Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Historian maistereiksi valmistuneet?!

Vierailija
29.12.2024 |

Olen hakenut Jyväskylän yliopistoon suomen historiaa lukemaan ja minua on joka puolelta peloteltu alan täydellisellä työttömyydellä. Onko tilanne oikeasti niin huono vai voiko historia-aineilla yliopistosta valmistunut saada töitä ilman täyttä tuskaa? Ja löytyykö muutakin kuin opettajan hommia? Esim. museo alan töitä? Miten alipalkattuja "historia-ammatit" ovat ja mistä olisi etua työnhaussa? Vai onko teiltä työhaastatteluissa kyselty mitään erityistä?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene. Et saa töitä. 

Vierailija
2/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen tulee olemaan haastavampaa kuin joillain muilla aloilla, mutta ei suinkaan mahdotonta. Yleisesti ottaen humanistisia aloja ei voi suositella, jos et tiedä mitä olet tekemässä. Opintojen aikana täytyy tarkasti valita sivuaineet, tehdä työharjoittelut sopivissa kohteissa ja verkostoitua tehokkaasti. Jos vasta opintojen loppuvaiheilla alat miettimään työllistymistä ja olet vain epämääräisesti opiskellut sitä sun tätä, niin riski kortistoon valmistumisesta on korkea. Kannattaa siis miettiä heti alkuun, että mitä olet hakemassa opinnoistasi ja mihin voisit työllistyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta kuin että ainakaan opettajasijaisuuksia ei tunnu olevan ja kun hakee, ei tule edes vastausta, mikä kielii siitä, että hakemuksia on saatu paljon.

Minulla on historia sivuaineena, mutta työllistyn kielillä todella helposti, historialla en.

t. aineenopettaja

Vierailija
4/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos museotöitä ajattelet, niin ota sivuaineeksi museologia. 

Vierailija
5/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilin tutkijan urasta, mutta käteen jäi valitettavasti vain laaja yleissivistys. 

Vierailija
6/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue lähihoitajaksi, töitä riittää.

Lapissa maksavat yli 4000€ palkkaa.

Vierailija
7/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on huono. Mun serkun mies lukenut historiaa yliopistossa pääaineena, samoin siskon mies. Kumpikaan ei ole työllistynyt tuolle alalle vaan ihan muuhun työhön. 

Vierailija
8/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurihistoriallisten museoiden töistä kuntapuolella saa juuri ja juuri siedettävän palkan, ehkä 2900-3000 amanuenssina, yksityisissä museoissa jopa 500 tuota vähemmän.

En puhu siis nyt taidemuseoista.

Vierailija
9/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historianopinnot antavat perusteellisen yleissivistyksen ja alan ihmiset osaavat rakentaa kokonaiskuvan maailmasta. Siitä on tulevaisuudessakin suuresti apua, sillä asioiden suhteellistamisesta ja mittakaavaan sijoittamisesta tulee entistäkin merkittävämpää. Paljon joutuu lukemaan ja on osattava kirjoittaa erinomaisesti, kirjoittaa millä kielellä hyvänsä.

Vierailija
10/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos museotöitä ajattelet, niin ota sivuaineeksi museologia. 

Museoon työllistyminen on käytännössä mahdototonta. Mikään hallitus ei tule lisäämään niiden rahoitusta ja museokorttisysteemi on vähentänyt tuloja merkittävästi. 

Vierailija
11/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian opettajista on ollut ylitarjontaa 30 vuotta. Historiattomuus ja sivistymättömyys on syvää eduskuntaa ja presidenttiä myöten. TikTok- idiootit elävät valheessa ja propagandassa. 

Vierailija
12/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ei ole hyvä, jos jotain töitä löytyykin... 

Vierailija
13/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

museoala on yhdyssana. Älä hae et saa töitä. Moni joutuu käytännössä ala-asteen sijaisuuksiin vaikka olisi opettajan pätevyyskin, itse valmistuin 1998 kultuurihistoriasta ja olin vuosia työtön, kun ei ole mitään ammattipätevyyttä, lopulta sain jopa 2 vuodeksi ala-asteen sijaisuuuden Vantaalta kun muutin pois opiskelijakaupungista Turusta. Palkka epäpätevänä n 2000 e kk. Luin myöhemmin myös teologian maisteriksi mutten osaa olla nykykirkossa enkä ole juurikaan hakenut töitä. Kerran hain epäpätevänä kulttuurihist maisterina open sijaisuutta Keski- Suomeen, sinne oli 80 pätevää hakijaa! itse kuvittelin aikoinani että rupean historiantutkijaksi yliopistolle mutten enää jaksanut innostua lukemisesta ja väsyin koko paskaan. ÄLÄ mene lukemaan historiaa, heitä on liikaa ja töitä ei ole. Hae joku sosiologia pääaineeksi ja saat töitä ja lue sitä historiaa sivussa harrastuksena, lopulta kyllästyt siihen. 

tv työtön akateemikko, 2 maisteria 53 v ruokajonon pummi

Vierailija
14/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit alkaa turistioppaaksi. Helsingissä on kysyntää varmaan.

Vierailija
15/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipunmyyjäksi museoon. Kivaa. 

Vierailija
16/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ihmeessä muulle alalle! Siivojatkin saa paremmin töitä kuin historioitsijat. 

Vierailija
17/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmis työskentelemään Teemu Keskisarjan tyyppiseen ihmisten kanssa?

Vierailija
18/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen opiskelemaan kylmästi vaan lähihoitajaksi. Harmittaa omallekin kohdalla näin työttömänä tradenomina kun en vaan opiskellut nuorena lähihoitajaksi heti lukion jälkeen. Heti peruskoulun jälkeen olisin ollut kuitenkin liian nuori tuohon koulutukseen.

Vierailija
19/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

museoala on yhdyssana. Älä hae et saa töitä. Moni joutuu käytännössä ala-asteen sijaisuuksiin vaikka olisi opettajan pätevyyskin, itse valmistuin 1998 kultuurihistoriasta ja olin vuosia työtön, kun ei ole mitään ammattipätevyyttä, lopulta sain jopa 2 vuodeksi ala-asteen sijaisuuuden Vantaalta kun muutin pois opiskelijakaupungista Turusta. Palkka epäpätevänä n 2000 e kk. Luin myöhemmin myös teologian maisteriksi mutten osaa olla nykykirkossa enkä ole juurikaan hakenut töitä. Kerran hain epäpätevänä kulttuurihist maisterina open sijaisuutta Keski- Suomeen, sinne oli 80 pätevää hakijaa! itse kuvittelin aikoinani että rupean historiantutkijaksi yliopistolle mutten enää jaksanut innostua lukemisesta ja väsyin koko paskaan. ÄLÄ mene lukemaan historiaa, heitä on liikaa ja töitä ei ole. Hae joku sosiologia pääaineeksi ja saat töitä ja lue sitä historiaa sivussa harrastuksena, lopulta kyllästyt siihen. 

tv työtön

Ai akateemikko 🤣

Vierailija
20/77 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiologia ja meet sossukelaan töihin pyörittelemään papereita tai sitten meet raksamieheksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi