Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?

Vierailija
17.12.2024 |

Missä asioissa ADHD ts. on se supervoima?

Kommentit (490)

Vierailija
461/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoihmisistä ei tarvitse arvailla, mitä he todella ajattelevat asioista. Normaalit ihmiset osaavat tekohymyillä, teeskennellä ja olla monimutkaisia. Kun kirjolla oleva ihminen sanoo sinulle jotain, hän todella tarkoittaa sitä. Tämä pätee tosin ehkä enemmän autismin kirjoon, mutta olen havainnut ADHD-ihmisissä saman piirteen. Minun on helpompi ymmärtää ihmisiä, joilla ei ole "pinnan alla" muita tarkoitusperiä. En tiedä epäaitojen ihmisten kanssa, kenen kanssa oikein edes kommunikoin, sen feikkiroolin vai tarkoitusperien. Olen kirjolla itsekin. 

Vierailija
462/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin. 

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.

Näinhän se on. Mutta adhd-ihmisillä on joitain piirteitä, joita löytyy useista heistä ja voi sanoa, että ne jollain lailla yhdistävät heitä. Yksi on kiltteys ja voimakas oikeudenmukaisuuden tunne. Toinen on nopea reagointikyky, kun tarvitaan nopeaa toimintaa. Neurotyypilliset seisoo vielä suu auki, kun adhd:t on jo tehneet puolet operaatiosta. Myös hyvä huumorintaju lö

Kiltteys ja oikeudenmukaisuus ei ole mitään ADHD:n ominaisuuksia. Vankilassa olevista vangeista 25% on ADHD. Minun ADHD:sta kärsivä lapsuuden kaveri on istunut vankilassa useamman kerran pahoinpitelyistä ja kerran myös taposta. Hän ei todellakaan ole kiltti tai oikeudenmukainen. Minun entinen luokkalainen, jolla oli ADHD, oli jatkuvasti kiusaamaassa muita.

Kiltteys ja oikeudenmukaisuus ovat ihmisen omia ominaisuuksia ja jos ADHD:sta kärsivältä löytyy näitä ominaisuuksia, ovat ne henkilön luonteeseen liittyviä. Ei henkilön sairauteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoihmisistä ei tarvitse arvailla, mitä he todella ajattelevat asioista. Normaalit ihmiset osaavat tekohymyillä, teeskennellä ja olla monimutkaisia. Kun kirjolla oleva ihminen sanoo sinulle jotain, hän todella tarkoittaa sitä. Tämä pätee tosin ehkä enemmän autismin kirjoon, mutta olen havainnut ADHD-ihmisissä saman piirteen. Minun on helpompi ymmärtää ihmisiä, joilla ei ole "pinnan alla" muita tarkoitusperiä. En tiedä epäaitojen ihmisten kanssa, kenen kanssa oikein edes kommunikoin, sen feikkiroolin vai tarkoitusperien. Olen kirjolla itsekin. 

ADHD ei estä ihmistä kieroilemasta. ADHD:lla ei ole minkäänlaista vaikutusta ihmisen sosiaalisiin taitoihin ja siksi ADHD ihminen pystyy kieroilemaan ihan samalla tavalla kuin terve. Autismissa taas sosiaaliset vaikeudet ovat keskeisessä osassa, joka tekee sen että he eivät osaa valehdella.

Vierailija
464/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD ei estä ihmistä kieroilemasta. ADHD:lla ei ole minkäänlaista vaikutusta ihmisen sosiaalisiin taitoihin ja siksi ADHD ihminen pystyy kieroilemaan ihan samalla tavalla kuin terve. Autismissa taas sosiaaliset vaikeudet ovat keskeisessä osassa, joka tekee sen että he eivät osaa valehdella.

Näin se varmaankin on. Kiitokset korjauksesta. 

Vierailija
465/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä add innostun ja riemastun lapsenomaisesti. Ilman tätä olisin tosi tylsä ja tasainen. Normiaikuiselta sellainen reagoiminen ei ole kovinkaan tyypillistä.

Moni pitää tasaisista persoonista eikä miellä heitä tylsiksi.

Tasainen sopii hyvin impulsiivisen pariksi.

Olen todella impulsiivinen ja voin sanoa, että tasainen ihminen ei todellakaan sovi pariksi. Minun parisuhteeni on kestänyt pitkään vain siksi, että molemmat ovat impulsiivisia ja ymmärretään sitä toisen impulsiivisuutta. 

En myöskään siedä tasaisten ihmisten seuraa, koska ei heissä ole mitään jännää. Ei heidän kanssaan tule edes toimeen, kun eivät he kykene impulsiivisuuteen ja itse en taas kykene ajattelemaan ensin ja toimimaan vasta sitten.

Vierailija
466/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on mennyt aika kauas otsikon kysymyksestä. Itse ajattelen, että erilaiselle aivojen toiminnalle on ollut kysyntää evoluutiossa, muuten meillä ei olisi tätä ilmiötä, oli sen tieteellinen perusta mikä tahansa. Ilmiö joka vaikeuttaa monien sopeutumista esim. nykyaikaiseen koulutusjärjestelmään ja kelloon, on kuitenkin olemassa, sitä ei voine kiistää. Jos kyseenalaistamiseen lähdetään, niin otsikon hengessä fiksu kyseenalaistaisi myös meidän länsimaisen kulttuurin ihmisihannetta. Joskus ei voi välttää ajatusta että tiede vie myös pahasti harhaan ja vääristää ajatteluamme, varsinkin lääketiede joka luo normeja ja patologioita sen sijaan että tarkasteltaisiin diversiteettiä ja sen merkitystä. Tuon tässä ketjussa esiintyvän, tieteeseen vetoavan ja ADHD:hen pilkallisesti suhtautuvan kirjoittajan luulisi ymmärtävän että kun keskustellaan tietyn otsikon alla niin olisi hyvä välillä palauttaa se otsikko mieleen. Tieteessä ihan perusasioita. 

Otsikkoon siis. ADHD-tyyppisesti toimivat aivot toimivat hyvin, kun täytyy havainnoida yksityiskohtia ympäristössä, löytää ravintoa, tehdään nopeita ratkaisuja, ajatella boksin ulkopuolelta. ADHD-aivot voivat pelastaa niiden kantajan katastrofissa tai auttaa sopeutumisessa uusille asuinalueille. Vakaissa oloissa, joissa toimintaa on aikaa suunnitella pitkäjänteisesti, ei ADHD ole parhaimmillaan. Onneksi myös nykymaailmasta löytyy työtehtäviä joissa ADHD:sta on hyötyä. Tässä ketjussa kirjoitti lääkäri, joka on hyvä päivystystyössä. Tämä oli minusta hyvä esimerkki: työssä on nopeasti muuttuvia ja eteneviä tilanteita, tarvitaan kykyä tehdä paljon havaintoja nopeasti, yhdistellä niitä ja ajatella laatikon ulkopuolelta, tehdä nopeita päätöksiä. 

Vierailija
467/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu on mennyt aika kauas otsikon kysymyksestä. Itse ajattelen, että erilaiselle aivojen toiminnalle on ollut kysyntää evoluutiossa, muuten meillä ei olisi tätä ilmiötä, oli sen tieteellinen perusta mikä tahansa. Ilmiö joka vaikeuttaa monien sopeutumista esim. nykyaikaiseen koulutusjärjestelmään ja kelloon, on kuitenkin olemassa, sitä ei voine kiistää. Jos kyseenalaistamiseen lähdetään, niin otsikon hengessä fiksu kyseenalaistaisi myös meidän länsimaisen kulttuurin ihmisihannetta. Joskus ei voi välttää ajatusta että tiede vie myös pahasti harhaan ja vääristää ajatteluamme, varsinkin lääketiede joka luo normeja ja patologioita sen sijaan että tarkasteltaisiin diversiteettiä ja sen merkitystä. Tuon tässä ketjussa esiintyvän, tieteeseen vetoavan ja ADHD:hen pilkallisesti suhtautuvan kirjoittajan luulisi ymmärtävän että kun keskustellaan tietyn otsikon alla niin olisi hyvä välillä palauttaa se otsikko mieleen. Tieteessä ihan perusas

Niin ja lisään vielä, että ADHD-ihmiset, kuten muutkin, ovat eri tasoisia älykkyydeltään. Matala älykkyys yhdistettynä ADHD:seen onkin vaikea yhdistelmä, varsinkin nykypäivänä. Toisaalta eläimetkin selviävät luonnossa, ongelma on meidän ihmisten rakentama aika luonnoton systeemi joka soveltuu vain osalle porukasta. 

Vierailija
468/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täynnä yleistyksiä, leikkimieliset ja eloisat vs tylsät ja tavalliset. Eniten vikaa taitaa olla ihmisten ajatuksessa normaalista ja se on sullottu kapeaan normiin. Kaikelle tästä ylitulevalle pitää saada termi eli tässä tapauksessa diagnoosi, jotta pystytään ymmärtämään itseään. Ilman diagnoosiahan nykymaailmassa ei voi itseään ymmärtää. Kaikilla ihmisillä on nepsy-piirteitä, neurotyypilliset ja -epätyypilliset eroavat piirteiden aiheuttamasta haitasta.

Uskon adhd: olevan totta ja olen todistanut adhd:sta aiheutuvaa haittaa. Mutta sen väestöllinen esiintyminen on räjähdysmäisesti noussut, samoin kuten transsukupuolisuus, enkä usko kummankaan esiintymistiheyden nousuun. Onneksi enemmän jo puhutaan adt:stä, jonka uskon osaltaan selittävän paljon. Mutta onhan se tylsää että omilla valinnoilla ja informaatiotulvalla aiheutettuihin ongelmiin pitäisi saada dg ilman, että muuttaa toimintatavoissaan mitään. Muistetaan kuitenkin nepsyvalmennuksista tuttu mantra muuta ympäristöä älä yksilöä. 

Vierailija
469/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että jotkut ihmiset suorastaan vihaa Adhd:sta kärsiviä. Mikä teitä vaivaa? Mielummin olen Adhd, kun noin tunne vammainen.

Ei välittänyt olevansa nero, ADHD ei ole tae siitä, että äidinkielen kielioppi olisi hallussa.

Ei väittänyt, että ADHD aiheuttaisi kusipäisyyttä ja tää koko ketju perustui kyseiseen "vammaan" joten mistä olisi pitänyt puhua?

Ps. Mikä diagnoosi sulla on? Ajattelin vaan, että tietäisi mikä vamma sulla aiheuttaa kusipäisyyttä?

Vierailija
470/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenttiys ja kaikenlainen normaalius aiheuttaa usein kusipäisyyttä, koska normot pääsevät elämässä niin helpolla. Ei tarvitse kuin tehdä mitä milloinkin mieleen juolahtaa, niin johan normolle löytyy jostain lokoisa työpaikka, ja sitä empatiaakin tulee ovista ja ikkunoista. Näin siksi, koska yhteiskunta on suunniteltu normaaliutta silmälläpitäen.

Tämä johtaa kokoomuksen äänestämiseen ja siihen, ettei normo ymmärrä, että joku saattaa olla vasten tahtoaan esimerkiksi työttömänä, joutua rikoksen uhriksi tai kohdata muita haasteita elämässä.

Vierailija
471/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nenttiys ja kaikenlainen normaalius aiheuttaa usein kusipäisyyttä, koska normot pääsevät elämässä niin helpolla. Ei tarvitse kuin tehdä mitä milloinkin mieleen juolahtaa, niin johan normolle löytyy jostain lokoisa työpaikka, ja sitä empatiaakin tulee ovista ja ikkunoista. Näin siksi, koska yhteiskunta on suunniteltu normaaliutta silmälläpitäen.

Tämä johtaa kokoomuksen äänestämiseen ja siihen, ettei normo ymmärrä, että joku saattaa olla vasten tahtoaan esimerkiksi työttömänä, joutua rikoksen uhriksi tai kohdata muita haasteita elämässä.

Et ole tosissasi? Kaikki elävät maailmassa jossa on paljon julmuutta. Suurin osa kohtaa elämässään jonkin traumaattisen tapahtuman, vastoinkäymisiä kohtaavat kaikki.

Vierailija
472/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tosissasi? Kaikki elävät maailmassa jossa on paljon julmuutta. Suurin osa kohtaa elämässään jonkin traumaattisen tapahtuman, vastoinkäymisiä kohtaavat kaikki.

Normot vain toistelevat tuota papukaijan lailla, koska siitä on muodostunut normaali tapa. Normot kun eivät varsinaisesti ajattele, vaan ainoastaan heijastelevat ympäristöön juurtuneita asenteita.

Vierailija
473/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelemisessa. 

Päinvastoin. Adhdt on yleensä erittäin rehellisiä ja oikeudentuntoisia

Siksi heitä on vankilat täynnä?

Ei, vaan koska ovat hyljeksittyjä yhteiskunnan toimesta ja heillä muutenkin suurempi todennäköisyys jäädä koukkuun huumausaineisiin.

Vierailija
474/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä add innostun ja riemastun lapsenomaisesti. Ilman tätä olisin tosi tylsä ja tasainen. Normiaikuiselta sellainen reagoiminen ei ole kovinkaan tyypillistä.

Moni pitää tasaisista persoonista eikä miellä heitä tylsiksi.

Tasainen sopii hyvin impulsiivisen pariksi.

Olen todella impulsiivinen ja voin sanoa, että tasainen ihminen ei todellakaan sovi pariksi. Minun parisuhteeni on kestänyt pitkään vain siksi, että molemmat ovat impulsiivisia ja ymmärretään sitä toisen impulsiivisuutta. 

En myöskään siedä tasaisten ihmisten seuraa, koska ei heissä ole mitään jännää. Ei heidän kanssaan tule edes toimeen, kun eivät he kykene impulsiivisuuteen ja itse en taas kykene ajattelemaan ensin ja toimimaan vasta sitten.

Itse adhd-naisena tykkään kyllä eniten kilteistä ja tasaisista miehistä, mutta toki kyllästymisen mahdollisuuskin on olemassa. Pidän siitä, että toinen joustaa ja saan itse päättää.

Vierailija
475/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoudessa, hauskuudessa ja ainakin minun tuntemat adhd-tapaukset ovat niitä jotka vastustavat kiusaamista.

Vierailija
476/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. Se on nimenomaan todettu fakta, että ADHD vaikuttaa sosiaalisia taitoja huonontavasti. Oletettavasti tähän perustuu se ajatus, että ADHD voi olla tavallista rehellisempi mutta myös loukata ihmisiä koska ei osaa teeskennellä kuten ns. normaalit, vaan impulsiivisesti möläyttelevät asioita.

Vierailija
477/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin neuromoninaisena en voi kun ihmetellä teidän nenttien kykyä vähätellä ADHD:n liittyvää vähemmistöasemaa. 

Jokainen neuromoninainen joutuu näkemään 10-kertaisesti enemmän vaivaa samoihin asioihin, jotka nenreiltä tapahtuu kuin luonnostaan.

Vierailija
478/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD ei estä ihmistä kieroilemasta. ADHD:lla ei ole minkäänlaista vaikutusta ihmisen sosiaalisiin taitoihin ja siksi ADHD ihminen pystyy kieroilemaan ihan samalla tavalla kuin terve. Autismissa taas sosiaaliset vaikeudet ovat keskeisessä osassa, joka tekee sen että he

Ei se välttämättä varsinaisesti huononna, mutta hankaloittaa. Itse koen, että hankaluudet liittyy esimerkiksi siihen, että ihmisten on vaikea ymmärtää vireystasojen vaihtelua. On vaikea sopia etukäteen mitään, koska etukäteen sovitut asiat ahdistaa, kun ei tiedä ennalta oma vireystasoa. Ja jos joskus pystyy olemaan läsnä ja juttelemaan ja toisinaan taas on aivan poikki, voi moni ottaa sen henkilökohtaisesti. Lisäksi olen kokenut haasteeksi ns. small talkin. Itselle se on hyvin vaikeaa, kun pitäisi jutella säästä tai jostain mikä ei itselle anna mitään. 

Lisäksi olen huomannut eroja huumorissa. Minua ei naurata monikaan asia mikä muita naurattaa ja toisin päin ja noissa tilanteissa joko maskaan eli leikin, että juttu oli hauska tai jos en naura mukana niin olen usein saanut kuulla rivien välistä olevani tyhmä. "Xxx ei taas tajua". Voin tajuta, mutta se ei silti naurata. Lisäksi keskusteluissa on se vaara, että en pysty keskittymään kuunteluun ja tipahdan. Toinen kokee loukkaavaksi sen, etten kuuntele, vaikka oikeasti olen usein pinnistellyt, että kuuntelisin. Nykyään olen opetellut sanomaan, että aloitatko alusta. ADHD:lla on monesti myös voimakkaammat keholliset reaktiot. Joudun työssäni olemaan usein esillä ja vaikka olen saanut esiintymistaidoista paljon myönteistä palautetta, jännitän tilanteita aivan suunnattoman paljon ja oireile kehollani. Se on myös totta, että saatan sanoa suoraan asiat. Jos joku kysyy jotain niin vastaan kyllä rehellisesti. 

Vierailija
479/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin että masgurdoimisessa.

Vierailija
480/490 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd-nainen haluaa päättää kaiken. Mikä jyrä. Miehet, juoskaa!