Minkälainen se on se omakotitalon työleiri?
Voisitteko listata ne työt, joiden takia se on niin hirveää? En hahmota.
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 vuotta vanha okt. Ei täällä mitään remontoitavaa ole vuosiin. Kesällä teinit leikkaa nurmikkoa ja talvella tekevät lumitöitä ja maksetaan siitä vähän taskurahaa. En tiedä työleiristä mitään, mutta nautin omasta rauhasta ilman kerrostalon ongelmia ja taloyhtiön säätämisiä.
Anteeksi, mutta mitä kerrostalon ongelmia ja taloyhtiön säätämisiä? Olen asunut enimmäkseen kerrostaloissa viimeiset vuosikymmenet, enkä kauheasti tunnusta kärsiväni jostain säätämisistä. Normaalisti kun elelee, ei voisi helpompaa olla asuminen.
Asuttiin rakennusvuosi kerrostalossa. Yläkerran norsuperhe piti järkyttävää jytinää, kakarat juoksi sisällä tunteja ja pariskunta tappeli äänekkäästi öisin. Ei ikinä enää, ei jaksa tollasia naapureita. Niin ja koira haukkui myös monta tuntia päivässä, hulluksi meinasi tulla etätöissä. Lisäksi asunto oli liian pieni meille viidelle (90neliötä).
Rivarissa asuttiin 14 vuotta ja onneksi saatiin se neliö myytyä. Taloyhtiössä mentiin täysin isännöitsijän talutusnuorassa ja kalliiksi tuli osakkaille moni asia, ei jaksaisi enää yhtään sellaistakaan. Meille talopaketti oli paras ratkaisu ja nautitaan omasta rauhasta 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin kiinni asujan luonteesta. Itselleni olisi ihan vihoviimeinen ajatus asua jossain ihmisvarastossa jossa ei voi eikä saa tehdä oikein mitään. On kokemusta kerrostaloelämästäkin. Vanhassa omakotitalossa ja isossa pihassa on itselleni parasta juuri se että aina on vähän jotain, mitä voi puuhata. Mutta toisaalta useimmiten ei ole pakko, jos ei huvita. Varsinkin kesälomalla on ihana mennä kahveineen kuistille ja katsella pihaa miettien että mitäs sitä tänään tekis.
Kerrostalon idea onkin sijainti. Voi käydä teatterissa, baletissa, näyttelyissä, ravintoloissa, elokuvissa jne. Kaikki on lähellä.
Asun omakotitalossa, ja kaikki mainituista, balettia lukuunottamatta, ovat kävelymatkan päässä. Tosin, jos ei viitsi kävellä, niin paikallisbussiinkin voi hypätä. Lentokenttä on ainoa, mikä on kauempana. Sinne on 11km.
Se on joidenkin ennakkoluuloisten kerrostaloasujien perustelu asumismuotonsa helppoudesta/paremmuudesta jotka eivät ymmärrä muiden valintoja jotka poikkeaa heidän mielipiteestään.
Nurmikko riittää leikata 1-2 kertaa kuussa
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset siitä työleiristä yleensä huutelee. Kun itellä ei riitä raha niin pitää uskotella että se on jotenkin kamalaa.
No, ei se ihan aina noinkaan ole. Me muutettiin kehyskunnassa sijaitsevasta omakotitalosta kerrostaloon Helsinkiin, ja meidän tapauksessamme omalla tontilla sijaitseva uudiskolmio maksoi about 150 000 euroa enemmän, kuin mitä me itse rakennuttamastamme ja arkkitehdin suunnittelemasta talostamme saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki fyysiset työt ovat kammottavan vastenmielisiä. Asumme kerrostalossa ja meillä käy siivooja hoitamassa ikävät kotityöt. Omakotitaloon pitäisi palkata lisäksi ainakin puutarhuri ajamaan nurmikkoa ja talonmies kolaamaan lumet ja tekemään kaikki pienet huoltotyöt. Ei meillä sellaiseen ole rahaa.
En ymmärrä, miten joillekin ei mahdu kalloon, että moni pitää aivan kaikkia fyysisiä töitä kamalana ajanhukkana. Ehkä sinä nautit kukkapenkkien kuopsuttamisesta, nurmikon leikkaamisesta ja muista sellaisista vastenmielisistä töistä, mutta minä en nauti. Haluan istua nojatuolissa lukemassa kirjaa, viipyä illat läppärin ääressä opiskelemassa jotain kiinnostava, keskustella mieheni kanssa maailman asioista viinilasi kädessä parvekkeella kaupungin valoja katsellen tai vetäytyä työhuoneeseeni maalaamaan akvarelleja. Ikinä elämässäni en ole kokenut minkäänlaista halua mennä pihalle tekemä
Me ollaan asuttu tässä 7 vuotta eikä vielä ole rännejä tarvinnut putsata. Katolla käydään kerran vuodessa ja samalla näkee rännit joissa ei ole mitään putsattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki fyysiset työt ovat kammottavan vastenmielisiä. Asumme kerrostalossa ja meillä käy siivooja hoitamassa ikävät kotityöt. Omakotitaloon pitäisi palkata lisäksi ainakin puutarhuri ajamaan nurmikkoa ja talonmies kolaamaan lumet ja tekemään kaikki pienet huoltotyöt. Ei meillä sellaiseen ole rahaa.
En ymmärrä, miten joillekin ei mahdu kalloon, että moni pitää aivan kaikkia fyysisiä töitä kamalana ajanhukkana. Ehkä sinä nautit kukkapenkkien kuopsuttamisesta, nurmikon leikkaamisesta ja muista sellaisista vastenmielisistä töistä, mutta minä en nauti. Haluan istua nojatuolissa lukemassa kirjaa, viipyä illat läppärin ääressä opiskelemassa jotain kiinnostava, keskustella mieheni kanssa maailman asioista viinilasi kädessä parvekkeella kaupungin valoja katsellen tai vetäytyä työhuoneeseeni maalaamaan akvarelleja. Ikinä elämässäni en ole kokenut minkäänlaista halua mennä pihalle tekemä
Unohdit kiinteistöveron ja vakuutuksen. Lisäksi voi(VOI) tulla hulevesimaksu, sakokaivon tyhjennys, tonttivuokra, nuohous jne.
Vierailija kirjoitti:
Lumityöt, nurmikonleikkuu, viikkosiivoukset. Vanhemmassa omakotitalossa aina joku nurkka repsottaa ja remonttia vailla. Keväisin rännit tippuu.
Tein tänä viikonloppuna ekaa kertaa lumitöitä tänä talvena. Nurmikkoa voi leikata sen verran kuin katsoo tarpeelliseksi, jos ei huvita niin perustaa niityn. Ja rivarissa/kerrostalossako ei tarvitse siivota ikinä?
Vierailija kirjoitti:
No noin aluksi nurmikon leikkuu ja muut pihatyöt. Talvella lumityöt puhumattakaan muista rempoista. Kodissa liikaa pinta-alaa. Jo pelkkä imurointi vie ikuisuuden. Onneksi ei tarvi koskaan enää tehdä noita terveisin tyytyväinen kerrostaloasuja.
Onko esim. 85 neliötä jotenkin vähemmän kerrostalossa kuin omakotitalossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Toki jos hankkii remontoimattoman puulämmitteisen vanhan talon valtavalla pihalla niin ihan varmasti on työleiriä. Muuten sitä työleiriä on ihan just sen verran kun itse kokee tarpeelliseksi.
Miksi kukaan hankkisi sellaisen talon? Eikö sen talon ole tarkoitus olla asumakelpoinen?
Oletko jotenkin yksinkertainen kun tällaisia kyselet? Satavuotias hirsitalo hehtaarin tontilla, oma rauha, vapaus, hintaa alle sata tonnia, asumiskustannukset täysin mitättömät. Remonttia tehdään ajan kanssa just sen verran kun jaksaa ja huvittaa. Kerrostaloon en muuttaisi enää ikinä.
Joillekin ihmisille vaan on niin tärkeää saada istua persiillään sohvalla kaikki päivät ja illat, että nuohoojankin tilaaminen paikalle tekstiviestillä on hirveän kova homma.
Mistä tää tulee tää täysin järjetön oletus että omakotitalossa remontoidaan koko ajan? Miksi siellä remontoitaisiin sen enempää kuin missään muuallakaan?
Vierailija kirjoitti:
Nurmikkoakaan ei tarvitse leikata kun siihenkin on robotit. Tosin jos asuu kaupungissa niin voi robotti lähteä omille teilleen.
Ei siihen tarvita robottiakaan. Minä leikkaan nurmikon kahdesti kesässä. Juhannuksen aikoihin ja elokuun lopulla. Riittää ihan hyvin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Nurmikko riittää leikata 1-2 kertaa kuussa
Kaksi kertaa kesässä riittää.
Haravointi, nurmikon leikkuu ja siivous on todella helppo ostaa joltain nuorelta. Remontit toki myös yleensä teetetään. En itse todellakaan ymmärrä mitään työleiripuhetta.
Köyhä itsariyksiössään hokee tuota että oma asuminen ei harmittaisi niin paljon.
"Rivarissa asuttiin 14 vuotta ja onneksi saatiin se neliö myytyä. Taloyhtiössä mentiin täysin isännöitsijän talutusnuorassa ja kalliiksi tuli osakkaille moni asia, ei jaksaisi enää yhtään sellaistakaan. Meille talopaketti oli paras ratkaisu ja nautitaan omasta rauhasta 😁"
Taloyhtiöissä ei koskaan saisi mennä isännöitsijän talutusnuorassa. Isännöitsijä on taloyhtiön renki, ei pomo.
Onneksi melkein kaikki voivat valita oman asumismuotonsa. Itse olen hyvin energinen ihminen ja ajatuskin sohvalla pötköttämisestä on vastenmielinen. Omakotitaloa on mukava kohentaa, kun voi miettiä uutta terassia, pihamajaa tai vaikka jonkun huoneen uudelleen tapetointia. Kun on päivän puuhastellut, niin sitten voi mennä ehkä saunaan ja kesäisin istahtaa pihalle viinilasin ja grilliherkun kanssa. Aamut aloitan yleensä lenkillä tai salilla ja sen jälkeen siis puuhastelut. Jos työt eivät nappaa, niin ne voi ulkoistaa. Ulkoistin viime kesälle pihan hoidon, koska tein sisällä muutostöitä. Ja tietysti fiksu omakotiasuja maksaa itselleen "vastiketta". Itse laitan säästöön 4 euroa per neliö eli tonnin verran kuussa. Omakotiasujan ei pidä venyttää talouttaan niin tiukalle, ettei olisi varaa laittaa säästöön tuota omaehtoist huoltovastiketta.