Miten niin lihavat syövät koko ajan
Miksi laihoilla on se käsitys, että lihavat syövät jatkuvasti ?
Olin koiran kanssa lenkillä ja yksi mies ohi mennen tokaisi, että ja taas syömään kun kortiin pääset. Olen lihava, valitettavasti. Mutta olen viimeksi syönyt 14.30 normaalin ruuan. Kotiin tultuani join vettä 4 dl. Ei ole nälkä. Juon vielä illan aikana kupillisen kamomillateetä. En muuta.
Ihmetyttää vain tuo kun ihmisillä on ihme käsitys, että lihavat vain syövät ja löhöävät.
Kommentit (128)
Minulla oli vuosi sitten 20 kg ylipainoa. 168/82. Aloin laihduttaa ja vähensin syömisiäni 1800 Kcal /päivässä. Kuukauteen pudotusta oli 500g. Sitten pudotin kalorit 1200 päivässä. Sen jälkeen paino tippui 300g-600g viiikossa. Välillä lasku jumitti. Olen ollut tavoitepainossa vasta muutaman kuukauden ja painon pitäminen samassa on helkutin vaikeaa. Jos syön noin 1700-1800kcal päivässä paino pysyy samassa. Ei siis tule kuuloonkaan syödä 2000-2400 kcal jota taulukot "antaisivat" minun syödä. Pitää siiis suhteuttaa syöminen OMAN kulutuksen mukaan. Ei taulukkojen mukaan.
Terveisin Ikuinen taistelija :)
Luin linkkisi ja jäin miettimään, että mitä minä sitten voin syödä aamulla kahden ensimmäisen viikon aikana niin, että ei ole nälkä?? Nykyään syön puuron joka aamu. Mitään lihaa ei kiinnosta aamulla syödä.
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=South_Beach_Diet
kyllä paino tippuu jos jaksaa noudattaa.
Kieltävät täysin ongelmansa ja vähättelevät suuhunsä mätettyjä määriä.
Minullakin on erittäin ylipainoinen ystävä.
Hän todella kamppailee kilojensa kanssa, on vakaasti sitä mieltä, että syö vain vähän, liikkuu paljon ja napostelee vain muutaman herkkupalan päivässä..
Yhdessä ollaan puheltu hänen painostaan ja mietitty että mikä ihme oikein mättää kun paino on huippulukemissa, eikä millään, ei millään laske vaikka hän kuinka yrittää..
No, muutin itse toiselle paikkakunnalle ja ystäväni tuli minun luo viikonloppuvierailulle.
Siinä sitten sivussa seurasin hänen "TERVEELLISTÄ" ruokavaliotaan..
Minun silmin yksi päivä meni jotakuinkin näin:
Aamulla ylös.. Ensitöikseen pari riviä laukusta kaivetusta suklaalevystä.
Pari kuppia kahvia (yhteen kuppiin 3 lusikallista sokeria), ruisleipä, leikkelettä ja juustoa. Pari riviä suklaata. Kourallinen juustonaksuja (nämäkin omasta reissulaukusta). Taas kuppi kahvia. Toinen kourallinen juustonaksuja.
Ostosreissulla kaupungilla: pari kolmioleipää (kaloreita 450 per leipä) ja Arnoldsin donitsi. Litran limsapullo meni janoon shoppailureissun aikana.
Lounaalla: Lautasmalli ja kivennäisvettä.
Toinen suklaalevy rivi kerrallaan napsittuna.. välissä muutama kourallinen niitä juustonaksuja.
Välipala: kaupungilta ostettu kermamunkki ja kaksi kuppia kahvia
Taas karkkia.. nyt vaan oli iso irkkaripussi.. kourallinen kerrallaan napsittua..
Iltasella teimme nopsakasti parit lämpimät voileivät ja joimme muutaman siiderin. Ystäväni mätti kaksi Tuc-suolakeksi pakettia Creme Bonjourilla voideltuna jokainen keksi. (suolasta pitää syödä siiderin kanssa)
Myöhemmin baarissa muutama siideri ja yön päätteeksi KAKSI Hesen kerrosateriaa.
Myöhemmin kun tuli puheeksi ylipaino ja syöminen niin hän muisteli tuosta päivästä syöneensä YLIMÄÄRÄISINÄ vain sen Arnoldin donitsin ja kermamunkin. Ja taisipa ehkä pari palaa suklaata suuhunsa napata. Muutenhan hän söi hyvin? Terveellinen aamiainen: ruisleipää ja kevytleikkelettä.. Lautasmallin mukaan lounaankin.
Ja liikuttiinhan me: kolme tuntia kävelyä shoppaillessa! Kolme tuntia liikuntaa!
Eli sanoisin että ylipainoinen on kuin alkoholisti: torjuminen ja kieltäminen. Kieltäminen ja torjuminen. Vähättely. Ongelman täysi kieltäminen.
Itse olen viimeisen vuoden aikana laihduttanut 10 kiloa GI-menetelmän avulla, eli muistuttaa karppausta. Siinä välttelen sokeria, syön vain hyviä hiilihydraatteja, paljon proteiineja ja paljon vihanneksia. Kyllähän sitä kun tätä noudattaa pari kk alkaa huomata miten väärin sitä on aikaisemmin syönyt. Miten vähän vihanneksia jne... Eritoten sen huomaa miten tärkeää on noudattaa tarkkoja ruoka-aikoja! Näin ei iltaisinkaan tule yhtään nälkä eikä tee mitään mieli!
Välipalat ovat ylipainoisen kompastuskivi. Opin tänä aikana syömään välipalaksi maustamatonta jogurttia, omaa mysliä (kaupan mysleissä on sokeria) ja ennen kaikkea pähkinöitä.
Osittain ylipainon syyksi epäilen myös monella TRANSRASVOJA. Transrasvat imeytyvät suoraan rasvasoluihin, kehon on vaikea päästä niistä eroon kun eivät oikein osaa niitä "käsitellä". Jopa tyydyttynyt rasva palaa helpommin ja nopeammin kuin transrasva! Siksi ylipainoisen on tärkeää välttää näitä rasvoja, löytyy kaikista eineksistä, kekseistä ja poppareista.
Ketjun kävelijälle tiedoksi, siis sille joka kävelee 6km puolessa tunnissa: tänä vuonna Kalevan kisojen naisten 10km:n kävelyn voittajalla oli suunnilleen sama kävelyvauhti, kuin sulla :D
Voittoaika 47.37, eli pyöreästi 4.8 minuuttia/ 1 km --> 6 x 4.8 = 28.8
Itse asiassa oisit päässyt pronssille noissa kisoissa ;)
ja todellisuus on jotain tähän tyyliin:
AAMIAINEN
1 greippi
1 pala täysjyvä-paahtoleipää
1 lasillinen rasvatonta maitoa
LOUNAS
pieni annos rasvatonta, haudutettua kanaa
2 desilitraa pinaattia
1 mukillinen yrttiteetä
1 Neekerinsuukko
ILTAPÄIVÄTEE
loput pakkauksen Neekerinsuukoista
1 suklaatuutti karamellikuorrutuksella
PÄIVÄLLINEN
2 pientä valkosipulileipää
1 perhekokoinen supreme-pizza
3 Snickers-patukkaa
Eli joka aamu ollaan kovalla innolla aloittamassa uutta kevyempää elämää ja iltapäivällä viimeistään ratkeaa...
RIittää kun syö liikaa tavallista ruokaa. Lautasmallilla lihoo/pysyy lihavana, jos lautanen vaan on iso ja kukkuroillaan ruokaa...
Mulla on parikin tuttua, jotka kyllä syö ihan järkevää ruokaa, mutta paljon! Lautanen on aina kukkuroillaan, ja usein satsaavat vielä puolikkaan lautasellisen päälle. Itse laihduin 8 kg ihan vaan pienentämällä pikkuhiljaa annoskokoja, eli tiedän että vähempikin riittää. Eikä tarvitse edes kitua nälässä kun pienentämisen tekee rauhallisessa tahdissa, esim. jos syö lounaalla lämpimän ruuan ja salaatin lisäksi kaksi palaa leipää, niin vähentää ensin yhden leivän jne. jne.
Esim. mieheni joka on hoikka (180 cm, 75 kiloa) on aina syönyt tosi pieniä annoksia. Sanoisin että minä syön yhtä paljon kuin hän! Ja mä olen aina syönyt liian suuria annoksia, tyyliin 4 perunaa jne. Että jos ei olisi häntä vertailukohteena niin ehkä mäkin luulisin että syön ihan normaaliannoksia... Vaikka oikeasti mun kokoisen naisen pitäisi syödä max 2 perunaa, lihaa kämmenen koon verran ja puoli lautasellista vihanneksia...
se 116-kiloinen kävelijä edes syönyt juuri mitään :D :D :D
Ja tämä lienee yhtä uskottavaa, kuin hänen kävelyvauhtinsa
99% ylipainoisista tietää varmasti enemmän kaloreista ja laihduttamisesta kuin normaalipainoiset ihmiset. Tupakoitsija tietää tupakoinnin vaarat tasan tarkkaan ja alkoholisti alkoholin vaarat. Luultavasti ovat paremmin selvillä asioista kuin ne ihmiset, jotka eivät ryyppää kohtuuttomasti tai polta.
Jos se olisi niin yksinkertaista, että "syö vähemmän kuin kuluttaa", niin eihän täällä olisi paino-ongelmia. Yhtä hyvin voin sanoa perheelleen huutavalla äidille, että "älä huuda, kun se ei ratkaise mitään". Ihminen on vaan heikko ja joillakin paino on se vaikea piste elämässä, joillain vihanhallinta, joillain alkoholi ja mikä kenelläkin. Ei tämä ole oikeutus paino-ongelmiin vaan haluan korostaa sitä, että se on heikkous muiden joukossa.
Itse olen tanakka ja BMi 29,8 tänä aamuna. En tupakoi, en käytä paljon alkoholia, olen siisti ja hyvä kotitöissä, en koskaan huuda ja räyhää, olen antelias ja kiltti ihminen. Minun heikkouteni on painonhallinta ja vaatii jatkuvasti työtä, ettei tilanne pahene ja toisaalta ajoittain onnistun keventymäänkin.
Jos se olisi niin yksinkertaista, että "syö vähemmän kuin kuluttaa", niin eihän täällä olisi paino-ongelmia.
Se MIKSI syö liikaa ei kuitenkaan ole välttämättä yksinkertaista (esim. tunnesyöminen, lääkkeiden takia kasvanut ruokahalua jne). Läheskään kaikilla ei kuitenkaan ylensyömiseen ole syynä hormonihäiriö, henkiset ongelmat joita hoitaa syömisellä jne. Jotkut saattavat viihtyä pyöreinä, toisia ei edes kiinnosta, joku on laiska yrittämään, joku luulee että terveellinen ruoka=salaatinlehtiä ja kuivaa näkkäriä loppuelämä eikä siksi edes halua yrittää.
ja tietää itse, että syö liikaa. Mutta kun usein lihavat eivät tätä myönnä, vaan väittävät kiven kovaan, että syövät tosi vähän ja terveellisesti. Kun se ei vaan ole mahdollista jos on ylipainoiseksi päässyt (ellei sairautta taustalla)! Jos on lihava niin sitä syö liikaa, piste.
Hyviä tekosyitä löytyy,niin kuin alkoholisteilla.
Olen ylipainoinen ja syön ajoittain liikaa, saatan tunkea masentuneena vaikka kokonaisen kakun suuhuni, ahdistuneena en pysty hillitsemään syömistäni. Saan fyysisiäkin oireita: Kädet alkavat tärisemään, sydän pamppailee, hikoiluttaa ja ehkä minulla on huono itsekurikin, mutta en voi olla syömättä.
Olen niin kateellinen ihmisille, joille ruoka on vaan ruokaa, ravintoa. Niille, joiden ei tarvitse koko ajan miettiä syömistä. Itse saatan syödä kuukausia hyvin terveellisesti ja laihdunkin, mutta kun koen pettymyksen, tappion tai mitä vaan inhottavaa niin jalat vie väkisin jääkaapille. Terapia ehkä auttaisi? Minua on aina lohdutettu ruualla ja itse jatkan sitä kai ikuisuuksiin asti.
Se on helppo sanoa, että sehän on ihan helppoa, et vaan mene jääkaapille. Ajatuksen tasolla se onkin helppoa, mutta sillä hetkellä järki sumenee aivan totaalisesti. Miehen pitäisi kai sitoa minut sänkyyn kiinni tai laittaa lukko jääkaapin oveen? Onneksi elämäni on sen verran mukavaa tällä hetkellä, ettei ylipainoa paljoa olenkaan, mutta..
Mä olen taistellut kilojen kaa pian 5 vuotta. Nyt viimeiset kaksi vuotta lääkärin valvonnassa. Ylipainoa on 20 kg. olen syönyt tasan 1½ vuotta ainoastaan yhden kerran päivässä, ja silloinkin ruokana on jotain terveellistä, tietty määrä ja yksi ruisleipä.
On se kumma ettei paino putoa. Kaksi kiloa olen ainoastaan saanut pois:( Ainoa harmi mun elämässä on se, ettei aikaa mihinkään ohjattuun liikuntaan jää. Itte olen jatkuvasti liikkeessä. Kolme kertaa päivässä taaperran vaunujen kanssa 5 kilometrin matkan hakemaan vanhinta esikoulusta, työntäen kaksostenrattaita ja ja kantaen kainalossa vielä kiukuttelevaa 4 vuotiasta. Iltasin käyn saman lenkin koirien kanssa. Silti paino ei lähde putoamaan:( En käsitä, eikä kyllä enää lääkärikään. On tarjonnut minulle nyt lääkitystä, mutta en oiken tiiä mitä tuon asian kasnsa tekisin.Painoa haluan pois, mutta miten??? Karkit, limut, sipsit yms. eivät ole kuuluneet mun syömistapoihin oikeastaan koskaan. Mutta silti tämä paino on ongelma. Sairastan kyllä diabetestä, joka on ollut minulla 2 vuotiaasta lähien, mutta ei sekään selitä sitä ettei painoni putoa. Syömättä varmaankin kohta täytyy olla kokonaan, meinaan haluan todellakin saada painoni putoamaan!!! Elikäs, kun täällä nyt sitten on näitä "asiantuntijoita" näihin ongelmiin, niin olkaa kilttejä ja kertokaa mikä tepsii?
No vietimme kerran päivän yhdessä, hän tuli luokseni aamupalan jälkeen, joten en tiedä mitä hän aamulla söi. itse olin syönyt lautasellisen puuroa. Lähdimme kauppoihin ostoksille, ensimmäisessä kaupassa ystäväni osti karkkipussin, jonka söi automatkalla toiseen kauppaan. Siellä osti limun ja suklaapatukan sekä pienen sipsipussin. Ikeaan päästyämme hän söi hodarin + limun. Kävimme vielä ruokakaupassa, koska olimme suunnitelleet tekevämme lounasta luonani. Kaupasta hän osti mukaansa pasteijan välipalaksi.
Vähän ennen lounasta ystäväni valitti kovaa nälkäänsä, koska ei ollut syönyt aamiaisen jälkeen mitään?!?! Karkkipussi, suklaapatukka, pieni sipsipussi, hodari, pasteija + 2 limua 3 tunnin aikana oli siis kaverin mielestä ei mitään...
Enää en ihmettele miksi hän ei laihdu.
Olen työssäni jonkinverran tekemisissä ihmisten kanssa, jotka haluavat pudottaa painoanne. Pyydän heitä yleensä aina pitämään ruokapäiväkirjaa, jotta he näkevät, miten he oikeasti syövät. Usein nimittäin (varmaan meistä useimmat...) mm. napostellaan niin, ettemme edes huomaa sitä itse. Tehkää siis rehellisesti ruokapäiväkirja esim. kolmelta päivältä niin, että päivät ovat erilaisia. Kirjatkaa ylös KAIKKI, mitä suuhunne pistätte. (Tiedän, se ON kova homma, kokemusta on! :D) Sillä tavalla saa tarkasteltua omaa syömistä aivan eri tavalla. Muistan, kuinka meidän piti tehdä koulussa ruokapäiväkirjaa. Tuli kieltämättä sellainen olo, että en minä voi syödä noin epäterveellisesti.
Työssäni olen kokenut vastaavanlaista, mitä on tullut aikaisemmissa viesteissä esille: "Miten minä en laihdu, vaikka minä en syö mitään." No, ei syökään mitään kunnon ruokaa vaan, esim monta karjalanpiirakkaa lounaaksi, keksejä 10 kpl (ja yhdessä keksissä voi olla jopa 100 kcal)...
Mä olen taistellut kilojen kaa pian 5 vuotta. Nyt viimeiset kaksi vuotta lääkärin valvonnassa. Ylipainoa on 20 kg. olen syönyt tasan 1½ vuotta ainoastaan yhden kerran päivässä, ja silloinkin ruokana on jotain terveellistä, tietty määrä ja yksi ruisleipä.
On se kumma ettei paino putoa. Kaksi kiloa olen ainoastaan saanut pois:( Ainoa harmi mun elämässä on se, ettei aikaa mihinkään ohjattuun liikuntaan jää. Itte olen jatkuvasti liikkeessä. Kolme kertaa päivässä taaperran vaunujen kanssa 5 kilometrin matkan hakemaan vanhinta esikoulusta, työntäen kaksostenrattaita ja ja kantaen kainalossa vielä kiukuttelevaa 4 vuotiasta. Iltasin käyn saman lenkin koirien kanssa. Silti paino ei lähde putoamaan:( En käsitä, eikä kyllä enää lääkärikään. On tarjonnut minulle nyt lääkitystä, mutta en oiken tiiä mitä tuon asian kasnsa tekisin.Painoa haluan pois, mutta miten??? Karkit, limut, sipsit yms. eivät ole kuuluneet mun syömistapoihin oikeastaan koskaan. Mutta silti tämä paino on ongelma. Sairastan kyllä diabetestä, joka on ollut minulla 2 vuotiaasta lähien, mutta ei sekään selitä sitä ettei painoni putoa. Syömättä varmaankin kohta täytyy olla kokonaan, meinaan haluan todellakin saada painoni putoamaan!!! Elikäs, kun täällä nyt sitten on näitä "asiantuntijoita" näihin ongelmiin, niin olkaa kilttejä ja kertokaa mikä tepsii?
Sanot syöväsi vain kerran päivässä ja silloinkin erittäin teveellisesti. Ja kerrot sairastavasi diabetesta (insuliinihoitoista ilmeisestikin jos olet sairastanut sitä jo 2v asti) Ja olet ollut syömistesi kanssa lääkärin valvonnassa viimeiset kaksi vuotta.
Miksikö minun on vaikea uskoa? Ensinnäkin se, että sairastat diabetestä etkä syö kuin kerran päivässä.
Valitettavasti tuo EI voi pitää paikkansa. Johan jo diabetes sairautena vaatii säännölliset ja tasa väliset aterioinnit, jotta ihminen pysyy edes hengissä. Puhumattakaan insuliini lääkityksestä ja siihen liittyvien aterioiden tärkeydestä!
Sä olet kyllä nyt aivan sekaisin liittyen omaan itseesi ja ylipainoosi!
En minäkään aamulla lihaa syö. Vihanneksia ja juustoa popsin. Hedelmäkin menee. Mitä sitä painon kanssa tuskailemaan. Kunnon lihaa,kalaa, kasviksia,marjoja, ja rasvaisia maitotuotteita. Siinä ne kilot lähtee ja sentit kropasta.
t. toinen karppi
Osaan sitä paitsi laskea kalorit ja YLEENSÄ pyöristän reippaasti ylöspäin, jotten kuvittelisi syöväni kevyemmin. 400 kaloria lasken siitä, että syön yhden sämpylän puolitettuna, jonka päälle tulee Keijua, 2 ohuen ohutta kalkkunaleikettä/puolisko ja yhdet Polarit + tomaattia ja kurkkua. Tuleeko siitä 400? Ainakin lasken sen noin... Vai tuleeko enemmän?
Useimmat ylipainoiset ovat muuten mestareita tietämään ravintoteorioista, kaloreista jne. Tuskin pystyt hoikkana ja vain ja ainoastaan järkevästi syövänä kertomaan mitään uutta. Tottakai elimistö menee säästöliekille, jos paastoaa iltayhdeksästä seuraavan päivän kuuteen. Sitä ei vaan pysty kovin helposti muuttamaan tapojaan ja muutaman väkisin pureskellun aamupalan jälkeen taas "unohtuu" se aamusyöminen.
Miksi suhtaudut kirjoitukseeni ivallisesti? Yritin vain rehellisesti kuvata sitä syömistilannetta, mikä useimmilla ylipainoisilla on. Aika monet syö kuten minäkin eli liikaa kerralla, vaikka kokonaismäärä ei mahdoton olekaan.