Muutto lähemmäs isovanhempaa vai lapsen isää?
Lapsen isän kanssa ollut riitoja jo ennen lapsen syntymää eikä olla koskaan asuttu yhdessä. Lyhyt suhde, jonka aikana huomasin, ettei mieheen voi luottaa puolisona, isänä kyllä hoitaa lapsen asiat kuten pyydän, sillä hänellä on voimakas velvollisuudentunto. Isä asuu toisella paikkakunnalla 200 km:n päässä ja lapsi (1v) käy siellä nyt joka viikko. Äitini asuu toiseen suuntaan 150 km:n päässä ja hänestä on ollut iso apu lapsen kanssa. Käymme siellä tai hän meillä aina juhlapyhinä sekä lähes joka toinen vkl kun lapsi on minulla.
Nyt punnitsen muuttoa jompaan kumpaan kaupunkiin. Lapsen tapaaminen isän kanssa todennäköisesti harvenisi joka toiseen viikonloppuun, jos muutan lähelle vanhempiani ja sitten taas käynnit äitini luo vähenisi paljon, jos muutan lähemmäs lapsen isää. Isän paikkakunnalla minulla ei ole muuta tukiverkostoa kuin isä, mutta lapsi voisi asua puolet ajasta hänellä, tai enemmänkin, jolloin en kuormittuisi eikä olisi tarvetta tukiverkostoon, mutta toisaalta äitini on ollut valtavan iso tuki lapsen hoidossa kun minulla on ollut vaikeaa henkisestikin. En luota isään vieläkään ihan täysin emmekä me kommunikoi kuin viestein välttääksemme riitelyä.
Vai jatkaako nykyisellä paikkakunnalla, jolloin lapsi joutuu reissaamaan ja istumaan paljon autossa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sinne lähelle äitiäsi, kun se on sinulle parempi vaihtoehto. Lapsen isä voi halutessan muuttaa lähemmäs lastaan.
Isä ei aio muuttaa koskaan pois kotipaikkakunnaltaan, edes lähemmäs lapsiaan, vaikka muuttaisin 500 km:n päähän. Minun valintani on siis muuttaa lähemmäs isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemman velvollusuushan ei ole teidän lasta hoitaa, eikä hänen varaansa pidä laskea.
Olen itse isoäiti ja tällaisessa tilanteessa sanoisi, että muuttaa lähelle isoäitiä. Oma tyttäreni asuu lähellä, lasten isä matksn päässä enkä vaihtaisi päivääkään pois niistä hetkistä, joina olen saanut olla lastenlasteni kanssa ja auttaa tytärtäni. Se ei ole velvollisuuteni vaan etuoikeuteni
On karua jättää lapsen isä ulos lapsen arjesta. Isoäidin ei pitäisi normaalitilanteessa olla isää läheisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sinne lähelle äitiäsi, kun se on sinulle parempi vaihtoehto. Lapsen isä voi halutessan muuttaa lähemmäs lastaan.
Isä ei aio muuttaa koskaan pois kotipaikkakunnaltaan, edes lähemmäs lapsiaan, vaikka muuttaisin 500 km:n päähän. Minun valintani on siis muuttaa lähemmäs isää.
Voi voi - ap tulee niin katumaan tuota muuttoaan kun unohtaa siinä kokonaan omat tarpeensa, paitsi vapaudenkaipuunsa. Yksin vieraalla paikkakunnalla, lapsi luonaan silloin tällöin jos nyt jo on noin väsynyt että näköpiirissä on jo, että isästä tulee lähivanhempi ja varmaan on lapsen kanssa enemmän kuin äiti.
Ap:lle kysymys - minkä ihmeen takia halusit lapsen jos et halua etkä jaksa olla sen kanssa jo näin alkumetreillä? Minkälaisia vaaleanpunaisia mielikuvia sinulla oikein oli äitiydestä? Se on täyspäiväistä työtä, tuliko se yllätyksenä? Mihin sinä tarvitset koko ajan apua? Onko lapsi jotenkin erityisen itkuinen tai onko sillä kenties jokin synnynnäinen vamma? Ei mene oikein ymmärrykseeni kun itse olen 3 lapsen yksinhuoltaja. Lapset käyvät isällään kerran kuukaudessa, enkä itse ole koskaan kokenut heitä maanvaivana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemman velvollusuushan ei ole teidän lasta hoitaa, eikä hänen varaansa pidä laskea.
Olen itse isoäiti ja tällaisessa tilanteessa sanoisi, että muuttaa lähelle isoäitiä. Oma tyttäreni asuu lähellä, lasten isä matksn päässä enkä vaihtaisi päivääkään pois niistä hetkistä, joina olen saanut olla lastenlasteni kanssa ja auttaa tytärtäni. Se ei ole velvollisuuteni vaan etuoikeuteni
On karua jättää lapsen isä ulos lapsen arjesta. Isoäidin ei pitäisi normaalitilanteessa olla isää läheisempi.
Eiköhän se ole ollut isän oma valinta. Ei äidin ole mikään pakko muuttaa isän lähelle, jos koko elämä on toisaalla. Eikä se tarkoita, etteikö isä olisi lasten elämässä silti ja läheinen.