8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?
Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Pihassa? Kaupunginosa oli alueena kun leikittiin kavereiden kanssa tossa iässä.
Nykyisin 8v käsketään ulos ja sanotaan, että omasta pihasta ei saa poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin, että nykyään esikoululaiset ei saa itse kulkea sinne ja kotiin? Me kyllä kuljettiin! Ehkä 8-vuotiastakin pitää nykyään kuljettaa tai saattaa pihan ulkopuolella!
Oletteko antaneet hyvää esimerkkiä ulkoilusta ja leikkimisestä ja liikkumisesta? Mistä asioita opitaan jos ei omslta perheeltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 8 vuotias enää kuravaatteita käytä.
Missäpäin te asutte? Kyllä tässä Etelä-Suomessa ne on oikeasti aika tarpeelliset vielä 8v:lläkin, kun pitkiä aikoja putkeen on märkää ja kuraa, en minä halua ulkovaatteita niin usein olla pesemässä. Aika pieni vaiva kuitenkin lopuksi vetäistä kurahousut ulkovaatteiden päälle ja kurarukkaset lapasten päälle. Ei se montaa sekuntia hidasta ulos lähtemistä.
Ymmärrän pointin, että tuo vähentää pesuja, eikä siihen muuta ratkaisua oikein Suomen ilmastossa ehkä olekaan, mutta on se jollain tavalla kömpelön näköistä, kun vierestä seuraa!
Itsellä on tuttavan tytöt, 7 ja vähän vaille 9 vuotiaat, ja on ulkoiltu porukalla viime päivinä ja niillä on molemmilla olleet päällä tuollaset henkseleillä kiinnitettävät muoviset kurahousut ja kurarukkaset käsissä, ja näyttää vierestä siltä, että mahtaapa olla hankalaa ja kömpelöä liikkua ja tarttuakaan mihinkään. Tosin eivät ainakaan minun kuullen ole valittaneetkaan.
Saattaa näyttää kömpelöltä, mutta muovikangas joustaa sen verran, että ei oikeasti hankaloita liikkumisia, jos vaan koko on sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisten annatte kulkea vapaasti eli voi kulkea kaverille tai puistoon tai minne vaan itsekseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisten annatte kulkea vapaasti eli voi kulkea kaverille tai puistoon tai minne vaan itsekseen?
18 v
Vierailija kirjoitti:
Paljon riippuu siitakin millainen se oma piha ja yleensakin asuinymparisto on. Onko siella tilaa leikkia, onko esim pulkkamakia, onko metsikkoa jossa rakentaa maja tai hiihdella, onko tilaa tehda lumilinnoja. Onko kodin ymparisto siis mielenkiintoinen vai onko se lapsen nakokulmasta ahdas ja steriili?
Muutimme vuosi sitten rivitalosta omakotitaloon ja lapsi viihtyy nyt ulkona paljon paremmin koska ymparisto on mielenkiintoisempi ja on helpompi keksia tekemista. Pihassa on tilaa puuhata ja lahella on metsaa ja maennyppyla jossa kaikki naapuruston lapset kokoontuvat talvella pulkkailemaan kunhan on vahankin lunta. Lapsi ulkoilee nyt mielellaan seka yksin etta kavereitten kanssa. Kaymme lisaksi yhdessa luistelemassa ja isommassa maessa pulkkailemassa pari kertaa viikossa jos lasta kiinnostaa. Pienen automatkan paassa on luontopolku ja laavu jossa on kayty jo kerran patikoimassa ja paistamassa makkaraa, tarkoitus on katsoa uutena vuonna miten homma toimii talvisaikaan.
Uusia kerrostaloalueita ihmettelen, onko niissä huomioitu lasten leikit. Riittäkö rakennettu pieni leikkipaikka, jos muuten on vain betonia?
Musta aika kauheeta.
Olin lapsena jo sisäihminen, mutta ulkona leikin mielellään kaverien kanssa. Yksin en olis kyllä tehnyt siellä mitään
Naapurissa oli tyttö, joka yksin ulkoili ja on edelleen ulkoilmaihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin te asutte? Kyllä tässä Etelä-Suomessa ne on oikeasti aika tarpeelliset vielä 8v:lläkin, kun pitkiä aikoja putkeen on märkää ja kuraa, en minä halua ulkovaatteita niin usein olla pesemässä. Aika pieni vaiva kuitenkin lopuksi vetäistä kurahousut ulkovaatteiden päälle ja kurarukkaset lapasten päälle. Ei se montaa sekuntia hidasta ulos lähtemistä.
Ymmärrän pointin, että tuo vähentää pesuja, eikä siihen muuta ratkaisua oikein Suomen ilmastossa ehkä olekaan, mutta on se jollain tavalla kömpelön näköistä, kun vierestä seuraa!
Itsellä on tuttavan tytöt, 7 ja vähän vaille 9 vuotiaat, ja on ulkoiltu porukalla viime päivinä ja niillä on molemmilla olleet päällä tuollaset henkseleillä kiinnitettävät muoviset kurahousut ja kurarukkaset käsissä, ja näyttää vierestä siltä, että mahtaapa olla hankalaa ja kömpelöä liikkua ja tarttuakaan mihinkään. Tosin eivät ainakaan minun kuullen ole valittaneetkaan.
Enpä ole koskaan ajatellut sitä noin, että liikkuminen olisi kömpelöä. Ehkä ihan pienillä, jotka ei vielä kunnolla kävele, ja on muutenkin topattu michelinukoksi. Meidän kahdeksanvuotias kiipeilee ja liikkuu samalla tavalla kurahousujen kanssa kuin ilmankin. Kurarukkasilla voi tarttua kuten välikausirukkasillakin, mutta ei tokikaan yhtä hyvin kuin paljain sormin.
tossa ikkunan alla on juuri joku about sen ikänen talon lapsi yksinään. Ei se tee oikein mitään :(
Vierailija kirjoitti:
tossa ikkunan alla on juuri joku about sen ikänen talon lapsi yksinään. Ei se tee oikein mitään :(
Mene kaveriksi. Ulkoilu tekee sinullekin hyvää.
Meilläkin on vähän huono yksin ulkoilija (8 V), mutta niin kuin joku muukin edellä sanoi, yksin ulkoilua voi yhdistää yhdessä tekemiseen, jolloin se ei tunnu niin yksinäiseltä. Esimerkiksi tänään, minulla oli asia hoidettavana kävelymatkan päässä ja sovittiin, että lapsi lähtee mukaan. Vähän ennen lähtöä sanoin, että voisit jo pukea ja mennä valmiiksi ulos. Olin myös eteisessä seurana kun puki, ettei tarvinnut yksin lähteä, ja samalla vähän autoin kurahousujen pukemisessa, koska se on joskus hidasta. Tein vähän omia hommia sisällä ja lapsi oli puolisen tuntia pihalla, ihan huomaamatta, sitten käytiin siellä asioilla ja tultiin takaisin, siitä oli luontevaa jäädä vielä hetkeksi ulos. Tässä tuli siis melkein tunti yksin ulkoilua ilman, että se tuntui siltä, että pakotetaan lapsi yksin pihaan!
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on vähän huono yksin ulkoilija (8 V), mutta niin kuin joku muukin edellä sanoi, yksin ulkoilua voi yhdistää yhdessä tekemiseen, jolloin se ei tunnu niin yksinäiseltä. Esimerkiksi tänään, minulla oli asia hoidettavana kävelymatkan päässä ja sovittiin, että lapsi lähtee mukaan. Vähän ennen lähtöä sanoin, että voisit jo pukea ja mennä valmiiksi ulos. Olin myös eteisessä seurana kun puki, ettei tarvinnut yksin lähteä, ja samalla vähän autoin kurahousujen pukemisessa, koska se on joskus hidasta. Tein vähän omia hommia sisällä ja lapsi oli puolisen tuntia pihalla, ihan huomaamatta, sitten käytiin siellä asioilla ja tultiin takaisin, siitä oli luontevaa jäädä vielä hetkeksi ulos. Tässä tuli siis melkein tunti yksin ulkoilua ilman, että se tuntui siltä, että pakotetaan lapsi yksin pihaan!
Vaikuttaa hyvältä kompromissilta!
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taida olla edes lapsia, jos tällaisia väität! 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos joka päivä ei ole asiaa toimitettavaksi? Menetkö silloin lapselle kaveriksi?
Eipä vetinen piha ja harmaatakin harmaampi sää ole erityisen houkutteleva paikka minkään ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Lumilinnan rakentaminen, lumiukko, lyhdyt, jäämäen tekeminen
Juuh, helsingissä ei tällä hetkellä onnistu mikään noista
Vierailija kirjoitti:
👍
Me tehdään aika samaa. Harvemmin vain tuupataan ulos yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule! Putsaan sulavien lumien seasta löytyvät yllärit eli koirankakat paljon mieluummin kurahousujen pinnalta kuin haalarin kankaasta.