Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset syövät 2-3 kertaa päivässä

Vierailija
16.12.2024 |

Tai enemmänkin kysymykseni on se, miksi ihmiset leuhkivat syövänsä vain pari kertaa päivässä? Usein täältäkin saa lukea, kuinka suositukset mukaan syövät syövät jatkuvasti, ja kuinka aikuinen kyllä pärjää korkeintaan kolmella aterialla päivässä 

En ymmärrä. Minä ainakin haluan pitää verensokerini tasaisena, enkä pidä ähkyn tunteesta (joka väistämättä tulee, jos syö noin 1000 kaloria aterialla terveellistä ruokaa). Miksi olisi jotenkin aikuista ja kypsää ahmia pari kertaa päivässä järkyttäviä annoksia? 

Ja ihan turha kenenkään on uskotella, että syö järkevän kokoiset noin 400 kalorin ateriat kaksi kertaa päivässä. Eihän kukaan aikuinen ihminen selviä hengissä syömällä alle 1000 kaloria joka päivä. 

Toisaalta itse lasken ateriaksi kaiken mitä syön. Välipalani om päivittäin pieni mandariini, ja tämä on yksi päivän viidestä ateriasta. Eri asia toki, jos niiden parin kolmen aterian välissä napostelee karkkia, suklaata, leipää, hedelmiä yms jatkuvasti, mutta silti kertoo syövänsä vain kahdesti päivässä 

Kertokaa, miten te harvoin ruokailevat syötte, millaisia annoksia, ja syöttekö välissä mitään. Miksi olette valinneet tämän tavan? 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliini pysyy korkeana jatkuvalla mussutuksella ja syövänhän tuommoisesta mättämisestä saa. Ihmiselle riittää yksi ateria päivässä.

Vierailija
42/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee syötyä kerran päivässä. Syöminen on niin työlästä, syödään kerralla niin ettei taas heti tarvitse.

Mitä ihmeen työlästä on syömisessä?

Päättää mitä syö, ostaa se, valmistaa se, syödä se, ja putsata keittiö ja astiat syönnin jälkeen. Viisi kertaa päivässä, ei kiitos. Ei ole edes nälkä viittä kertaa päivässä.

Niin, kyllähän mistä asiasta tahansa saa vaikeaa tai työlästä, jos siitä sellaista tekee. Eri juttu tietysti, jos olet masentunut tai muuten sairas, sitten ymmärrän kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee syötyä kerran päivässä. Syöminen on niin työlästä, syödään kerralla niin ettei taas heti tarvitse.

No on varmaan työlästä jos koko päivän energiantarve pitää ahtaa kerralla.

Vierailija
44/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteles ap, ihmiset ovat yksilöitä. Itse syön lääkärin suosituksesta 6-8 pientä ateriaa päivässä ja se sopii minulle parhaiten.

Ajatteles, sulta puuttuu oma ajattelu kokonaan, syöt lääkärin suosituksesta noin. Mitkä oli lääkärin perustelut?

Vierailija
45/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättää mitä syö, ostaa se, valmistaa se, syödä se, ja putsata keittiö ja astiat syönnin jälkeen. Viisi kertaa päivässä, ei kiitos. Ei ole edes nälkä viittä kertaa päivässä.

Niin, kyllähän mistä asiasta tahansa saa vaikeaa tai työlästä, jos siitä sellaista tekee. Eri juttu tietysti, jos olet masentunut tai muuten sairas, sitten ymmärrän kyllä.

Tai työssäkäyvä, mikä lienee sulle vaikea käsite ymmärtää. Ei meillä töissä ehdi kokkailemaan ja syömään parin tunnin välein.

Vierailija
46/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aterian laittaminen. Ei viitsi. Helpompaa skipata koko syöminen.

Vierailija
47/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön lounaan, töiden jälkeen ja illalla. En edes tiedä mihin väliin tunkisin lisää aterioita, kun aamiainen ei ole ikinä maistunut. Ja olen pieni nainen jonka peruskulutus varmaan 1300 kcal luokkaa, eli juurikin tuollaisia n. 400 kalorin aterioita, joita et usko olevan olemassa. 

Miksi söisit enemmän kuin kolme ateriaa päivässä? Ellet tarvitse välipaloja tai niiden jättäminen pois ei saa sinua ahmimaan ylimääräistä aterioilla, niin älä syö aterioiden välissä. Toki huomioi, että oletko aidosti syömättä/juomatta kaloripitoista aterioiden välissä. 

Vierailija
48/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidesti päivässä ei olekaan tarkoitus syödä mitään kokattavaa ateriaa. Moni syö esim. aamiaisella voileivän, puuroa tai jugurtti. Ei tuosta kovin kummoista sotkua luulisi tulevan tai olevan erityisen haastavaa miltään osin. 

Vierailija
49/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteles ap, ihmiset ovat yksilöitä. Itse syön lääkärin suosituksesta 6-8 pientä ateriaa päivässä ja se sopii minulle parhaiten.

Ajatteles, sulta puuttuu oma ajattelu kokonaan, syöt lääkärin suosituksesta noin. Mitkä oli lääkärin perustelut?

Vaikean sairauden vuoksi luotan kyllä lääkärini ammattitaitoon. En perustele asiaa sen tarkemmin kuin ennen ruokavalion kuntoonsaattamista minulla oli toistuvia sairaalareissuja. Nyt voin tarkan ruokavalion takia huomattavasti paremmin.

Vierailija
50/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen herättää usein tunteita. Osalle ei tunnu menevän jakeluun, että ihmiset ja heidän tilanteet ovat erilaisia. Mikä sopii yhdessä, ei sovi toiselle. Viralliset suosituksetkin on tehty keskivertokansalaiselle ja moniko meistä sopii tuohon muottiin? 

Viime viikolla kuuntelin kun radiojuontaja päivitteli miten "pitää syödä kuusi palaa ruisleipää". Toki missää ei noin vaadita tai edes suositella. Hän oli varmaan nähnyt kuvan ruokapyramidistä ja luullut sen olevan sellaisenaan malli, mitä syödä. 

Vierailija
51/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä syön 3 kertaa päivässä. Aamupäivällä joko leipää tai jugurttia myslin kanssa. Iltapäivällä sitten joku normi ruoka. Esimerkiksi lasagne tai jotain kanaa. Illalla sitten pari palaa leipää juustolla ja ehkä metulla. En tiedä kaloreista, mutta olen 164/51. Kävelen ja käyn salilla. Mulla säilyy kylläisyys todella pitkään ja tulee helposti täysi olo. Myöskään pieni nälän tunne ei haittaa, nytkin vähän on, kun juon vain kahvia. Mutta syön kyllä jotain kun kohta salille lähden. 

Vierailija
52/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon verensokerin tasaisuuteen vain kommenttina, että olen kokemuksen kautta oppinut... että keho oppii.

Se tottuu jatkuvaan syömiseen ja silloin se ei yhtä helposti käynnistä niitä 4-5 muuta tapaa varmistaa energian saatavuus.

Nälän tunne on ensimmäinen keino, joka tulee erityisen vahvana silloin kun on tylsää. Get a life.

Vierailija
53/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön viidesti päivässä. Lounaan ja päivällisen välissä tulee muuten hirveä nälkä ja sitten illalla tekee mieli syödä kaikkea..

Aamulla puuro ja siivu ruisleipää, lounaaksi salaatti tai kevyt annos lämmintä ruokaa + vihannekset, välipalaksi hedelmä ja muutama pähkinä, päivällinen salaatteineen ja kevyt iltapala esim. rahkaa marjoilla. Syön siis aina samaan aikaan lasten kanssa. Ja näin myös paino pysyy minulla kurissa.

Mutta se että se toimii mulla, ei tarkoita että toimis kaikilla.

Vierailija
54/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt useammin kuin 3x päivässä. Jatkuvaa muiden välipalojen syöntiä vihaan syvästi. Aikuiset ihmiset kehtaavat jatkuvasti syödä ja mussuttaa. Aloittajalle sanon, etten ole koskaan ahminut ja mättänyt. Kotona opittiin pöytätavat jo. Syömisestä on tullut rautalanganvääntöä kun ei ole säännöllisiä ruoka-aikoja ja syödään eineksiä ja pikaruokaa. Näyttää siltä, että suomalaisella on ikinälkä: aina ajatuksissa syöminen ja mussuttaminen. Jos näkevät ruokaa, tulee heti kauhea nälkä. Erotatteko enää ollenkaa mikä on nälkä ja mikä ruokahalu kun näkee ruokaa? 

Vierailija
55/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kolmesti päivässä: aamupala klo 12, päiväruoka klo 16 ja joku pieni iltapala klo 20, joskus todella harvoin jossain välissä pulla- tai kakkukahvit. Valvon tuonne kolmeen neljään aamuyöstä ja heräilen 11 - 12 aikaan. Aika vähän syön vuorokaudessa, korkeintaan 1500 kcal, mutta tällä syömisellä paino ei nouse eikä laske.

Vierailija
56/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön normaalisti 2 krt päivässä, lounaan klo 12 ja päivällistä klo 18 (treenipäivinä iltapäivällä välipala koska iltaruoka vasta klo 20 jälkeen).

Olen lyhyt, yli nelikymppinen toimistotyötä tekevä nainen enkä nää mitään syytä syödä useammin kun ei ole nälkä. Vältän maitotuotteita, viljoja sekä sokeria. Treenaan 2 krt viikossa ja olen normaalipainoinen.

Vierailija
57/57 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksat syödä aterialla sen 1900-2700 kaloria? Mitä oikein syöt? Pepperonipitsan ja suklaapirtelön päälle? 

En minä mitään kaloreja laske. Syön kun on nälkä niin paljon ettei enää ole. Yleensä tarvitsee syödä kerran tai kaksi päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä