YLE: Imetys aiheuttaa väsymystä ja epätasa-arvoa
.. sanoo äiti Ranskasta, mutta kommenteissa myös tunnutaan puoltavan epätasa-arvoa syynä siihen, että "synnyttäjä" ei imetä.
Milloin lapsen ruokkimisesta luonnollisin menetelmin tuli tasa-arvoysymys?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa nainen saa automaattisesti synnytyksen jälkeen alapäähänsä korjausleikkauksen, jos on pientäkään tarvetta. Siellä myös imetetään vain silloin, kun äiti itse niin päättää, ei ole mitään suomalaista kulttuurista imetyspakkoa. Lapset ei ole sen sairaampia kuin meilläkään ellei sairaudeksi katsota sitä, että tottelevat vanhempiaan.
Uutinen: Suomessa ei ole imetyspakkoa.
Joo ei ole, mutta neuvola ei millään tavalla tue tai ohjaa osittaisimetyksessä tai pulloruokinnassa.
No onko Ranskassa edes olemassa mitään neuvolaa?
Meillä vauva oli alusta asti pullo- ja tissiruokinnassa. Sain omaa aikaa kun tarvitsin kun isä pystyi ruokkimaan pullolla. Imetys loppui 3kk jälkeen kun jouduin leikkaukseen ja maidon tulo loppui siihen. Olin koko imetyksen ajan äärimmäisen väsynyt ja kiukkuinen eli hyvä, että imetys loppui. Olin täysin eri ihminen imettämisen lopetettuani. Jaksoin paljon paremmin vauvan kanssa enkä kiukutellut puolisolle. Mulla ilmeisesti hormonit sai pään pahasti sekaisin. Mielestäni kenenkään ei pidä imettää, jos tuntuu siltä ettei se ole hyväksi koko perheen hyvinvoinnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kuvitelma, että imetys estäisi nukkumasta. Nukuin hyvin ja olin pirteämpi kuin siskoni, joka pulloruokki omat lapsensa. Hän oli netistä lukenut jotain käsittämättömiä imetysmyyttejä ja uskoi, ettei voi imettää.
Joo. Pullojen keittely ja korvikkeen lämmittäminen yöllä sitä univajetta tuo, ei imettäminen. Kun ottaa vauvan kainaloon iholle nukkumaan, niin kaikki saavat nukkua ihan täysiä yöunia alusta asti. Monesti vauvat vielä heräilevät vain koittamaan kädellä, että aikuinen on lähellä eli se lähellä olo vähentää myös yöheräilyä. Pinnasänky on ollut meillä kolmen lapsen kanssa täysin turha kapistus. Vauvan paikka on vanhempien vieressä.
Just joo. Meillä vauva oli yöt vieressä ja silti heräsi tunnin välein itkemään. Oli reilusti yli 2v ennen ku
Meillä sama juttu. Vieressä nukkuivat ja rintamaitoa saivat. Kahden vuoden iässä alkoivat yöunet maistua. On muiden aliarvioimista kuvitella, että muut ovat vain niin tyhmiä, että eivät osaa hoitaa vauvaa siten, että kaikki perheessä saisivat riittävästi unta.
Tälläiset keskustelut menee aina siihen että imetys = pitää tehdä vaikka väkisin, muuten olet paska. Ei imetys = olet paska ja itsekäs. Ja kirsikkana kakkuun super mammat tulee kertomaan kuinka oma vauva oli niin helppo ja kiva, kyllä teidänkin olisi jos olisit tehnyt niinkuin minä tein.
Ihmettelen aina miten nainen on toiselle naiselle susi eikä voi mitenkään kuvitella että jollekkulle toiselle homma ei ole ruusuilla tanssimista. Kyllä tasa-arvo on kaukana kun saa vain 3 viikkoa olla yhtäaikaa vanhempainvapaalla ja yksin täytyy kipeänä ja riutuneena pärjätä. Imetys sitoo naisen täysin vauvaan 24/7 ja vaikka itse kuinka ajattelin olevani valmis niin kyllä se vasten kasvoja tulee, että täytyy 24/7 olla henkisesti ja fyysisesti 3h unilla per päivä hoitaa avutonta vauvaa.
Ymmärrän täysin niitä äitejä jotka syystä tai toisesta on jättänyt imetyksen tai eivät ole aloittaneetkaan. Vauva ei osannut imeä tissiä, sormesta ja ruiskusta imi korviketta sairaalassa. Iso työ saada imetys alkuun ja pysymään niin henkisesti kuin fyysisesti. Pahin pelko oli, että pitäisi julkisella paikalla imettää joten en halunnut edes lähteä mihinkään. Ei todellakaan olisi ollut että raota paitaa ja laita huivi eteen, siinä olisi päätynyt johonkin tiktokkiin että katsokaa miten paska äiti kun vauva vaan raivoaa ja riehuu tissillä. Lapsen etu on hyvinvoiva äiti ja näissä imetysjutuissa lässytetään kuinka se on lapselle parasta. Ei ole lapselle parasta jos äiti on paskana mutta väkisin imettää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta ja jokaista olen imettänyt vähintään 2-vuotiaaksi. Olen siis imettänyt aika monta vuotta. Lapsi kannattaa ottaa viereen nukkumaan, niin ei tarvitse öisin heräillä. Voi vain kääntää kylkeä, niin että vauva pääsee tissille ja jatkaa unia.
Itse olen käynyt pitkään töissä ja jatkanut silti imetystä, eli edes täysipäiväinen työssäkäynti ei imetystä estä.
Toisilla estää, toisilla ei. Naiset tekevät jatkuvasti tätä, kehuvat ja nostavat itseään ja moittivat samalla toisia, joilla asiat ovat menneet toisin tai jotka ovat päätyneet toisenlaisiin ratkaisuihin. Ei ihme, ettei lapsia synny, kun naiset pyrkivät vuoden kasvattajaksi potkimalla muita. Kuten sanoin jo aiemmin, jokainen tyylillään. Rakastakaa lapsianne ja tukekaa toisia äitejä.
"Oih, tuo olisi ollut ihanaa. Täysimetetty vauva valitettavasti paskoo suunnilleen samaa tahtia kuin herää syömään."
Ei pidä paikkaansa. Riippuu ihan vauvasta. Meillä ei kumpikaan vauvoista kakanneet yöllä kuin ihan satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa nainen saa automaattisesti synnytyksen jälkeen alapäähänsä korjausleikkauksen, jos on pientäkään tarvetta. Siellä myös imetetään vain silloin, kun äiti itse niin päättää, ei ole mitään suomalaista kulttuurista imetyspakkoa. Lapset ei ole sen sairaampia kuin meilläkään ellei sairaudeksi katsota sitä, että tottelevat vanhempiaan.
Mies voi nykyään synnyttää ja tulee "miehenkin" nänneistä maitoa, kun niitä tarpeeksi kauan stimuloi.
-Se aito vihervassari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo imetyvastaisuus johtuu vain imetystaitojen puutteesta ja tietämättömyydestä.
Esim. yöllä vauvan voi ihan hyvin imettää silloin kun sattuu itse heräämään vaikka vauva olisi unessa. Senkun vaan nostaa nukkuvan vauvan rinnalle ja vauva alkaa refleksinomaisesti imeä.
Itse selvisin öistä tällä tavoin. Vauva ei useinkaan inahtanutkaa öisin ja koko perhe nukkui hyvin. ITsekin nukuin hyvin kun heräsin omia aikojani ja nukahdin uudelleen.
Ja aika pianhan nämä yöheräämiset jää pois ja imetys alkaa olla oikeasti se helpoin ja nopein tapa ruokkia vauva, myös matkoilla. Ei tarvitse pestä mitään tai huolehtia siitä että on ruokaa mukana jne.
Osittaisimetys tai pulloruokinta voi johtua siitä ettei maitoa heru tai heru tarpeeksi. Oma lapseni oli kuolla loppuraskaudessa ja syntyi hätäsektiolla. Laps
Jos on niin ääliö ettei osaa olla tyytyväinen kun pääsi helpolla niin ansaitsee selkäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta ja jokaista olen imettänyt vähintään 2-vuotiaaksi. Olen siis imettänyt aika monta vuotta. Lapsi kannattaa ottaa viereen nukkumaan, niin ei tarvitse öisin heräillä. Voi vain kääntää kylkeä, niin että vauva pääsee tissille ja jatkaa unia.
Itse olen käynyt pitkään töissä ja jatkanut silti imetystä, eli edes täysipäiväinen työssäkäynti ei imetystä estä.
Toisilla estää, toisilla ei. Naiset tekevät jatkuvasti tätä, kehuvat ja nostavat itseään ja moittivat samalla toisia, joilla asiat ovat menneet toisin tai jotka ovat päätyneet toisenlaisiin ratkaisuihin. Ei ihme, ettei lapsia synny, kun naiset pyrkivät vuoden kasvattajaksi potkimalla muita. Kuten sanoin jo aiemmin, jokainen tyylillään. Rakastakaa lapsianne ja tukekaa toisia äitejä.
Ei tässä mitään vuoden kasvattaja palkintoa kaivattu, vaan 8 vuoden imetyskokemuksella kerrottiin omat parhaat imetysvinkit. Jos ei kelpaa, niin sen kun valvot yösi. Ei ole minulta pois. Mutta älä sitten ulise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota lainkaan.
Itse nautin imetyksestä ja rentouduin kun sain siitä hyvän syyn makailla ja katsella samalla suosikki tv-sarjoja.
Taisin katsoa Housen kaikki jaksot nauhoitettuna ja vähän muutakin siihen päälle.
Kyllä minä halusin/haluan tehdä muutakin kuin maata sohvalla.
No sitten keittelet pulloja ja juokset kauppaan hakemaan korviketölkkejä, riitelet miehen kanssa siitä kuka tuo keinoaineen kaataa huutavan vauvasi kurkusta alas ja myöhemmin ihmettelet miksi suhde lapseen jäi jotenkin etäiseksi.
Tuskin pääset helpommalla kuin minä imettäessäni ja Housen jaksoja sängyllä katsoen.
Mihin sinulla on sen vauvan kanssa niin kova kiire ?
Eikö sinullakin ole vielä jäljellä 30-40 vuotta aikaa tehdä Exel-kaavioita, istua Teams-palavereissa ja
Huutonaurua hurmosmammalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mamman tähtihetket.
"Ei tässä mitään vuoden kasvattaja palkintoa kaivattu, vaan 8 vuoden imetyskokemuksella kerrottiin omat parhaat imetysvinkit. Jos ei kelpaa, niin sen kun valvot yösi. Ei ole minulta pois. Mutta älä sitten ulise."
Minulla on jo lapsenlapsia, joten saan kyllä nukkua yöni. Turha väittää, että niitä vinkkejä annetaan kauniisti ja pyyteettömästi. Niitä tarjoillaan nimenomaan sillä mielellä, että jos minä pystyn tähän helposti, kaikki pystyvät ja kaikkien tulisi myös tehdä kuten minä teen, koska se on ainut oikea tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut lisääntyä tai imettää. Liian suuri riski naiselle. Nähnyt vierestä, miten mies on vinkunut vauvaa niin kauan, että nainen on suostunut ja lähtenyt sitten vauvavuotena läiskimään, kun pää ei olekaan kestänyt perhe-elämää. Myös näitä tapauksia on tullut nähtyä, jotka kuvittelee naisen olevan loukussa raskauduttuaan ja alkaa kontrollointi ja alistaminen.
Miehellä on aina optio häipyä ja jättää lapsi naisen huolehdittavaksi. Pahinta mitä voi seurata, on muutama satanen kuussa elatusmaksua. Nainen on seuraavat 20 vuotta kiinni siinä lapsessa joka tapauksessa. Pahimmassa tapauksessa yksin vastuussa lapsen kasvattamisesta, kun ukko päättää luistaa tai heittäytyy kusipääksi.
En aio pilata omaa elämää ja uraa. Isäksi voisin ryhtyä, mutta äidin rooli ei kiinnosta.
Kiitos vuodatuksesta, mutta eihän tämä ketju sinua sitten koske, joten komm
No koskihan. Lisääntyminen ylipäätään on täysin epätasa-arvoista ja siksi ei houkuta. Jos vielä imettää, on kiinni lapsessa 24/7 ekan vuoden. Äidin osa on perseestä ja aika vaikea tuosta kuviosta on saada sellaista, että vastuu lapsesta jakautuisi tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo imetyvastaisuus johtuu vain imetystaitojen puutteesta ja tietämättömyydestä.
Esim. yöllä vauvan voi ihan hyvin imettää silloin kun sattuu itse heräämään vaikka vauva olisi unessa. Senkun vaan nostaa nukkuvan vauvan rinnalle ja vauva alkaa refleksinomaisesti imeä.
Itse selvisin öistä tällä tavoin. Vauva ei useinkaan inahtanutkaa öisin ja koko perhe nukkui hyvin. ITsekin nukuin hyvin kun heräsin omia aikojani ja nukahdin uudelleen.
Ja aika pianhan nämä yöheräämiset jää pois ja imetys alkaa olla oikeasti se helpoin ja nopein tapa ruokkia vauva, myös matkoilla. Ei tarvitse pestä mitään tai huolehtia siitä että on ruokaa mukana jne.
No meillä vauva kieltäytyi tyystin rinnasta. Laitoksellakaan eivät keksineet missä syy. Kun oli sokeriseurannassa ei sitten lopulta voitu enää odottaa, vaan halusivat antaa pullosta. Kotona yritin rinnasta ruokkia mutta ei tosiaan tehnyt mitään imemiseen liittyvää. Mielelläni olisin imettänyt sillä korviketta menee nyt 3kk iässä litra päivässä eli kalliiksi tulee ja tosiaan aina pitää olla pullo mukana, lämmittää vesi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut lisääntyä tai imettää. Liian suuri riski naiselle. Nähnyt vierestä, miten mies on vinkunut vauvaa niin kauan, että nainen on suostunut ja lähtenyt sitten vauvavuotena läiskimään, kun pää ei olekaan kestänyt perhe-elämää. Myös näitä tapauksia on tullut nähtyä, jotka kuvittelee naisen olevan loukussa raskauduttuaan ja alkaa kontrollointi ja alistaminen.
Miehellä on aina optio häipyä ja jättää lapsi naisen huolehdittavaksi. Pahinta mitä voi seurata, on muutama satanen kuussa elatusmaksua. Nainen on seuraavat 20 vuotta kiinni siinä lapsessa joka tapauksessa. Pahimmassa tapauksessa yksin vastuussa lapsen kasvattamisesta, kun ukko päättää luistaa tai heittäytyy kusipääksi.
En aio pilata omaa elämää ja uraa. Isäksi voisin ryhtyä, mutta äidin rooli ei kiinnosta.
Kiitos vuodatuksesta, mutt
No koskihan. Lisääntyminen ylipäätään on täysin epätasa-arvoista ja siksi ei houkuta. Jos vielä imettää, on kiinni lapsessa 24/7 ekan vuoden. Äidin osa on perseestä ja aika vaikea tuosta kuviosta on saada sellaista, että vastuu lapsesta jakautuisi tasaisesti.
Olet oikeassa. Kun lopetetaan lisääntyminen, niin päästään viimein naisten mielestä 100% tasa-arvoon. Ihminen kuolee sukupuuttoon. Hyvä naiset!
Synnyttämisen jälkeen vain 3kk vapaata, ennen töihin paluuseen. Miten yöimettäminen, töissä maidon kerääminen, jne?
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa on tärkeää, että nainen pysyy miehelleen (tai miehille) viehättävänä myös synnytyksen jälkeen.
Ei niitä korjauksia naisten takia tehdä, vaan miesten.
Imettämistä välttelevät, sillä pelkäävät rintojen rupsahtavan.
Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Pikemminkin päinvastoin. Lapsen etu näissä on täysin toissijainen asia. Siksi imettämistä pidetään tarpeettomana ja jopa huonona vaihtoehtona.
Suomessakaan ei ketään pakoteta imettämään, mutta päätökset imettämisestä tehdään lapsen etua ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Itse nautin imetyksestä ja rentouduin kun sain siitä hyvän syyn makailla ja katsella samalla suosikki tv-sarjoja.
Taisin katsoa Housen kaikki jaksot nauhoitettuna ja vähän muutakin siihen päälle.
Itseä vitutti imetys kun just oli sidottuna kotiin. Kyllä sitä elämässään muutakin haluaisi tehdä kuin tuijottaa jotain hemmetin ruutua päivät pitkät. Töissäkin on kivempaa kuin vauvan kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä vitutti imetys kun just oli sidottuna kotiin. Kyllä sitä elämässään muutakin haluaisi tehdä kuin tuijottaa jotain hemmetin ruutua päivät pitkät. Töissäkin on kivempaa kuin vauvan kanssa kotona.
Miksi hankkia lapsia, kun kaikki muu on kivempaa kuin sen vauvan kanssa oleminen? Kaikkein parasta on, kun jättää lisääntymisen niille, jotka haluavat lapsen. Itse voi tehdä jotain muuta.
No anteeksi, kun vauvan ruokinnasta puhutaan.