Jos joku toivoo jotain tiettyä lahjaksi, niin ostakaa se, eikä mitään vaihtoehtoa!
Olen jo vuosia kertonut ja toivonut sukulaisille ja ystäville, että pidän (vain ja ainoastaan) Ferrero Rocher -suklaakonvehdeista ja Amaryllis-kukasta. Mitään muuta en jouluuni kaipaa.
Nyt oli jo seitsämäs vierailu / lähetys, missä saan lahjaksi Pandan konvehteja ja joulutähden tai hyasintin tai jonkun jouluasetelman. Koska " vähän vaihtelua, ethän voi kämppääsi pelkästään amarylliksillä tayttää..." Ai miksi en, jos niitä rakastan? Ja toisekseen, minulla ei ole vielä täksi jouluksi YHTÄÄN amaryllista, vaan minulla on kolme joulutähteä, kaksi hyasinttia ja kaksi asetelmaa, jossa myös hyasintti ja joku kataja kaiketi. Ja 5 pakettia Pandan konvehteja (avaamattomia, koska en pidä niistä).
Juupajuu, on kiittämätöntä valittaa, kun toiset ovat muistaneet minua. Mutta MIKSI kysytään mitä haluan, ja kun kerron hyvin tarkasi, niin tuodaan pyydetysti se suklaa ja kukka, mutta väärää lajia. " Ettei aina olisi vain sama." No ei ole varmaan 10 vuoteen ollut aina se sama, kun on aina kaikkea muuta ja lopulta käyn itse ostamassa ne mitä halusin.
Kommentit (63)
En toivo mitään lahjaa. Mutta saan joka joulu sukulaiselta punaviini pullon,olen toki kiitollinen siitä paitsi että en tykkää punaviinistä yhtään. Tykkään valkoviinistä, lasillinen joskus, hän tietää mutta ei taida muistaa tätä. En kehtaa olla epäkohtelias ,kiitän ja vien pullon kaappiin edellisten seuraksi.
mä toivon xo-gognaggia renault kun mä muutenkin ajan renaultilla , mut emmä viemäriin kaava jos joku jallupullon tuo vaikka vaan yhen tähen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä elämäsi olisi helpompaa jos et olisi noin järjettömän nirso.
Eihän se ole nirsoutta, jos etukäteen lahjanantajan kysyy ja silti aiheutettaa pettymyksen. Se on jonkinlaista halveksunta lahjansntajalta. Miksi ei voi vain tuoda niitä lahjoja ilman kysymistä, jos ei ole aikomustakaan toteuttaa toivetta?
Mutta kuka ääliö kehtaa valittaa niistä lahjoista, jotka ei nyt mennytkään oikein? Ihan oikeesti?
Kyllähän se ärsyttää saada roinaa, josta ei pidä.
Lasten kohdalla tuntuu olevan monissa perheissä sääntö, että ostetaan jotain sinne päin ja on kelvattava. Rahaa menee hukkaan ja aiheutetaan pahaa mieltä ja tahallaan. Sitten suu vaahdossa huudetaan ettei mikään kelpaa, jos lapsi ilmaisee pettymyksen.
Minä toivoin Wiener Nougattia ja siskoni noita Ferreroita. Vaihdettiin sitten tänään Pandan rasiat päittäin, kun kumpikaan ei raaskinut ostaa pari euroa kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ole kiitollinen että edes jotain joulumuistamisia saat sillä aina on mahdollista koittaa se joulu kun kukaan ei muista sinua yhtään millään.
Sitä hartaasti odotellessa.
t.eri
Ihmiset antavat pääsääntöisesti lahjaksi sitä, mistä itse pitävät ajattelematta vastaanottajan mieltymyksiä. Tai antavat halpaa ja helppoa. Sorrun samaan joskus itsekin, mutta yritän tsempata. En vain aina valitettavasti muista, kuka vihaa mitäkin konvehtia.
Vierailija kirjoitti:
En toivo mitään lahjaa. Mutta saan joka joulu sukulaiselta punaviini pullon,olen toki kiitollinen siitä paitsi että en tykkää punaviinistä yhtään. Tykkään valkoviinistä, lasillinen joskus, hän tietää mutta ei taida muistaa tätä. En kehtaa olla epäkohtelias ,kiitän ja vien pullon kaappiin edellisten seuraksi.
Miksi et lahjoita eteenpäin niitä pulloja tai tarjoa vieraille?
Minun exäni kyseli jouluisin myös lahjatoiveitani ja kerroin jotain tavanomaisia kaulaliina- ja hanskatyyppisiä tai yöpukuja. Hän ilmoitti sitten aina, että älä kerro vaihtoehtoja enempää, kun toiveitahan hän ei aio täyttää ja pitää jäädä jotain, mitä en mainitse. Sain sitten froteisen hikipannan aitoon urheilukäyttöön tai jotain vastaavaa tarpeetonta ja typerää.
Mä aina koetan sanoa kaikille etten tarvitse mitään, mut aina sieltä tulee ne pandan konvehdit (enkä voi niitä edes syödä, koska mulla on pähkinäallergia ja antajat tämän tietää), vihreät kuulat ja villasukat. Villasukat on kyllä aina mieluisat mutta niitä alkaa jo jonkun verran olla :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä appiukko ostaa aina alkoholipitoista glögiä, ja koen sen jo vähän v*ttuiluna. Mieheni ei välitä glögistä, minä en juo alkoholia enkä ole koskaan juonut. Jos olisi edes punaviiniä, sitä voisi käyttää kastikkeisiin. Eli viemäriin menee.
Todella hyvä aloitus! Tämä kummallinen valintojen tekeminen toisen puolesta vallitsee myös esim. synttäri- ja tuparilahjoissa. Lahjan antaja ostaa sen värisen vaatteen, mikä hänestä on hyvä väri ja ennen kaikkea sopii hänelle itselleen. Yleistä ja ajattelematonta. Pihiä.
Pandan suklaarasian antaminen on keskisormen osoitus lahjan saajalle. Montakos niitä tänä jouluna sai kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissas, oletko aikuinen ihminen ? Oletko jotenkin vajaa ? Osta itse ne suklaas ja kukkas, jos ei muiden tuomat kelpaa. En tuommoiselle veisi mitään, edes korttia
Onpa surkea kommentti. Aloittaja on täysin oikeassa.
Miksi ihmisillä menee noin tunteisiin tämä asia? Itse mieluummin ostan pienen määrän sitä, mitä ihminen haluaa kuin paljon jotain, mitä ei tarvita. Nykymaailma on täynnä roinaa, mutta toisaalta on myös paljon piiloköyhyyttä, joten kiva edes jouluna saada sitä, mitä oikeasti haluaa. Mieluummin laitan rahat sellaiseen, mistä tiedän saajan ilahtuvan, kuin ostan vain näön vuoksi jotain (joskushan tätäkin valitettavasti tietysti tapahtuu. ).
Lisäksi: mitä enemmän ihmistä tubtee, niin sitä enemmänkin tämä on myös arvostuskysymys. Koen itse, että jos lahjan tuoja on tuntenut minut 15 vuotta, tietää etten siedä hajuja ja tuo lahjaksi hyasintin, ei hän ole oikeasti kovinkaan kiinnostunut minusta...
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset antavat pääsääntöisesti lahjaksi sitä, mistä itse pitävät ajattelematta vastaanottajan mieltymyksiä. Tai antavat halpaa ja helppoa. Sorrun samaan joskus itsekin, mutta yritän tsempata. En vain aina valitettavasti muista, kuka vihaa mitäkin konvehtia.
Pitääkö niitä konvehteja edes ostaa. Porukka ostaa kuin päättömät kanat miettimättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä aloitus! Tämä kummallinen valintojen tekeminen toisen puolesta vallitsee myös esim. synttäri- ja tuparilahjoissa. Lahjan antaja ostaa sen värisen vaatteen, mikä hänestä on hyvä väri ja ennen kaikkea sopii hänelle itselleen. Yleistä ja ajattelematonta. Pihiä.
Pandan suklaarasian antaminen on keskisormen osoitus lahjan saajalle. Montakos niitä tänä jouluna sai kympillä.
Minä en mitään muuta syökään kuin Pandan suklaata jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää sua niin snobina että tuovat ihan ärsyttääkseen :D
En usko tässä tapauksessa näin olevan. Noita halvimpia suklaarasioita ja kukkia ostaa ihmiset, jotka kiertää osoittesta toiseen viemässä samaa kamaa kaikille sukulaisille ja tutuille. Ei ne edes osaisi ajatella noin pitkälle
Kuka nyt jaksaa muistaa kaikkien lempi suklaat ja kukat. Heitä roskiin, jos meni pieleen.
Olen sanonut jo vuosia, että aikuisille ei tuoda lahjoja, koska kukaan ei tarvitse turhaa tavaraa. Ei vaan uskota, viimeksi sain tiskirätin, jossa on jouluinen painatus.
Pyydän aina, ettei alkoholia lahjaksi tai tuliaisiksi. Vaikka mikä tahansa kynttilä kelpaa, jos jotain on tuotava. Tykkään poltella niitä mökillä. En käytä alkoholia. Nyt on tullut kaksi alkoholillista glögiä, kaapissa niitä on viime joululta kolme. Viinipulloja on kuusi, nekin kaikki tuliaisiksi yms. saatuja. Jaan näitä sitten aina eteenpäin, mutta olen jo unohtanut keneltä mikäkin on, etten anna samaa takaisin.
Jospa ensi kerralla sanot ettet tarvitse mitään ja ostat itse amarylliksesi. Ymmärrän turhautumisesi mutta aikuiset voivat minusta ostaa omat roinansa jos jotain ehdottomasti haluavat. Tuntuisi jotenkin oudolta antaa aikuiselle lahja noin spesifiltä listalta, en minä mikään joulupukki ole, ei kai aikuiset enää listoja kirjoittele.
Kun minulta on kysytty lahjatoiveita, olen yleensä kertonut jotain geneerisempää, jotta toinen voi käyttää vähän luovuuttaan. Kai sinä kotiisi jotain muutakin haluat kuin noita kahta asiaa, vai elätkö koko vuoden suklaalla?
Lahjoissa parasta on sellainen yllättäminen ja ajatusten lukeminen, kun toiselta tulee reaktio että ai se muistit tai tämäpä tuleekin tarpeeseen.