Miksi ihmiset syövät 2-3 kertaa päivässä
Tai enemmänkin kysymykseni on se, miksi ihmiset leuhkivat syövänsä vain pari kertaa päivässä? Usein täältäkin saa lukea, kuinka suositukset mukaan syövät syövät jatkuvasti, ja kuinka aikuinen kyllä pärjää korkeintaan kolmella aterialla päivässä
En ymmärrä. Minä ainakin haluan pitää verensokerini tasaisena, enkä pidä ähkyn tunteesta (joka väistämättä tulee, jos syö noin 1000 kaloria aterialla terveellistä ruokaa). Miksi olisi jotenkin aikuista ja kypsää ahmia pari kertaa päivässä järkyttäviä annoksia?
Ja ihan turha kenenkään on uskotella, että syö järkevän kokoiset noin 400 kalorin ateriat kaksi kertaa päivässä. Eihän kukaan aikuinen ihminen selviä hengissä syömällä alle 1000 kaloria joka päivä.
Toisaalta itse lasken ateriaksi kaiken mitä syön. Välipalani om päivittäin pieni mandariini, ja tämä on yksi päivän viidestä ateriasta. Eri asia toki, jos niiden parin kolmen aterian välissä napostelee karkkia, suklaata, leipää, hedelmiä yms jatkuvasti, mutta silti kertoo syövänsä vain kahdesti päivässä
Kertokaa, miten te harvoin ruokailevat syötte, millaisia annoksia, ja syöttekö välissä mitään. Miksi olette valinneet tämän tavan?
Kommentit (57)
Mies tarjosi aterian treffeillä. Se oli pieni mandariini.
Joskus tulee syötyä kerran päivässä. Syöminen on niin työlästä, syödään kerralla niin ettei taas heti tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Mies tarjosi aterian treffeillä. Se oli pieni mandariini.
Minä syön todella terveellisesti kaksi kertaa päivässä. Aamulla puuro mustikoilla ja päivällä terveellinen salaatti. Painan 150kg, enkä ymmärr miksi, kun syön niin vähän. Toki ahmin päivittäin myös paketin leipää, pussin sipsejä, pari levyä suklaata ja terveellisesti hedelmiä vielä päälle. Mutta eihän niitä lasketa aterioiksi, kai mulla on vaan huonot geenit
Vierailija kirjoitti:
Joskus tulee syötyä kerran päivässä. Syöminen on niin työlästä, syödään kerralla niin ettei taas heti tarvitse.
Miten jaksat syödä aterialla sen 1900-2700 kaloria? Mitä oikein syöt? Pepperonipitsan ja suklaapirtelön päälle?
4 kertaa n. Neljänntunnin välein on itselleni sopivin tahti. Eli aamupala lounas päivällinen ja iltapala.
Syön lounaan, töiden jälkeen ja illalla. En edes tiedä mihin väliin tunkisin lisää aterioita, kun aamiainen ei ole ikinä maistunut. Ja olen pieni nainen jonka peruskulutus varmaan 1300 kcal luokkaa, eli juurikin tuollaisia n. 400 kalorin aterioita, joita et usko olevan olemassa.
En viitsi enkä halua syödä useammin kuin kolme kertaa päivässä. Olen aktiivinen töissä ja harrastuksissa, eikä minulla ole aikaa eikä viitseliäisyyttä miettiä aterioita tuon useammin. Aamupala, lounas ja päivällinen on ihan sopiva rytmi.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu syödä viisi kertaa päivässä.
Ei se mikäään pakko ole. Joskut noudattavat jopa OMAD dieetti, eli syövät vain yhden aterian päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Syön lounaan, töiden jälkeen ja illalla. En edes tiedä mihin väliin tunkisin lisää aterioita, kun aamiainen ei ole ikinä maistunut. Ja olen pieni nainen jonka peruskulutus varmaan 1300 kcal luokkaa, eli juurikin tuollaisia n. 400 kalorin aterioita, joita et usko olevan olemassa.
Kuinka pieni mahdat olla? 145cm ja 40kg?
Alakoululaiset syö enemmän kuin sinä. Taidat nyt vähän vääristellä niitä kalorimääriä. Ehkä voisit tunkea lisää kohtuullisia aterioita, jos en tunkisi naamaasi 2x päivässä suuria aterioita?
No kato, kun Ihmiset on yksilöitä. Joillekin riittää jopa 1 ateria päivässä.
En syö volymetrisesti, eli paljon vähäkalorista. Vaan syön kaloritiheää ruokaa iha normaalin ruokalautasellisen. Vähän hiilareita, sopivasti proteiinia ja reilusti rasvaa. Rasvasta saa paljon kaloreita pienestä määrästä ruokaa. 2-3 kertaa päivässä syön. Verensokeri pysyy tasaisena kun ei turhaan nostata sitä hiilareilla ja herättele insuliinia 5-6 tai useamkin päivän aikana. 16h paasto lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen työlästä on syömisessä?
Santtu saa pitsasta kaksi ruokaa. Ja joulutorttukin pitää leikata puoliksi. Mikä mahtaa olla?
No syön 2-3 krt. Aamulla esimerkiksi pari paistettua kananmunaa, avokado ja kurkkua. Marjoja hiukan. Päivällä jotain muuta annoksen. Pärjään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen työlästä on syömisessä?
Päättää mitä syö, ostaa se, valmistaa se, syödä se, ja putsata keittiö ja astiat syönnin jälkeen. Viisi kertaa päivässä, ei kiitos. Ei ole edes nälkä viittä kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksat syödä aterialla sen 1900-2700 kaloria? Mitä oikein syöt? Pepperonipitsan ja suklaapirtelön päälle?
Milloin mitäkin, vaikka lounasbuffet tai omat kokkailut. Pastaa 500g ja kastikkeet päälle. Kilo lohta ja perunoita. Pari pepperonipizzaa menee kevyesti, joskus otan mäkkäristä 4 quarter pounder purilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni mahdat olla? 145cm ja 40kg?
Alakoululaiset syö enemmän kuin sinä. Taidat nyt vähän vääristellä niitä kalorimääriä. Ehkä voisit tunkea lisää kohtuullisia aterioita, jos en tunkisi naamaasi 2x päivässä suuria aterioita?
miksi hänen pitäisi syödä eri tavalla?
Mun mielestäni niin aloittajalla kuin monella muullakin aikuisella ihmisellä on kovin hukassa ne oikeat kalorimäärät. Vaikka söisi vain kaksi kertaa päivässä, saa kalorit ihan helposti yli tuhannen, eikä siihen tarvita mitään pizzaa tai sipsejä. Tästähän on ihan tutkimuksiakin kuinka ihmiset veikkaavat kalorinsaantinsa selkeästi alemmas. Eikä ole mikään kiveen kirjoitettu totuus, että pitäisi saada 2000kcal per päivä. Minäkin syön 2-3 kertaa päivässä, en tasan mitään jättiannoksia vaan melkeinpä päinvastoin. Olen 40v-rajapyykin ylittänyt nainen, mitat 166/56 enkä tarvitse yhtään enempää ravintoa. Eikä kyllä olisi aikaa tai mielenkiintoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kilo perunaa, paketti nakkeja ja purkki kouhukermaa, tekee nakkikastikkeen ja perunamuusin, kaikki menee yhdellä aterialla.
Kuuluu syödä viisi kertaa päivässä.