Voi että mä vihaan lapsuuteni kotipaikkakuntaa. En ole vuosiin käynyt koko paikkakunnalla.
Miten voikaan olla niin omituiset piirit kuin siellä. Olen asunut kauan muualla ja ei voi kuin ihmetellä sitä millaista porukkaa ja mitä menoa siellä oli. Kasvoin siellä ja luulin että niin pitääkin asioiden ja ihmisten olla. Muutin hyvin nuorena muualle ja onnistuin sössimään uudellakin paikkakunnalla monet ihmissuhteet kun elin niinkuin siellä sairaalla entisellä kotipaikkakunnalla oli tapana. Nyt vanhempana tajuaa asiat oikeassa perspektiivissä ja ne typeryydet mitä tein. Väitän että vanhempani ja sairas entinen kotipaikkakuntani ovat aiheuttaneet tämän. Toki minä itse olen syyllinen omiin hölmöilyihini, mutta silti suututtaa ihan kamalasti monet hyvät tsäänssit jotka olen typeryyttäni hukannut ja mokannut.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muuttavat muualle kuvitellen, että muualla on sitä oikeaa elämää. Sehän on kuin piirileikki, missä etsitään jotain, mitä ei ole olemassakaan. Asuinpaikka on juuri sellainen, millaiseksi sen itse tekee. Kaikissa paikoissa voi elää juuri sellaista elämää, kuin itse haluaa. Kaikki on itsestä kiinni. Suuri osa palstailijoidenkin mielikuvista tuntuu liittyvän siihen, että ei ole oltu onnellisia lapsuudessa. Sehän ei liity paikkaan, vaan ihmisiin ympärillä. Jos ei ole kiva perhe ja kivoja kavereita, ei auta, vaikka eläisit millaisessa kaupungissa tai kylässä. Yleisesti ottaen ihmiset ovat samanlaisia kaikkialla. Jokaisesta paikasta löytyy ilkeitä, mukavia, tyhmiä ja sivistyneitä.
Pitäisipä tuo paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fatim diarra on täysin oikeassa pienten paikkakunttien suhteen, siellä on naisilla syytä pelätä ja ilmapiiri on tukahdutttava.
Typeriä ennakkoluuloja. Itse asun pikkukaupungissa ja elämä täällä on kyllä hyvin tavanomaista. Ei ole mitään sisäsiittoisia porukoita kuola valuen tuijottamassa silmät ymmyrkäisinä muualta tulleita. Sijainti meren rannalla tuo paljon porukkaa muualta kesäisin kaupunkiin. Talvisin on hiljaisempaa ja mukavan rauhallista.
Asutko Etelä-Lapissa? Siellä on kyllä mukavia pienempiä paikkakuntia. Ihmiset on rentoja, kohteliaita ja rehellisiä ja tunnelma rauhallinen ja turvallinen
Ei, aivan Etelä-Suomessa meren äärellä. Lapsetkaan eivät koe eläneensä ahdistavassa vankilassa, pitävät edelleen kotikaupunkia kivana kaupunkina, jossa on mukava käydä. Helsingissä lapset asuivat vuosia opintojen vuoksi, mutta muuttivat pois valmistuttuaan, jokainen omaan suuntaansa. Yhdellä heistä on Helsingissä työ, mutta tekee etänä ja käy toimistolla vain kääntymässä. Itse olen juurtunut tänne pikkukaupunkiin meren ääreen ja viihdyn hyvin. Kukaan ei kysele tekemisteni perään, naapureita moikkaan ja muuten en tunne ketään, eikä kukaan tunne minua. Rauhallista eloa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kasvanut pienellä paikkakunnalla ja nyt kasvatan lapsiani vastaavassa, eri paikkakunta tosin.
Itse vihasin kotikaupunkiani ja muutin pois 18-vuotiaana läheiseen isoon kaupunkiin ja se oli silmiä avaavaa. Se kaupungin meno ja ne lukuisat erilaiset ihmiset. Itse olit täysin tuntematon kaikille. Se oli upeaa. Kun lapsia alkoi tulemaan, halusimme mieheni kanssa pois kaupungissa pienelle paikkakunnalle. Mikä lintukoto tämä onkaan kaupunkiin verrattuna, vanhempana huolia on vähemmän ja asuminenkin on halvempaa.
Nyt vanhin lapseni on teini ja hän jo selittää sitä, että kunhan lukio on käyty niin hän häipyy täältä. Sinne samaan isoon kaupunkiin minne itsekin menin ja itseasiassa itsekin taas kaipailen. Lintukodossa asuminen on ihanaa, mutta mikä siinä jännittävässä kaupungissa voikaan niin kovin vetää puoleensa.
Suomessa ei ole yhtään isoa kaupunkia. Helsinkikin on korkeintaan keskikokoinen kaupunki, muut kaupungit Suomessa tuskin edes mainitsemisen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä karseita paikkoja, kuten elokuvassa "Dogville", kuin henkisiä rapukattiloita, missä muut ravut vetävät kiehuvasta rapukattilasta pois pyrkiviä takaisin kiehuvaan veteen.
Suomi on yksi isompi henkinen rapukattila
Mainitkaa paikkakuntia, joissa on noin kauheaa.
Ainakin Mynämäki on ihan hyvä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Savonlinna on myös kiva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fatim diarra on täysin oikeassa pienten paikkakunttien suhteen, siellä on naisilla syytä pelätä ja ilmapiiri on tukahdutttava.
Typeriä ennakkoluuloja. Itse asun pikkukaupungissa ja elämä täällä on kyllä hyvin tavanomaista. Ei ole mitään sisäsiittoisia porukoita kuola valuen tuijottamassa silmät ymmyrkäisinä muualta tulleita. Sijainti meren rannalla tuo paljon porukkaa muualta kesäisin kaupunkiin. Talvisin on hiljaisempaa ja mukavan rauhallista.
Muutin tuollaiseen meren rannalla sijaitsevaan pikkukaupunkiin Kainuun korven pikkupaikkakunnalta 20 vuotta sitten ja olen viihtynyt täällä, ei tämä ole sellainen ahdistavan tuntuinen paikka kuin tuo mistä olen lähtöisin. Harvoin siellä tulee käytyä, ei sinne ole jäänyt ketään kaveriakaan, kaikki ovat muuttaneet muualle.
Kierrän myös kotipaikkakunnan kaukaa. Siellä on koulukiusaajia, exä, kyttääjiä ja juoruilijoita ja kaiken kukkurana äiti jonka kanssa en enää ole tekemisissä... Pieni kunta, alle 5000 asukasta.
Nyt asun alle 30 000 asukkaan kaupungissa ja pikkukylähän tämäkin on. Täällä häiritsee erityisesti, että asenteet on niin ummehtuneet, kaikkea erilaista kauhistellaan.. Persuja ja uskovaisia riittää. Ei siis oikein löydy vasemmistofeminististä seuraa. Jos muutan vielä, niin varmaan johonkin yliopistokaupunkiin, jos siellä vaikka olisi sivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin näin kauheaa asua?
Eräs pikkupaikkakunta (yllätys).
Suomen pienet kunnat on täynnä jumalaa pelkääviä metsäläisiä, joden suurinta huvia on toisilel naureskelu, jos jotain sattuu. Herravihaa ja herrapelkoa. Selän takana kova louskutus, mutta tositilanteessa paskahousuja. Saunan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki anonyymille keskustelupalstalle tulla selittämään näin hyhmäistä ja epämääräistä asiaa eikä voida avata yhtään mistä on kyse. Jos pitää päästä tilittämään, niin kerro suoraan missä, minkälaisia hahmoja ne on, mikä se meno on mistä puhut, miten niiden asioiden "piti olla"? Millaiset ne ihmiset oli ja miten ne oli omituisia? Eihän tällä pohjalla ota yhtään selvää mistä puhutaan.
Kommentillasi vahingossa todistat ap:n olevan oikeassa.
Aloitus on samanlaista kuraa kuin Facebookissa tyypit, jotka menee vatsakivun takia päivystykseen ja laittaa sitten happiviiksikuvan itsestään ja "tämmönen päivä sitten tänään" ja kommentteihin "vastaan yksärillä" "ne tietää, jotka tietää".
Ei hvetti. Sä et voi naurattaa ihmisiä noin paljon. Sattuu jo vatsaan. Happiviiksikuvat! Mestarillista tekstiä parahin veikkonen tai naikkonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muuttavat muualle kuvitellen, että muualla on sitä oikeaa elämää. Sehän on kuin piirileikki, missä etsitään jotain, mitä ei ole olemassakaan. Asuinpaikka on juuri sellainen, millaiseksi sen itse tekee. Kaikissa paikoissa voi elää juuri sellaista elämää, kuin itse haluaa. Kaikki on itsestä kiinni. Suuri osa palstailijoidenkin mielikuvista tuntuu liittyvän siihen, että ei ole oltu onnellisia lapsuudessa. Sehän ei liity paikkaan, vaan ihmisiin ympärillä. Jos ei ole kiva perhe ja kivoja kavereita, ei auta, vaikka eläisit millaisessa kaupungissa tai kylässä. Yleisesti ottaen ihmiset ovat samanlaisia kaikkialla. Jokaisesta paikasta löytyy ilkeitä, mukavia, tyhmiä ja sivistyneitä.
Pitäisipä tuo paikkansa.
Pitää se paikkansa ainakin niin, että surkeita elämänkohtaloita sikiää kaikkialla. Ja survival bias vaivaa kaikkia niitä joiden kohtalo ei ole surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, samoja mietteitä. Lisäksi aina ihmettelen, että kun tapaa niitä ns. vanhoja tuttavia, niin jutut on aivan samalla tasolla kuin 30 vuotta sitten.
Jotenkin, sitä ehkä pääsisi helpommalla, kun ei aina ajattelisi liikaa - eikös?
Olisi vain jämähtänyt sinne, kun ei muusta tiedä.Sama fiilis. Aika on siellä pysähtynyt. Kukaan ei matkustele eikä ole käynyt ulkomailla, kieliä ei osata, ajankohtaisia uutisia ei seurata. Mutta: Kaikki tiedetään, mielipiteet on kiveen kirjoitettu ja syy aina muissa.
Mutta sellaista elämä on. Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia, kykyjä ja voimia itsensä haastamiseen. On helppo jäädä niille sijoilleen ja elää elämäänsä omassa kuplassaan.
Hankalaa siellä on niillä, jotka tajuavat tilanteen, haluaisivat lähteä, mutta eivät pysty jostain syystä. Heidän päälleen lankeaa muiden moraalinen tuomio ja kiu
Minä kannustin myös lapsiani lähtemään muualle, nimittäin pois Suomesta. Kaikki pääsivät opiskelemaan kansainvälisesti oikeasti hyviin yliopistoihin ja tienaavat alle kolmekymppisinä enemmän kuin Suomen pääministeri alhaisemmalla verotuksella. Jostain syystä yhdelläkään ei ole hinkua muuttaa takaisin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olet asunut siellä?
Ai että, ihania uutisia taas rakkaasta kotikaupungista. Taas yksi nuoruuden kavereista oli tappanut itsensä. Tämä osui nyt itsellä lähimmäksi, muut ovat olleet pääsääntöisesti tuttuja, puolituttuja tai yleisesti tunnettuja hörhöjä. Päin vttua siellä menee muillakin, ikuiseen 90-luvun laman limboon jääneessä kurjalassa.
Jokin siellä pielisjoessa on mikä myrkyttää mielen.
Onneksi pääsin pois.
Kotiseudullani on hyvä kallioperä. Siitä kannattaisi tehdä ydinjätteen hautausmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus lintukodostakin on vähän niin ja näin. Olen kotoisin Itä-Suomesta pikkupaikkakunnalta, jossa 90-luvulla lähes kaikki muut luokaltani alkoivat polttaa tupakkaa ja juoda alkoholia neljännellä luokalla. Olin yksin ja kiusattu, kun ei moinen touhu kiinnostanut. Yksi tyttö sai seiskaluokalla lapsen ja moni pääsi hengestään päihteiden takia ennen kuin täytimme 20. Ulkoisesti näyttää oikein lintukodolta, mutta todellisuus on toinen. Kun pienessä porukassa joku typeryys alkaa levitä, se sitten myös leviää.
Ja vielä pahempia asioitako teinit ei keksi etelässä? Hmm... niinkö? Tupakka pahin ja yksi teiniraskaus. Jo on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus lintukodostakin on vähän niin ja näin. Olen kotoisin Itä-Suomesta pikkupaikkakunnalta, jossa 90-luvulla lähes kaikki muut luokaltani alkoivat polttaa tupakkaa ja juoda alkoholia neljännellä luokalla. Olin yksin ja kiusattu, kun ei moinen touhu kiinnostanut. Yksi tyttö sai seiskaluokalla lapsen ja moni pääsi hengestään päihteiden takia ennen kuin täytimme 20. Ulkoisesti näyttää oikein lintukodolta, mutta todellisuus on toinen. Kun pienessä porukassa joku typeryys alkaa levitä, se sitten myös leviää.
Ja vielä pahempia asioitako teinit ei keksi etelässä? Hmm... niinkö? Tupakka pahin ja yksi teiniraskaus. Jo on!
Niin, pointti oli siinä, että nuoriso kokeilee ja sekoilee ihan kaikkialla. Isoissa kaupungeissa vaan on enemmän valinnanvaraa kavereiden suhteen.
Ördög kirjoitti:
Mahtavaa, vielä yksi samantyyppinen ketju! Olen laatinut tällaisen listan, ja näistä löytyy kerrassaan riemastuttavia kuvauksia.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5568930/suomen-huonoin-paikkakunta
https://www.vauva.fi/keskustelu/3978617/ketju/karsein_pikkukyla_jossa_o…
https://www.vauva.fi/keskustelu/2485948/suomen_junteimmat_rumimmat_ja_a…
https://www.vauva.fi/keskustelu/2826705/mika-syrjaisin-perahikia-missa-…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4258229/ketju/mika_kaupunki_suomessa_on…
https://www.vauva.fi/keskustelu/3305589/masentavin-paikka-kunta-suomessa
https://www.vauva.fi/keskustelu/3477668/masentavin-paikka-suomessa
https://www.vauva.fi/keskustelu/2964570/suomen-kamalin-tuppukyla
https://www.vauva.fi/keskustelu/3006719/mika-pienin-tuppukyla-missa-ole…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4491273/ketju/juntein_paikka_missa_ole
Vielä yksi.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2636739/missa_suomen_paikkakunnalla_jos…
Vierailija kirjoitti:
Uuh, älä viitsi, se tantta ei ole missään kohti oikeassa. Painajainen.
Tämä koulukiusattu luuseri alkoi menestyä heti, kun vaihtoi paikkakuntaa.