Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista
Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen?
Kommentit (767)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minilexistä:
"Lesken asumisoikeus menee rintaperillisten lakiosaoikeuden edelle. Lesken oikeus asuntoon on näin ollen turvattu rintaperillisten vaatimusten tai testamentinsaajan oikeuksien estämättä. Lesken asumisoikeutta ei myöskään estä se, että hän on itse varakas ja voisi ostaa itselleen oman asunnon. Kuitenkin, jos kuolinpesällä on velkaa, menee velkojien oikeudet lesken hallintaoikeuden edelle ja asunto voidaan ulosmitata, jos se on ollut velan vakuutena."
Eli niin kuin aikaisemmin sanottiin, anna mennä ulosottoon ja hävitä omat rahasi pankkitileiltä ja myy kiinteä omaisuus, joka on mahdollista ulosmitata.
Tapaus ratkaistu.
Ihmisillä on yleensä enemmän rahaa ja omaisuutta kuin pari tonnia. Ja halu pitää luottotiedot.
Ei ulosottokulut ole kymmeniä tuhansia, vaan tuhansia euroja, nyt joku tolkku sentään. Tonnin velat voi paisua moninkertaiseksi, mutta ei 12 000 tonnin velka, varsinkin kun se hoidetaan pois päiväjärjestyksestä suhteellisen nopeasti myymällä asunto pois.
Tällä hetkellä ap joutuisi ottamaan 12 000 € velkaa (mitä ei välttämättä saa), jonka lisäksi voi tulla vielä lisää remontteja kuluja tuomaan. Ilmeisesti ainakin myös rahoitusvastike kuuluu omistajan maksettavaksi, ehkä hoitovastike kuuluu jo lesken maksettavaksi.
Joka tapauksessa arvaamaton määrä kuluja tiedossa ap:lle, jos ei hankkiudu asunnosta pian eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurissamme on ikävä piirre. Itäisissä maissa vanhempien ja vanhusten huolenpito menee edelle omasta itsekkyydestä. Täällä kuolemalla yritetään ratsastaa peritöjen perässä, vaikka joku muu, sukuun naitu ja rakastettukin henkilö on vielä elävien kirjoissa Itse olen tällainen uusperheen leski. Järkytys on suuri kun entiset sukulaiset lähinnä toivovat pikaista kuolemaa minullekin, kun minulla on häpyä seurata testamenttia ja lakia, enkä suurtenkin remonttien maksajana saa minkäänlaista kunnioitusta, vaikka ymmärrän hyvin että minun kuuluu huolehtia kiinteistön kunnosta, ja maksan kaiken itse. Siltikin vihamielisyyden tunteet minua kohtaan ovat käsittämättömiä. Vain vanha anoppini on pysynyt tukenani.
Et sinäkään varmaan haluaisi antaa autoasi pysyvästi jonkun toisen haltuun. Skisma syntyy siitä, että pidät hallussasi jonkun toisen omaisuutta. Hän
Ei ole irtaimistosta kyse vaan rantakiinteistöstä, jonka toivotaan vielä pysyvän suvussa. Parikymppiset haluaisivat realisoida, isä toivoi jommankumman vielä ottavan isoisän isän rakentaman talon vastaan, ehkä perheellistyttyään. Tämä isän toive oli mahdollinen lesken siirtymävaiheen hallinnalla. Odotan heitä käymään ja keskustelemaan, mutta ovat täysin jäätyneitä. Se on suuri suru minulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut maksaa leski joka käyttää asuntoa tietysti. Ja sitä velkaa , se on rivitalossa niin että putki velka jaetaan asunnon omistajien kesken neliöiden mukaan. Taloyhtiö hoitaa sen velan niin että kunkin asunnon osuus otetaan hoitovastikkeena eli joka kk lyhennys jotain satanen tai kaksi. Sen yhtiövastikkeen päälle . Se loppuu joku päivä. Siis ei sitä kerralla makseta. Asunnon omistajat voi maksaa sitä lyhennys summaa lesken kanssa yhdessä lesken maksaessa vastikkeen ja kulunsa. Se putki velka jää kesken kuollessa sitten teille kuitenkin .
Osakkaat voivat yleensä valita, maksavatko koko rempan kerralla. Yhtiö ottaa velkaa vain niiden osakkaiden osalta, jotka haluavat maksaa osissa. Mahdollisesti ap:n isä on ehtinyt ennen kuolemaansa ilmoittaa, että maksaa kerralla. Asuin aikaisemmin isossa kerrostaloyhtiössä, jossa yleensä puolet maksoi kerralla ja toise
No jos ap:n isä on ennen kuolemaansa ilmoittanut, että maksaa kerralla, niin sittenhän hänellä on täytynyt olla siihen rahat? Missä ne rahat nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisarukset tässä eniten ovat vihaa nostattaneet. Kaksi rintaperillistä löytyy myös, toive on että he voisivat valita myöhemmin myös kiinteistön pitäämisen itsellään myymisen sijaan. Kyseessä on talo joka on periytynyt jo kolmessa povessa . Toivomme oli siirtää valinnan mahdollisuutta alle 30v rintaperillisillä, ettei aina heti realisoitaisi ja myöhemmin kaduttaisi. Talo on luonnonkauniilla paikalla, ja vieraille myymisen ajatus tuntui miehestäni vaikealta. Siksi hän teki tällaisen testamentin. Minkä minä sille voin. Paljon työtäkin tuli siinä minulle tehtäväksi kiinteistön ylläpidon hyväksi.
Miksei mies myynyt sisaruksilleen? Ilmeisesti he olisivat olleet kiinnostuneita suvun talosta. Sinä et kuulu sukuun, sinä olet nyt se vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurissamme on ikävä piirre. Itäisissä maissa vanhempien ja vanhusten huolenpito menee edelle omasta itsekkyydestä. Täällä kuolemalla yritetään ratsastaa peritöjen perässä, vaikka joku muu, sukuun naitu ja rakastettukin henkilö on vielä elävien kirjoissa Itse olen tällainen uusperheen leski. Järkytys on suuri kun entiset sukulaiset lähinnä toivovat pikaista kuolemaa minullekin, kun minulla on häpyä seurata testamenttia ja lakia, enkä suurtenkin remonttien maksajana saa minkäänlaista kunnioitusta, vaikka ymmärrän hyvin että minun kuuluu huolehtia kiinteistön kunnosta, ja maksan kaiken itse. Siltikin vihamielisyyden tunteet minua kohtaan ovat käsittämättömiä. Vain vanha anoppini on pysynyt tukenani.
Et sinäkään varmaan haluaisi antaa autoasi pysyvästi jonkun toisen haltuun. Skisma syntyy siitä, ett
Ihan kauheaa riippa jälkipolville tuollainen sukukiinteistö ja siihen liittyvät toiveet. Harva haluaa ja pystyy lähtemään asumaan keskelle ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinäkään varmaan haluaisi antaa autoasi pysyvä
Tuollaista rantakiinteistöä käytetään varmaankin kesäasuntona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinäkään varmaan haluaisi antaa autoasi pysyvästi jonkun toisen haltuun. Skisma syntyy siitä, ett
Parikymppisillä on muuta tekemistä ja käyttöä rahalle kuin keskustella rantakiinteistöstä.
Ap, arkea on eletty jo useampi päivä aloituksen tekemisen jälkeen. Mitä tietoa olet saanut isännöitsijältä? Putkiremontista päättäminen, kustannukset, maksutapa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ap, arkea on eletty jo useampi päivä aloituksen tekemisen jälkeen. Mitä tietoa olet saanut isännöitsijältä? Putkiremontista päättäminen, kustannukset, maksutapa jne.
Ai niin lisäksi, olet siis perinyt isäsi asunnon mutta et ole periessäsi selvittänyt taloyhtiön tilannetta? Tee se nyt jos et vielä ole. Onko kuolinpesä jaettu jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 60v eronneet tai yksin asuvat jolla on lapsia. Älkää menkö uudelleen naimisiin tai parisuhteeseen. Aiheutatte vaan ongelmia omalle jälkikasvulleen, teidän kuoltuaan. Ei ole kenellekään kivaa jälkikäteen tuollaisten sotkujen selvittäminen.
Ei ole sotkuja, jos on testamentti hyvin tehty. Älkää hyvät ihmiset pitäkö vanhempienne omaisuutta omananne, kun he ovat vielä elossa. Heillä on täysi valta päättää siitä itse. Vaikka ei jäisi mitään, sen ei pitäisi hetkauttaa ketään. Muuten sitä kutsutaan ahneudeksi. Jokainen olkoon oman onnensa seppä, ja se onni ei ole aina perinnöistä kiinni.
Tämä. Törkeyden huippu olisi ajaa omat vanhempansa mieron tielle, että itse alkaisi heidän työllään ansaittua omaisuutta syödä. Harvalla nykyvanhuksista oli senttiäkään mitään perintöä käytettäväksi vaikka asunnon ostoon, itse piti käydä töissäja otttaa velkaa. Jokaisen olisi terveelistä itse tehdä työtä omaisuutensa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 60v eronneet tai yksin asuvat jolla on lapsia. Älkää menkö uudelleen naimisiin tai parisuhteeseen. Aiheutatte vaan ongelmia omalle jälkikasvulleen, teidän kuoltuaan. Ei ole kenellekään kivaa jälkikäteen tuollaisten sotkujen selvittäminen.
Ei ole sotkuja, jos on testamentti hyvin tehty. Älkää hyvät ihmiset pitäkö vanhempienne omaisuutta omananne, kun he ovat vielä elossa. Heillä on täysi valta päättää siitä itse. Vaikka ei jäisi mitään, sen ei pitäisi hetkauttaa ketään. Muuten sitä kutsutaan ahneudeksi. Jokainen olkoon oman onnensa seppä, ja se onni ei ole aina perinnöistä kiinni.
Tämä. Törkeyden huippu olisi ajaa omat vanhempansa mieron tielle, että itse alkaisi heidän työllään ansaittua omaisuutta syödä. Harvalla nykyvanhuksi
Lasten ajaminen perinnön vuoksi talousvaikeuksiin on siis ok? Oudot on ajatuksesi.
Omistat asunnon? Miten ihmeessä siihen asuntoon on voitu tehdä putkiremontti ilman, että tiedät siitä?!
Vierailija kirjoitti:
No jos ap:n isä on ennen kuolemaansa ilmoittanut, että maksaa kerralla, niin sittenhän hänellä on täytynyt olla siihen rahat? Missä ne rahat nyt on?
Kuluneet esim. hautajais- ja perunkirjoituskuluihin sekä perintöveroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisarukset tässä eniten ovat vihaa nostattaneet. Kaksi rintaperillistä löytyy myös, toive on että he voisivat valita myöhemmin myös kiinteistön pitäämisen itsellään myymisen sijaan. Kyseessä on talo joka on periytynyt jo kolmessa povessa . Toivomme oli siirtää valinnan mahdollisuutta alle 30v rintaperillisillä, ettei aina heti realisoitaisi ja myöhemmin kaduttaisi. Talo on luonnonkauniilla paikalla, ja vieraille myymisen ajatus tuntui miehestäni vaikealta. Siksi hän teki tällaisen testamentin. Minkä minä sille voin. Paljon työtäkin tuli siinä minulle tehtäväksi kiinteistön ylläpidon hyväksi.
Miksei mies myynyt sisaruksilleen? Ilmeisesti he olisivat olleet kiinnostuneita suvun talosta. Sinä et kuulu sukuun, sinä olet nyt se vieras.
Koska rintaperilliset menevät edelle. He ovat vasta parikymppisiä, eivätkä vielä ymmärrä että ehkä perheellistyttyään haluavatkin pitää kiinteistön. Heille se jää minun jälkeeni, ja on kunniatehtävä minulle huolehtia paikasta mieheni leskenä. Sen talon emännäksi hän minut halusi, siksi halusi myös naimisiin kanssani. Silloin ei tiennyt sairastuvansa syöpään muutaman vuoden päästä. Avioeroko olosi kuolemansairaan miehen pitänyt ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mietin kun Katri-Helena menossa naimisiin ensi kesänä, eikö se yhtään ajattele lapsiaan. Nuori leski joka saa elinikäisen asumisoikeuden sen tiluksille, ja Katri miljonäärinä on paljon varakkaampi kuin avomiehensä, joka tulee samaan varmaan isot tasingot. Miksi kasikymppisen pitää vielä mennä naimisiin, neljättä kertaa??
Voihan myös olla, että ovat sopineet, ettei leski käytä hallintaoikeuttaan (eikä sitä edes synny, jos hänellä on oma asunto olemassa). Tai sitten on ihan tietoisesti ajateltu, että l
Eiköhän Katrilla ole jo sen verran kokemusta edellisistä liitoista ja eroista, että osaa palkata lakimiehen laatimaan sopivat paperit kuten avioehdon ja testamentin. Isosta omaisuudesta riittää sekä lapsille että hyvälle puolisolle.
Lapset koulutetaan pärjäämään omillaan. Lasten talousvaikeudet ovat heidän itse aiheuttamiaan, jos eivät kouluttaudu ja elätä itseään. Sitähän vanhemmat toivoo, eikä perinnön kyttääjiä jotka melkein toivovat vanhempiensa kuolemaa, ja varsinkin sen "vieraan" puolison. Onneksi laki suojaa leskiä, ja syy lakiin on aivan välttämätön kun näitä kylmääviä viestejä lukee.
Keksihän parempia trolleja vuodelle 2025 - tai sitten oikein repäiset ja haet töitä?
Vierailija kirjoitti:
Siis rivari. Taloyhtiön lasku. Eli mulle tulee vai?
Ap
Eikö sinulla omistajana ole tietoa taloyhtiön asioista. Ota nyt heti yhteyttä isännöitsijään ja selvitä tilanne. Pystyt ehkä maksamaan laskun rahoitusvastikkeena kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisot ovat naimisissa, ja pelkäävät jo etukäteen yksinjäämistä, haluaisivat lähteä yhdessä jos mahdollista. Sitten kuolema vie toisen. Laki turvaa toisen jäädä omaan kotiinsa, eikö olisi julmaa että sen lisäksi että puoliso kuolee, joutuisi muuttamaan pois kodistaan? Kas kun ette ehdota muinaista intialaista tapaa jossa äiti- tai isäpuoli poltetaan samassa tulessa vainajan kanssa, ettei hänelle tarvitse mitään antaa. Ehkä itse ymmärrätte sitten kun saatte puolison lapset kimppuunne kun elämä on jo valmiiksi palasina.
Onko se sitten oikein että laitetaan jomman kumman lapsi tai lapset kärsimään? Yhtä lailla heitä menetys koskee. Joku tolkku tähän pitää saada, näitä vaikeita sotkuja on liian
Tuo olikin vastaus huokaisuun että voisipa kaiken testamentata puolisolle. Että kyllä niin voi tehdä jos haluaa.
Eihän sitä saisi tehdä, mutta koko tilanne on ap:n kannalta epäoikeuden mukainen, niin itse muuttaisin omaisuutta käteiseksi tuollaisessa tapauksessa. Lisäksi kiinnijäämisen riski on olematon.