Keskeytänkö opinnot?
Ois opinnoissa enää jäljellä gradu. Oon yrittäny tehä sitä puol vuotta eikä oo lähellekään valmis. En saa ohjaajalta tarpeeks tukea.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeesti, katso nyt miten muut on tehneet toksikologian graduja eli niitä tulososioita. Itsekin kävin jo katsomassa farmasian graduja. Monenlaisia löytynee sunkin aiheesta.
Oon kattonu mut oon huomannu et alan sit kopioimaan helposti toisen tekstiä.
Ota mallia mitä asioita sinun tulee kirjoittaa ja sitten kirjoitat omin sanoin oman tutkimuksesi kontekstissa
Tein niin mutta musta se näyttää että olen vaa kopioinut eikä oo omaa ajattelua
Kaikki asiat esim. metodiosuudessa ei olekaan "omaa ajattelua" vaan on tiettyjä asioita, mitä omasta tutkimusmetodista tulee kertoa
Tutkinnon suorittamiselle taitaa olla vaikutusta myös myöhempään eläkkeeseen. Eli kannattaa tehdä loppuun. Työtilanne aloilla vaihtelee mutta korkeakoulutus on aina kotiinpäin, vaikka ei työllistyisikään omalle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kattonu mut ei oo auttanut, en tiedä mihin asioihin kiinnittäisin huomiota niissä.
Eli onko ongelma oikeastaan siinä, ettet tiedä miten tutkimusta tehdään ja siksi olet jumissa?
Näin vois sanoo.
Opettele gradun rakenne. Hae tietoa ja muista kirjata lähdeviitteet. Rakenne on tärkeä. Gradu vasta on harjoitus tieteelliseen tutkimukseen.
Minultakin puuttuu vain gradu, aloitin sen helmikuussa. Ei ole edennyt, koska töitä on ollut niin paljon, eikä ketään oikeastaan tunnu edes kiinnostavan, saanko sitä valmiiksi vai en, ehkä jopa toivovat että en, kun sitten pitää nostaa palkkaa.
Joululomalla ajattelin runnoa sen ainakin lähes valmiiksi, ei oikeastaan enää edes kiinnosta, mikä arvosana siitä tulee, kunhan saisi sen tutkinnon jo ulos.
Ap en tunne yliopistomaailmaa, mutta mainitsit olevasi autistinen. Voisiko sen takia saada lisäaikaa tai tukiopetusta tms? Vähän niin kuin yo-kirjoituksissa voi saada lisäaikaa tai muuta mukautusta jos tarvitsee.
Olen samaa mieltä täällä vastanneiden kanssa, että ei kannata jättää kesken. Et koskaan voi etukäteen tietää, mitä hyötyä loppuun viedyistä opinnoista voi tulevaisuudessa olla. Ei niistä ainakaan haittaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keskeytin. Jäljelle jäi opinnäytetyö ja puolet harjoittelusta. En osannut tehdä opparia, harjoittelupaikkaa en saanut ja rahat loppui kesken. No, nyt voi taas jatkaa pitkäaikaistyöttömän elämää.
Ite tein opinnäytetyön ja harkan mutta jäin silti pitkäaikaistyöttömäksi.Nyt koitan uutta alaa
Minulla on sekin ongelmana tai ehkä motivaationa - riippuu mistä kulmasta katsoo - että luultavasti tilanteeni tulee pysymään samana valmistun tai en. Siksi lopettamispäätös oli helppo tehdä. Yksi tusinakorkeakoulututkinto ei minua työllistä. Tutkinto olisi ollut vain yksi rivi lisää tyhjän CV:n täytöksi.
Tilanteita on monenlaisia, mutta jos on gradua vaille valmis niin ei lopettamisen syy koskaan ole siinä että tutkinto on turha
Gradun kanssa varmaan näin, mutta minulla on kyseessä AMK-opinnot alalta, jonka työllisyystilanne on huono. Tämä yhdistettynä liian korkeaan ikään ja vajanaiseen työhistoriaan tarkoittaa, että ainoa ilo mitä valmistumisesta olisin saanut olisi todennäköisesti ollut se suoritetusta tutkinnosta saatu tutkintotodistus.
Olet ottanut kovin tiukasti nuo ohjeet jotka estävät saamasta itsellesi apua esim tekoälyn käyttö tai sivumäärä tai tuen piiriin hakeutuminen. Ehkä kirjolaisuus näkyy tässä.
Nuo ohjeet on tehty avuksi ja vilpin estämiseksi. Ei siksi että yritettäisiin täysin estää tekoäly tai että tukea voisi saada vasta 2v gradun viivästymisen jälkeen. Siinä on vissi ero.
Sulla on oikeus saada graduusi kunnollista ohjausta ja apua. Ota yhteyttä laitoksesi hallinto-ihmisiin tai laitoksen johtajaan. Sano että tarvitset nyt apua että saat opinnot loppuun. Sano että olet kirjolla ja tämä tuo erityisiä haasteita. Tukea on saatavilla. Ohjaajaakin on mahdollista vaihtaa. Itsekin vaihdoin.. ole rohkea. Kukaan ei sinun ongelmastasi tiedä ja tule tarjoamaan apua, kun eivät tiedä.
graduaiheesihan on superkiinnostava! Olen varma että työmaailmassa löytyy osaamiselesi kiinnostusta!
kokeile myös ennakkoluuloitta chat gpt:tä. Pyydä siltä ideoita. Juttele sen kanssa.. Kuin juttelisit ihmisen kanssa. Itse sinä silti gradusi kirjoitat. Se ei ole huijaamista tai vilppiä. Kaiki käyttävät gpt:tä ideointiin ja asioiden kypsyttelyyn. Se on ihan normaalia.
hae toimeentulotukea, jos lainat olet jo kostanut. Kerro myös kelalle että olet kirjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keskeytin. Jäljelle jäi opinnäytetyö ja puolet harjoittelusta. En osannut tehdä opparia, harjoittelupaikkaa en saanut ja rahat loppui kesken. No, nyt voi taas jatkaa pitkäaikaistyöttömän elämää.
Ite tein opinnäytetyön ja harkan mutta jäin silti pitkäaikaistyöttömäksi.Nyt koitan uutta alaa
Minulla on sekin ongelmana tai ehkä motivaationa - riippuu mistä kulmasta katsoo - että luultavasti tilanteeni tulee pysymään samana valmistun tai en. Siksi lopettamispäätös oli helppo tehdä. Yksi tusinakorkeakoulututkinto ei minua työllistä. Tutkinto olisi ollut vain yksi rivi lisää tyhjän CV:n täytöksi.
Tilanteita on monenlaisia, mutta jos on gradua vaille valmis niin ei lopettamisen syy koskaan ole siinä että tutkinto on turha
Turhalta tää alko tuntuu jo parin kuukauden opiskelun jälkeen mut oon sit jatk0anu ku en tiiä mitä muutakaan tekisin ja lähipiiri painostaa jatkamaan.
Mä tein huonon gradun kokonaan ilman ohjausta kun oli tukikuukaudet loppu enkä voinut olla koulussa kirjoilla. Kukaan ei ole koskaan kysnyt gradun arvosanaa tai halunnut edes nähdä todistusta. Ota rennosti ja kirjoita se vaan alta pois.
Niin ja edellinen lisää vielä että voit tarvita tutkintoa koska esim. valtiolla pätevyysvaatimus voi olla suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Gradua vaille valmiina et ole hakukelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteita on monenlaisia, mutta jos on gradua vaille valmis niin ei lopetta
Gradun kanssa varmaan näin, mutta minulla on kyseessä AMK-opinnot alalta, jonka työllisyystilanne on huono. Tämä yhdistettynä liian korkeaan ikään ja vajanaiseen työhistoriaan tarkoittaa, että ainoa ilo mitä valmistumisesta olisin saanut olisi todennäköisesti ollut se suoritetusta tutkinnosta saatu tutkintotodistus.
Tutkinto vaikuttaa myös eläkekertymääsi.
Eipä vaa töitä ole. Eräs opettajakin sanoi että töitä on todella vaikea saada. Kadun suuresti et lähin opiskelee, ois pitäny ajatella järjellä eikä tunteella.