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eroaisin, jos olisi pahempaa  terveyshäikkää.

Vierailija
709/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse eroaisin, jos olisi pahempaa  terveyshäikkää.

Itse hoitaisin puolisoni kotona niin pitkälle kuin jaksaisin. Samoin toivoisin hänen tekevän. 

Vierailija
710/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä horikki yritti samaa lopetmme vastikkeiden maksun 2v meni kun tajus muuttaa pois nyt hällä oikeuden päätöksellä meille 2630e maksettavaa. 

Mikä on horikki?

Vierailija
711/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minilexistä:

"Lesken asumisoikeus menee rintaperillisten lakiosaoikeuden edelle. Lesken oikeus asuntoon on näin ollen turvattu rintaperillisten vaatimusten tai testamentinsaajan oikeuksien estämättä. Lesken asumisoikeutta ei myöskään estä se, että hän on itse varakas ja voisi ostaa itselleen oman asunnon. Kuitenkin, jos kuolinpesällä on velkaa, menee velkojien oikeudet lesken hallintaoikeuden edelle ja asunto voidaan ulosmitata, jos se on ollut velan vakuutena."

Eli niin kuin aikaisemmin sanottiin, anna mennä ulosottoon ja hävitä omat rahasi pankkitileiltä ja myy kiinteä omaisuus, joka on mahdollista ulosmitata.

Tapaus ratkaistu.

Ihmisillä on yleensä enemmän rahaa ja omaisuutta kuin pari tonnia. Ja halu pitää luottotiedot.

Eikä omaisuutta voi myydä ja kätkeä velkojen välttämiseksi, siitä seuraa velallisen epärehellisyys ja isot tuomiot.

Vierailija
712/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minilexistä:

"Lesken asumisoikeus menee rintaperillisten lakiosaoikeuden edelle. Lesken oikeus asuntoon on näin ollen turvattu rintaperillisten vaatimusten tai testamentinsaajan oikeuksien estämättä. Lesken asumisoikeutta ei myöskään estä se, että hän on itse varakas ja voisi ostaa itselleen oman asunnon. Kuitenkin, jos kuolinpesällä on velkaa, menee velkojien oikeudet lesken hallintaoikeuden edelle ja asunto voidaan ulosmitata, jos se on ollut velan vakuutena."

Eli niin kuin aikaisemmin sanottiin, anna mennä ulosottoon ja hävitä omat rahasi pankkitileiltä ja myy kiinteä omaisuus, joka on mahdollista ulosmitata.

Tapaus ratkaistu.

Ihmisillä on yleensä enemmän rahaa ja omaisuutta kuin pari tonnia. Ja halu pitää luottotiedot.

Käsitin ap:n kauhistelusta (12 000 laskusta), että hän on suhteellisen vähävarainen, että ehkäpä jopa parikin tonnia voi olla tiukassa? Ymmärrän toki halun säilyttää luottotiedot, mutta jos mahdollisuutena saada asunnon myynnistä kohtalaiset rahat ja jos ketjua on uskominen, niin luottotiedot saa nopeasti takaisin.

Näillä tiedoilla toimisin itse samoin, niin kuin aikaisemmin neuvoin, eli kuolinpesä ulosottoon. Asia johon itsekin kaipaisin varmaa tietoa, että voiko kuolinpesän osakas joutua vastaamaan omalla omaisuudella kuolinpesän veloista, esimerkiksi tapauksessa, jossa ap jättäisi vastikkeet yms laskut maksamatta. Oletan ap:n joutuvan vastaamaan veloista omalla omaisuudellaan, tästä huolimatta antaisin mennä ulosottoon, jos asunnosta olisi tulossa riittävän suuri summa rahaa.

Ulosotto olisi kaikkein huonoin ratkaisu. Tuo summa ulosoton kautta paisuisi moninkertaiseksi, ja menettäisi luottotiedot josta seuraa monenlaista ongelmaa. Halvemmalla pääsisi ottamalla lainaa asuntoa vastaan ja maksaisi pienissä erissä.

Mutta jos perusremppakulut kuuluu asukkaan maksettavaksi yhtiövastikkeen lisäksi, kuten täällä lakia kopsattiin niin silloin sen maksaa asuja eli leski, rahoitusvastikkeena.

Vierailija
713/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 60v eronneet tai yksin asuvat jolla on lapsia. Älkää menkö uudelleen naimisiin tai parisuhteeseen. Aiheutatte vaan ongelmia omalle jälkikasvulleen, teidän kuoltuaan. Ei ole kenellekään kivaa jälkikäteen tuollaisten sotkujen selvittäminen.

Tätä mietin kun Katri-Helena menossa naimisiin ensi kesänä, eikö se yhtään ajattele lapsiaan. Nuori leski joka saa elinikäisen asumisoikeuden sen tiluksille, ja Katri miljonäärinä on paljon varakkaampi kuin avomiehensä, joka tulee samaan varmaan isot tasingot. Miksi kasikymppisen pitää vielä mennä naimisiin, neljättä kertaa??

Vierailija
714/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurissamme on ikävä piirre. Itäisissä maissa vanhempien ja vanhusten huolenpito menee edelle omasta itsekkyydestä. Täällä kuolemalla  yritetään ratsastaa peritöjen perässä, vaikka joku muu, sukuun naitu ja rakastettukin henkilö on vielä elävien kirjoissa  Itse olen tällainen uusperheen leski. Järkytys on suuri kun entiset sukulaiset lähinnä toivovat pikaista kuolemaa minullekin, kun minulla on häpyä seurata testamenttia ja lakia, enkä suurtenkin remonttien maksajana saa minkäänlaista kunnioitusta, vaikka ymmärrän hyvin että minun kuuluu huolehtia kiinteistön kunnosta, ja maksan kaiken itse. Siltikin vihamielisyyden tunteet minua kohtaan ovat käsittämättömiä. Vain vanha anoppini on pysynyt tukenani. 

Tässä on kyse rahasta, ei mistään muusta. Jos ap on pienituloinen ja elää kädestä suuhun, millä hän maksaa tuollaisia velkoja vaikka haluaisikin, vaikka olisi kyseessä oma äiti.

Vierailija
715/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 60v eronneet tai yksin asuvat jolla on lapsia. Älkää menkö uudelleen naimisiin tai parisuhteeseen. Aiheutatte vaan ongelmia omalle jälkikasvulleen, teidän kuoltuaan. Ei ole kenellekään kivaa jälkikäteen tuollaisten sotkujen selvittäminen.

Ei ole sotkuja, jos on testamentti hyvin tehty. Älkää hyvät ihmiset pitäkö vanhempienne omaisuutta omananne, kun he ovat vielä elossa. Heillä on täysi valta päättää siitä itse. Vaikka ei jäisi mitään, sen ei pitäisi hetkauttaa ketään. Muuten sitä kutsutaan ahneudeksi. Jokainen olkoon oman onnensa seppä, ja se onni ei ole aina perinnöistä kiinni.

Testamentti ei auta yhtään koska rintaperillisillä on oikeus puoleen perinnöstä. Jos perintönä on vain vainajan asunto, jossa leski asuu, sotku tulee teki mitä teki. Eli vaikka vainaja testamenttaisi puolet asunnosta leskelle, perilliset joutuisivat edelleen maksamaan puolet tulevista rempoista.

Vierailija
716/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin kun Katri-Helena menossa naimisiin ensi kesänä, eikö se yhtään ajattele lapsiaan. Nuori leski joka saa elinikäisen asumisoikeuden sen tiluksille, ja Katri miljonäärinä on paljon varakkaampi kuin avomiehensä, joka tulee samaan varmaan isot tasingot. Miksi kasikymppisen pitää vielä mennä naimisiin, neljättä kertaa??

Voihan myös olla, että ovat sopineet, ettei leski käytä hallintaoikeuttaan (eikä sitä edes synny, jos hänellä on oma asunto olemassa). Tai sitten on ihan tietoisesti ajateltu, että leski jää ylläpitämään tiluksia, jos lapset eivät sitä halua. Toki voi olla, etteivät ole ajatelleet yhtään mitään. 

Vierailija
717/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sotkuja, jos on testamentti hyvin tehty. Älkää hyvät ihmiset pitäkö vanhempienne omaisuutta omananne, kun he ovat vielä elossa. Heillä on täysi valta päättää siitä itse. Vaikka ei jäisi mitään, sen ei pitäisi hetkauttaa ketään. Muuten sitä kutsutaan ahneudeksi. Jokainen olkoon oman onnensa seppä, ja se onni ei ole aina perinnöistä kiinni.

Mutta tässä on ylemmällä polvella törkeä taktikoinnin mahdollisuus. Eletään, matkustellaan ja huvitellaan varakkaampana kuin jälkipolvi. Ja jätetään remontin teko väliin. Jarruttamalla sitä esim. yhtiökokouksissa. Ja tekemällä hallinnanoikeustestamentti (keskinäinen). Jolla saadaan jälkipolvi lesken remppojen maksajiksi/maksajaksi. Kosto vanhemmalta lapselle, jos lapsen toinen vanhempi on esim. aikanaan eronnut lesken jälkeensä jättäneestä.

Ei ole kohtuus eikä oikeus, että noin voi olla.

Vierailija
718/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan myös olla, että ovat sopineet, ettei leski käytä hallintaoikeuttaan (eikä sitä edes synny, jos hänellä on oma asunto olemassa). Tai sitten on ihan tietoisesti ajateltu, että leski jää ylläpitämään tiluksia, jos lapset eiv

Juuri luopui omasta asunnostaan. Tasinkoa saa, siihen syntyy oikeus jos leski on köyhempi. Jos jää asumaan, niin perilliset joutuvat maksamaan tilusten ylläpidon, leskellä ei ole siihen velvollisuutta.

Vierailija
719/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että tuo lesken hallintaoikeus mitätöitäisiin, jos leski ei ole maksanut kämpästä. Lapsillehan asunto kuuluu, jos toinen vanhemmista kuolee sen jälkeen, kun toisestakin aika jättää. Nyt nuoret puolustamaan oikeuksianne.

Vierailija
720/767 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksikin rintaperillinen haluaa myydä omaisuuden, lesken asumisoikeus raukeaa