Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haukkuu meitä vanhempia tauotta siitä, että olemme liian köyhiä ja vaatii että meidän täytyisi tehdä enemmän töitä

Vierailija
19.12.2024 |

Koko pojan ajatusmaailma pyörii rahan ympärillä. Hän sanoo, että kuulemma hävettää miten surkeassa asunnossa asutaan ja miten täysin paskaa ja halpaa kaikki on ja syyttää minua että miten kehtasin edes synnyttää hänet tällaiseen köyhyyteen. Olen purskahtanut monta kertaa itkuun näiden raivokohtausten edessä ja isänsä ei sano oikeastaan mitään. Olemme molemmat työssäkäyviä ns. duunariammateissa ja tienataan sellaiset 2500 euroa kuussa kumpikin. Meidän mielestämme elintaso on ihan tyydyttävä, mutta pojan mielestä tämä kaikki on täysin luokatonta.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun pienenä vänisin vanhemmille siitä, että piti herätä aikaisin tarhamatkaa varten. Siitä tuli aika tyly kuitti, että opiskelkaa aikuisena itsellenne ammatit, jonka takia ei tarvitse herätä aikaisin. Väninä loppui siihen ja muistan sen vielä. Niin ja opiskelinkin ammatin, johon ei tarvitse nousta viiden aikaan aamulla. Samoin rahasta riitti yksi keskustelu - silloin oli asuntolainojen korot yli 10%, joten mihinkään ylimääräiseen ei ollut varaa. Se riitti, kun lyötiin faktat pöytään.

Vierailija
142/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin faijalta saanut turpaan jos olisin ruvennut kotiamme vertaamaan kavereiden koteihin ja muutenkin valittamaan kaikesta mahdollisesta. Opin jo lapsena että tunteet pitää tukahduttaa. Aikuisena sitten olen ollut ylimielistelijä.

Itse näkisin, että vanhempien hyvä ja tasapainoinen suhde on lapselle paras kasvuympäristö. Oliko äitisi sitten myös mielistelijä, vai saiko turpaan jos sanoi että saat tehdä mitä haluat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika menköön töihin jos haluaa elintasoansa nostaa. Ja kun hoitaa koulunsa hyvin niin voi sitten valita rahakkaamman uran itselleen.

Vierailija
144/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä lukea tuota. Itse olen ollut melko pienituloisesta perheestä. Isäni sai palkkaa noin 1900-2300 (päivystyksestä riippuen) ja äitini oli lähes koko lapsuuteni ja nuoruuteni työtön. Ei auttanut edes toinen ammatti myöhemmin. Vain välissä töissä. Silti en valittanut rahasta. Minulla oli silti kaikki tarvitsemani ja isäni olisi suuttunut niin että en olisi edes uskaltanut valittaa. Meillä oli talosta velkaa paljon ja sitten entisestään kiristi taloutta. Olihan vanhemmilla riitoja tästä kaikesta. Se oli ikävää. Monesti isovanhemmat sitten olivat ne joilta rahaa johonkin harrastukseeni pyydettiin ja mummuni ei oikein tykännyt antaa mitään. Kyllä heillä senverran rahaa oli, että ainoa lapsenlapsi eli mikä olisin voinut harrastaa. Silti ei ollut halua antaa. Kuitenkin ovathan nämä ikäviä juttuja ja itsellä on ollut kunnioitusta vanhempiani kohtaan niin en ole rahasta valittanut. 

Vierailija
145/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin jos olisitte oikeasti köyhiä, silloin vanhempia sopii mielestäni syyllistää lasten hankkimisesta. Ja vahinkoraskaus (varsinkaan useampi sellainen...) ei kelpaa selitykseksi, koska adoptio on keksitty.

Mutta teillä on työpaikat ja bruttotulot yhteensä 5000e/kk luokkaa. Jos teillä on vain yksi lapsi niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Vierailija
146/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt kun lapsi oli yllätys ja meidän perhe köyhä, että mitähän se isona tästä ajattelee. Toisaalta itse lapsen on joka tapauksessa pärjättävä ja vaikka oltaisiin rikkaita en silottelisi tietä lapselle. Materia on aivan yliarvostettua ja maailma hukkuu jo skeidaan. Sitten taas pienen pesämunan voi lapselle kyllä säästää tulevaisuutta varten jos on rahaa. Muuten ei voi kuin kasvattaa omatoimiseksi ja täyspäiseksi.

Vierailija
147/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi tuossa 12-14 -vuotiaana vertaili kotiamme kavereidensa koteihin. Asumme omakotitalossa, mutta pinnat ei ole kaikki kovin uusia ja osa on 2000-luvun alusta. Huonekalutkin on monet ysäriä tai ainakin aika vanhoja. Koti on siisti ja viihtyisä, muttei mistään sisustuslehdestä repäisty vaan sellainen arkinen peruskoti. Tyttärellä oli muutama kaveri, joiden kodit oli supertyylikkäitä ja valitteli aina, että miksei vaihdeta sohvaa, miksei remontoida sitä tai tätä tai muuteta sellaiseen taloon, jossa "on korkeat ikkunat". Sanottiin monesti, että meidän perhe matkustaa monta reissua vuodessa ja rempparahat menee sinne. Se on mun ja isänsä valinta, että arvostamme elämyksiä yhdessä enemmän kuin hienoa sisustusta. Sitä paitsi joskus isänsä taisi todeta, että "neiti hommaa vaan aikuisena sellaisen ammatin ja työn, että on varaa kaikkeen kivaan... me

Samat bohoilijat tykkäävät matkustaa ja vinkua ilmastonmuutoksesta.

Vierailija
148/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini? Ehdota, että hän etsii itselleen töitä

Teineille tulee tuo vaihe siksi, että napanuorasta irtautuminen helpottuu kun kuvittelee mielessään omat vanhempansa mahdollisimman negatiivisessa valossa. Kannattaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos teinin valitus. Olkaa kuitenkin mielessänne tyytyväisiä, koska teini on päässyt merkittävään kehitysvaiheeseen ja uskaltaa näyttää sen turvallisille vanhemmilleen turvallisessa kodissa. Turvattomissa oloissa ei paukuteta poskea eikä uskalleta muutenkaan valittaa. 

Teinin kannattaa käyttää se energia töiden hakuun. Jos ei muuta keksi niin alkaa vaikka kirjoittamaan lehtijuttuja portfolioonsa tai alkaa kolata lumia apua tarvivien pihoilta ja leikkaamaan nurmikkoa ja tyhjentämään omena- ja luumupuita syksyisin. Vanhukset eivät esimerkiksi jaksa itse kerätä omaa omenapuutarhaansa tyhjäksi ja nurmikolla olevat omenat ja luumut houkuttelevat rottia tontille. Siksi kaikki hedelmät, joita ei pysty syömään tai keittämään vaikka hilloksi, pitää laittaa asialliseen kompostiin, jonne rotat eivät pääse.

Vierailija
149/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että häntä kiusataan koulussa köyhyydestä tai "köyhyydestä" ja purkaa tämän teihin puhumalla kiusaajien suulla.

Vierailija
150/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistat varmaankin itse, millaista oli olla teini. Olet itse ollut teini.

En minä noin törkeitä koskaan puhunut, kun olin teini

Ei meilläkään kauheasti rahaa ollut, muttei nyt puutettakaan. Mutta ei ikinä, ei ikipäivänä olisi vanhemmille puhuttu noin.

Itselläni on useampi lapsi, nuorinkin jo teini. Meillä taas rahasta ollut puutetta, muttei meillä lapset ole koskaan noin puhuneet. Ovat sanoneet, että olisi mukava saada sitä ja tätä, mutteivät koskaan ole moittineet. Enneminkin toisin päin, ovat surkutelleen minun tekemää työmäärää (10h/ pvä) ja tulleet joskus halaamaan ja sanomaan, että näytät väsyneeltä, pitäisikö mennä jo nukkumaan😂 ja ihan poikia ovat.

Vierailija
151/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siellä taas jauhaa paskaa? Joku vajaaälyinen?

Vierailija
152/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en sanut lapsena juuri mitään, teininä vielä vähemmän ja nuorena aikuisena en sitäkään. Olin ihan tavallisen keskiluokkaisen perheen keskimmäinen lapsi, toisena tyttönä täysin turha kulu vanhemmilleni, isosiskon vanhat lumput annettiin minulle, harrastuksia ei voinut olla kun maksoivat, teininä ompelin itse vaatteita itselleni kun muutakaan ei oikein ollut, kesätöitä tein heti kun vain pystyin. Niistäkin ropoista olisi pitänyt maksaa ruokaraha kotiin. Kotoa lähdin heti kun mahdollista. Ei autettu elämän alkuun, jos apua pyysi, syyllistettiin ja annettiin ymmärtää, että olen vaivaksi. Ei taattu asuntolainoja. Pikkuveljen elämä oli aivan erilaista.

Omalle lapselle olen antanut rahaa ja tavaraa, kerrytän varallisuutta, jotta hän ne joskus perii, avustanut kodin ja auton hankinnassa, tottakai opettanut työnteon tärkeyden. Alkutaival oli minulla vaatimaton mutta etiäpäin ollaan puskettu, muutama vuosi enää eläkkeelle.

Vierailija
153/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt kun lapsi oli yllätys ja meidän perhe köyhä, että mitähän se isona tästä ajattelee. Toisaalta itse lapsen on joka tapauksessa pärjättävä ja vaikka oltaisiin rikkaita en silottelisi tietä lapselle. Materia on aivan yliarvostettua ja maailma hukkuu jo skeidaan. Sitten taas pienen pesämunan voi lapselle kyllä säästää tulevaisuutta varten jos on rahaa. Muuten ei voi kuin kasvattaa omatoimiseksi ja täyspäiseksi.

Sano mitä sanot, mutta kyllä materia on ihmisen hyvinvoinnille tärkeää. Lapselle on tärkeää saada samat tavarat kuin ikätovereilla, samoin harrastukset ja matkustelu ovat hyvin tärkeitä asioita. 

Vierailija
154/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin faijalta saanut turpaan jos olisin ruvennut kotiamme vertaamaan kavereiden koteihin ja muutenkin valittamaan kaikesta mahdollisesta. Opin jo lapsena että tunteet pitää tukahduttaa. Aikuisena sitten olen ollut ylimielistelijä.

Itse näkisin, että vanhempien hyvä ja tasapainoinen suhde on lapselle paras kasvuympäristö. Oliko äitisi sitten myös mielistelijä, vai saiko turpaan jos sanoi että saat tehdä mitä haluat?

Siihen tasapainoiseen suhteeseen kuuluu myös taloudellinen tasapaino. Kaikki rikkaat eivät ole hyviä vanhempia, mutta kukaan köyhä ei ole.

Vierailija
155/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehesi voisi ainakin kertoa pojallesi, että huutaminen saa loppua..

Vierailija
156/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möhäisä tietenkin on sanoa, mutta kukahan sen teinin on kasvattanut?

Vierailija
157/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkeläinen. Tarvin ainoaa lastani kerran kuussa tulemaan ja täyttämään kotivarana kuntoon, koska en pysty ottamaan tuotteita hyllyistä ja kantamaan isoja ostoskasseja kotiini. Minun käsivoimilleni on pelkkä käsitiskiainepullon puristus jo kova saavutus. 

Kun nyt aikuinen lapseni oli teini, hän häpesi köyhyyttämme ja tietenkin myös minuakin. Minun vammaisuuteen kun näkyy päällepäin ja joudun käyttämään monenlaisia apuvälineitä. Hän oppi, että onni ei ole kiinni merkkivaatteissa ja hän pääsi kesätöihin ja tienasi omaa rahaa sekä alkoi ymmärtää, ettei niitä rahoja kannata käyttää merkkivaatteisiin. Ihan 100% puuvillahupparin kun sattaa löytää kirpputorilta ja nypyt voi poistaa neulekammalla, joka maksaa Prismassa viitosen. 

On selvää, että hän kärsi kun ei voinut pitää kotibileitä eikä meillä ole kesämökkiä. Onneksi hän aikuistui ja ymmärsi, että osa meistä sa elämässään huonot kortit. Hänen isänsä menehtymistä ei olisi poliisin sanojen mukaan millään tavalla estää. Sairauttanikaan en itse hankkinut. Minä en ole itse päässyt valitsemaan geenejäni. Elin todella terveellisesti ennen sairastumista ja ne 10 000 askelta tuli otettua helposti päivän mittaan. 

Nyt aikuisena opiskelijana hän on minimalisti, elää terveellisesti raittiina ihmisenä. Ennen opintoja häntä epäilytti, että katsotaanko alkoholittomia juomia juovaa kieroon opiskelijariennoissa. Ei kuulemma katsota ja porukassa on paljon alkoholittomia eikä yksikään polta tupakkaa. Tupakanpolttoa pidetään vanhojen reliikkien ja nuorien ymmärtämättömien tapana. Myöskään vape tai nuuska ei kelpaa. 

Olen ollut siitä huolissani, ettei hänellä ole ollut lomaa peruskoulun kahdeksannen luokan jälkeen. Siitä olen iloinen, että hän on ymmärtänyt ryhtyä jo nuorena osakesäästäjäksi ja kuulemma loksautti pankkivirkailijan suun kun kävi kysymässä arvo-osuustilistä ja halusi avata sellaisen kun kerran saa töistään pientä palkkaakin.

Vierailija
158/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä sotkuista tai nuhjuista? Edullisestikin voi saada kodista sellaisen viihtyisän johon ei hävetä kutsua kavereita.

Vierailija
159/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle jolu asia epäselvää sanoo tyyppi joka rikkaasta suvusta ja ah niin hyvin raha-asiansa hoitanut. Hehheh haista sinä paska!!!

Tiedät itsekin etyä se tyyppi on paljon älykkäämpi mitä on yritetty esittää. Tiedät itse että sen tyypin ympärillä on paljon valheita, väärennyksiä ja jopa rikoksia tehty,  jotta näyttäytyisi tyhmempänä ja avuttomampaa mitä on. 

Tousaalta taas esitetään,että on ilkeämpi tai juonikkaampi  mitä on. 

Eikö hävetä yhtään kun näistä tietää aika monet? Sius rikoksista! 

Vierailija
160/212 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On perinyt käytöstavat sinulta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän