Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vanhuksilta on leikattu?

Vierailija
17.12.2024 |

Mietin kun lapsiperheiltä on leikattu mm asumistukea, lapsikorotukset työttömyysturvasta ja toimerntulotuessa ollaan tarkkoja asumisen menoista. Kuuntelin ylen juttua ja siinä puhuttiin leikkauksista mitä vanhuksilta on leikattu ja joutuvat ruokjonoon turvautumaan enemmän sen vuoksi. Ehkä vanhusten tukiin kohdistetut leikkaukset ovat menneet ohi itseltäni kun ei tule mieleen.

Kommentit (203)

Vierailija
81/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitalousvähennys pienenee nyt max 3500, ensi vuonna max 1600, esim hoivatyö ostettuna yksityiseltä. Verotus kiristyy 2500 - 4500 eläkkeistä, huom! ei suuremmista eläkkeistä, eihän sitä rikkailta viedä. Nämä nyt on verotukseen liittyviä mutta samalla tavoin pienentävät käytössä olevaa rahamäärää. 

Jos saa kotitalousvähennystä ja yksityistä apua ei ole vähävarainen. 2500 eläke in valtava! Olen itse kokopäivätyössä ja bruttopalkka 2300.  Ei kukaan 2500 e eläkettä saava ole  pienituloinen ollut koskaan!

Vierailija
82/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea

Eläkeläisten asumistukea ei ole leikattu. Minulta leikattiin lapsen kansaa 150 e kk

Sinä voit mennä töihin ja elättää itse itsesi ja lapsesi, eläkeläiset eivät voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teistä voi kysyä sitä omilta isovanhemmiltanne tai vanhemmiltanne.

Miksi? Heillä on neljän tonnin eläkkeet.

Vierailija
84/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on eläkkeellä eikä saa Kelan tukia. Ollut toimistotyössä ja eläke aika pieni muttei niin pieni että saisi tukia kuten minä, lapsensa ja lapsenlapsensa. Me saamme yhdessä lapsen kanssa vähemmän  kk kun äitini saa yksin eläkettä. 

Vierailija
85/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. hoivakoteihin on nykyään äärimmäisen vaikea päästä vaikka kunto sitä ehdottomasti vaatisi. Siellä joutuu kotisairaanhoidon varassa olemaan todella huonokuntoisiakin ihmisiä. Lisäksi siitä kotisairaanhoidostakin säästetään, ateriapalveluista, kaikesta. Myös ne hoivakodit on usein hyvin minimalistisia ja ankeita, ei mitään virikkeitä.

Siinä kommentoi mitään tietämätön. Hoivakodeissa on läpi Suomen tyhjiä paikkoja, koska hva:eet eivät päästä ihmisiä jonoista niihin. Toisekseen hoivakodeissa on viriketoimintaa. Yksityisissä varsinkin, koska maksaja eli hva sitä vaatii.

Huvikseenko 2500 vanhusta jonottaa hoivakoteihin.  Ovat tietysti jonotuksen oppineet ämpärienjako jonossa.  Vai miksi mielestäsi?

https://www.is.fi/kotimaa/art-

Satun olemaan hoivakodissa töissä ja tiedän, että läpi Suomen on tyhjiä paikkoja, koska hva:eet "säästävät", eivätkä osoita jonossa olevia yksityisiin hoivakoteihin.

Vierailija
86/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta vanhukselta on leikattu umpisuoli.

Tuskimpa on,se on umpilisäke ja sillä ei ole mitään tekemistä iän kanssa.

Vierailija
87/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea

Eläkeläisten asumistukea ei ole leikattu. Minulta leikattiin lapsen kansaa 150 e kk

Sinä voit mennä töihin ja elättää itse itsesi ja lapsesi, eläkeläiset eivät voi.

Olen töissä ja bruttopalkka 2300 e kk asumistuki pieneni 150 e kk tänä vuonna. Kyllä, elätän lapseni 1700 e nettotulolla, nyt saamme asumistukea 80 e kk ja elatustukea ja lapsilisää niin että netto sis kaiken on 2100 e kk. Vuokra on 850 e kk. Lapseni ei saa eläkettä joten makaan vuokran hänen puolestaan. 

Vierailija
88/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää aina jutut pienituloisista eläkeläisistä. Eivät ole pienituloisia jos ovat saavat Kelan tukia kuten työttömät lapsiperheet. 

Vierailija
89/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä40453 kirjoitti:

Miksi eläkeläiset saavat enemmän asumistukea kuin muut? Epätasa-arvoista. 

Kaikki lapsiperheet saa lapsilisää, mutta suurin osa eläkeläisistä ei saa mitään tukia.

Vierailija
90/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pienestä eläkkeestä tuntuu lääkkeiden omavastuun kohoaminen, terveyskeskusmaksujen kohoaminen.

Älkää nyt taas vinkaisku  että yksinhuoltajat ne vasta sairaita. 

Yksinhuoltaja, se köyhä,  saa todennäköisemmin toimeentulotukea ja jopa sosiaalitoimistosta kuin pieneläkeläinen jolla ehkä joku omaisuus rasitteena vaikka tulot pienet.

Nousee ne terveyskeskusmaksut muillakin.

Vierailija
91/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On suljettu monia vanhusten hoitopaikkoja. En toedä mihin heidät on sieltä lykätty?

Osa siirretty kauaksi kotikunnastaan toiseen laitokseen jonnekin ahtaisiin koppeihin.

Osa on jätetty kotiin kotihoidon tai omaisten hoidettavaksi, osalta omaishoitajiltakin vapaapäivät poistettu ja omaishoidon tukea laskettu tai evätty kokonaan.

Kiitos kepu ja demarit, te tämän kaiken kurjuuden saitte aikaan runnoassanne soten läpi valheellisin kustannuslaskelmienne kanssa.

Demarit ja kepu missä on vanhusten ja omaishoitajien ihmisoikeudet ja oikeus inhimilliseen elämään?

Vierailija
92/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ärsyttää aina jutut pienituloisista eläkeläisistä. Eivät ole pienituloisia jos ovat saavat Kelan tukia kuten työttömät lapsiperheet. 

1166 euroa minä saan eläkettä, ärsyttääkö sua tämänkin kokoinen eläke?

Sillä on pakko tulla toimeen, mitään tukia en saa, olenko minä suurituloinen vai pienituloinen eläkeläinen.

Ei tarvitse haaveilla matkustelusta tai mistään muistakaan huveista.

Vierailija
93/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä pitäisi leikata? Nettoeläke n. 1200€/kk. Miehen nettoeläke vähän isompi. Onneksi ollaan suht terveitä eikä velkaa ole. Ei tosin olla saatu koskaan mitään tukiakaan.

Ruoka-, lääke-, sähkö-, vesi-, netti-, puhelin-, vakuutus-,  lämmitys- ja polttoainekulut samat kuin kaikilla muillakin.

Onpa isot tulot teillä. Minulla vuokra lapsen kanssa 900 e, sen jälkeen jää 900 e kk meille sisältää lapsilisän ja elatustuen. Meillä netto n.1740 e kk sisältäen kaikki lapsilisän jne. Eli teillä kahdella yhteensä n.2500 e kk tulot, meillä 1740 e kk. 

Pitäskö sun mennä töihin ja jättää se valitus vähemmälle. Jos olet töissä, pitäskö katsoa sellainen työpaikka, josta maksetaan palkkaa sen verran, ettei yhteiskunnan tarvitse teitä elättää.

Työnteko kannattaa myöt tulevaa eläkeaikaa silmällä pitäen. Eli sitä aikaa, kun et enää kykene töitä tekemään ja josta ajasta vakuutusyhtiön sopimuksen mukaista eläkettä maksetaan.

Miten jonkun toisen tulot ovat sinulta pois? Kateus ja katkeruus on ihan v itun rumaa.

Vierailija
94/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Heillä on neljän tonnin eläkkeet.

Suomalaisista 2/3 saa eläkettä alle 2000e. Keski-eläke on siis alle 2000e/kk.

Vierailija
95/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on eläkkeellä eikä saa Kelan tukia. Ollut toimistotyössä ja eläke aika pieni muttei niin pieni että saisi tukia kuten minä, lapsensa ja lapsenlapsensa. Me saamme yhdessä lapsen kanssa vähemmän  kk kun äitini saa yksin eläkettä. 

Sehän se kannattaa omalle äidille olla kateellinen.

On se hyvä, että holhousyhteiskuntaa ajetaan alas; ei tarvitse miettiä tukia ja tukien päälle tukia.

Vierailija
96/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OikeistoHallitus vie eläkeläisiltä ihmisoikeudet ja mahdollisuuden ihmisarvoiseen elämään.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3974d738-b688-46e2-adec-95db328c89ba

Vierailija
97/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeistä leikattu ,asumistuki lähes poistettu, eläkkeiden maksu lopetettu ulkomailla asuvilta. Omaishoitoraha lähes puolitettu.. onhan noita vähennyksiä tehty jo vuosien ajan. Mm eläkkeiden indeksikorotukset on jäädytetty jo viimeisen 8 vuoden ajan.

Vierailija
98/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea

Olen töissä ja bruttopalkka 2300 e kk asumistuki pieneni 150 e kk tänä vuonna. Kyllä, elätän lapseni 1700 e nettotulolla, nyt saamme asumistukea 80 e kk ja elatustukea ja lapsilisää niin että netto sis kaiken on 2100 e kk. Vuokra on 850 e kk. Lapseni ei saa eläkettä joten makaan vuokran hänen puolestaan. 

Siinä taas elämänhallinta mallillaan, kun maksetaan 850€ vuokraa. Harmi, että yhteiskunnan täytyy tätäkin rahoittaa.

Vierailija
99/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitalousvähennys pienenee nyt max 3500, ensi vuonna max 1600, esim hoivatyö ostettuna yksityiseltä. Verotus kiristyy 2500 - 4500 eläkkeistä, huom! ei suuremmista eläkkeistä, eihän sitä rikkailta viedä. Nämä nyt on verotukseen liittyviä mutta samalla tavoin pienentävät käytössä olevaa rahamäärää. 

Jos saa kotitalousvähennystä ja yksityistä apua ei ole vähävarainen. 2500 eläke in valtava! Olen itse kokopäivätyössä ja bruttopalkka 2300.  Ei kukaan 2500 e eläkettä saava ole  pienituloinen ollut koskaan!

Kadehdit ihmisiä jotka ovat olleet palkkatyössä koko ikänsä ja ansainneet eläkkeensä? Ei se, että sinä olet matalapalkkatyössä ole muuta kuin joko omaa tyhmyyttäsi, taikka laiskuuttasi. Olisi toisaalta hyvä, että eläkkeisiin asetettaisiin 1300€ maximiraja joka luonnollisesti tarkoittaisi, että sinäkään et sen enempää eläkettä tulisi saamaan koskaan. Muista siis oma toiveesi ja säästää tulevaisuutta varten. 🙂👍

Vierailija
100/203 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ap itse ansaitset palkkaa ja paljonko maksat siitä veroa? Me eläkeläiset maksamme paljon korkeampaa veroa kuin työtä tekevät. Ja inflaatio sekä alv:n korotus koskevat meitä samalla tavalla kuin muitakin kansalaisia. Jotenkin tuntuu, että olet kauhean kateellinen meille, jotka aikanaan olemme maksaneet koulutuksesta ja opiskelusta, kun taas sinun sukupolvesi on saanut maksuttoman koulutuksen.

Jos me tai siis vanhempamme halusivat, että käymme koulua pitemmälle kuin he, niin jo oppikoulussa maksoi kaikki, opetus (lukukausimaksut), kirjat ja muut välineet. Ja jos lähti vielä pitemmälle opiskelemaan, niin se tapahtui velaksi. Ei saatu opintotukea, jota ei tarvinnut maksaa takaisin. Velat sen sijaan piti maksaa viimeistä penniä myöten. Ja nyt sitten toivot, että meiltä pitäisi leikata lisää. Monet vuodet indeksikorotus oli meille paljon alhaisempi kuin palkansaajille. Lopeta kadehtiminen. Jos hyvin käy, voit saada jopa perintöä, vaikka asenteesi on sellainen, ettei paljon innosta perintöä jättämään.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi