YLE: Imetys aiheuttaa väsymystä ja epätasa-arvoa
.. sanoo äiti Ranskasta, mutta kommenteissa myös tunnutaan puoltavan epätasa-arvoa syynä siihen, että "synnyttäjä" ei imetä.
Milloin lapsen ruokkimisesta luonnollisin menetelmin tuli tasa-arvoysymys?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia on epätasa-arvoista ja väärin. Nainen ei hyväksy olevansa nainen, vaan totuus täytyy muuttaa. Hänen pitää saada olla mies, kuitenkin vain ne rusinat pullasta, eikä mitään miehen huonoja puolia.
Höpön löpö. Imetyksen suhteen sitä toivoo lähinnä mahdollisuutta nukkua kokonainen yö, edes joskus.
Olen imettänyt kahta lasta ja helpommalla pääsin kuin pulloruokkijat, jotka heräävät lämmittämään maitoa ja antamaan pulloa. Minä vain silmiä avaamatta nostin vauvan rinnalle.
MInä vaihdoin lapselle yöllä puhtaan vaipan, se ei onnistunut silmät kiinni hajun perusteella.
Miehet sitten synnyttämään s tana. Onkohan nyt mennyt tasa-arvovaatimukset vähän biologisen totuuden yli.
Paras olisi, jos jokainen pitäisi huolen omista asioistaan ja omista tisseistään.
Ahdistava tuomitseva kyyläys kulttuuri, ei ihme että lapsia ei synny.
No ainakin Suomessa imetys loppuu lyhyeen perhevapaauudistuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia on epätasa-arvoista ja väärin. Nainen ei hyväksy olevansa nainen, vaan totuus täytyy muuttaa. Hänen pitää saada olla mies, kuitenkin vain ne rusinat pullasta, eikä mitään miehen huonoja puolia.
Höpön löpö. Imetyksen suhteen sitä toivoo lähinnä mahdollisuutta nukkua kokonainen yö, edes joskus.
Voihan se mies välillä antaa pullosta maitoa yöllä. Mikä estää ? Ja silti voi sitten jatkaa imetystä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samoihin aikoihin, kun miehet alkoivat vaatia myös naisia rintamalle, huolimatta selvästä biologisesta erosta fysiikassa.
Eihä ranskalaiset miehetkää mee rintamalle. Ne antautu Saksalle tyyliin kahessa viikossa.
Nainenhan voi tänä päivänä olla mies niin sittenhän hän on imettävä mies.
Tadaa! Tasa-arvo ongelma ratkaistu. Olipas taas hankalaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, mutta miksikä sitä biologiaansa muuttaa? Näin ihminen toimii ja siinä se.
Niinpä, mutta ei siihen sen kummempia psykologisia jorinoita tarvita. Kyllä itsekin kadehdin aikoinani miestäni, kun pikkuisiamme imetin. Lapset nukkuivat pari tuntia kerrallaan ja sitten taas halusivat maitoa. Kolme lasta halusimme ja jokaista aikani imetin. Kyllä siinä valvottuja öitä kertyi. Mies nukkui vieressä. Joskus teki mieli tuupata koko äijä vuoteesta lattialle, niin kateellinen olin.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin Suomessa imetys loppuu lyhyeen perhevapaauudistuksen takia.
Ei liity asiaan mitenkään. Äidillä on käytössä ihan yhtä pitkät vapaat kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen imettänyt kahta lasta ja helpommalla pääsin kuin pulloruokkijat, jotka heräävät lämmittämään maitoa ja antamaan pulloa. Minä vain silmiä avaamatta nostin vauvan rinnalle.
MInä vaihdoin lapselle yöllä puhtaan vaipan, se ei onnistunut silmät kiinni hajun perusteella.
Meillä vauvat ei paskoneet öisin eikä vaippaa tarvinnut vaihtaa yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, mutta miksikä sitä biologiaansa muuttaa? Näin ihminen toimii ja siinä se.
Niinpä, mutta ei siihen sen kummempia psykologisia jorinoita tarvita. Kyllä itsekin kadehdin aikoinani miestäni, kun pikkuisiamme imetin. Lapset nukkuivat pari tuntia kerrallaan ja sitten taas halusivat maitoa. Kolme lasta halusimme ja jokaista aikani imetin. Kyllä siinä valvottuja öitä kertyi. Mies nukkui vieressä. Joskus teki mieli tu
Itse olen mies ja esikoisemme sai jotain refluksikohtauksia joka yö. Ihan sama imettikö vaimo vai annoinko minä pullosta korviketta. Molemmat olimme hereillä tai puoliunessa joka yö monta kertaa ja yritimme rauhoitella lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo imetyvastaisuus johtuu vain imetystaitojen puutteesta ja tietämättömyydestä.
Esim. yöllä vauvan voi ihan hyvin imettää silloin kun sattuu itse heräämään vaikka vauva olisi unessa. Senkun vaan nostaa nukkuvan vauvan rinnalle ja vauva alkaa refleksinomaisesti imeä.
Itse selvisin öistä tällä tavoin. Vauva ei useinkaan inahtanutkaa öisin ja koko perhe nukkui hyvin. ITsekin nukuin hyvin kun heräsin omia aikojani ja nukahdin uudelleen.
Ja aika pianhan nämä yöheräämiset jää pois ja imetys alkaa olla oikeasti se helpoin ja nopein tapa ruokkia vauva, myös matkoilla. Ei tarvitse pestä mitään tai huolehtia siitä että on ruokaa mukana jne.
Meidän pulloruokittu lapsi lopetti yöheräämiset 6 vko iässä, tuttavan lapsi 2,5 vuoden iässä. Siihen asti tuo äiti heräili 3-10 kertaa yössä ja oli rättiväsynyt ja on edelleen 3 vuotta myöhemmin un
Tirsk! Arveletko, että tuttavan lapsi eli 2,5-vuotiaaksi rintamaidolla? Todella huvittavaa logiikkaa.
Itsellä kolme lasta, syntyneet -14, -18 ja -19. En imettänyt heistä ketään. Imetys tekee uupuneita äitejä. On tärkeää voida nukkua öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota lainkaan.
Itse nautin imetyksestä ja rentouduin kun sain siitä hyvän syyn makailla ja katsella samalla suosikki tv-sarjoja.
Taisin katsoa Housen kaikki jaksot nauhoitettuna ja vähän muutakin siihen päälle.
Kyllä minä halusin/haluan tehdä muutakin kuin maata sohvalla.
No sitten keittelet pulloja ja juokset kauppaan hakemaan korviketölkkejä, riitelet miehen kanssa siitä kuka tuo keinoaineen kaataa huutavan vauvasi kurkusta alas ja myöhemmin ihmettelet miksi suhde lapseen jäi jotenkin etäiseksi.
Tuskin pääset helpommalla kuin minä imettäessäni ja Housen jaksoja sängyllä katsoen.
Mihin sinulla on sen vauvan kanssa niin kova kiire ?
Eikö sinullakin ole vielä jäljellä 30-40 vuotta aikaa tehdä Exel-kaavioita, istua Teams-palavereissa ja kirjoittaa soopaa sähköposteihin ? Voin kertoa että ehdit tehdä riittävästi kaikkea tätä. Hetket vauvan kanssa menee nopeasti ohi.
Äidinmaito on vauvalle parasta mahdollista ja täydellisintä ravintoa, jolle mikään korvike ei vedä vertoja.
Imetin molemmat lapsemme. Ihan perseestä. Uni meni rikki lopullisesti. Pumpulla sain tiristettyä ehkä 5 millilitraa tunnissa, joten mies ei voinut pulloruokkia yhtenäkään yönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauvat ei paskoneet öisin eikä vaippaa tarvinnut vaihtaa yöllä. 
Oih, tuo olisi ollut ihanaa. Täysimetetty vauva valitettavasti paskoo suunnilleen samaa tahtia kuin herää syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota lainkaan.
Itse nautin imetyksestä ja rentouduin kun sain siitä hyvän syyn makailla ja katsella samalla suosikki tv-sarjoja.
Taisin katsoa Housen kaikki jaksot nauhoitettuna ja vähän muutakin siihen päälle.
Kyllä minä halusin/haluan tehdä muutakin kuin maata sohvalla.
Itse en ole ollut koskaan niin aktiivinen kuin vauvan ekoina kuukausina, vaikka täysimetin! Sitten alkoikin jatkuvat menkat ja vauva alkoi voimakkaasti hylkiä rintaa, joten imetys alkoi jäädä aika nopeasti pois.. Oli haikeaa siirtyä pulloon ja korvikkeeseen.
Mutta, ennen kaikkea näissä keskusteluista unohtuu se pointti, että rintamaidossa on kyse LAPSEN RUUASTA, eikä se pitäisi olla mikään valintakysymys - ymmärrän tietysti ettei se onnistu kaikilta, ei minultakaan kuin ekat 3kk, ja se on ok, mutta ei sen rintmaidon antaminen pitäisi olla mikään syy olla ruokkimatta lasta sen oikealla ravinnolla ettei pääse harrastamaan tai saa nukuttua öitä 9 tuntia tms.
Vierailija kirjoitti:
Äidinmaito on vauvalle parasta mahdollista ja täydellisintä ravintoa, jolle mikään korvike ei vedä vertoja.
Se ei silti korvaa menetettyjä yöunia. Äidilläkin on jokin osuus ja arvo tässä prosessissa.
Ei tarvitse olla ydinfyysikko tai tähtitieteilijä keksiäkseen miten voi imettää ihan missä vaan. Onnistuu tyhmemmältäkin.
Toppi tai kietaisupaita päälle ja vähän huivia eteen, eikä kukaan näe yhtään mitään. Miten naiset jaksaa tehdä elämästään niin hankalaa ja monimutkaista ?