Kaatuuko yöpäivystysesitys?
https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-137-2024
Jännät paikat. Hajoaako perussuomalaiset?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreistä on pulaa. Ehkä heitä ei kannata pitää pyörittelemässä peukaloitaan siltä varalta, että tässä kuussa tarvitaan yksi yöaikainen leikkaus siellä Peräseinäjoella.
Tuskin sanoisit noin, jos koskisi sinua. Olet äärimmäisen minä itse ihminen, eli hällä väliä muut kunhan SINÄ saat kaiken tarvitsemasi avun. Niin se haluaisi Peräseinäjoen ihminenkin, jotta voisi turvautua lääkärin apuun vaikka sitten keskellä yötä oli tarve mikä tahansa, vaikkapa aortan repeämä, ei siinä voi odotella jos ihmisen henki halutaan pelastaa, vaikka sinun mielestä se ei ole lainkaan tarpeellista, niin moni muu on varmasti eri mieltä ja ennenkaikkea jokainen avun tarvitsija.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on korkein aika hankkia itselleen ja perheelleen kunnon sairasvakuutukset, jotta pääsee hoitoon heti kun hoitoa tarvitsee. Malli tulee olemaan kun jenkkilässä, jos ei vakuutusta ei hoitoa. Rupusakkia palvellaan jos sattuu huvittamaan.
Täytyy todeta jotta meidän kansanedustajat (noin puolet heistä) leikkii kansalaisten hengellä, eikä arvosta ihmisiä pätkääkään. Hätäkös heillä, kun joka mustelmakin hoidetaan heti ja huolella.
Kaverilla oli paha solisluun murtuma joka vaati leikkausta. Juu pääsi leikkaukseen viime viikolla, mutta kahden ja puolen vuoden kuluttua tapaturmasta ja ongelmat olikin sinä aikana lisääntyneet rajusti jonka myötä leikkaus olikin kymmeniä kertoja massiivisempi ja vaatii nyt äärettömän pitkän toipumisajan ja ennuste kiikun kaakun tuleeko edes toimivaksi. Takana jo pitkä saikku ja kuinkahan pitkä tulee vielä olemaan. Lienee tämmöinen yhteiskunnan kannalta halvempi vaihtoehto elättää sairaslomala
Ei se sairausvakuutus mitään auta kun ei sillä leikkaukseen öisin pääse. Tai ylipäätään leikkaukset hoidetaan julkisella puolella.
Tuskallista virtsaumpea mahdollisimman monelle ikämies poliitikolle. Taksin ovien väli on hyvä näkösuoja. Kusta lirahtaa 1rkl kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreistä on pulaa. Ehkä heitä ei kannata pitää pyörittelemässä peukaloitaan siltä varalta, että tässä kuussa tarvitaan yksi yöaikainen leikkaus siellä Peräseinäjoella.
Tuskin sanoisit noin, jos koskisi sinua. Olet äärimmäisen minä itse ihminen, eli hällä väliä muut kunhan SINÄ saat kaiken tarvitsemasi avun. Niin se haluaisi Peräseinäjoen ihminenkin, jotta voisi turvautua lääkärin apuun vaikka sitten keskellä yötä oli tarve mikä tahansa, vaikkapa aortan repeämä, ei siinä voi odotella jos ihmisen henki halutaan pelastaa, vaikka sinun mielestä se ei ole lainkaan tarpeellista, niin moni muu on varmasti eri mieltä ja ennenkaikkea jokainen avun tarvitsija.
Poliitikkoainesta, ei muu kuin oma napa kiinnosta.
Sinulle joka väität ettei hoitoon pääse jos vakuutus olemassa. Takuulla pääsee joko yksityiselle tai jopa julkiselle, kunhan kuvetta kaivaa ja maksaa viulut, jotka hoitaa sitten vakuutusyhtiö. Luuletko, jotta herrat ja hidalgot ei tätä käyttäisi, kyllä muuten käyttää, ei ne jää jonottamaan kuukausikaupalla vaan homma hoidetaan heti. Toki yksityisellä sairaalapuolella joka teipinpalakin maksaa, mutta rahalle saa vastinetta ja hommat hoituu.
Puolueiden käsitys demokratiasta on ainakin selvä. Aikuisia, täysivaltaisia kansalaisia uhkaillaan äänestämään niin kuin käskemme tai...
"Niin se haluaisi Peräseinäjoen ihminenkin, jotta voisi turvautua lääkärin apuun vaikka sitten keskellä yötä oli tarve mikä tahansa, vaikkapa aortan repeämä, ei siinä voi odotella jos ihmisen henki halutaan pelastaa, "
Aortan repeämisen kuolee lähes varmasti, ellei ole yliopistollisen sairaalan tuntumassa. Siinä ei jonkun pienen paikkakunnan yöpäivystys auttaisi millään tavalla. Kuten ei auta sydän- tai aivoinfarktissakaan.
Koettakaa nyt tajuta, ettei siellä yöpäivystyksessä voida hoitaa vakavampia asioita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on korkein aika hankkia itselleen ja perheelleen kunnon sairasvakuutukset, jotta pääsee hoitoon heti kun hoitoa tarvitsee. Malli tulee olemaan kun jenkkilässä, jos ei vakuutusta ei hoitoa. Rupusakkia palvellaan jos sattuu huvittamaan.
Täytyy todeta jotta meidän kansanedustajat (noin puolet heistä) leikkii kansalaisten hengellä, eikä arvosta ihmisiä pätkääkään. Hätäkös heillä, kun joka mustelmakin hoidetaan heti ja huolella.
Kaverilla oli paha solisluun murtuma joka vaati leikkausta. Juu pääsi leikkaukseen viime viikolla, mutta kahden ja puolen vuoden kuluttua tapaturmasta ja ongelmat olikin sinä aikana lisääntyneet rajusti jonka myötä leikkaus olikin kymmeniä kertoja massiivisempi ja vaatii nyt äärettömän pitkän toipumisajan ja ennuste kiikun kaakun tuleeko edes toimivaksi. Takana jo pitkä saikku ja kuinkahan pitkä tulee vielä olemaan. Lienee tämmöinen yhteiskunnan kannalta halvempi vaihtoehto elättää sairaslomala
Miten tämä liittyy yöpäivystyksiin? Se on ollut jo kauan tiedossa, että julkisella sektorilla on suuri vaihtelu hoidon laadussa, mutta se ei liity nyt kyllä hallitukseen mitenkään. Järkevä ihminen on jo vuosikymmenet sitten suojannut itsensä vakuutuksin vaikka sit käyttäisi myös niitä julkisia palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliitikkoainesta, ei muu kuin oma napa kiinnosta.
Ei, vaan ei ole nimenomaan kyse minusta lainkaan. Jos minun asuinalueellani yöpäivystystä ei tarvita, se suljetaan vaikka minä kokisin että mun pitäisi just sinne päästä jos mulle yöllä jotain tapahtuu. Nimenomaan se oma napa ei kiinnosta enemmän kuin kokonaistilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se avun tarvitsija tässä itsekäs on, jos joku. *Pitäkää yöpäivystys auki kun mua varten*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys aidosti asiasta TIETÄVILLE: VOIKO seuraava hallitus kumota tämän ja palauttaa yöpäivystykset?
Ihmettelisin jos ei muka voisi,, lait on tehty ihmisiä varten eikö ihmisiä lakeja varten, etenkin jos kyseessä on täysin absurdi laki.
Voisi periaatteessa, mutta miksi avaisivat uudelleen suljetut yöpäivystykset? Toki, jos noilla alueilla nyt sössitään kaikki, varmasti siihen täytyy hallituksen puuttua taas.
Nimenomaan! Tämä on vain ja ainoastaan seurausta siitä että hyvinvointialueet eivät ole oma-aloitteisesti tehostaneet toimintojaan ja lakkauttaneet tuehia palveluita.
Aivan hiki päässään ovat lakkauttaneet esim. Vanhuspalveluyksiköitä.
No sit ovat. Oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys aidosti asiasta TIETÄVILLE: VOIKO seuraava hallitus kumota tämän ja palauttaa yöpäivystykset?
Ihmettelisin jos ei muka voisi,, lait on tehty ihmisiä varten eikö ihmisiä lakeja varten, etenkin jos kyseessä on täysin absurdi laki.
Voisi periaatteessa, mutta miksi avaisivat uudelleen suljetut yöpäivystykset? Toki, jos noilla alueilla nyt sössitään kaikki, varmasti siihen täytyy hallituksen puuttua taas.
Nimenomaan! Tämä on vain ja ainoastaan seurausta siitä että hyvinvointialueet eivät ole oma-aloitteisesti tehostaneet toimintojaan ja lakkauttaneet tuehia palveluita.
Aivan hiki päässään ovat lakkauttaneet esim. Vanhuspalveluyksiköitä.
Olisko kannattanut sulkea yöpäivystys mielummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Pertti Peräseinäjoelta tarvitsee yöpäivystyksen kolme vuotta tyhjillään odottamassa, että jos se Pertti nyt vuoden sisään tarvitsee meitä? Et sä voi katsoa tätä yksilötasolla.
Meillä on kuolevia paikkakuntia, ei niissä voi pitää palveluita varulta pystyssä. Minun vanhemmat asuu tällaisella paikkakunnalla ja olishan se kiva, että jos heille jotain sattuu, he saisivat avun mahdollisimman läheltä, mutta realiteetti on se, että jos he ei niitä palveluita tarvitse just nyt, vaan kaksi muuta vuosittain, ei niitä palveluita ole järkeä pitää pystyssä vanhempieni vuoksi.
Orvon ja mesimäyrän totaalisen epäonnistunut johtajuus kulminoituu siinä, että jatkuvasti joudutaan turvautumaan ryhmäkuriin. Oli kysessä sitten lakiesitys tai luottamusäänestys. Ei ole edes oman porukan luottamusta saati muiden.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle joka väität ettei hoitoon pääse jos vakuutus olemassa. Takuulla pääsee joko yksityiselle tai jopa julkiselle, kunhan kuvetta kaivaa ja maksaa viulut, jotka hoitaa sitten vakuutusyhtiö. Luuletko, jotta herrat ja hidalgot ei tätä käyttäisi, kyllä muuten käyttää, ei ne jää jonottamaan kuukausikaupalla vaan homma hoidetaan heti. Toki yksityisellä sairaalapuolella joka teipinpalakin maksaa, mutta rahalle saa vastinetta ja hommat hoituu.
Vakuutukset on aina vähän riskisijoituksia, eivätkä todellakaan mitään läpihuutojuttuja. Ihan samalla tavalla, kuin muissakin vakuutuksissa rahan tahkoaminen on se prioriteetti, ei suinkaan ihmisten hoitaminen. Nyt tapetilla ollut se jenkkilän välikohtaus, jossa vakuutuspomo offattiin. Firma jättänyt ihmisiä heitteille, kun milloin mistäkin syystä ei halutakaan korvata hoitoja ja ihmisillä ei ole varaa omalla rahalla ostaa kalliita hoitoja. Sellaisessa systeemissä on väkisin aina pudokkaita, koko homma on rakennettu sen varaan ettei kaikkia hoideta.
Tätä se Suomessakin tulisi olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Orvon ja mesimäyrän totaalisen epäonnistunut johtajuus kulminoituu siinä, että jatkuvasti joudutaan turvautumaan ryhmäkuriin. Oli kysessä sitten lakiesitys tai luottamusäänestys. Ei ole edes oman porukan luottamusta saati muiden.
Minä näen asian ihan eritavalla. Se että automaattisesti on kaikki samaa mieltä, ei ole johtajuutta vaan diktatuuria. Mielummin vaikka sillä ryhmäkurilla kuin sillä että ei edes saisi olla yksilötasolla jotakin mieltä.
Vierailija kirjoitti:
"Niin se haluaisi Peräseinäjoen ihminenkin, jotta voisi turvautua lääkärin apuun vaikka sitten keskellä yötä oli tarve mikä tahansa, vaikkapa aortan repeämä, ei siinä voi odotella jos ihmisen henki halutaan pelastaa, "
Aortan repeämisen kuolee lähes varmasti, ellei ole yliopistollisen sairaalan tuntumassa. Siinä ei jonkun pienen paikkakunnan yöpäivystys auttaisi millään tavalla. Kuten ei auta sydän- tai aivoinfarktissakaan.
Koettakaa nyt tajuta, ettei siellä yöpäivystyksessä voida hoitaa vakavampia asioita lainkaan.
No on siinä se että kun olet kerran sinne sairaalaan päässyt, sinut aivan varmasti siirretään sieltä sinne sairaalakuljetuksella missä voidaan hoitaa. Onhan se nyt sentään turvallisempaa ammattilaisten käsissä mitä itsekseen körötellä jollain kyydillä satoja kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan nyt on itsekäs todella? Ei kukaan ole poistamassa lääkärin apua keneltäkään, mutta sinä et voi ajatella niin että sulla on se tehohoitoyksikkö naapurissa ihan vain siksi että sä niin haluat. Jos alueellsi ei ole riittäviä palveluja ja se on sulle ongelma, sun pitää tehdä tarvittavat toimet, ei valtion.
Seo hyvä lähtee aivoinfarktin saaneen tilailemaan taksia ja lähtee yli 100km matkalle ja toivoo, ettei hirveästi pyrytä matkalla...
Joo, annetaan lisää rahaa kirkolle. He voivat rukoilla ettei Raahessa, Jämsässä, Varkaudessa ja Iisalmessa tapahdu onnettomuuksia öisin.