Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?

Vierailija
22.12.2024 |

Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?

Kommentit (433)

Vierailija
321/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko yhdistää yksin ulkoilun siihen, että kävisitte ensin yhdessä kävelyllä, minkä jälkeen lapsi jää vielä pihaan leikkimään? Uloslähtö voisi olla helpompaa, kun teette yhdessä lähtöä ja hääräätte molemmat eteisessä, eikä lapsi joudu siinä yksinään pukemaan. Kurahousuista kiukuttelukin voi liittyä yksin lähtemisen tunteeseen ja pukemiset menee helpommin, kun tosiaan olette molemmat lähtöä tekemässä.

Vierailija
322/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni lapsi ei osaa yhtään leikkiä yksin, ja se on todella hämmentävää. Vaikka aloittaisin hänen kanssaan leikin, mikä yhdessä sujuu hyvin, hän ei kykene jatkamaan yksin sekuntiakaan. Edes piirtäminen ei suju ilman seuraa. Hän jotenkin kerta kaikkiaan lamaantuu yksin. Jos hän näkee jossain toisen lapsen, toimii se magneetin tavoin. Leikkipuistossa hän aivan takuulla löytää jonkun kaveriksi, jos siellä yksikin muu on. Onhan se vähän surullista, kun mikään ei suju ilman seuraa, mutta sitäkään ei yksinkertaisesti aina voi tarjolla olla.

Omat lapseni ovat jo isompia, mutta kumpikin leikki myös yksin vaikka mitä, niin sisällä kuin ulkona. Höpötys vain kuului kun eläytyivät leikkeihin. Niin he ovat jo persoonaltaan aivan erilaisia.

Tuosta lapsesta kasvaa isona rasittava ekstrorvertti, jonka pitää koko ajan olla muiden seurassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä lumet ja jäät sulivat jo ja piha vihreänä! Positivista siinä se, että nyt onnistuu kesäleikitkin. Ankeinta oli joitakin päiviä sitten, kun oli vaan liukasta jäätä ja vetistä räntää.

Vierailija
324/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä laittaa lapsi yksin pihalle seisomaan räntäsateeseen. En ymmärrä mikä pointti tuossa on.

En ole yllättynyt, ettet ymmärrä.

Vierailija
325/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On typerä käytäntö tuupata lapsi yksin ulos. Jos lapsen on pakko ulkoilla, on sinunkin. Eli mene ulos sen lapsen kanssa.

Mikä logiikka sulla on siinä, että itse istut sisällä ja lapsi nököttää yksin ulkona?

Ehkä vanhemmilla on kotitöitä tehtävänä?

Miksi se lapsi pitää työntää sillon ulos? Ja kuka vanhempi muka tekee kaiken ajan kotitöitä niin ettei "ehdi" ulos? Ajankäyttö on valinta. Jos vaatii lasta ulos, pitää kyetä itse näyttämään mallia. Jos onblapselle välttämättömyys mennä joka päivä yksin ulos (miksi muuten, eihän aikuisetkaan mene?), se on silloin välttämätöntä aikuisillekin.

En osaa muuten ottaa kantaa, mutta onhan esim. päiväkodissakin pakolliset ulkoilut, miksi pakollinen ulkoilu kotona

Päiväkodissa on myös aikuisia pihalla ja vertaatko oikeasti yhtä kahdeksanvuotiasta ja 21  3 -4 vuotiasta toisiinsa?? 

Vierailija
326/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa on myös aikuisia pihalla ja vertaatko oikeasti yhtä kahdeksanvuotiasta ja 21  3 -4 vuotiasta toisiinsa?? 

En ole tuo jolle vastasit, mutta päiväkodin esikoulussa vanhimmat on keväällä melkein 7,5-vuotta ja heillä on yleensä pakolliset ulkoilut ja kuravaatteet. En näe hirmuisen suurta eroa 8-vuotiaaseen. Tietysti ero on se, että kotona ei ole 20 kaveria, mutta toisaalta, jos lapsi olisi sisällä ulkoilun sijaan, olisi sielläkään kaveria?

Vierailija
327/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä edes päiväkodissa ei mennä joka päivä ulos. Jos on hirveä kaatosade tai -20 pakkasta, niin sisällä ovat ja se on pelkästään hyvä asia. Näin kuuluukin toimia. Ei mitään järkeä palelluttaa pikkulapsia tai kastella ja kylmettää vesisateessa. Sisälläkin voi leikkiä kivoja liikunta- ja laululeikkijä.

Vierailija
328/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä edes päiväkodissa ei mennä joka päivä ulos. Jos on hirveä kaatosade tai -20 pakkasta, niin sisällä ovat ja se on pelkästään hyvä asia. Näin kuuluukin toimia. Ei mitään järkeä palelluttaa pikkulapsia tai kastella ja kylmettää vesisateessa. Sisälläkin voi leikkiä kivoja liikunta- ja laululeikkijä.

Mutta tuollaisia oikeasti pahoja kelejä on harvoin ja ne voi hyvällä omallatunnolla ollakin sisällä! Mutta semisti huonoa keliä on suurin osa vuodesta.... esimerkiksi Helsingissä tällä hetkellä ei tule taivaalta mitään, mutta pihalla on märkiä lumilaikkuja ja märkää nurmikkoa. Minun mielestä kelvollinen ulkoilukeli, mutta ei lapset tietenkään voi ilman saappaita ja kurahousuja tuohon mennä. Jonkun toinen mielestä tämä olisi huono keli, eikä lapsia voisi pistää pihalle!

Vierailija
329/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuollaisia oikeasti pahoja kelejä on harvoin ja ne voi hyvällä omallatunnolla ollakin sisällä! Mutta semisti huonoa keliä on suurin osa vuodesta.... esimerkiksi Helsingissä tällä hetkellä ei tule taivaalta mitään, mutta pihalla on märkiä lumilaikkuja ja märkää nurmikkoa. Minun mielestä kelvollinen ulkoilukeli, mutta ei lapset tietenkään voi ilman saappaita ja kurahousuja tuohon mennä. Jonkun toinen mielestä tämä olisi huono keli, eikä lapsia voisi pistää pihalle!

Kyllä. Mutta on myös näitä periaatteen ihmisiä, joilta puuttuu maalaisjärki, eli ihan joka kelissä tungetaan lapsi pihalle. Nämä ihmiset ovat järjestäen niitä aikuisia, jotka eivät itse ulkoile. Jos ap on ulkoilmaihminen, niin hän voi varmasti lähteä lapsen kanssa lenkille, pulkkamäkeen jne. 

Vierailija
330/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta on myös näitä periaatteen ihmisiä, joilta puuttuu maalaisjärki, eli ihan joka kelissä tungetaan lapsi pihalle. Nämä ihmiset ovat järjestäen niitä aikuisia, jotka eivät itse ulkoile. Jos ap on ulkoilmaihminen, niin hän voi varmasti lähteä lapsen kanssa lenkille, pulkkamäkeen jne. 

Ahaa ok, en tajunnut aloitusta niin, että laitetaan hirmumyrskyynkin, mutta jos näin on, se on jo vähän extremeä. Ajattelin että kurja keli tarkoittaa vain tätä mitä etelässä on viime päivät olleet, eli märkää ja kuraa ja loskaa. Meillä tällaisia kelejä on pidetty kelvollisina ulkoilukeleinä.

Vierailija
331/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllästynyt olemaan se ulkoiluttaja-aikuinen, jonka matkaan lapset lykätään olettaen, että koska tuo nyt on yhden lapsen kanssa pihalla, niin varmaan se katsoo meidänkin taaperon perään. En katso ja sanon sen aika selkeästi.

Olen nyt ollut 3 päivää ennen joulua ja seuraavat 3 päivää 8v sukulaislapsen seurana, kun vanhemmat ovat töissä. Pakkoulkoilua meillä ei ole, mutta tänäänkin aamulla olimme menossa lähimetsän virkistysalueelle, jonne pojalla ei ole yksin mitään asiaa. Yritimme livahtaa takaovesta pyörätietä pitkin, mutta naapureissa oltiin valmiina ja lykättiin lapset ovesta ulos huikaten minulle, että saattekin täältä leikkiseuraa. No hiphurraa sentään. 4v ja 6v tytöthän ne ovat parasta, mitä taisteluleikeistä innostunut poika tietää? Minä sanoin tytöille, että ei käy, olemme menossa kauas, ei voida ottaa teitä mukaan. Tytöt menivät kysymään äidiltä luvan ja juoksivat perään kertoen, että saavat tulla mukaan, äiti soittaa, kun on kotiinmenoaika. Ja seuraavasta pihasta ryntäsi mukaan 7v ikäinen, joka sanoi, että äiti käski ulos, hän tulee meidän mukaan.

Joten aikuisten oikeasti: voisiko mitenkään olla niin, että vanhemmat olisivat ulkona omien lastensa kanssa ja keksisivät näille tekemistä, jos se ei lapselta onnistu? On väärin olettaa, että kyllä joku toinen lasta viihdyttää, kun itse en viitsi.

Me olimme sitten 15 min viereisessä leikkipuistossa eli siihen asti, kun "peräänkatsottavani" totesi, että tylsää. Sanoin, että niin on, me menemme nyt kotiin. Niin menivät muutkin lapset ja niiden pienten äiti vielä kehtasi huudella ovelta, että kyllä koululaisellekin tekisi hyvää ulkoilla vähän pitempään, eihän tämä nyt riitä.

Vierailija
332/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt olemaan se ulkoiluttaja-aikuinen, jonka matkaan lapset lykätään olettaen, että koska tuo nyt on yhden lapsen kanssa pihalla, niin varmaan se katsoo meidänkin taaperon perään. En katso ja sanon sen aika selkeästi.

Olen nyt ollut 3 päivää ennen joulua ja seuraavat 3 päivää 8v sukulaislapsen seurana, kun vanhemmat ovat töissä. Pakkoulkoilua meillä ei ole, mutta tänäänkin aamulla olimme menossa lähimetsän virkistysalueelle, jonne pojalla ei ole yksin mitään asiaa. Yritimme livahtaa takaovesta pyörätietä pitkin, mutta naapureissa oltiin valmiina ja lykättiin lapset ovesta ulos huikaten minulle, että saattekin täältä leikkiseuraa. No hiphurraa sentään. 4v ja 6v tytöthän ne ovat parasta, mitä taisteluleikeistä innostunut poika tietää? Minä sanoin tytöille, että ei käy, olemme menossa kauas, ei voida ottaa teitä mukaan. Tytöt menivät kysymään äidiltä luvan ja juoksivat perään kertoen, että saavat tulla mukaan,

Miksi sinä hoidat muiden lapsia? Jätä siihen. Ilmoita ettet hoida muiden lapsia ja jos he jäävät yksin, niin vastuu on vanhemmilla.

Vierailija
333/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ollut 3 päivää ennen joulua ja seuraavat 3 päivää 8v sukulaislapsen seurana, kun vanhemmat ovat töissä. Pakkoulkoilua meillä ei ole, mutta tänäänkin aamulla olimme menossa lähimetsän virkistysalueelle, jonne pojalla ei ole yksin mitään asiaa. Yritimme livahtaa takaovesta pyörätietä pitkin, mutta naapureissa oltiin valmiina ja lykättiin lapset ovesta ulos huikaten minulle, että saattekin täältä leikkiseuraa. No hiphurraa sentään. 4v ja 6v tytöthän ne ovat parasta, mitä taisteluleikeistä innostunut poika tietää? Minä sanoin tytöille, että ei käy, olemme menossa kauas, ei voida ottaa teitä mukaan. Tytöt menivät kysymään äidiltä luvan ja juoksivat perään kertoen, että saavat tulla mukaan,

Hukkaapa kerran pari lasta, niin eivät pyydä uudestaan! :)

Vierailija
334/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinänaapurissa asuu pari ulkkiskersaa, joita ei laiteta ulkoilemaan sen paremmin yksin kuin seurassakaan ja se kyllä kuuluu iltaisiin. Ihan hirveä melskaus kämpässä käynnissä, kun purkavat energiaa. Mulle kuuluu vastamelukuulokkeiden läpi, kun jymistävät ympäri kämppää kuin hunnilauma. Sisällä pelataan jotain pallopelejä jne. Kun mulla seinän takana tärisee koko kämppä heidän "leikeistään", niin voin kuvitella, miltä tuntuu heidän alakerrassaan asuville.

Vierailija
335/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit, mutta päiväkodin esikoulussa vanhimmat on keväällä melkein 7,5-vuotta ja heillä on yleensä pakolliset ulkoilut ja kuravaatteet. En näe hirmuisen suurta eroa 8-vuotiaaseen. Tietysti ero on se, että kotona ei ole 20 kaveria, mutta toisaalta, jos lapsi olisi sisällä ulkoilun sijaan, olisi sielläkään kaveria?

Mutta mietipä sitä kun ne 21 on koko päivän sisällä täynnä energiaa. Verrattuna siihen yhteen..

Vierailija
336/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mietipä sitä kun ne 21 on koko päivän sisällä täynnä energiaa. Verrattuna siihen yhteen..

Yhdeltäkin voi lähteä sisällä mopo käsistä ja parempi käydä välillä ulkona.

Vierailija
337/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö sille lapselle voi antaa kuppia ja sanoa että mene virpomaan ja hanki karkkirahat. Tai laittaa tekemään lumityöt.. on kait sitä vaikka mitä tehtävää 

Vierailija
338/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä on provo?

Vierailija
339/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pari kertaa kuussa lapsenvahtina 8v. tytölle eikä mitään erityistä viihdyttämistä siellä ulkoillessamme kaipaa. Usein meidän ulkoilu on sitä, ette kävellään metsikössä, käydän pienessä leikkipuistossa, jossa on kiipeilypaikka, liukumäki ja keinuja, siellä touhuaa aikansa ja sitten kävellään takaisin. Ei mun ole tarvinnut aktiivisesti keksiä tekemistä. Äitinsä laittaa ulkovaatteet valmiiksi ulkoilua varten, ei mun tarvitse sitä miettiä, mitä pitää pukea. Jos on ollut märkää, silloin on äitinsä on laittanut kurahousut ja kurahanskat siihen myös ja hyvin nekin itse pukee, ei ole tarvinnut kinata siitäkään. Aika helppo lapsi ilmeisesti.

Vierailija
340/433 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon pari kertaa kuussa lapsenvahtina 8v. tytölle eikä mitään erityistä viihdyttämistä siellä ulkoillessamme kaipaa. Usein meidän ulkoilu on sitä, ette kävellään metsikössä, käydän pienessä leikkipuistossa, jossa on kiipeilypaikka, liukumäki ja keinuja, siellä touhuaa aikansa ja sitten kävellään takaisin. Ei mun ole tarvinnut aktiivisesti keksiä tekemistä. Äitinsä laittaa ulkovaatteet valmiiksi ulkoilua varten, ei mun tarvitse sitä miettiä, mitä pitää pukea. Jos on ollut märkää, silloin on äitinsä on laittanut kurahousut ja kurahanskat siihen myös ja hyvin nekin itse pukee, ei ole tarvinnut kinata siitäkään. Aika helppo lapsi ilmeisesti.

Vaikka et keksimällä keksi tekemistä, olet silti seurana! Sehän riittää, ei ole yksin silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi