Historian maistereiksi valmistuneet?!
Olen hakenut Jyväskylän yliopistoon suomen historiaa lukemaan ja minua on joka puolelta peloteltu alan täydellisellä työttömyydellä. Onko tilanne oikeasti niin huono vai voiko historia-aineilla yliopistosta valmistunut saada töitä ilman täyttä tuskaa? Ja löytyykö muutakin kuin opettajan hommia? Esim. museo alan töitä? Miten alipalkattuja "historia-ammatit" ovat ja mistä olisi etua työnhaussa? Vai onko teiltä työhaastatteluissa kyselty mitään erityistä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
museoala on yhdyssana. Älä hae et saa töitä. Moni joutuu käytännössä ala-asteen sijaisuuksiin vaikka olisi opettajan pätevyyskin, itse valmistuin 1998 kultuurihistoriasta ja olin vuosia työtön, kun ei ole mitään ammattipätevyyttä, lopulta sain jopa 2 vuodeksi ala-asteen sijaisuuuden Vantaalta kun muutin pois opiskelijakaupungista Turusta. Palkka epäpätevänä n 2000 e kk. Luin myöhemmin myös teologian maisteriksi mutten osaa olla nykykirkossa enkä ole juurikaan hakenut töitä. Kerran hain epäpätevänä kulttuurihist maisterina open sijaisuutta Keski- Suomeen, sinne oli 80 pätevää hakijaa! itse kuvittelin aikoinani että rupean historiantutkijaksi yliopistolle mutten enää jaksanut innostua lukemisesta ja väsyin koko paskaan. ÄLÄ mene lukemaan historiaa, heitä on liikaa ja töitä ei ole. Hae joku sosiologia pääaineeksi ja saat töitä ja lue sitä historiaa sivussa harrastuksena, lopulta kyllästyt siihen.
tv työtön
Opiskele lähihoitajaksi. Tuolla alalla 50+-ikäinen löytää helpommin töitä kuin monella tai jopa ehkä millään muulla alalla.
Saa töitä hyvin, kun vain koostaa sen opintopakettinsa oikein. Kannattaa ottaa sinne "oikeita töitä" mahdollisimman paljon kokonaisuuksina: museologiaa, kieliä, arkistoalaa, viestintää jne. Näin osaamista on laajalta alueelta ja työllistyminen helppoa. Jos ottaa vain marginaalijuttuja, kuten folkloristiikkaa, sukupuolentutkimusta jne niin jää työttömäksi tai ainakin työt on aika kiven alla, ellei sitä osaamistaan osaa kunnolla markkinoida.
Lisäksi työtä hakiessa pitää muistaa ettei kukaan hae historiantutkijaa, vaan se oma osaaminen pitää tunnistaa. Esimerkiksi suunnittelijaksi tai muuhun vastaavaan tehtävään pääsee kyllä, sillä niissä oleellista on kyky ottaa kontolleen suuria kokonaisuuksia ja saattaa ne kunnialla maaliin.
Ei tod kannata! Olen Oulun hissan laitokselta valmistunut nainen 2008, ja töitä on vähän tai lyhyitä sijaisuuksia. Monet kurssilta ovat kouluttautuneet myöhemmin mm juristeiksi tai luokanopeiksi. Tai sitten voi alkaa tutkijaksi ja apurahahakemustehtailijaksi. Itse työllistyin open uran jälkeen kirjoittajaksi ja someen, ja vuosiansiot on nykyisin 130k-150k. Teen kaikkea luovaa ja ns couchingia ym hampuukkia, mutta sillä tienaa.
Nuorille suosittelisin teknisiä aloja, oikeustieteitä ja jos yhteiskunnallinen ala kiinnistaa niin taloustieteitä. Jos siis tavoitteena on saada kohtuu ansiot, matkustella asunnon osto, perheen perustaminen tms. Historiaa voi vapaa-ajalla lueskella ja harrastaa, mutta kokemuksella neuvoisin hyvin tarkkaan harkitsemaan jotain muuta alaa.
Vierailija kirjoitti:
Akateemisilta aloilta työllistyy leipäjonon
jatkeeksi.
Tilastojen mukaan työllistymisprosentti on kyllä yli 90%.
Oikeasti eihän tuo voi mitenkään olla niin turha koulutus kuin liiketalouden tradenomi. Tuon yhden aikaisemman värikkään viestin kirjoittaneen kommentoijan kuvaamaan tilaan pääsee aika lailla myös ihan tradenomin koulutuksella. Päivääkään en ole koulutustani vastaavaa palkkatyötä tehnyt. Kaduttaa tämä täysin turha koulutus. Sen puoleen olen kuitenkin hakenut soten alaan liittyviin korkeakouluopintoihin sosionomi AMK ja sosiaalityö Helsingin yliopisto, mutta en koskaan päässyt noihin koulutuksiin. Lähihoitajan koulutukseen en ole koskaan edes hakenut. Yhdessä vaiheessa kuitenkin melkein hain ja olen kai iloinen, että TE-toimisto/kuntakokeilu ei ole tähän pakottanut.
ymmärrän yskäsi siinä mielessä että historian opiskelijat ovat luonteeltaan epäsosiaalisia, ja ala-asteen opena työskenteleminen on yhtä paskaa ja ne naisopettajien kontrrollipakkomielteet on hirvittäviä ja aineet hemmetin lapsellisia, sopii vain naisille. ja lapsert on paskoja ihmisiäö nykyään.
tv 2 maistrein Mooses M.
itse aion kyllä ottaa säästöni mukaan Bangkokiin ja pistää rahat sinne ja mennä ulosottoon. koska yhteiskunta antoi näin paskan turhan koulutuksen, historian eikä varoitettu että joutuu ruokajonon työttömäksi pummiksi, kostan kaiken näin. Kiitos Suomi, kiitos paska humanismi kiitos wokettajat.
Andy
Vierailija kirjoitti:
itse aion kyllä ottaa säästöni mukaan Bangkokiin ja pistää rahat sinne ja mennä ulosottoon. koska yhteiskunta antoi näin paskan turhan koulutuksen, historian eikä varoitettu että joutuu ruokajonon työttömäksi pummiksi, kostan kaiken näin. Kiitos Suomi, kiitos paska humanismi kiitos wokettajat.
Andy
Hyvää matkaa, toivottavasti pääset lähtemään jo tänään. Eikä ole kiirettä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andy
Hyvää matkaa, toivottavasti pääset lähtemään jo tänään. Eikä ole kiirettä takaisin.
ei koska wokettaja naispapit ja naisopettajat pilasivat urani täällä paskassa, onneksi Venä pian hyökkää Suomeen
Maisteri täällä Helsingin yliopistosta, pääaineena historia. Teen parhaillani tohtoriopintoja. Saa toki nähdä mitä tuleman pitää, mutta olen kyvykäs tutkija, joten en ole huolissani tulevaisuudesta. Apurahaa ainakin tähän mennessä tullut mukavasti. Ulkomaillekin voi aina lähteä, jos Suomessa ei tyydyttävää työtä riitä. Omissa kokemuksissani aika moni historian opiskelija on päätynyt viestintätehtäviin, missä kirjoitustaitoa arvostetaan. Jos olet kyvykäs ja pitkäjänteinen ihminen, töitä aina löytyy.
Hakenut? Tähän aikaan vuodesta? Eihän nyt missään ole avointa hakua?
Tilastollisesti historian maisterit ovat kyllä työllistyneet oikein hyvin. Tutkinto on yleispätevyyttä antava, ja koulujen ja museoiden lisäksi jota kuinkin yhtä paljon väkeä työllistyy erilaisiin hallinnon ja johtamisen tehtäviin - Suomessa julkisella sektorilla valtion (ja läänitason) ja kauounginhallinnoissa, jos on valmis lähtemään ulkomaille myös EUssa ja yksityisellä sektorilla (Suomessa yksityinen sektori ei juuri palkkaa, Euroopassa esim pankkisektorille työllistyy moni historioitsija, koska osaa laatia ja tulkita aikasarjoja, joiden perusteella finanssialalla tulevaisuutta ennustetaan.)
mietin että mitäpä väliä vaikka en ole työllistynyt 2 maisterinkaan jälkeen, pianhan (paavi) leimataan Pedon merkki sekä rikkaille että köyhille (kelakortiston asiakkaat),
se vaan pelottaa, että nyt kun työkkärin toimet siirtyy kunnille, niin yrittääkö ne juvelasti pistää 4 kk ja 4 tunnin pakkotyöhön, ja pärjäänkö sitten jos en ota ja meenkin karenssiin=? toimeentulo ei maksa kai mitään kun on ulkomailla säästöjä ja oma asunto
ilm 13
11 Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme.
12 Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuol inh aava parani.
13 Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.
14 Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli mi ekan haava ja joka virkosi.
15 Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne ta pe tt aisiin.
16 Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
17 ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.
18 Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.
Miksi tämä ketju vetää puoleensa niin kummallista sakkia?
Opiskele historiaa niin varmistat työttömyysputkesi jos historia kiinnostaa, lue sitä sivuaineena, mutta hommaa oikea koulutus jostain muulta-alalta.. Aineenopettajaksi et pääse, paikkoja hakee jo vuosikausia sijaisuuksia tehneet.. Yhtä paikkaa hakee satakunta muuta, joilla jopa kymmenen vuoden kokemus ilman vakituista työtä
museoista vähennetään, sinne otetaan hassu muutama yksilö
Vierailija kirjoitti:
mietin että mitäpä väliä vaikka en ole työllistynyt 2 maisterinkaan jälkeen, pianhan (paavi) leimataan Pedon merkki sekä rikkaille että köyhille (kelakortiston asiakkaat),
se vaan pelottaa, että nyt kun työkkärin toimet siirtyy kunnille, niin yrittääkö ne juvelasti pistää 4 kk ja 4 tunnin pakkotyöhön, ja pärjäänkö sitten jos en ota ja meenkin karenssiin=? toimeentulo ei maksa kai mitään kun on ulkomailla säästöjä ja oma asunto
ilm 13
11 Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme.
12 Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuol inh aava parani.
13 Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.
14 Ja se villit
Sinun kohdalla työllistyminen ei ole tutkinnoista kiinni. Se on sinä ja sinun persoonasi, joka estää sinun työn saannin.
Vierailija kirjoitti:
Työllistyminen tulee olemaan haastavampaa kuin joillain muilla aloilla, mutta ei suinkaan mahdotonta. Yleisesti ottaen humanistisia aloja ei voi suositella, jos et tiedä mitä olet tekemässä. Opintojen aikana täytyy tarkasti valita sivuaineet, tehdä työharjoittelut sopivissa kohteissa ja verkostoitua tehokkaasti. Jos vasta opintojen loppuvaiheilla alat miettimään työllistymistä ja olet vain epämääräisesti opiskellut sitä sun tätä, niin riski kortistoon valmistumisesta on korkea. Kannattaa siis miettiä heti alkuun, että mitä olet hakemassa opinnoistasi ja mihin voisit työllistyä.
Varmasti hyvä ja sivistävä plus valmiuksia antava koulutus, mutta tosiaan työnsaantimahdollisuudet ovat rajalliset, jos ei sitten halua opettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele historiaa niin varmistat työttömyysputkesi jos historia kiinnostaa, lue sitä sivuaineena, mutta hommaa oikea koulutus jostain muulta-alalta.. Aineenopettajaksi et pääse, paikkoja hakee jo vuosikausia sijaisuuksia tehneet.. Yhtä paikkaa hakee satakunta muuta, joilla jopa kymmenen vuoden kokemus ilman vakituista työtä
museoista vähennetään, sinne otetaan hassu muutama yksilö
Jännä miten tilastot eivät kuitenkaan puolla näkemyksiäsi. Mikä oma taustasi edes on?
onneksi pedon merkki tulee pian eikä kukaan voi tehdä työtä ja muutenkin Suomeen tulee keväällä sota ja 1/3 ihmisistä kuolee, joten....kohti Japania ja Aasiaa...
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä ketju vetää puoleensa niin kummallista sakkia?
Samaa mietin, mutta ilmeisesti pyhien välipäivinä mt-väki on heitteillä laitoksista ja päivätoiminnasta. Näkyy palstalla tämän kejut ulkopuolellakin.
Jokaisen vanhemman pahimpia pelkoja on että oma lapsi ajautuu opiskelemaan historiaa