Miksi uusista omakotitaloista puuttuu tulisijat?
Itse en pysty ajattelemaan elämää ilman puulämmitteistä leivinuunia.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Mulla okt vuosimallia 2022.
En leivo, en tarvitse leivinuunia. Omaa metsää ei ole, enkä ostopuilla alkaisi lämmittämäänkään.
Tunnelman takia en viitsi tulisijaa laittaa. Ennemmin sillä 10-20 tonnilla tunnelmoin muilla tavoin.
Talossa sähköllä toimiva lämmitys, mikäli tulee pidempi katko, käynnistän dieselaggregaatin.
Mistä saat kriisitilanteessa siihen polttoainetta kun pankkikortti ei toimi, pokttoainetta ei saa mistään ja edessä ehkä koko talven kylmyys. Talosi on täysin arvoton silloin.
Vierailija kirjoitti:
Ne saattaa kieltää puunpolton.Resdukat joudutaan kadulle luoliin.No meil on lämmitys järjestelmät kun polttaa puuta helmassa se kiertää lattialämmityksern,eril.uuni hella systeemi..mutta savukaasut jne pitää muistaa systeemillä ottaa johki..Nuohooja sanoi hän ei tuommoista oo ikinä nähnyt,nuori kaveri.Lisäksi on takka,se on aarre.Lämmittää vielä monen päivän jälkeen...
Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä maailmalle vietävää yhtä hyvin tuottavaa materiaalia keksit puun tilalle? Etkö muka ole kuullut sanontaa Suomen vihreästä kullasta? Toisaalta ei ole ihme, että Suomen vienti on alkanut sakkaamaan, jos nykyisten nuorten aikuisten ajatusmaailma on sinun käyttämäsi kaltaista.
Edellinen päivitteli, että mitä siitä heikompi laatuisesta puusta voi tehdä, jos siitä ei enää tehdä vessapaperia tai polttopuuta, että sitten puu jää metsään mätänemään, kun eihän siitä tarvitse väkisin mitään tehdä. Enkä siis vastusta polttopuun tai vessapaperin valmistusta tai puun hyödyntämistä muuhun hyödylliseen. Minusta vain on harmillista, että luonto nähdään ennen kaikkea ihmistä varten olevana hyödykkeenä, jolla ei ole arvoa ihan vain sellaisenaan.
Keksipä sitten itse parempi vientituote. Kyl
Ei minulla ole tarvetta sille. Sata vuotiaskin metsä on vielä nuorta. Nykyään ei malteta antaa metsien kasvaa sukupolvelta toiselle vaan raha houkuttelee kaatamaan vielä nuorta, kasvavaa puuta. Ja jos metsät jätettäisiin niille sijoilleen, niin kuin sanoit, olisi meillä mukavakulkuista, kaunista, vanhaa metsää. Aika harva suomalainen edes tietää, millaista aito luonnon metsä on, kun sitä on vain pieninä tilkkuina muutama prosentti kaikesta Suomen metsästä, mutta itse olen lapsuuteni viettänyt sellaisen ympäröimänä.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalot rakennetaan tyypillisesti omiin tarpeisiin käytettävissä olevien (tai kuviteltujen) resurssien puitteissa. Jos tarvitset leivinuunia, rakenna taloosi sellainen.
Lähes joka talosta löytyy kyllä takka, joka toimii varalämmönlähteenä mahdollisessa kriisissä. Jos sellaista ei ole, kannattaa kriisitietoisen hommata kaasukäyttöinen rakennuslämmitin.
Kuin usein tollasta tarvii ? ei ainakaan viimeseen 70 vuoteen kertaakaan missään kaupungissa .
Rakennuskustannukset, tilan säästäminen, savupiipun ylläpitokulut, puulämmittämisen nousseet kulut. Nämä ok-talot on rakennettu aikana jolloin sähkö oli halpaa joten se on se lämmityskeino. Ihmiset myös kokee tulen monimutkaisena ja vaarallisena, jos eivät ole siihen arjessaan tottuneet.
Minusta olisi kivaa jos takallisia vuokra-asuntojakin olisi enemmän, mutta yleensä Helsingin hienoissa historiallisissa taloissakin ne on muurattu umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saastuttavat puutulisijat ovat tarpeettomuuksia. Tiedätkö, että esim. saunan lämmitys tuottaa kuta kuinkin yhtä paljon haitallisia pienhiukkasia kuin 800 km polttomoottoriautoilu.
Kerropa, mitä sitten noille metsissä kasvaville puille pitäisi tehdä? Ei saa käyttää lämmitykseen, ei saa tehdä paperiksi koska ei saa lukea paperilehtiä eikä kirjoja ja lähestulkoonkaan kaikki puu ei kelpaa laadultaan rakennuspuuksi. Pitääkö niiden antaa vaan hapantua pystyyn? Käytännössä tämänhetkinen ainoa kasvimateriaali joka kasvaa hyvin ympäri vuoden, joka vielä tähän mennessä on ollut koko maan talouden selkäranka.
Metsäteollisuus oon ollut Suomen talouden selkäranka ja viennin veturi viimeksi 1960-luvulla. Paperilehtiä ja -kirjoja saa edelleen lukea, niiden kysyntä on vain romahtanut.
Suomi on saunoja ja mökkejä täynnä, tulisijojen hiukkaset on ongelma lähinnä tiiviisti asutuilla alueilla ja jokapäiväisessä käytössä.
Itse en tee omissa metsissä kasvaville puille mitään, joulukuusen saatan hakea ja polttopuuta mökkisaunaan. Mitään velvoitteita tehdä siitä rakennuspuuta tai paperia ei sori vaan ole. Metsä osaa olla ihan itsekseen.
Logiikkasi siitä että metsä voi yhtäaikaa hapaantua pystyyn ja kasvaa hyvin on älytön.
-- eri
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin eletään kvartaalitaloudessa. Ei sijoiteta enää tulevaisuuteen vaan pelkkään nykyhetkeen.
Varaava takka piippuineen ja lupineen yms. maksaa teetettynä lähes kymppitonnin.
Hyvä keittolevyllinen kamina (valurautaa) maksaa alta tonnin (levystä tehdyn halpiksen saa 500 €), kevytpiippu ehkä saman verran. Varaavaa tulisijaa ei poikkeustilojen varalta kannata laittaa, hinta ja hyöty eivät kohtaa.
Kaminalla lämpöä tulee sen aikaa kun tulta viitsii tulisijassa pitää, hyvin eristetyn talon rakenteet pitää lämmön (jotenkuten) yön yli. Hyötysuhde tuollaisella kaminalla on yli 80%, vain hiukan heikompi kuin kalliilla varaavalla uunilla (joilla se on käytännössä ehkä 85%).
Lasiluukulla tuollainen kamina on ihan kiva, saa katsella elävää tulta ja voi vaikka grillata makkaraa.
Etenkin ilmalämpöpumpulla lämpiävässä talossa antaa hyvää tukea kovemmilla pakkasilla.
Laitoin tuollaisen itse edelliseen talooni olemassaolevaan piippuun, purin vanhan ja täysin tehottoman avotakan pois. Vaimokin piti kovasti tuosta tulisijasta, tanskalainen valurautakamina isolla lasiluukulla.
Takanpoltto saastuttaa ihan sikana.
Asun nyt rivitalossa ja ei tässäkään ole mitään varalämmönlähdettä. Ei takaton omakotitalo poikkea mitenkään tästä. Olen asunut 40 vuotta kaupungissa ja muistan ehkä pari kertaa lapsuudessa että on ollut lyhyt sähkökatko. Sen jälkeen ei ole koskaan käynyt niin. Kaikki sähköjohdotkin on nykyään maan alla, ei puun kaatuilut vaikuta mitään. Se joka myi 2018 takattoman talon-
Kyllä jokaisella pitäis olla kunnon asuntoauto varalta kans, jos iskee sota ja tsunami yhtäkkiä eikä rahaa saa seinästä tai pensaa tepoilillta eikä makkaraa alepasta.
Ei siinä takka pelasta jos puol miljoonaa venäläistä sotilasta koputtelee ovella .
Vierailija kirjoitti:
Takanpoltto saastuttaa ihan sikana.
Arvaapa, mitenkä paljon saastuttavat Temu-tavaroiden tehtaat? Entäpä jos niitä tehtaita tuleekin ympäri maailman, mutta myyjänä vain on Temu? Entäpä jos akkuteollisuuteen tarvitaan lisää kaivoksia ympäri maailman, myös Suomeen? Itse kyllä katselisin maaseudulla mieluummin kasvavia metsiä kuin kaivoksia. Näiden rinnalla takan saastuttaminen ei merkitse yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En leivo, en tarvitse leivinuunia. Omaa metsää ei ole, enkä ostopuilla alkaisi lämmittämäänkään.
Tunnelman takia en viitsi tulisijaa laittaa. Ennemmin sillä 10-20 tonnilla tunnelmoin muilla tavoin.
Talossa sähköllä toimiva lämmitys, mikäli tulee pidempi katko, käynnistän dieselaggregaatin.
Dieselagrikaattori😂🤣
Sä ajattelet nyt SDP:n agitaattori puntarpäätä. Ei liity tähän ketjuun.
Meillä 2 kpl. Edellisessä talossa ei ollut joten sinnekin laitoin. Ehdottamasti pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saastuttavat puutulisijat ovat tarpeettomuuksia. Tiedätkö, että esim. saunan lämmitys tuottaa kuta kuinkin yhtä paljon haitallisia pienhiukkasia kuin 800 km polttomoottoriautoilu.
Kerropa, mitä sitten noille metsissä kasvaville puille pitäisi tehdä? Ei saa käyttää lämmitykseen, ei saa tehdä paperiksi koska ei saa lukea paperilehtiä eikä kirjoja ja lähestulkoonkaan kaikki puu ei kelpaa laadultaan rakennuspuuksi. Pitääkö niiden antaa vaan hapantua pystyyn? Käytännössä tämänhetkinen ainoa kasvimateriaali joka kasvaa hyvin ympäri vuoden, joka vielä tähän mennessä on ollut koko maan talouden selkäranka.
Metsäteollisuus oon ollut Suomen talouden selkäranka ja viennin veturi viimeksi 1960-luvulla. Paperilehtiä ja -kirjoja saa edelleen lukea, niiden kysyntä on vain romahtanut.
Suomi on sa
"Logiikkasi siitä että metsä voi yhtäaikaa hapaantua pystyyn ja kasvaa hyvin on älytön. -- eri"
Sinä tässä typerä ja tietämätön olet! Et liene konsaan kuullut sukkessiosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat kriisitilanteessa siihen polttoainetta kun pankkikortti ei toimi, pokttoainetta ei saa mistään ja edessä ehkä koko talven kylmyys. Talosi on täysin arvoton silloin.
Joko tuo survivalistiketjun vähälahjaisten paska sönkkäys kusenkeittämisineen valuu tännekin?
Takka on vakiona. Sitä ei pysty käyttämään ilmastoinnin takia +sotkee lattialämmön, mutta se on varalla olemassa. Pikkunen tötterö peltipiippu ja maskotti kivikasa.
"Logiikkasi siitä että metsä voi yhtäaikaa hapaantua pystyyn ja kasvaa hyvin on älytön. -- eri"
Sinä tässä typerä ja tietämätön olet! Et liene konsaan kuullut sukkessiosta?
--
Kyllä, olen kuullut. Pystyyn hapaantunutta metsää en ole nähnyt. Toki sukkession loppuvaiheessa kasvua ei ole juurikaan, mutta monimuotoisuutta kyllä. Talousmetsässä (joka ilmeisesti on ainoa tuntemasi metsä) se sukkession kliimaksi on avohakkuu, koska ainoa tavoite on kasvu. Muuta, lähes luonnontilaista metsää kohtaa jossain vaiheessa luonnon aiheuttama loppu tai sitä voi hoitaa hallitusti.
Tunnen metsäni varsin hyvin ja sitä on yhteensä 90 hehtaaria Lapissa ja Kainuussa. Näin keski-ikäisenä en voi ottaa kunniaa siitä että satavuotiaita puita ei ole hakattu, vaikka nuoret sukupolvet eivät ikävästi pistä puustoa paperiteollisuuteen.
Saat ihan vapaasti ostaa omat metsäsi ja hakata ne "vientituotteiksi". Sukkessioon ei taida ihan aika riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan huoltovarmuuden heikentämiseksi. Jos puolet kansasta asuu taloissa, joissa ei ole mitään sähköstä riippumatonta lämmitysjärjestelmää, koko maan saa talvella polvilleen sähköverkon sabotoinnilla.
Sekä sinä, että aloittaja olette väärässä. Rakennustapaohjeissa vaaditaan huomioimaan energiatehokkuus ja vaihtoehtoinen lämmitysjärjestelmä. Meillä on takka, aurinkopaneelit ja maalämpö.
- vuonna 2024 rakentanut
Voiko sitä maalämpökärjestelmää käyttää kampea käsin vääntämällä?
Vanhoissa taloissa on pönttöuunit huoneissa ja ne ovat todella hyviä lämmönlähteitä.
Myös meidän omassa talossa on leivinuuni keskellä taloa ja alakerrassa varaava takka.
Näin säästämme sähköä ja puut ovat ilmaisia.