Historian maistereiksi valmistuneet?!
Olen hakenut Jyväskylän yliopistoon suomen historiaa lukemaan ja minua on joka puolelta peloteltu alan täydellisellä työttömyydellä. Onko tilanne oikeasti niin huono vai voiko historia-aineilla yliopistosta valmistunut saada töitä ilman täyttä tuskaa? Ja löytyykö muutakin kuin opettajan hommia? Esim. museo alan töitä? Miten alipalkattuja "historia-ammatit" ovat ja mistä olisi etua työnhaussa? Vai onko teiltä työhaastatteluissa kyselty mitään erityistä?
Kommentit (77)
taidemuseolle paperityöhön osa-aiklatyöksi aina kerran 2 vuodessa, muuta ei ole.. museonjohtajaksi voi päästä 1 kol ja se edellyttää suhdetta vapaamuurareihin ja homoseksuaalisuutta ja sitten 1 kpl on johtajana noin 40 vuotta. muille ei ole mitään työtä
Museoala on äärimmäisen matalapalkkainen. Yhtä matalapalkkaista alaa Suomessa ei korkeasti koulutetuille taida juuri olla.
Lisäksi alaa koskevat kovat säästöt, vaikka museot jo ennestään toimivat minimaalisilla resursseilla. Etkö yhtään seuraa uutisia? Tilanne on aina ollut huono ja nyt entistä huonompi.
Historian opettajien työtilanne on sekin aina ollut huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos museotöitä ajattelet, niin ota sivuaineeksi museologia.
Museoon työllistyminen on käytännössä mahdototonta. Mikään hallitus ei tule lisäämään niiden rahoitusta ja museokorttisysteemi on vähentänyt tuloja merkittävästi.
Museioden hlöstö tulee jatkossa olemaan 5 nykyisen 15-20 sijaan. Pomo, tiedottaja, 1 kokoelmanhoitaja, 1 näyttelynrakentaja. 1 aspa, muut harjoitteilijoiden avulla
Vierailija kirjoitti:
Museoala on äärimmäisen matalapalkkainen. Yhtä matalapalkkaista alaa Suomessa ei korkeasti koulutetuille taida juuri olla.
Lisäksi alaa koskevat kovat säästöt, vaikka museot jo ennestään toimivat minimaalisilla resursseilla. Etkö yhtään seuraa uutisia? Tilanne on aina ollut huono ja nyt entistä huonompi.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
sosiologia ja meet sossukelaan töihin pyörittelemään papereita tai sitten meet raksamieheksi.
Ei sosiologiaa, se ei kannata, töitä heikosti. Sosiaalityön kun valitsee niin varmasti on töitä!
Akateemisilta aloilta työllistyy leipäjonon
jatkeeksi.
En suosittele. Mielenkiintoinen aine, mutta työt on kiven alla ja huonosti palkattuja. Tutkijan ura on muuttunut Suomessa huonoksi vitsiksi, ja muita hommia ei käytännössä ole ellei opetustyö kiinnosta. Niistäkin hommista saa tapella verissä päin. Terveisin köyhä apurahatutkija
Mitä insinööri sanoo historian maisterille?
- Big Mac -ateria kokiksella kiitos
harmi kun kukaan ei opiskelaikoinaa ohjannut tevreeseen järkeen. Opiskelin aluksi elokuva ja tv tiedettä 2 vuotta, töäyttä humpuukia , samalla psykologiaa ja kirjallisuutiedettä ja filosofiaa ja kreikkaa! ihan hullua ja siirryin kulttuurhistoriaan jah historiaan kun ne oli niin "jänniä aineita ja sai lukea keskiajan mystistä paskaa" ja tein gradun jostain 1600 luvun puritanismista 1 vuoden! lol saman gradun tein 20 vuotta myöhemmin teologiseen 2 viikossa, muutin vain otsikoita ja poistin 40 sivua. sekin meni läpi
ei hitto ei, mutta miksi ei opiskelijoita ohjata järkevästi minnekään?! miksi v i tu sssa näitä taidealoja ja historioita ja naistutkimuksia on edes olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Silti vain toinen heistä tietää tärkeistä asioista.
Jos tuohon oheen ktm tmv, mikä ettei. Opinnot sinänsä ovat hyödyksi jos ymmärtää, ettei historiasta tule ammattisi.
Ehkä tärkein kysymys on, että mitä haluaisit työnä tehdä? Minkälaisia töitä? Sitä kohti sitten lähdet rakentamaan polkuasi.
Itse olen lukenut historia-aineita. Suomen historia oli pääaineena. En ole tehnyt päivääkään töitä "omalla alalla". Olen tehnyt asiantuntijatehtäviä ja toiminut esihenkilönä sekä myös toimitusjohtajajana. Kun haen töitä painotan aina, että opintojeni kautta olen saanut sellaista osaamista, josta on hyötyä hakemissani paikoissa. Olen hyvä hahmottamaan kokonaisuuksia ja yksityiskohtia niiden osana, näkemään syy-seuraussuhteita, hahmottamaan tulevaisuutta, koordinoimaan, suunnittelemaan jne.
En suunnitellut tällaista työelämäpolkua. Itse olen enemmänkin ajautunut eri töihin, koska tutkijaksi minusta ei ollut. Tutkijaksi toivoin pääseväni mutta se maailma apurahojen saannin ja muun suhteen oli sellaista kädestä suuhun -elämää ja hyvin raadollista, johon minusta ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ai kun oletkin omaperäinen: itsekö keksit?
Vierailija kirjoitti:
Mieti tärkeysjärjestystä, haluatko hyvän palkan vai mielenkiintoisen työn museossa. Älä usko pelottelua katoavista työpaikoista.Työpaikkojen määrää voit seurata vaikkapa tilaamalla sähköpostiisi Museoliiton museopostin.
t. historian maisteri
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tärkein kysymys on, että mitä haluaisit työnä tehdä? Minkälaisia töitä? Sitä kohti sitten lähdet rakentamaan polkuasi.
Itse olen lukenut historia-aineita. Suomen historia oli pääaineena. En ole tehnyt päivääkään töitä "omalla alalla". Olen tehnyt asiantuntijatehtäviä ja toiminut esihenkilönä sekä myös toimitusjohtajajana. Kun haen töitä painotan aina, että opintojeni kautta olen saanut sellaista osaamista, josta on hyötyä hakemissani paikoissa. Olen hyvä hahmottamaan kokonaisuuksia ja yksityiskohtia niiden osana, näkemään syy-seuraussuhteita, hahmottamaan tulevaisuutta, koordinoimaan, suunnittelemaan jne.
En suunnitellut tällaista työelämäpolkua. Itse olen enemmänkin ajautunut eri töihin, koska tutkijaksi minusta ei ollut. Tutkijaksi toivoin pääseväni mutta se maailma apurahojen saannin ja muun suhteen oli sellaista kädestä suuhun -elämää ja hyvin raadollista, johon minusta ei ollut.
Juuri näin se toimii kaikkien kypsästi ajattelevien yksilöiden kohdalla: ei pidä luulla, että historian opiskelu valmistaa johonkin yhteen tiettyyn ammattiin, vaan älliään käyttämällä voi tehdä monenmoista ja juuri siksi, koska historia-alan tutkinto ei ole joustamaton putkitutkinto.
Vierailija kirjoitti:
harmi kun kukaan ei opiskelaikoinaa ohjannut tevreeseen järkeen. Opiskelin aluksi elokuva ja tv tiedettä 2 vuotta, töäyttä humpuukia , samalla psykologiaa ja kirjallisuutiedettä ja filosofiaa ja kreikkaa! ihan hullua ja siirryin kulttuurhistoriaan jah historiaan kun ne oli niin "jänniä aineita ja sai lukea keskiajan mystistä paskaa" ja tein gradun jostain 1600 luvun puritanismista 1 vuoden! lol saman gradun tein 20 vuotta myöhemmin teologiseen 2 viikossa, muutin vain otsikoita ja poistin 40 sivua. sekin meni läpi
ei hitto ei, mutta miksi ei opiskelijoita ohjata järkevästi minnekään?! miksi v i tu sssa näitä taidealoja ja historioita ja naistutkimuksia on edes olemassa?
Opiskele lähihoitajaksi. Siinä on sitä kaivattua järkevää ohjausta.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika katkera. Joskus kannattaa silti katsoa myös peiliin, sillä sieltä saattaa löytyä se suurin syy omiin ongelmiin.
Hurstin leipäjonossa on joka viikko satoja historian maistereita
Miksi tähän alapeukut, alalla olevana tiedän.