Miksi uusista omakotitaloista puuttuu tulisijat?
Itse en pysty ajattelemaan elämää ilman puulämmitteistä leivinuunia.
Kommentit (87)
Niin. Varmaan pitää itse rakennuttaa talopakettina? Jos osaa paloturvallisuus asiat ja häkäasiat. Ellei tee erillisen rakennuksen jossa takka ja leivinuuni. Sauna.
Tyhmäähän se olisi grynderin sitä sinne laittaa. Minivarustelu, hinta kuitenkin tappiin. Hoitakoon ostaja haluamansa varustelun.
Mulla okt vuosimallia 2022.
En leivo, en tarvitse leivinuunia. Omaa metsää ei ole, enkä ostopuilla alkaisi lämmittämäänkään.
Tunnelman takia en viitsi tulisijaa laittaa. Ennemmin sillä 10-20 tonnilla tunnelmoin muilla tavoin.
Talossa sähköllä toimiva lämmitys, mikäli tulee pidempi katko, käynnistän dieselaggregaatin.
Omakotitalot rakennetaan tyypillisesti omiin tarpeisiin käytettävissä olevien (tai kuviteltujen) resurssien puitteissa. Jos tarvitset leivinuunia, rakenna taloosi sellainen.
Lähes joka talosta löytyy kyllä takka, joka toimii varalämmönlähteenä mahdollisessa kriisissä. Jos sellaista ei ole, kannattaa kriisitietoisen hommata kaasukäyttöinen rakennuslämmitin.
Vierailija kirjoitti:
En leivo, en tarvitse leivinuunia. Omaa metsää ei ole, enkä ostopuilla alkaisi lämmittämäänkään.
Tunnelman takia en viitsi tulisijaa laittaa. Ennemmin sillä 10-20 tonnilla tunnelmoin muilla tavoin.
Talossa sähköllä toimiva lämmitys, mikäli tulee pidempi katko, käynnistän dieselaggregaatin.
Dieselagrikaattori😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Varmaan huoltovarmuuden heikentämiseksi. Jos puolet kansasta asuu taloissa, joissa ei ole mitään sähköstä riippumatonta lämmitysjärjestelmää, koko maan saa talvella polvilleen sähköverkon sabotoinnilla.
Sekä sinä, että aloittaja olette väärässä. Rakennustapaohjeissa vaaditaan huomioimaan energiatehokkuus ja vaihtoehtoinen lämmitysjärjestelmä. Meillä on takka, aurinkopaneelit ja maalämpö.
- vuonna 2024 rakentanut
Vierailija kirjoitti:
Varmaan huoltovarmuuden heikentämiseksi. Jos puolet kansasta asuu taloissa, joissa ei ole mitään sähköstä riippumatonta lämmitysjärjestelmää, koko maan saa talvella polvilleen sähköverkon sabotoinnilla.
Tämähän se syy on, punavihreää hulluutta.
Eikö joku vuosi sitten ollut pakollista laittaa joku tulisija? Outoa, jos siitä on luovuttu.🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dieselagrikaattori😂🤣
Dieselakitaattori😊
Koska ihmiset ovat typeriä. Minä en halua vanhanaikaista taloa, mutta olen tajunnut että modernissa talossa muutama vanhemmanaikainen elementti on tosi kiva. Esimerkiksi leivinuuni, vaikken sitä yhtään mihinkään tarvitsekaan. Tai puuhella normaalin lisäksi. Tosin en tiedä miten tyhmältä se sitten näyttää, jos on sähköuuni ja puuhella samassa keittiössä. Talon pitää olla sellainen tavallisen moderni. Ei ultramoderni, epäkodikas laatikko. Sama autossa. Mitä vähemmän turhaa sähköp*skaa, sen paremmin se toimii. En kaipaa avaimetonta käynnistystä, mutta jos sellaisen auton hommaan niin sitten siinä on avaimeton käynnistys ja olkoon. Mutten kaipaa hirveää määrää kaikkea ultramodernia sälää, jotta minun ei vain itse tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Kuten vaikka kääntää avainta käynnistääkseni auton.
Ne saattaa kieltää puunpolton.Resdukat joudutaan kadulle luoliin.No meil on lämmitys järjestelmät kun polttaa puuta helmassa se kiertää lattialämmityksern,eril.uuni hella systeemi..mutta savukaasut jne pitää muistaa systeemillä ottaa johki..Nuohooja sanoi hän ei tuommoista oo ikinä nähnyt,nuori kaveri.Lisäksi on takka,se on aarre.Lämmittää vielä monen päivän jälkeen...
Talo ilman takkaa on vain talo, ei koti. Ilman leivinuuneja sun muita pärjää oikein hyvin.
Me asutaan vuonna 2019 rakennetussa talossa. Sen itselleen rakennuttanut ihminen ei olisi halunnut tulisijaa ollenkaan, mutta pakko oli teettää takka. Joten nyt ap voi siirtyä haukkumaan sääntö-Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun loppuu dieselkin, hipsit kerjäämään suojaa lähimmästä talosta, jonka piipusta nousee savu.
Tulisija ei maksa 10-20 tonnia edes piippuineen ja on todella tarpeen silloin, kun kaikki muut lämmityskeinot pettävät, mutta kukin tyylillään.
P.S. Omassa töllissä on 5 tulisijaa, enkä taatusti avaa sinulle ovea, kun tulet kylmissäsi kolkuttelemaan. Siinähän opit, että tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dieselagrikaattori😂🤣
Dieselagitaattori. Onkohan aloittajakin sellainen?
Nykyisin eletään kvartaalitaloudessa. Ei sijoiteta enää tulevaisuuteen vaan pelkkään nykyhetkeen.
Varaava takka piippuineen ja lupineen yms. maksaa teetettynä lähes kymppitonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dieselagrikaattori😂🤣
Niin, onhan se nolo vehje. Isoilla maitotiloilla, kasvihuonetiloilla ja sairaaloissa käytetään samaa ajatusta.
Ite oo nähny enemmän uusia taloja joissa takka kuin sellaisia joissa ei ole. Monin paikoin kunta/kaupunki jopa vaatii vähintään varausta tulisijalle.
Me ei laitettu 2018 valmistuneeseen taloon. Takkavaraus kyllä tehtiin jos tuleva omistaja sellaisen haluaa. Takka olisi ollut kallis ja lämmityksen vuoksi tarpeeton. Talo lämpisi maalämmöllä ja oli kaupungissa pientaloalueella. Talo myytiin 3 vuotta valmistumisesta ja meni heti. Kukaan ei kysellyt takan perään. Muutenkin on ollut keskustelua, että takat saatettaisiin kieltää pienhiukkasten vuoksi.