Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähin kauppa 1,5 km:n päässä. Uskaltaako ilman autoa muuttaa?

Vierailija
15.12.2024 |

Olen kyllä tottunut liikkumaan ja asunto muuten vaikuttaa täydelliseltä. Mutta alkaako tuo lähipalvelujen puute jossain vaiheessa rassaamaan, jos vaikka sairastuu?  

Miten pitkä matka teillä muilla yksinäisillä autottomilla on lähimpään kauppaan?

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

14km

Vierailija
2/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 7 km lähimpään kylään. Talvella käyn kaupassa jalkaisin ja kesällä polkupyörällä. Ei rassaa yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.5km suuntaan. Töistä kun tulee kotiin niin pari sataa metriä.

Vierailija
4/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen kauppaan on 1 km ja toiseen 800 metriä. Pääsen bussillakin jos on inhottava sää. Kyllähän tuon 1,5 km kävelee pari kertaa viikossa kauppakassien kanssa jos ei ole kovin heiveröinen vanhus, mutta voi olla kovilla talvipakkasilla vastenmielistä, tai ainakin itselleni olisi.

Vierailija
5/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1,1 km. Selviytyisin myös 400m pidemmästä matkasta. 

Pidän kaapeissa sen verran syötävää, ettei tarvitse lähteä kipeänä kauppaan. 

Vierailija
6/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteen kauppaan on 1 km ja toiseen 800 metriä. Pääsen bussillakin jos on inhottava sää. Kyllähän tuon 1,5 km kävelee pari kertaa viikossa kauppakassien kanssa jos ei ole kovin heiveröinen vanhus, mutta voi olla kovilla talvipakkasilla vastenmielistä, tai ainakin itselleni olisi.

Oletko sä ihan tosissasi? Mikä on niin inhottava sää ettei voi 1km kävellä? Mä ajattelin olevani laiska ja mukavuudenhaluinen kun en halua mun 3 km matkaa kävellä kauppaan jos on enemmän kuin yksi repullinen tavaraa. Silloin otan takaisin tullessa linja-auton kyydin, mutta muuten kyllä kävellään ja reippaasti. Nih. 

Vierailija
7/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lapsia tai huollettavia ja olet tervejalkainen, ei kai mikään estä.

Enemmänkin asenne kysymys, siihen menee aikaa ihan eri tavalla jos kelit on kurjat...

Voihan sitä toki soitella kamat kotiin kotiinkuljetuksella, tai ajelet taksilla.

Vierailija
8/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kassien?  Reppu selkään ja menoksi.

Vierailija
9/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa Wolt kuski

Vierailija
10/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
11/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsia tai huollettavia ja olet tervejalkainen, ei kai mikään estä.

Enemmänkin asenne kysymys, siihen menee aikaa ihan eri tavalla jos kelit on kurjat...

Voihan sitä toki soitella kamat kotiin kotiinkuljetuksella, tai ajelet taksilla.

Taksi on halpa kauppareissuille muutaman km matkalle.  Laskeskelin omalle kohdalle, 2,23€/vrk maksaa kun mulla auto seisoo.  Talvella tulee ajoa reilusti alle 100km/kk

Vierailija
12/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,4 kilometriä pyöräilee noin 4-5 minuutissa.

Vierailija
13/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo kauppa on joku pieni Sale yms., se voi lopettaa myös koska tahansa. Jos olet ostamassa asuntoa, varaudu myös tarvittaessa auton ostoon, ellei lähellä ole muita isompia kauppoja. 

Vierailija
14/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista ensin kaupan hintataso. Pikkukaupoilla on usen 20 % lisäveloitus päivittäistavaroissa.

Vierailija
15/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsitkö peräsuolen laskeumasta vai miksi noin lyhyt matka tuottaa vaikeuksia?

Vierailija
16/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä ihan tosissasi? Mikä on niin inhottava sää ettei voi 1km kävellä? Mä ajattelin olevani laiska ja mukavuudenhaluinen kun en halua mun 3 km matkaa kävellä kauppaan jos on enemmän kuin yksi repullinen tavaraa. Silloin otan takaisin tullessa linja-auton kyydin, mutta muuten kyllä kävellään ja reippaasti. Nih. 

Olen tosissani. Jos on kaatosade tai tuuli on melkein myrskylukemissa ja sataa vettä, menen ihan hyvillä mielin bussilla lyhyenkin matkan. Tai silloin kun pakkasta on 15 astetta ja tuulee, ja ulkona tuntuu että iho kohta irtoaa naamasta. Tai jos on mielettömän liukasta.

Vierailija
17/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on just sama matka 1,5 km lähimpään kauppaan. Käyn polkupyörällä, mutta mielelläni myös kävelen reppu selässä. Saan 3 kilsan lenkin tehtyä samalla. Olen hyvässä kunnossa. 

Terv. Eläkemummo

Vierailija
18/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 metriä lähikauppaan, mutta kävelen usein 4 km päähän Prismaan. 

Vierailija
19/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 km sivu, joo ei tarkene eikä jaksa pyörällä veivata lumikinoksien läpi halpuutajan kauppaan, tai -20 asteen pakkasessa, kesällä on taas niin helskutin kuuma.

Minä kuljen itse itsensä lataavalla hybridillä.

Vierailija
20/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaikuttaa sekin, millaista maastoa tuo 1,5km on. Onko tasaista vai mäkistä? Onko hyvä kevyen liikenteen väylä vai joku kinttupolku metsän läpi?

Me käytettiin sellaista kunnollista ostoskärryä, mitä yleensä näkee vain mummoilla. Ja kunnollisella tarkoitan, että ei ollut halpa, vaan lujaa tekoa ja siihen meni lapsiperheen viikonloppuostokset heittämällä. Mutta meillä oli se kauppa alle kilometrin päässä, hyvä kevyen liikenteen väylä ja tasainen maasto. Jos olisi pitänyt jyrkkää ylämäkeä kiskoa sitä perässävedettävää kärryä, niin olisi voinut alkaa hampaita kiristää.

Suunnitelmallisuudella tuosta selviää. Katsoisin myös, onko millään kaupalla kotiinkuljetuspalvelua. Voi olla fiksua tilata kerralla isompi kuorma pitkään säilyviä ruokia ja käydä sitten täydennysostokset kävelemällä / pyörällä / potkukelkalla.