Ruokavalio joka monipuolistaa suoliston bakteeerikantaa
Antibioottikuurit ja aiempi yksipuolinen syöminen on vaikuttanut varmaan suolistoon. Jaetaan tähän ajatuksia ruoka-aineista millä mikrobistoon voi vaikuttaa niin että se olisi terveellinen. luin että jopa liikunta ja uni voivat vaikuttaa jotain reittejä, mutta ravinto lienee isompi tekijä
Kommentit (34)
Marjoissa on polyfenoleita, väriaineita ja paljon suolistoa rauhoittavia ainesosia.
Minä olen kiinnostunut siitä, onko suoliston bakteerikantaa mahdollisuutta oikeasti palauttaa. Jokainen terveysartikkeli puhuu aina monipuolisen suolistobakteerikannan ylläpitämisestä, mutta mitä sitten, jos ei ole mitä ylläpitää? Voiko sitä palauttaa?
'Monipuolinen ruokavalio' on täyttä fuulaa. Eläimetkin syövät pääasiassa tiettyjä ravintoaineita eivätkä 'monipuolisesti'. Pandatkin mättää pelkkää bambua koko elämänsä. Ihmisen luontainen ruokavalio on todistetusti liha ja eläinrasva - kaikki poikkeamat siitä ovat oletusarvoisesti haitallisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kiinnostunut siitä, onko suoliston bakteerikantaa mahdollisuutta oikeasti palauttaa. Jokainen terveysartikkeli puhuu aina monipuolisen suolistobakteerikannan ylläpitämisestä, mutta mitä sitten, jos ei ole mitä ylläpitää? Voiko sitä palauttaa?
Ulosteen siirto on esim. yksi vaihtoehto.
Sekaruoka. Veget aina valittaa että liha saa vatsan sekaisin koska he ovat rampauttaneet suolistoflooransa niin ettei se kykene enää kunnolla sulattamaan kaikkea ruokaa.
Aloita sillä, että lisäät päivittäiseen ruokavalioosi 300 grammaa inkivääriä. Sen jälkeen voidaan jatkaa.
Hedelmät, marjat, kasvikset. Edellä luetellut hapatetut tuotteet hapankaali jne. Täysjyväviljat, siemenet, pähkinät. Näillä pitäisi pärjätä hyvin, kun niitä on joka aterialla.
Kaikki maitohapattamalla valmistetut elintarvikkeet. Kuten hapankaali ja hapanmaitotuotteet. Wikipedian mukaan maitohappobakteereita hyödynnetään hapattajina myös monissa muissa elintarvikkeissa, kuten suolakurkussa, kestomakkaroissa, hapanjuureen valmistetuissa leivissä ja oliiveissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä vaihtoehto
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Mikä se oli se säilöntätapa, jossa muodostui jotain suolistolle tosi hyviä mikrobeja? Ylellä oli juttua mutta kun en muista tuon valmistustavan nimeä. Auttakaa joku joka tietää 😀
Vierailija kirjoitti:
'Monipuolinen ruokavalio' on täyttä fuulaa. Eläimetkin syövät pääasiassa tiettyjä ravintoaineita eivätkä 'monipuolisesti'. Pandatkin mättää pelkkää bambua koko elämänsä. Ihmisen luontainen ruokavalio on todistetusti liha ja eläinrasva - kaikki poikkeamat siitä ovat oletusarvoisesti haitallisia.
Panda onkin panda. Ihminen taas on ihminen, jolla on oltava ihmiselle sopiva ruokavalio. Ihminen on ravintoketjussa huipulla ja käyttää kaikkia alempana olevia ravintonaan. Lääketieteestä tiedämme, että ihmisen ravintoaineitten tarve on monipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä vaihtoehto
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Toimii hyvin vaikeissa tilanteissa. Tehdään Suomessa myös!
Vierailija kirjoitti:
Mikä se oli se säilöntätapa, jossa muodostui jotain suolistolle tosi hyviä mikrobeja? Ylellä oli juttua mutta kun en muista tuon valmistustavan nimeä. Auttakaa joku joka tietää 😀
No se jo edellä mainittu maitohapattaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittanet fermentointia. Fermentointi on vanha säilöntätapa, jossa käytetään hyödyllisiä mikrobeja, kuten maitohappobakteereja, jotka tuottavat fermentoinnin aikana maitohappoa. Tämä happamoittaa elintarvikkeen ja estää haitallisten mikrobien kasvun. Fermentoidut elintarvikkeet, kuten hapankaali, kimchi, jogurtti ja kombucha, sisältävät runsaasti probiootteja, jotka ovat hyödyllisiä suoliston terveydelle.
Ab-jogurtti, piimä, valkosipuli