Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on erityisherkkä lapsi?

Vierailija
20.01.2023 |

Tiedän suunnilleen millaista aikuisilla on erityisherkkyys. Mutta mistä sen tunnistaa pienessä lapsessa? Ja miten sen erottaa lapsessa aistiyliherkkyyksistä tai SI-häiriöstä? Tietäisikö kukaan? Eivät osaa neuvolassa sanoa näihin mitään.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nostaa kommenttien toivossa.

Vierailija
2/11 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Elaine N. Aron "Erityisherkkä lapsi". Useimmat suomalaiset lastenpsykiatrit tai muut lääkärit eivät tunnista tai pidä erityisherkkyyttä todellisena ilmiönä. Mutta esim oma lapsi on aivan täysin sellainen, mitä Aron kuvailee kirjassaan. Kaikki erityisherkät eivät ole "ujoja', vaan lapsen temperamentti vaikuttaa myös. En osaa sanoa miten eroaa SI-häiriöstä, se ei ole minulle koskaan oikein valjennut. Aikalailla siinä tunnutaan puhuvan samasta asiasta, mutta täysin eri näkökulmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no,oma lapseni on esim.todella herkkä jos joku korottaa ääntänsä..saattaa tulla kyyneleet.Kovat äänet on huono juttu.Vaatteet saattaa häiritä,pesulaput,saumat ym.Tarkka siis vaatetuksesta.Lapsellani ei toki ole mitään èrityisherkkä diagnoosia´,mutta on tullut jo palautetta päiväkodista että on vähän omissa maailmoissa ym.Lapsi 5v.

Vierailija
4/11 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilen olevani erityisherkkä ja olin sellainen että kaikki oli minulle liikaa. Kaverit anoivat aikuisilta että pliis pliis PLIIS voidaanko mennä sinne ja tuonne ja minä olin ihan että eijeijeijeijei mutta pakotin itseni menemään muiden mukana. Olin kaikessa aina viimeinen koska kaikki hirvitti ja usein tuskastutin aikuisia sen takia. Hajut häiritsivät minua vahvasti, äänet tai vaatteet eivät niinkään.

Vierailija
5/11 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistisäätelyn vaikeuksiin voi saada kuntoutusta silloin kun aistisäätelynnvaikeudet vaikeuttavat lapsen arkea. Ne voivat ilmetä mm. aistiyliherkkyyttä tai -aliherkkyyttä tai / ja lapsi voi olla aistihakuinen.

Lisätietoja aistisäätelynvaikeuksista:

https://www.terveyskirjasto.fi/pla00019

https://www.aivoliitto.fi/verraton/artikkelit/kun-arki-ei-suju-kyse-voi…

Aistisäätelynnvaikeudet todetaan aina terveydenhuollon ammatihenkilön toimesta tutkimusten jälkeen kuten si-toimintaterapeutin arvion mukaan. Aistisäätelyn vaikeudet voivat olla osa muuta nepsyongelmaa ja yleensä autosminkijoon kuuluu nämä haasteet. Jos muitakin kehityksellisiä huolia ilmenee, niin aika vain lasten lääkärille.

Erityisherkkyys puolestaan on *vain * ominaisuus (ei kuntoutettava asia, sillä km 20% on eritisherkkiä ihmisistä) eikä sen pidä vaikuttaa ihmisen toimintaan liikaa esim. estää lasta suoriutumasta samoista asioista kuin muut tai vaikeuttaa lapsen elämää liikaa eli kyse on silloin lienee esim. aistisäätelyn vaikeuksista.

Moni luulee itsellään tai lapsellasn olevan vain erityisherkkyyden kun oikeasti vaikuttaa aistisääelyn vaikeuksista tai nepsyhaasteilta ja toisinpäin.

Vierailija
6/11 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteet ovat heillä usein suuria. Menevät helposti ihan ylikierroksille jos liikaa melskettä ja menoa päivän aikana. Ylikierrokset voi näkyä kiukutteluna, itkuna, univaikeuksina. Jos on myös ujo niin sopivissa määrin rohkaisua uusiin juttuihin (ei pakottamista) ja tarpeeksi palautumista kodin rauhassa.

Vierailija
7/11 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuo diagnosoitiin v 96. Pitää vaan olla luja omien rajojen kanssa.

Vierailija
8/11 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no,oma lapseni on esim.todella herkkä jos joku korottaa ääntänsä..saattaa tulla kyyneleet.Kovat äänet on huono juttu.Vaatteet saattaa häiritä,pesulaput,saumat ym.Tarkka siis vaatetuksesta.Lapsellani ei toki ole mitään èrityisherkkä diagnoosia´,mutta on tullut jo palautetta päiväkodista että on vähän omissa maailmoissa ym.Lapsi 5v.

Voisiko kyse olla aistisäätelyn vaikeuksista? Miten lapsen muu kehitys on sujunut? Onko muitakin huolenaiheita kuin omissamaailmoissa olo. Onko viittauksia nepsyhaasteisiin?

Vierailija
9/11 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti oon miettinyt oman lapsen kohdalla,vaivaisikohan samat ongelmat kun itsellä koko elämän.., vasta nyt aikuisiällä hoitanut näitä erilaisilla harjotuksilla pois  

Nimittäin jumissa olevat refleksit. Jostain syystä joillakin ne eivät pääse kehittymään loppuun asti..Oireilu on hyvin laaja alaista riippuen refleksistä. Ja neuvolassa näitä ei ymmärretä eikä näistä niin puhuta jostain syystä! Tarkastetaan ne perus jutut kyllä mutta..Jännä homma

Vaan itsellä trauma taustaa..Voiko siihen vaikuttaa sellanen lienee, onko hyvä lapsuus vai voiko olla miten päin vaan. 

Luulin aina että tämä on tätä erityisherkkyyttä..aistiherkkyyttä vaan hallelujah nämä ominaisuudet tuntuu nyt lasten leikiltä. 

mm.adhdn kaltasta oireilua..ahdistus..

ihan itsellä jopa lantion kieroutuma ongelma lähti pois! Jos lapsi ohittaa konttaus vaiheen sekin johtuu just jumissa olevasta refleksistä. 

Oma lapsi vielä pieni että hankalapa sanoa onko mitään :) 

Mutta täytyy vanhemman huolehtia se että saa tarpeeksi pitkät yöunet,verensokeri..Rauhoittuminen. Minä olen taitava haastavien tapausten kans, sanon suoraan että jos ei osaa niin se on hiton vaikeeta! Kannattaa opiskella nimittäin vaikka osaakin niin ei se helppoa ole aina 

Vierailija
10/11 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on nyt 14 vuotias ja hän on aina ollut tosi herkkä lapsi. On vähän ujo mutta on aina ollut todella suosittu leikkikaveri ja nyt teininäkin on iso ystäväpiiri.

Hän ei koskaan hauku ketään eikä puhu selän takana pahaa. Häntä ahdistaa jos joku haukkuu toista selän takana tai muuten. On aina ystävällinen ja reilu toisille ja hänestä huokuu sellainen energia ettei kukaan ole vielä sanonut hänelle pahasti. Joskus joku häntä vähän kiusasi mutta muutaman viikon päästä tuli pyytämään anteeksi ja sanoi olleensa kateellinen. Harvinaista mielestäni että kiusaaja tuolleen toimii. On tosi oikeudentajuinen ja asettuu aina puolustamaan heikompaa. Varsinkin jos ilman syytä jotakin kiusataan/haukutaan.

Tarvitsee paljon omaa aikaa ja ei esim halua kavereita usein yökylään eikä kyläänkään kun kokee sen liian raskaaksi.

Ahdistuu pienistäkin riidoista ja pahoittaa mielensä jos joku läheinen sanoo kärkkäästi. Aistii tilanteita ja tulkitsee ympäristöä koko ajan. Siksi varmaan tarvitsee omaa aikaa kun sosiaaliset tapaamiset on niin kuormittavia.

Säikähtää herkästi. Varsinkin kovia ääniä mutta ihan jo nimen kutsuminen saa hänet lähes hyppäämään ilmaan.

On luova ja taiteellinen. Pyörtyy herkästi jännittävissä tilanteissa. Nuo nyt tuli mieleen.

En tiedä onko hän erityisherkkä mutta todella herkkä kyllä on. Hänestä on täti joskus tehnyt astrologisen kartan silloin kun hän syntyi ja sanoi että todella herkkä lapsi mutta osaa kuitenkin pitää puolensa. En noihin itse niin usko mutta hän on täysin sellainen mitä täti kuvaili kun tyttö syntyi. Oli siinä muitakin juttuja kuin nuo kaksi.

Vierailija
11/11 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti joutui vaihtamaan kodin tekstiilejä, kun en kestänyt tiettyjä materiaaleja. Suihkussa käyminen oli tappelua. Melua en kestänyt. Muuten siis olin kiltti lapsi