Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Imetys aiheuttaa väsymystä ja epätasa-arvoa

Vierailija
26.12.2024 |

.. sanoo äiti Ranskasta, mutta kommenteissa myös tunnutaan puoltavan epätasa-arvoa syynä siihen, että "synnyttäjä" ei imetä.

Milloin lapsen ruokkimisesta luonnollisin menetelmin tuli tasa-arvoysymys?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo imetyvastaisuus johtuu vain imetystaitojen puutteesta ja tietämättömyydestä.

Esim. yöllä vauvan voi ihan hyvin imettää silloin kun sattuu itse heräämään vaikka vauva olisi unessa. Senkun vaan nostaa nukkuvan vauvan rinnalle ja vauva alkaa refleksinomaisesti imeä. 

Itse selvisin öistä tällä tavoin. Vauva ei useinkaan inahtanutkaa öisin ja koko perhe nukkui hyvin. ITsekin nukuin hyvin kun heräsin omia aikojani ja nukahdin uudelleen.

Ja aika pianhan nämä yöheräämiset jää pois ja imetys alkaa olla oikeasti se helpoin ja nopein tapa ruokkia vauva, myös matkoilla. Ei tarvitse pestä mitään tai huolehtia siitä että on ruokaa mukana jne.

Osittaisimetys tai pulloruokinta voi johtua siitä ettei maitoa heru tai heru tarpeeksi. Oma lapseni oli kuolla loppuraskaudessa ja syntyi hätäsektiolla. Lapseni syntyi kun olin nukutettuna ja sain hänet rinnalle vasta muutaman päivän iässä. Olen onnellinen, että lapsi on edes hengissä. 

Sitten on tilanteita joissa imetys on pakko lopettaa ennen aikojaan tms. Se että sinä olet torkkunut vauva tissillä ei ole osoitus mistään taidoista vaan siitä, että sulla kävi joka tavalla tuuri. Kannattaisi niin ollen pitää nätisti turpa kiinni ennen kuin leuhottaa asialla. Voi hyvää päivää mikä kymmenen pennin maitolehmä.

Vierailija
62/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidinmaito on vauvalle parasta mahdollista ja täydellisintä ravintoa, jolle mikään korvike ei vedä vertoja.

Se ei silti korvaa menetettyjä yöunia. Äidilläkin on jokin osuus ja arvo tässä prosessissa.

Miksi jotkut sitten pärjäävät niillä unilla ja jotkut ei? Tai mistä tiedät, etteikö alkuvaikeuksien jälkeen homma tasoitu ja unetkin parannu? Tai mistä tiedät, että kestät sen imetysajan ja sitten loppuelämäsi nukut hyvin? Tai...

Eihän tämä ole mikään mustavalkoinen asia, mutta fakta on, että biologisesti ihminen on rakentunut niin, että se imettää lastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa nainen saa automaattisesti synnytyksen jälkeen alapäähänsä korjausleikkauksen, jos on pientäkään tarvetta. Siellä myös imetetään vain silloin, kun äiti itse niin päättää, ei ole mitään suomalaista kulttuurista imetyspakkoa. Lapset ei ole sen sairaampia kuin meilläkään ellei sairaudeksi katsota sitä, että tottelevat vanhempiaan.

Uutinen: Suomessa ei ole imetyspakkoa. 

Joo ei ole, mutta neuvola ei millään tavalla tue tai ohjaa osittaisimetyksessä tai pulloruokinnassa.

Ei neuvola tue imetystäkään. Suomessa on Pohjoismaiden alhaisimmat imetysluvut. Suurin osa äideistä haluaisi imettää, mutta ei saa siihen riittävää tukea ja ohjausta. 

Moni luulee, että imetys sujuu siten, että rinta vauvalle ja se siitä. Imettäminen vaatii kuitenkin usein tottumista ja harjoittelua. Itselläni rinnat kestivät imettämistä vasta parin kuukauden kipuilun jälkeen. Olisin helposti voinut lopettaa ennen sitä ja ajatella, että olipa kamalaa puuhaa. Ei kukaan neuvonut tai opettanut. Äitejä tulisi tukea paremmin, olipa heidän toiveensa imetyksen suhteen mikä tahansa. 

Vierailija
64/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta ja jokaista olen imettänyt vähintään 2-vuotiaaksi. Olen siis imettänyt aika monta vuotta. Lapsi kannattaa ottaa viereen nukkumaan, niin ei tarvitse öisin heräillä. Voi vain kääntää kylkeä, niin että vauva pääsee tissille ja jatkaa unia. 

Itse olen käynyt pitkään töissä ja jatkanut silti imetystä, eli edes täysipäiväinen työssäkäynti ei imetystä estä.

Vierailija
65/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo imetyvastaisuus johtuu vain imetystaitojen puutteesta ja tietämättömyydestä.

Esim. yöllä vauvan voi ihan hyvin imettää silloin kun sattuu itse heräämään vaikka vauva olisi unessa. Senkun vaan nostaa nukkuvan vauvan rinnalle ja vauva alkaa refleksinomaisesti imeä. 

Itse selvisin öistä tällä tavoin. Vauva ei useinkaan inahtanutkaa öisin ja koko perhe nukkui hyvin. ITsekin nukuin hyvin kun heräsin omia aikojani ja nukahdin uudelleen.

Ja aika pianhan nämä yöheräämiset jää pois ja imetys alkaa olla oikeasti se helpoin ja nopein tapa ruokkia vauva, myös matkoilla. Ei tarvitse pestä mitään tai huolehtia siitä että on ruokaa mukana jne.

Osittaisimetys tai pulloruokinta voi johtua siitä ettei maitoa heru tai heru tarpeeksi. Oma lapseni oli kuolla loppuraskaudessa ja syntyi hätäsektiolla. Lapseni syntyi kun olin nukutettuna ja sain hänet rinna

Kannattaisi opetella tapoja ennen kuin haukkuu ja nimittelee ihmisiä. Siitä hyötyvät myös lapset.

Vierailija
66/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen kuvitelma, että imetys estäisi nukkumasta. Nukuin hyvin ja olin pirteämpi kuin siskoni, joka pulloruokki omat lapsensa. Hän oli netistä lukenut jotain käsittämättömiä imetysmyyttejä ja uskoi, ettei voi imettää. 

Vierailija
67/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidinmaito on vauvalle parasta mahdollista ja täydellisintä ravintoa, jolle mikään korvike ei vedä vertoja.

Se ei silti korvaa menetettyjä yöunia. Äidilläkin on jokin osuus ja arvo tässä prosessissa.

Ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa taitaa olla raskaita joka tapauksessa imetti tai ei. Univajetta ei voi kokonaan välttää.

Mutta mies tai joku muu voi auttaa ja syöttää välillä jonkun yön jos äiti alkaa romahtaa eikä sen tarvitse estää imetyksen jatkamista. Ainakin meillä löytyi rytmi ekojen kuukausien jälkeen ja kaikki alkoi sujua kuin tanssi.

En usko yhtään että pulloruokinta olisi ollut missään vaiheessa mitenkään helpompaa.

Matkustimme ja lensimme vauva-aikana paljon ja kävimme myös musiikkifestareilla ja tapahtumissa.

Vauva oli mukana ja imetin ihan kaikkialla jonkun huivin alla. Olen imettänyt lentokoneessa, Ullanlinnanmäellä vappuna, ulkoilmakonserteissa, ravintoloissa ympäri maailmaa jne eikä mikään ollut helpompaa kuin imetys. Pullojen kanssa olisi pitänyt kuljettaa koko ajan mukana korviketta ja desinfioida pulloja jne. Se olisi ollut ihan turhaa sähläämistä ja järjestelyä. Vauvan vatsa pysyi kunnossa ja vauva muutenkin terveenä, itse laihduin ja voin hyvin ( kun vain muistin syödä d-vitamiinia).

Vierailija
68/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen kuvitelma, että imetys estäisi nukkumasta. Nukuin hyvin ja olin pirteämpi kuin siskoni, joka pulloruokki omat lapsensa. Hän oli netistä lukenut jotain käsittämättömiä imetysmyyttejä ja uskoi, ettei voi imettää. 

Joo. Pullojen keittely ja korvikkeen lämmittäminen yöllä sitä univajetta tuo, ei imettäminen. Kun ottaa vauvan kainaloon iholle nukkumaan, niin kaikki saavat nukkua ihan täysiä yöunia alusta asti. Monesti vauvat vielä heräilevät vain koittamaan kädellä, että aikuinen on lähellä eli se lähellä olo vähentää myös yöheräilyä. Pinnasänky on ollut meillä kolmen lapsen kanssa täysin turha kapistus. Vauvan paikka on vanhempien vieressä. 

Vierailija
69/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on surullista nimenomaan sen lapsen kannalta, että ideologisista syistä ei haluta edes yrittää imettää.

Itse olisin ainokaisen lapseni kohdalla halunnut olla rohkeampi imettämään, ja halunnut olla rohkeampi kysymään ohjeita. Olin ihan ummikko, edes synnärillä en saanut neuvoja, tyrkättiin vaan lapsi rinnalle ja katsottiin imuote, joka onneksi oli hyvä eikä imetys sattunut koskaan. Mentiin silti  osittaisimetyksellä kolmisen kuukautta, kotona imetin yötkin, ihmisten ilmoilla ja vieraisen läsnäollessa pullosta, kun ujostelin. 

Vierailija
70/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut sitten pärjäävät niillä unilla ja jotkut ei? Tai mistä tiedät, etteikö alkuvaikeuksien jälkeen homma tasoitu ja unetkin parannu? Tai mistä tiedät, että kestät sen imetysajan ja sitten loppuelämäsi nukut hyvin? Tai...

Eihän tämä ole mikään mustavalkoinen asia, mutta fakta on, että biologisesti ihminen on rakentunut niin, että se imettää lastaan.

Jokainen päättäköön itse puolisonsa kanssa, mite haluavat asian hoitaa. Lapset ovat erilaisia, äidit ovat erilaisia ja perhetilanteet ovat erilaisia. Turha neuvoa äitiä, jonka lapsi on huono nukkuja, jos oma muksu on vedellyt täysiä yöunia parin kuukauden jälkeen. Vauvan huono nukkuminen ei ole äidin vika, eikä vauvan hyvä nukkuminen ole äidin ansiota. Kunhan muksu saa ruokaa ja äiti unta, tyyli on vapaa.

Vierailija
71/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen päättäköön itse puolisonsa kanssa, mite haluavat asian hoitaa. Lapset ovat erilaisia, äidit ovat erilaisia ja perhetilanteet ovat erilaisia. Turh

Noh ei siinä minusta sitä lasta ajatella, jos ei edes mahdollisuutta anneta, eli pidän itsekkäänä tekona.

Vierailija
72/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta ja jokaista olen imettänyt vähintään 2-vuotiaaksi. Olen siis imettänyt aika monta vuotta. Lapsi kannattaa ottaa viereen nukkumaan, niin ei tarvitse öisin heräillä. Voi vain kääntää kylkeä, niin että vauva pääsee tissille ja jatkaa unia. 

Itse olen käynyt pitkään töissä ja jatkanut silti imetystä, eli edes täysipäiväinen työssäkäynti ei imetystä estä.

No jaa, omien kokemusteni perusteella vieressä nukkuminen nimenomaan lisää vauvan yöheräilyjä. Omassa sängyssään vauva nukkuu pidempiä unipätkiä, kun vanhempien liikkeet ja maidon haju eivät häiritse unta.

Vierailija
73/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut lisääntyä tai imettää. Liian suuri riski naiselle. Nähnyt vierestä, miten mies on vinkunut vauvaa niin kauan, että nainen on suostunut ja lähtenyt sitten vauvavuotena läiskimään, kun pää ei olekaan kestänyt perhe-elämää. Myös näitä tapauksia on tullut nähtyä, jotka kuvittelee naisen olevan loukussa raskauduttuaan ja alkaa kontrollointi ja alistaminen.

Miehellä on aina optio häipyä ja jättää lapsi naisen huolehdittavaksi. Pahinta mitä voi seurata, on muutama satanen kuussa elatusmaksua. Nainen on seuraavat 20 vuotta kiinni siinä lapsessa joka tapauksessa. Pahimmassa tapauksessa yksin vastuussa lapsen kasvattamisesta, kun ukko päättää luistaa tai heittäytyy kusipääksi.

En aio pilata omaa elämää ja uraa. Isäksi voisin ryhtyä, mutta äidin rooli ei kiinnosta.

Vierailija
74/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Pullojen keittely ja korvikkeen lämmittäminen yöllä sitä univajetta tuo, ei imettäminen. Kun ottaa vauvan kainaloon iholle nukkumaan, niin kaikki saavat nukkua ihan täysiä yöunia alusta asti. Monesti vauvat vielä heräilevät vain koittamaan kädellä, että aikuinen on lähellä eli se lähellä olo vähentää myös yöheräilyä. Pinnasänky on ollut meillä kolmen lapsen kanssa täysin turha kapistus. Vauvan paikka on vanhempien vieressä. 

Just joo. Meillä vauva oli yöt vieressä ja silti heräsi tunnin välein itkemään. Oli reilusti yli 2v ennen kun nukkui koko yön.

Vierailija
75/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut lisääntyä tai imettää. Liian suuri riski naiselle. Nähnyt vierestä, miten mies on vinkunut vauvaa niin kauan, että nainen on suostunut ja lähtenyt sitten vauvavuotena läiskimään, kun pää ei olekaan kestänyt perhe-elämää. Myös näitä tapauksia on tullut nähtyä, jotka kuvittelee naisen olevan loukussa raskauduttuaan ja alkaa kontrollointi ja alistaminen.

Miehellä on aina optio häipyä ja jättää lapsi naisen huolehdittavaksi. Pahinta mitä voi seurata, on muutama satanen kuussa elatusmaksua. Nainen on seuraavat 20 vuotta kiinni siinä lapsessa joka tapauksessa. Pahimmassa tapauksessa yksin vastuussa lapsen kasvattamisesta, kun ukko päättää luistaa tai heittäytyy kusipääksi.

En aio pilata omaa elämää ja uraa. Isäksi voisin ryhtyä, mutta äidin rooli ei kiinnosta.

Kiitos vuodatuksesta, mutta eihän tämä ketju sinua sitten koske, joten kommenttisi on turha. 

Vierailija
76/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tosiaan eroaa, mutta useimmat tuntemani eronneet ovat kuitenkin onnistuneet tosi hyvin hoitamaan lasta tai lapsia yhdessä eron jälkeenkin hyvässä sovussa. Kaverini osti jopa joululahjan exmiehelleen. Ei mitään katkeruutta tai vihaa vaan yhteisestä lapsesta pidetään yhdessä huolta ja se tuo ihanaa sisältöä elämään.

Ex puolisot uusine kumppaneineen ihan sulassa sovussa exien kanssa on ihan tavallinen näky lakkiaisissakin.

Vierailija
77/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä pitää ottaa riskejä. Ei kukaan elämäänsä voi etukäteen suunnitella. Kukaan ei tiedä elinpäiviään, kukaan ei tiedä saako ylipäätään lapsia, pystyykö tekemän työtä jatkossa, säilyykö terveys, säilyykö työpaikka, säilyykö parisuhde. Elämä on epävarmuuden sietämistä. Onneksi Suomi on hyvinvointiyhteiskunta, eli täällä usein saa kuitenkin apua, kun pyytää. 

Vierailija
78/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi voit vaihtaa sukupuoltasi omailmoituksella ja ryhtyä sitten isäksi.

Vierailija
79/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä voisi olla helpompaa kuin imetys. Ja terveellistä lapselle. Ranskalaiset on tässä kyllä törppöjä. Ja tiedän, ei onnistu kaikilla, mutta suurimmalla osalla onnistuu kyllä.

Vierailija
80/123 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä voisi olla helpompaa kuin imetys. Ja terveellistä lapselle. Ranskalaiset on tässä kyllä törppöjä. Ja tiedän, ei onnistu kaikilla, mutta suurimmalla osalla onnistuu kyllä.

Todella moni asia on helpompaa kuin imetys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä