Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömyyspäivärahan suojaosuus poistettiin?

Vierailija
22.12.2024 |

Nyt ei ole mitään järkeä tehdä osa-aikatyötä, kun palkka menee pelkkiin matkakuluihin. 

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus got your back . 😂

Sosiaaliturvaa tulee yksinkertaistaa ja selkeyttää.

Erityisen ongelmallista on, että jo pienenkin lisätyötulon seurauksena tuen maksatus voi viivästyä tai leikkaantua nopeasti, mikä ei kannusta ottamaan lyhytaikaista työtä vastaan. Ei ole työttömän, vaan järjestelmän muodostamien kannustinloukkujen vika, jos työn tekemiseen ja vastaanottamiseen ei ole kannusteita. Kannustinloukkuja on vähennettävä ja työn tekemisestä on tehtävää nykyistä kannattavampaa.

Sosiaaliturvan roolina on perinteisesti nähty vain yksilön vähimmäistoimeentulon turvaaminen sekä tuloerojen tasaaminen yksilöiden välillä ja toisaalta yksilön elämänkaaren sisällä. Digitalisaation, robotisaation ja tekoälyn kehityksen vauhdittama työn murros haastaa näkemään sosiaaliturvan perinteistä määritelmäänsä laajemmin. Nykysosiaaliturvan jäykkä jaottelu työllisiin ja työttömiin ei vastaa muuttuvan työelämän tarpeita. Sosiaaliturvan tulisi toimia yhä vahvemmin työn ja turvan joustavana yhdistäjänä, joka kannustaa ihmisiä myös satunnaisiin ja matalammin palkattuihin töihin täyden työttömyyden sijaan.

https://www.kokoomus.fi/kannanotto-tulevaisuuden-sosiaaliturva/

Huomatkaa viimeinen rivi😂😂😂

Vierailija
82/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse osa-aikainen ollut kohta kymmenvuotta. Koskaan en ole nostanut penniäkään suojaosia. Töitä on riittänyt hyvin. 20h-50h vko. Miten täällä työkykyiset edes kehtaa uikuttaa tukien perään? Töitä on tekevällä mutta vaatii vaivaa ja halua tehdä. Minä otan kaikki tunnit mitä mahdollista. Teen pitkiä päiviä ja ylitöitä. Ja tarvittaessa lisätöitä muualta. Tuet on tarkoitettu hetkellisesti apuun jos jää työttömäksi, sairaille,vammaisille, lapsille ja vanhuksille. Ei työkykyisille marmattajille. Minä en ikinä kehtaisi tässä iässä ruikuttaa tukien perään tai pienuutta. Ryhtiä nyt!!

TROLOLOO

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuulemma kannustaa työntekoon..

Sen lisäksi työssäkäyntiin kannustetaan nostamalla työmatkojen omavastuu 750 eurosta 900 sataan euroon. Olen liian tyhmä tajuamaan erityisesti tämän logiikkaa.

Kannustaa se, eläkeläisiä! Tarkoitus on pidentää työuria ja aika monella on niin pieni eläke, että sillä ei tule toimeen.

Työttömien ei enää kannata tehdä osa-aikatyötä, joten niitä on entistä enemmän tarjolla eläkeläisille.

No kun ei ole vaan osa-aikatyöt ovat lähes kadonneet muiden työpaikkojen lisäksi. Kulutus laskee un ei ole ostovoimaa ja työpaikat vähenee, on meillä loistohallitus ei voi muuta sanoa, oikein tuhoyksikkö.

Vierailija
84/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse osa-aikainen ollut kohta kymmenvuotta. Koskaan en ole nostanut penniäkään suojaosia. Töitä on riittänyt hyvin. 20h-50h vko. Miten täällä työkykyiset edes kehtaa uikuttaa tukien perään? Töitä on tekevällä mutta vaatii vaivaa ja halua tehdä. Minä otan kaikki tunnit mitä mahdollista. Teen pitkiä päiviä ja ylitöitä. Ja tarvittaessa lisätöitä muualta. Tuet on tarkoitettu hetkellisesti apuun jos jää työttömäksi, sairaille,vammaisille, lapsille ja vanhuksille. Ei työkykyisille marmattajille. Minä en ikinä kehtaisi tässä iässä ruikuttaa tukien perään tai pienuutta. Ryhtiä nyt!!

Menepä perskokkareenpaska muualle öyhöttämään.

Vierailija
85/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi tun apina, kehtaat saarnata tuossa asemassa. Sinulle on tarjolla sopivaa työtä, jonka voit ottaa ja tehdä, kaikille ei ole. Pidä mölyt mahassasi, etuoikeutettu porsas.

Vierailija
86/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuki ei ehdi enää tälle vaalikaudelle ja haudataan toistaiseksi. Uusi vaalipeli on jo käynnistynyt, eikä enää tehdä noin rajuja päätöksiä, vaan aletaan kosimaan äänestäjiä lupaamalla kaikkea kivaa.

Vierailija
87/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ole mikään kansalaispalkka. Jos pystyt tekemään töitä, niin tietenkin elätät sillä itsesi niin pitkälle kuin mahdollista. Erotus ihmisarvoiseen elämään maksetaan sitten tuista jos tarvetta.

Vierailija
88/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä perskokkareenpaska muualle öyhöttämään.

Laiskat kelarotat ulisee kun joku viitsii nähdä vaivaa oman elämänsä eteen eikä makaa vain sohvalla valittamassa tuista. 

Musssun mussun lässyn lässyn ja maga maga vaan sullekin sadisti-idarikusipää

Vierailija
89/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustinloukku joillekin. Tännekin palstalle kirjoitti joskus joku joka asui puolison kanssa tukien varassa aso-asunnossa ja tekivät työtä tarkasti laskien niin että suojaosuudet käytettiin että maksimoivat tuet. Oikein röyhkeästi mainosti käyttävänsä systeemiä tarkoin hyväkseen, täysin terve pariskunta mutta kokoaikatyötä ei vain maistu ja Suomessa on mahdollista heittäytyä yhteiskunnan elätiksi. Nyt heidän elintasonsa joko laskee tai sitte menevät kokopäivätöihin. 

Jep. Näitä tukikikkailijoita on paljon, jotka mielestään ansaitsevat saman elintason kuin kokopäivätyötä tekevät. Laskevat hyvin tarkkaan, paljonko kannattaa tienata ja miten kauan ja millä ehdoilla ansiosidonnainen on voimassa. "On ihanaa, kun on koko päivä vain itselle!"

Vierailija
90/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on näistä ansiosidonnaisella olevista kikkailijoista, jotka tekevät vain tasan se verran tunteja, ettei ansiosidonnaisesta leikata.

Vierailija
91/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin työttömänä, niin pakko myöntää, että laskin tarkkaan, etten menettänyt sitä ilmaista suojaosaa, joka Marinin hallituksen aikana nostettiin jopa 500 euroon. Mielummin tein osa-aikaista työtä, niin sain samalla palkalla pidemmät vapaat. Vaikka kutsuja töihin tuli, niin en vastannut. Se oli leppoisaa aikaa. 

Mielestäni hallitus on ihan oikeassa, kun poisti suojaosan. Ei ilmaista rahaa pidä antaa, siinä tottuu hyvälle ja myös vähän mukavuudenhaluiseksi. Jokaisen pitää tienata oman elantonsa. Tosin heille voisi maksaa 3 kk ajan 500€ suojaosaa, joka aloittaa kokoaikaisen tai osa-aikaisen ( min 25h/ viikko)  vakituisen työn. Se olisi se porkkana. 

Vierailija
92/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin työttömänä, niin pakko myöntää, että laskin tarkkaan, etten menettänyt sitä ilmaista suojaosaa, joka Marinin hallituksen aikana nostettiin jopa 500 euroon. Mielummin tein osa-aikaista työtä, niin sain samalla palkalla pidemmät vapaat. Vaikka kutsuja töihin tuli, niin en vastannut. Se oli leppoisaa aikaa. 

Mielestäni hallitus on ihan oikeassa, kun poisti suojaosan. Ei ilmaista rahaa pidä antaa, siinä tottuu hyvälle ja myös vähän mukavuudenhaluiseksi. Jokaisen pitää tienata oman elantonsa. Tosin heille voisi maksaa 3 kk ajan 500€ suojaosaa, joka aloittaa kokoaikaisen tai osa-aikaisen ( min 25h/ viikko)  vakituisen työn. Se olisi se porkkana. 

Selvä. Mulla on tällä hetkellä vaihtoehtoina kokoaikainen työttömyys tai osa-aikatyö (en tosin tiedä pääsisinkö niihinkään), koska kokopäivätyötä en näköjään saa millään. Osa-aikatyö olisi taloudellisesti kannattamatonta, joten minun kannattaa mieluummin olla kokonaan työttömänä.

Ap

Vierailija
93/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se lähinnä houkutteli lukemattomia ihmisiä välttelemään kokopäiväistä työllistymistä. Suurimman osan ajasta sai maata ja kaivaa nenää kotona yhteiskunnan kustannuksella ja sai pienellä lisätyöllä mukavat lisätulot elintason nostamiseksi.

Höpö höpö. 

ei kun ihan totta harrastin kyseistä toimintaa.

Vierailija
94/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on näistä ansiosidonnaisella olevista kikkailijoista, jotka tekevät vain tasan se verran tunteja, ettei ansiosidonnaisesta leikata.

tätä olen tehnyt vuosia ja nyt viiituttaa.

Vierailija
95/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on monesti luvattu kokoaikatöitä. Työpaikkailmoituksessa lukee toistaiseksi voimassa oleva kokoaikatyö, työhaastattelussa puhutaan kokoaikatöistä ja sitten kun aloitan työt niin käykin ilmi, että töitä on vaan muutama hassu työvuoro kuukaudessa, onko tämä muka minun vika? Minäkö se tässä olen se laiska, joka ei viitsi tehdä kokoaikatöitä?

Vierailija
96/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poisti sen ymmärtämättömyyttään. Kuvitellen, että kaikille työttömille on kokopäivätöitä, kunhan vaan menevät töihin. Ja että ihmiset käyvät kokopäivätyössä, esimerkiksi puhelinmyyjänä, vain työnilosta. Viis siitä, vaikka raha ei riittäisi edes ruokaan ja asumiseen. Nyt kävi kuitenkin niin, että työttömät pysyvät työttöminä ja määrä vain kasvaa. Samaan  aikaan paljon tekemätöntä työtä yhteiskunnassa jää tekemättä esimerkiksi kaupoissa, kouluissa, päiväkodeissa, yrityksissä jne. Ehkä kokoaikaisiin työntekijöihin ei ole tarvetta tai varaa. Työttömät kurjistuvat, kun osa-aikatyö ei kannata, osa työttömistä ei edes kykene kokopäivätyöhön. Osa-aikatyö pitäisi yllä työkykyä, mielenterveyttä, kuntoa ja osa saisi myös helpommin sitä kautta kokopäivätyön. Monet äidit tekisivät myös mielellään osa-anatyötä silloin, kun lapset ovat pieniä eivätkä vain olisi kotona, jotta ammattitaito säilyy. Työttömän kun on vaikea löytää töitä. Tämä malli on hallituksen tyhmyyttä taas. Muualla osa-aikatyö on normaali työn muoto. 

Vierailija
97/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus poisti sen ymmärtämättömyyttään. Kuvitellen, että kaikille työttömille on kokopäivätöitä, kunhan vaan menevät töihin. Ja että ihmiset käyvät kokopäivätyössä, esimerkiksi puhelinmyyjänä, vain työnilosta. Viis siitä, vaikka raha ei riittäisi edes ruokaan ja asumiseen. Nyt kävi kuitenkin niin, että työttömät pysyvät työttöminä ja määrä vain kasvaa. Samaan  aikaan paljon tekemätöntä työtä yhteiskunnassa jää tekemättä esimerkiksi kaupoissa, kouluissa, päiväkodeissa, yrityksissä jne. Ehkä kokoaikaisiin työntekijöihin ei ole tarvetta tai varaa. Työttömät kurjistuvat, kun osa-aikatyö ei kannata, osa työttömistä ei edes kykene kokopäivätyöhön. Osa-aikatyö pitäisi yllä työkykyä, mielenterveyttä, kuntoa ja osa saisi myös helpommin sitä kautta kokopäivätyön. Monet äidit tekisivät myös mielellään osa-anatyötä silloin, kun lapset ovat pieniä eivätkä vain olisi kotona, jotta ammattitaito säilyy. Ty

Nuorempana hain kokoaikatöitä, mutta ei minulle tarjottu kuin määräaikaista osa-aikatöitä, koska alalla on tyypillistä määräaikaiset osa-aikatyöt eikä kokoaikaisia töitä ole tarjolla juuri ollenkaan ja alalla on tyypillisintä kirjoittaa vain määräaikaisia työsuhteita ja ketjuttaa niitä vuosia.

Vierailija
98/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus poisti sen ymmärtämättömyyttään. Kuvitellen, että kaikille työttömille on kokopäivätöitä, kunhan vaan menevät töihin. Ja että ihmiset käyvät kokopäivätyössä, esimerkiksi puhelinmyyjänä, vain työnilosta. Viis siitä, vaikka raha ei riittäisi edes ruokaan ja asumiseen. Nyt kävi kuitenkin niin, että työttömät pysyvät työttöminä ja määrä vain kasvaa. Samaan  aikaan paljon tekemätöntä työtä yhteiskunnassa jää tekemättä esimerkiksi kaupoissa, kouluissa, päiväkodeissa, yrityksissä jne. Ehkä kokoaikaisiin työntekijöihin ei ole tarvetta tai varaa. Työttömät kurjistuvat, kun osa-aikatyö ei kannata, osa työttömistä ei edes kykene kokopäivätyöhön. Osa-aikatyö pitäisi yllä työkykyä, mielenterveyttä, kuntoa ja osa saisi myös helpommin sitä kautta kokopäivätyön. Monet äidit tekisivät myös mielellään osa-anatyötä silloin, kun lapset ovat pieniä eivätk

nuorempana hait töitä?????. leikkaukset tulevat tarpeeseen.

Vierailija
99/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdasta veetuilua hallitukselta muutenkin köyhille! 

Nykyään köyhät ei osaa muuta kuin vinkua.Ennen v.2014 ei ollut suojaosuutta ja kukaan ei vikissyt.Köyhö voi etsiä toisen osa-aikatyön eikä odottaa tukia.

Nykyään köyhät ei voi kuin vinkua. Ennen pystyi sentään tekemään sen muutaman tunnin töitäkin.

Mikä estää? Toki silloin et saa kupattua ihan yhtä paljon yhteiskunnan nisästä, kun elätät osittain myös itse itseäsi.

Vierailija
100/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdasta veetuilua hallitukselta muutenkin köyhille! 

Nykyään köyhät ei osaa muuta kuin vinkua.Ennen v.2014 ei ollut suojaosuutta ja kukaan ei vikissyt.Köyhö voi etsiä toisen osa-aikatyön eikä odottaa tukia.

Nykyään köyhät ei voi kuin vinkua. Ennen pystyi sentään tekemään sen muutaman tunnin töitäkin.

Mikä estää? Toki silloin et saa kupattua ihan yhtä paljon yhteiskunnan nisästä, kun elätät osittain myös itse itseäsi.

Kansanedustajilta ja ministereiltä voisi lopettaa palkkioiden maksun kokonaan. Menisivät oikeisiin töihin vaikka risusavottaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi