Keskeytänkö opinnot?
Ois opinnoissa enää jäljellä gradu. Oon yrittäny tehä sitä puol vuotta eikä oo lähellekään valmis. En saa ohjaajalta tarpeeks tukea.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta sataa sivua pitää kirjoittaa?
En tiedä paljonko pitää ees kirjoittaa, ohjaaja ei antanut mitään sivumäärää.
Aivan varmasti teillä on kirjalliset ohjeet. Lue ne
Ne oli hyvin ympäripyöreät enkä oo hyötyny oikee niistä. Siin luki 50-70 sivua enkä tiedä mikä määrä ois sopiva mun aiheessa, lähempänä 50 vai 70.
Ei se sivumäärä gradun arvoa määritä vaan sisältö. Nyt vähän tuntuu siltä, ettet tiedä itsekään mitä tutkit?
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoilla on yleensä gradu loppuun-ryhmiä, joissa saa extratukea. Tyypeille joilla gradu jumissa.
jotenkin tuntuu että tässäkin keskustelussa niin moni koittaa jeesiä sua eteenpäin ettet tekisi elämäsi mokaa ja jättäisi kesken. Kaikki meistä tuntee tyyppejä, jotka tipahti graduvaiheessa ja se poiki vaan lisää murhetta.. miten kuvittelet että voisit töistä (jos saat töitä) irrottautua tekemään gradun loppuun?
On olemassa sellanen ryhmä mut siihen pääsee vaa sillo jos gradu aloitettu yli 2 vuotta sitten. En usko et saan ees töitä alalta ku on vahvaa nepsyoireilua. En oo töissä ollu ollenkaan kirjoitusprosessin aikana ja rahatilanne tosi huono ja se ahdistaa. Senkin puoleen ois fiksuu lopettaa ja mennä vaik siivoojaksi nii ois ees jotain rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne oli hyvin ympäripyöreät enkä oo hyötyny oikee niistä. Siin luki 50-70 sivua enkä tiedä mikä määrä ois sopiva mun aiheessa, lähempänä 50 vai 70.
Puoli vuotta on lyhyt aika. Noihin sivumääriin ei kannata takertua. Ennemminkin katsoa, että eri luvut on tasapainossa. Tsemppiä!
Mikä on tutkimuksesi aihe? Miten olet tehnyt tutkimuksen? Mitä tuloksia sait? Mitä tuloksista voi päätellä? Miten vertaat tutkimusta ja tuloksia aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, saitko samoja vai eri tuloksia?
Näitä voi miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sivumäärä gradun arvoa määritä vaan sisältö. Nyt vähän tuntuu siltä, ettet tiedä itsekään mitä tutkit?
En oikeestaan kyl tiedä, tuntuu että aihe on liian vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kattonu mut ei oo auttanut, en tiedä mihin asioihin kiinnittäisin huomiota niissä.
Eli onko ongelma oikeastaan siinä, ettet tiedä miten tutkimusta tehdään ja siksi olet jumissa?
Näin vois sanoo.
Pyydä tekoälyltä apua! Näin sain tehtyä ite graduni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kattonu mut ei oo auttanut, en tiedä mihin asioihin kiinnittäisin huomiota niissä.
Eli onko ongelma oikeastaan siinä, ettet tiedä miten tutkimusta tehdään ja siksi olet jumissa?
Näin vois sanoo.
Pyydä tekoälyltä apua! Näin sain tehtyä ite graduni.
En halua tehdä laitoksen ohjeita vastoin, jos niille selvii et oon käyttäny tekoälyy niin työ hylätään.
Joo kannattaa keskeyttää.. ohjaajajastahan se on kiinni.
itse en edes tavannut ohjaajaa kuin kerran kun löhti ulkomaille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeestaan kyl tiedä, tuntuu että aihe on liian vaikea.
Miten onnistuit kandissa? Graduhan on ihan sama juttu, mutta laajemmassa koossa vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoilla on yleensä gradu loppuun-ryhmiä, joissa saa extratukea. Tyypeille joilla gradu jumissa.
jotenkin tuntuu että tässäkin keskustelussa niin moni koittaa jeesiä sua eteenpäin ettet tekisi elämäsi mokaa ja jättäisi kesken. Kaikki meistä tuntee tyyppejä, jotka tipahti graduvaiheessa ja se poiki vaan lisää murhetta.. miten kuvittelet että voisit töistä (jos saat töitä) irrottautua tekemään gradun loppuun?
On olemassa sellanen ryhmä mut siihen pääsee vaa sillo jos gradu aloitettu yli 2 vuotta sitten. En usko et saan ees töitä alalta ku on vahvaa nepsyoireilua. En oo töissä ollu ollenkaan kirjoitusprosessin aikana ja rahatilanne tosi huono ja se ahdistaa. Senkin puoleen ois fiksuu lopettaa ja mennä vaik siivoojaksi nii ois ees jotain rahaa.
Ei ole fiksua lopettaa. Lopettamisen oikea syy ei edes olisi raha, vaan se ettet tiedä kunnolla mitä olet tekemässä.
Lopettaminen ei ratkaise tuota ongelmaa vaan estää sinua pääsemästä elämässä eteenpäin ja jää myös vaivaamaan loppuiäksi. Suomi on täynnä "gradua vaille valmiita maistereita" eli ylioppilaita jotka heitti hukkaan 5 + vuotta opiskeluja kun eivät ikinä valmistuneet.
Plus, ei siivojaksikaan mennä noin vain nykyään.
Lopuksi, mä valmistuin aikoinani maisteriksi yliajassa, en terveysongelmien vuoksi päässyt ikinä oikein töihin, mutta näen edelleen painajaisia, missä multa puuttuu tutkinnosta joku yläasteen kemian kurssi ja aika loppuu kesken. Sitten tajuan, että kyllähän mä todellisuudessa sain sen tutkinnon kasaan ja herään helpottuneena. Voin vain kuvitella ahdistusta, jos en olisi ikinä edes sitä kusista gradua saanut vuosien jälkeen kasaan.
En tehnyt kandia ku oon farmaseutti ja siin ei oo kandia.
Mitä sä opiskelet? Auttaa kovasti jos osaat kertoa onko tekniikkaa, luonnontieteitä, sosiaalipuolta, taidetta vai mitä? Mitä olet tehnyt kun on ollut gradulle valmistava kurssi? Eikö yliopistollasi käyty läpi ollenkaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen eroja tai noiden kahden tulosten analysointityökaluja? Sun siitä hyvinkin suppeasta suunnitelmastahan tulisi hakea tukea. Toki tutkimustyössä se ihanuus ja kauheus onkin kun kaikki muuttuu jatkuvasti, mutta ne tulee dokumentoida siihen metodit osuuteen.
Eli kysyn vielä kerran: teetkö kvalitatiivisen vai kvantitatiivisen tutkielman? Aloitetaan siitä.
Sivumäärällä tai sanamäärällä on merkitystä vasta siinä vaiheessa jos pyrit täydelliseen suoritukseen. Muuten ei ole millään tavalla relevanttia tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole fiksua lopettaa. Lopettamisen oike
Huono sitä gradua tehä jos ei oo asuntoon missä sitä tehä. Tukikuukaudet loppuu kohta ja oon käyttäny jo opintolainat enkä saa enää lisää.
Mitä jos selaisit ihan muita graduja alaltasi niin näkisit miten muut ovat rakentaneet raporttinsa?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet nyt aivan liian lyhytnäköisesti.
Farmaseutin tutkinnolla voi tehdä vaikka mitä töitä, sen sijaan ilman tuota tutkintoa laukkaat lopun ikää jossain työkkärin kuntoutuspajoissa muutaman sadan euron tuilla, ehkä saat joskus silloin tällöin jotain siivouspätkiä, jos niitäkään. Tätä seuraavat 40 vuotta niin kyllä vituttaa.
Puoli vuotta on lyhyt aika tehdä gradua, meillä ohjeena oli vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä opiskelet? Auttaa kovasti jos osaat kertoa onko tekniikkaa, luonnontieteitä, sosiaalipuolta, taidetta vai mitä? Mitä olet tehnyt kun on ollut gradulle valmistava kurssi? Eikö yliopistollasi käyty läpi ollenkaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen eroja tai noiden kahden tulosten analysointityökaluja? Sun siitä hyvinkin suppeasta suunnitelmastahan tulisi hakea tukea. Toki tutkimustyössä se ihanuus ja kauheus onkin kun kaikki muuttuu jatkuvasti, mutta ne tulee dokumentoida siihen metodit osuuteen.
Eli kysyn vielä kerran: teetkö kvalitatiivisen vai kvantitatiivisen tutkielman? Aloitetaan siitä.
Sivumäärällä tai sanamäärällä on merkitystä vasta siinä vaiheessa jos pyrit täydelliseen suoritukseen. Muuten ei ole millään tavalla relevanttia tässä vaiheessa.
En tiedä onko kvantitatiivinen vai kvalitatiivinen. Ehkä noi asiat on käyty mutta mulla ei jää oikeen mieleen mikään nii en muista. Ei ollut gradu lle valmistavaa kurssii. Olen toksikologian opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lainat on käytetty niin saat toimeentulotukea ja asumistukea. Ei se ilman tutkintoa oleva työtön sen enempää saa ja loppuikäsi on jossain homeisessa kunnan vuokra yksiössä, mikäli sellaisen edes saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka olis 40s jos on täyttä asiaa kuin70 sivua täyttä sontaa ei kai nyt oikeasti kukaan graduvaiheessa enää tällaista mieti??
voi tsiisus miten kädentöntä väkeä nykyään tulos yliopistosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet nyt aivan liian lyhytnäköisesti.
Farmaseutin tutkinnolla voi tehdä vaikka mitä töitä, sen sijaan ilman tuota tutkintoa laukkaat lopun ikää jossain työkkärin kuntoutuspajoissa muutaman sadan euron tuilla, ehkä saat joskus silloin tällöin jotain siivouspätkiä, jos niitäkään. Tätä seuraavat 40 vuotta niin kyllä vituttaa.
Puoli vuotta on lyhyt aika tehdä gradua, meillä ohjeena oli vuosi.
Meillä sanottiin et puolessa vuodessa pitäis saada valmiiks, etenkin jos ei oo samal töitä ja muita opintoja. En valmistu proviisoriks vaan toksikologiks ja toksikologeil ei oo töitä.
Minä tajusin miten gradu tehdään oikeastaan vasta kun olin tehnyt sen. En tajunnut tehdessäni että homma on tosi yksinkertainen loppujen lopuksi.
Aiemmin jotkut on tutkineet, miten lemmikinomistajuus vaikuttaa terveyteen, no minä tutkin miten se vaikuttaa vain mielenterveyteen, sitten suunnittelen miten teen tutkimuksen, sitten esim lähetän suunnitelman mukaisesti 200 ihmiselle aiheeseen liittyvän kyselylomakkeen, saan vastaukset, joista käy ilmi että lemmikinomistus vaikuttaa mielenterveyteen näin ja näin ja näin, tuloksista tulkitsen että lemmikinomistus vaikuttaa mielenterveyteen sekä positiivisesti että negatiivisesti.
Sitten tämä kaikki vain raportoidaan tietyssä rakenteessa sen mukaan miten laitos ohjeistaa. (johdanto, aineisto, menetelmät, tulokset, tulkinta, pohdinta).
Graduoppaissa kerrotaan mitä kuhunkin yllämainituista osioista tulee kirjoittaa, ellei kukaan muu ole sitä ohjeistanut, ettei esim kerro tuloksista ennen tulososiota)