Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskeytänkö opinnot?

Vierailija
16.12.2024 |

Ois opinnoissa enää jäljellä gradu. Oon yrittäny tehä sitä puol vuotta eikä oo lähellekään valmis. En saa ohjaajalta tarpeeks tukea. 

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä keskeytin. Jäljelle jäi opinnäytetyö ja puolet harjoittelusta. En osannut tehdä opparia, harjoittelupaikkaa en saanut ja rahat loppui kesken. No, nyt voi taas jatkaa pitkäaikaistyöttömän elämää.

Ite tein opinnäytetyön ja harkan mutta jäin silti pitkäaikaistyöttömäksi.Nyt koitan uutta alaa

Minulla on sekin ongelmana tai ehkä motivaationa - riippuu mistä kulmasta katsoo - että luultavasti tilanteeni tulee pysymään samana valmistun tai en. Siksi lopettamispäätös oli helppo tehdä. Yksi tusinakorkeakoulututkinto ei minua työllistä. Tutkinto olisi ollut vain yksi rivi lisää tyhjän CV:n täytöksi.

Vierailija
82/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein gradua 3 vuotta (tein muuta siinä ohella, mutta viivästys johtui siitä etten osannut tehdä sitä gradua vaan tein koko homman liian vaikeaksi ja olin valinnut myös liian vaikeat menetelmät. Sain siitä kolmosen.) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti, katso nyt miten muut on tehneet toksikologian graduja eli niitä tulososioita. Itsekin kävin jo katsomassa farmasian graduja. Monenlaisia löytynee sunkin aiheesta.

Oon kattonu mut oon huomannu et alan sit kopioimaan helposti toisen tekstiä. 

Ota mallia vain siitä rakenteesta. Selviät kyllä! Mulla oli yhteiskuntatieteissä niin vaativa ohjaaja (siis hyvä), että piti yhtenään rampata sen luona ja jouduin todella tekemään töitä. Mutta lopulta olin siis niin stanan iloisena sen graduni kanssa siiderillä.

Vierailija
84/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä gradussa oikein kestää? Kirjoitin oman graduni kahdessa viikossa Keräsin sitä varten tuhat kunta artikkelia, jotka luin ja perksin eli lajittelin, että lainaan, en lainaa ja alle 10% jäi kaikista artsuista jäljelle. Rajasin kohteen tutkimukseni ympäriltä  ja kirjoitin sen jälkeen ei voi oikeasti olla noin vaikeaa!? Miten te selviätte työelämäss, kun joku ei ole koko ajan sanomassa mitä tehdä??

En uskokaan et selviän kun tarviin selkeet ohjeet miten toimia. Senkin puoleen ois järkevä keskeyttää kun ei kukaan ota mua töihin. Aiemminkin töis menny huonosti ku en saa tarpeeks tukea ja ohjeita. 

Miten sä olet pystynyt toimimaan yliopistossa graduvaiheeseen yhtään missään tähän saakka?

Jos nyt huomasit, että ainoa miten elämässä selviät työssä on muiden apu, tuki ja ohjaus, mikset mene ammattikouluun?

Vierailija
85/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä gradussa oikein kestää? Kirjoitin oman graduni kahdessa viikossa Keräsin sitä varten tuhat kunta artikkelia, jotka luin ja perksin eli lajittelin, että lainaan, en lainaa ja alle 10% jäi kaikista artsuista jäljelle. Rajasin kohteen tutkimukseni ympäriltä  ja kirjoitin sen jälkeen ei voi oikeasti olla noin vaikeaa!? Miten te selviätte työelämäss, kun joku ei ole koko ajan sanomassa mitä tehdä??

Eli teidän aineessa gradu on joku kirjallisuuskatsaus? Ei lainkaan omaa alkuperäismateriaalia? 

Miten luulet, että luonnontieteellisessä olisi jotain omaa materiaalia? Meillä se ainoisto perustuu tuhansiin luettwluihin artikkeieihin, ei mihinkään muutanaan höppänään kirjaan tai kyselyyn

Vierailija
86/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä opiskelet? Auttaa kovasti jos osaat kertoa onko tekniikkaa, luonnontieteitä, sosiaalipuolta, taidetta vai mitä? Mitä olet tehnyt kun on ollut gradulle valmistava kurssi? Eikö yliopistollasi käyty läpi ollenkaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen eroja tai noiden kahden tulosten analysointityökaluja? Sun siitä hyvinkin suppeasta suunnitelmastahan tulisi hakea tukea. Toki tutkimustyössä se ihanuus ja kauheus onkin kun kaikki muuttuu jatkuvasti, mutta ne tulee dokumentoida siihen metodit osuuteen.

Eli kysyn vielä kerran: teetkö kvalitatiivisen vai kvantitatiivisen tutkielman? Aloitetaan siitä. 

Sivumäärällä tai sanamäärällä on merkitystä vasta siinä vaiheessa jos pyrit täydelliseen suoritukseen. Muuten ei ole millään tavalla relevanttia tässä vaiheessa.&nb

oma aineisto eli olet siis kehittänyt jotain ainetta, tehnyt oman kemiallisen seoksen, tmv? Olet siis ihan fyysisesti istunut labrassa ja tutkinut ja testannut jotain? 

Vierailija
87/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti, katso nyt miten muut on tehneet toksikologian graduja eli niitä tulososioita. Itsekin kävin jo katsomassa farmasian graduja. Monenlaisia löytynee sunkin aiheesta.

Ota mallia mitä asioita sinun tulee kirjoittaa ja sitten kirjoitat omin sanoin oman tutkimuksesi kontekstissa

Vierailija
88/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa semmoinen Graduopas jossa yksityiskohtaiset ohjeet. Eka sun pitää nyt ainakin selvittää itsellesi, onko gradusi kvantitatiivinen vai kvalitatiivinen. 

Ei tuo kyllä asia, jonka selvittäminen tässä vaiheessa välttämättä olisi mitenkään oleellista gradun valmistumiselle. On myös aloja, joissa tutkimus lähes aina yhdistää määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. En tiedä, onko farmasia tällainen ala, mutta silti kysymys sinänsä ei ole välttämätön.

aapee näyttää jumittuneen asioihin, jotka ovat epäolennaisia. Esim. sivumäärällä ei ole väliä, jos se on annetun vaihteluvälin sisällä tai ei ainakaan paljon sen ulkopuolella. Pidä pieni tauko, mene lenkille ja yritä sitten uudelleen vähemmällä stressillä. Olen ohjannut ja arvioinut satoja graduja, ja jos aapeen saama ohjaus näyttää surkealta (vaikka voihan olla että apee ei vaan ole ymmärtänyt tai kuunnellut sitä), ei sen kannata antaa hermostuttaa itseään nyt. Graduopas on ok itseapukirja. 

Vierailija
89/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä keskeytin. Jäljelle jäi opinnäytetyö ja puolet harjoittelusta. En osannut tehdä opparia, harjoittelupaikkaa en saanut ja rahat loppui kesken. No, nyt voi taas jatkaa pitkäaikaistyöttömän elämää.

Ite tein opinnäytetyön ja harkan mutta jäin silti pitkäaikaistyöttömäksi.Nyt koitan uutta alaa

Minulla on sekin ongelmana tai ehkä motivaationa - riippuu mistä kulmasta katsoo - että luultavasti tilanteeni tulee pysymään samana valmistun tai en. Siksi lopettamispäätös oli helppo tehdä. Yksi tusinakorkeakoulututkinto ei minua työllistä. Tutkinto olisi ollut vain yksi rivi lisää tyhjän CV:n täytöksi.

Tilanteita on monenlaisia, mutta jos on gradua vaille valmis niin ei lopettamisen syy koskaan ole siinä että tutkinto on turha - muuten olisi lopettanut jo viimeistään ekan opiskeluvuoden jälkeen - vaan siinä että kokee gradun teon liian vaikeaksi. Ei sen tekeminen turhaa ole, ainakaan yhtään sen turhempaa kuin ne edelliset 5 vuotta jotka on opiskellut. 

Vierailija
90/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saanut kandin tehtyä, niin pitäis gradustakin selvitä. 

Vierailija
91/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se etäisyyden ottaminen siihen työhön on tarpeen. Ja palaa sitten ikään kuin uusin silmin.

Vierailija
92/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teidän aineessa gradu on joku kirjallisuuskatsaus? Ei lainkaan omaa alkuperäismateriaalia? 

Miten luulet, että luonnontieteellisessä olisi jotain omaa materiaalia? Meillä se ainoisto perustuu tuhansiin luettwluihin artikkeieihin, ei mihinkään muutanaan höppänään kirjaan tai kyselyyn

Siis täytyyhän luonnontieteissä JONKUN tehdä empiiristä tutkimusta? Kerätä ja analysoida näytteitä? Artikkelien määrä ei muuta miksikään sitä, että empiria puuttuu.

Vierailija
93/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa semmoinen Graduopas jossa yksityiskohtaiset ohjeet. Eka sun pitää nyt ainakin selvittää itsellesi, onko gradusi kvantitatiivinen vai kvalitatiivinen. 

Ei tuo kyllä asia, jonka selvittäminen tässä vaiheessa välttämättä olisi mitenkään oleellista gradun valmistumiselle. On myös aloja, joissa tutkimus lähes aina yhdistää määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. En tiedä, onko farmasia tällainen ala, mutta silti kysymys sinänsä ei ole välttämätön.

aapee näyttää jumittuneen asioihin, jotka ovat epäolennaisia. Esim. sivumäärällä ei ole väliä, jos se on annetun vaihteluvälin sisällä tai ei ainakaan paljon sen ulkopuolella. Pidä pieni tauko, mene lenkille ja yritä sitten uudelleen vähemmällä stressillä. Olen ohjannut ja arvioinut satoja graduja, ja jos aapeen saama ohjaus näyttää surkealta (vaikka voihan olla että apee ei vaa

Joo toki on myös menetelmiä yhdistäviä graduja mutta kyllä meillä piti ilmoittaa että onko se gradu määrällinen, laadullinen vai yhdisteleekö menetelmiä. 

Vierailija
94/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskokaan et selviän kun tarviin selkeet ohjeet miten toimia. Senkin puoleen ois järkevä keskeyttää kun ei kukaan ota mua töihin. Aiemminkin töis menny huonosti ku en saa tarpeeks tukea ja ohjeita. 

Miten sä olet pystynyt toimimaan yliopistossa graduvaiheeseen yhtään missään tähän saakka?

Jos nyt huomasit, että ainoa miten elämässä selviät työssä on muide

Joten kuten kun ollut selkeät ohjeet mitä tehdä. Oon huono käytännön asioissa autismin takia niin ammattikoulu ei tullut siksi kyseeseen. 

Vierailija
95/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä opiskelet? Auttaa kovasti jos osaat kertoa onko tekniikkaa, luonnontieteitä, sosiaalipuolta, taidetta vai mitä? Mitä olet tehnyt kun on ollut gradulle valmistava kurssi? Eikö yliopistollasi käyty läpi ollenkaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen eroja tai noiden kahden tulosten analysointityökaluja? Sun siitä hyvinkin suppeasta suunnitelmastahan tulisi hakea tukea. Toki tutkimustyössä se ihanuus ja kauheus onkin kun kaikki muuttuu jatkuvasti, mutta ne tulee dokumentoida siihen metodit osuuteen.

Eli kysyn vielä kerran: teetkö kvalitatiivisen vai kvantitatiivisen tutkielman? Aloitetaan siitä. 

Sivumäärällä tai sanamäärällä on merkitystä vasta siinä vaiheessa jos pyrit täydelliseen suoritukseen. Muuten ei ole

En  ole ollut labrassa vaan tietokoneella analysoinu valmista aineistoa. 

Vierailija
96/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tä

>Siis täytyyhän luonnontieteissä JONKUN tehdä empiiristä tutkimusta? Kerätä ja analysoida näytteitä? Artikkelien määrä ei muuta miksikään sitä, että empiria puuttuu.

se tehdäön ennengraduvaihetta, kun teet jostain asiasta tutkimuksen Miten luulisit, kuinka moni valmistuisi mat-luonnontieteellisestä, jos gradussa pitäisi tuottaa tukimustuloksia, kun niitä tyypillisesti on 5v tohtoriväitökseennvaadittu 3-5 artsua. Luonnontieteellisessä kokeellista työskentyä on paljon, mutta sillä ei ole gradun kanssa mitään tekemistä.. Gradussa mitataan suoritujan kypsyyttä ymmärtää tieteellistä tekstiä ja kykyä soveltaa sitä asettaen mm. jatkohaasteita tutkivalle aiheelle. 

Vierailija
97/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pelkästään gradun tekoon keskittyvä vuoden mittainen kurssi, erikseen kvantitatiivisille ja kvalitatiivisille menetelmille (toki sai myös yhdistää). Aiheetkin annettiin joista valita, jos ei välttämättä halunnut tehdä omasta aiheesta. Gradut tehtiin parittain, jos ei välttämättä halunnut tehdä yksin. Käytännössä kaikki tuolta valmistuu eikä jää gradut roikkumaan. 

Vierailija
98/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota mallia mitä asioita sinun tulee kirjoittaa ja sitten kirjoitat omin sanoin oman tutkimuksesi kontekstissa

Tein niin mutta musta se näyttää että olen vaa kopioinut eikä oo omaa ajattelua 

Vierailija
99/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tä

Seei kuulu graduaiheisiin

Vierailija
100/112 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toksikologia näytää olevan tulevaisuuden ala. 

"Varautuminen kemiallisiin ja fysikaalisiin vaaroihin yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiseksi on arvokasta, mutta rahallisesti ei kovinkaan kallista. Riittävä varautuminen ja hyvin kohdennettu tutkimuksellinen infrastruktuuri luo kauas tulevaisuuteen ulottuvaa turvallisuutta. Päätöksen tekemisellä on kiire, sillä toksikologiksi kouluttautuminen kestää vuosia. Toksikologian osaamisalueella kansallinen tarjonta ei vastaa kysyntää vielä pitkään aikaan."

https://tukes.fi/-/blogi-toksikologinen-osaaminen-on-turvattava-suomessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi