8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?
Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?
Kommentit (433)
No mitä ne loskakelin pihaleikit käytännössä voisivat olla? Jos hiekkalaatikko on jäässä, lumi vähissä ja vetistä, ei voi tehdä lumilinnaa ja -ukkoja.
Minä muistan, että olin usein isosiskon kanssa pihassa. Siinä vaiheessa kun isosiskolla alkoi olla isompien menoja eikä enää tullut niin usein pihalle, minulla oli yksinään aika tylsää siellä.
Vierailija kirjoitti:
On typerä käytäntö tuupata lapsi yksin ulos. Jos lapsen on pakko ulkoilla, on sinunkin. Eli mene ulos sen lapsen kanssa.
Mikä logiikka sulla on siinä, että itse istut sisällä ja lapsi nököttää yksin ulkona?
Omalla lapsellani on naapurit täynnä kavereita, josta lähtee hakemaan ulkoiluseuraa. Välillä ulkoillaan yhdessäkin, mutta kaverit alkaa pikkuhiljaa viemään voiton äidin kanssa hengailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On typerä käytäntö tuupata lapsi yksin ulos. Jos lapsen on pakko ulkoilla, on sinunkin. Eli mene ulos sen lapsen kanssa.
Mikä logiikka sulla on siinä, että itse istut sisällä ja lapsi nököttää yksin ulkona?
Omalla lapsellani on naapurit täynnä kavereita, josta lähtee hakemaan ulkoiluseuraa. Välillä ulkoillaan yhdessäkin, mutta kaverit alkaa pikkuhiljaa viemään voiton äidin kanssa hengailusta.
Ongelma on niillä, jotka asuu vähän kauempana, eikä naapurustossa ole kavereita kävelyetäisyydellä. Nyt kun on koulusta vapaata, ei näe niitä koulukavereitakaan.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, paljon vastauksia provoon.
Kukaan kahdeksanvuotias ei käytä kurahousuja. Jos vanhemmat tähän pakottavat, eipä ole ihme, jos pihalle meno ei oikein innosta.
Kahdeksanvuotias viihtyy hyvin ulkona, kun touhuaa siellä kavereiden kanssa.
On vähän epäreilua paheksua vanhempia, jotka edellyttävät lapsiltaan kurahousujen pukemista, koska pihat on niin erilaisia! Kerrostalon asfalttipiha on aivan erilainen maasto kuin luonnontilainen omakotitalon piha. Useimmat ulkovaatteet kestävät jonkin verran vettä, mutta ei niillä mielellään mennä kuraan, multaan, saveen ja muuhun liejuun.
En pakota 8vuotiaista kurakelissä pihaan mutta jos itse haluaa mennä, silloin kurikset puettava. Reilu peli näin mun mielestä. Välillä menee, välillä keksii jotain muuta sisällä.
"Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan lapsen kanssa tulisi ulkoilla päivittäin. Vanhemman oma laiskuus ei ole syy viettää koko päivää sisällä. Nykyään vaatteet ja kengät ovat niin hyviä, että edes huono sääkään ei ole este ulkoilulle."
"Metsässä puiden lomassa juokseminen, raittiin ulkoilman hengittäminen ja lintujen tarkkailu ovat tärkeitä kokemuksia lapsille. Ulkona leikkiminen rentouttaa ja antaa aivojen levähtää älylaitteiden ja pelien aiheuttamasta hälystä. Se parantaa lasten keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta, parantaa lasten fyysistä kehitystä ja motorisia taitoja. Fyysinen aktiivisuus poistaa stressiä ja jännitystä sekä vapauttaa energiaa. Ulkoilun jälkeen lapset saapuvat kotiin rauhoittuneena ja nukkuvat yönsä hyvin."
https://ruuhkavuodet.fi/2023/02/03/pitaako-lapsen-ulkoilla-paivittain/
Vierailija kirjoitti:
"Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan lapsen kanssa tulisi ulkoilla päivittäin. Vanhemman oma laiskuus ei ole syy viettää koko päivää sisällä. Nykyään vaatteet ja kengät ovat niin hyviä, että edes huono sääkään ei ole este ulkoilulle."
"Metsässä puiden lomassa juokseminen, raittiin ulkoilman hengittäminen ja lintujen tarkkailu ovat tärkeitä kokemuksia lapsille. Ulkona leikkiminen rentouttaa ja antaa aivojen levähtää älylaitteiden ja pelien aiheuttamasta hälystä. Se parantaa lasten keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta, parantaa lasten fyysistä kehitystä ja motorisia taitoja. Fyysinen aktiivisuus poistaa stressiä ja jännitystä sekä vapauttaa energiaa. Ulkoilun jälkeen lapset saapuvat kotiin rauhoittuneena ja nukkuvat yönsä hyvin."
https://ruuhkavuodet.fi/2023/02/03/pitaako-lapsen-ulkoilla-paivittain/
Toisaalta opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan lapsen tulisi harrastaa tavoitteellisesti ja ohjatusti vähintään yhtä taideainetta ja yhtä urheilulajia, viettää kesälomansa yhdessä vanhempien kanssa ja tutustua vapaa-aikanaan erilaisiin kulttuureihin ja uskontoihin. Miten moni vanhemmista muistaa huolehtia näistä asioista puhumattakaan siitä, että hänen tulee varmistaa, että lapsi oppii hienomotorisia taitoja, sanoittamaan tunteensa ja ymmärtämään oikean ja väärän.
Metsässä puiden lomassa juokseminen on valitettavasti verrattavissa monimuotoisuuden hävittämiseen, koska metsä ei ole paikka, jossa ihminen saa häiritsevällä käytöksellään tuhota luontoa. Lukuiset eliöt pitävät metsää asuinpaikkanaan eikä lapsen juoksentelu ole hyväksi sammaleessa ja karikkeessa eläville hyönteisille.
Kuulostaako sun mielestä normaalilta touhulta että 8v menee yksin pihalle ja yksin puuhaa siellä tuntikausia pihalla?
Mä huolestuisin. Tietysti pitää olla kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaako sun mielestä normaalilta touhulta että 8v menee yksin pihalle ja yksin puuhaa siellä tuntikausia pihalla?
Jos asuu sellaisessa paikassa, että naapurustossa ei ole kavereita? Ei joka päiväksi pysty sopimaan ja kyyditsemään kaveritapaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu sellaisessa paikassa, että naapurustossa ei ole kavereita? Ei joka päiväksi pysty sopimaan ja kyyditsemään kaveritapaamisia.
No mietippä sitten mitä aiheutat lapselle kun laitat tokaluokkalaisen kurahousuissa pihalle yksin seisomaan ja sanot että yritäppä keksiä tekemistä, vanhemmat on mieluummin sisällä?
Miltä itsestä tuntuisi? Voi käydä niin ettei saa kavereita koulussakaan kun omat vanhemmatkin syrjii. Menet sitten sinne pihalle kaveriksi ja itselle myös kurahousut.
Mä en olisi muuttanut asumaan sellaiseen paikkaan missä ei ole muita lapsia. Meillä oli rivariyhtiö jossa oli kuusi lapsiperhettä. Ovikello soi koko ajan. Ja jos ei soinut niin lapsi sai olla rauhassa. Normaali akateminen perheellinen mies on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietippä sitten mitä aiheutat lapselle kun laitat tokaluokkalaisen kurahousuissa pihalle yksin seisomaan ja sanot että yritäppä keksiä tekemistä, vanhemmat on mieluummin sisällä?
Miltä itsestä tuntuisi? Voi käydä niin ettei saa kavereita koulussakaan kun omat vanhemmatkin syrjii. Menet sitten sinne pihalle kaveriksi ja itselle myös kurahousut.
En tajua mikä tuossa olisi niin kamalaa, jos kyse on esim yhdestä.päivästä viikossa. Koulupäivinä ulkoilee koulumatkoilla ja koulussa, lauantaina vaikkapa käydään perheen kanssa uimahallissa, sunnuntai olisi rauhallisempi kotipäivä, jolloin ulkoilee vain pihassa. Jos sattuu räntäinen sää, sitten tietysti sen mukaan vaatetta, eli kurahousut yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vanhemmilla on kotitöitä tehtävänä?
Miksi se lapsi pitää työntää sillon ulos? Ja kuka vanhempi muka tekee kaiken ajan kotitöitä niin ettei "ehdi" ulos? Ajankäyttö on valinta. Jos vaatii lasta ulos, pitää kyetä itse näyttämään mallia. Jos onblapselle välttämättömyys mennä joka päivä yksin ulos (miksi muuten, eihän aikuisetkaan mene?), se on silloin välttämätöntä aikuisillekin.
Oli 90-luvulla ihan normi käytäntö, että lapset lähetettiin ulos leikkimään. Vanhemmat siivosivat, tekivät ruokaa. Mun äiti oli opettaja ja hän tarkisti välillä vihkoja/kokeita kotona. Sit kotiin, yhdessä lämmin ruoka ja iltaleikit/tv:n katselua.
Kyllähän koulussakin "pakotetaan" ulos. Ja lapset rauhoittuu pienen happihyppelyn jälkeen. Tylsyyskään ei ole mikään maailmanloppu, ei aina pidäkään olla leikittäjää ja valmista tekemistä. Ei siellä ulkona tarvii tuntikausia olla, mutta 0,5-1h on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin vanhempi sulkee puhelimensa ja menee lapsen seuraksi ankealle räntäsateiselle pihalle ja sanoittaa tunteita sekä muistuttaa, että elämässä ei kaikki ole kivaa ja mukavaa. Jos lapsi pakotetaan ulos olemaan yksin, niin vanhemmuus on isosti hukassa! Moniko äiti itse asiassa nauttii siitä, kun pihassa kyhjöttää yksinäinen ja surullinen lapsi, jolle voi lisäksi ilmoittaa, että koska et ollut 2 tuntia ulkona, et saa iltaruokaa. Vanhemmuus on uskomattoman monelle mahdollisuus kiusata pienempiä.
On tapaninpäivä ja meillä soi ovikello 8.07. Naapurin poika oli taas laitettu yksin ulkoilemaan ja meillehän se sitten tuli leikkimään, koska pihassa on hämärää ja kuraista eikä mitään tekemistä.
Varjoista päätellen isä ja äiti ovat kaikessa rauhassa aamupalalla ja lapsesta piti päästä aamupäiväksi eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vanhemmilla on kotitöitä tehtävänä?
Miksi se lapsi pitää työntää sillon ulos? Ja kuka vanhempi muka tekee kaiken ajan kotitöitä niin ettei "ehdi" ulos? Ajankäyttö on valinta. Jos vaatii lasta ulos, pitää kyetä itse näyttämään mallia. Jos onblapselle välttämättömyys mennä joka päivä yksin ulos (miksi muuten, eihän aikuisetkaan mene?), se on silloin välttämätöntä aikuisillekin.
Oli 90-luvulla ihan normi käytäntö, että lapset lähetettiin ulos leikkimään. Vanhemmat siivosivat, tekivät ru
Yksin ei ketään pakotettu pihalle. Piha oli täynnä lapsia. Mäntti.
Hei. Se on sinun lapsi ja jos nyt haluat tehdä lapsestasi oudon niin laita se yksin pihalle kiertämään kehää kurahousuissa. Syyllistä vielä jos ei viihdy.
Saat mielenterveyskuntoutujan joka aikuisenakin töröttää yksin pihalla tuijottaen kaukaisuuteen. Ja pääset jälkikasvusta eroon kun katkeroituu sinulle.
Heitä lapsi ulos pihalle yksin, se on sinun oikeutesi!
mulla ei ole vahvaa mielipidettä suuntaan tai toiseen MUTTA maalaisjärjellä ajatellen ei se varmaan huono juttu ole jos oppii keksimään toisinaan tekemistä MYÖS yksinään ja jos oppii sen, että sopivilla vaatteilla voi ulkoilla MYÖS silloin kun on märkää?
miksi et tehnyt pikkuveljeä/siskoa kaveriksi...