Minkälainen se on se omakotitalon työleiri?
Voisitteko listata ne työt, joiden takia se on niin hirveää? En hahmota.
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Mahdolliset korjaus-, huolto- ja parannustyöt, vanhojen asioiden päivittäminen uuteen, siivoaminen ja puhtaanapito, pihatyöt keväällä, kesällä, syksyllä ja talvella. Eri vuodenaikoina puutarhassa erilaiset työt ja niiden laiminlyöminen näkyy heti. Jos ei itse halua tehdä, niin rahalla saa palveluja.
Sun olis syytä päivittää myös pihan hoito uuteen aikaan. Se on aikalailla mennyttä aikaa, että kaiken pitää olla viimeisen päälle nypittyä ja kynittyä (ja kaikki luonto pihalta tuhottu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumityöt, nurmikonleikkuu, viikkosiivoukset. Vanhemmassa omakotitalossa aina joku nurkka repsottaa ja remonttia vailla. Keväisin rännit tippuu.
Olen kyllä huomannut, että monelta on kerrostalokämpässä jäänyt viikkosiivous tekemättä, koska sehän kuuluu vain oktasujan tehtäviin.😂
Niin no. Okt:ssa on keskimäärin isommat neliöt, yleensä. Meillä ainakin oli 135, nyt 75. Lattiasta kattoon yltävät ikkunat oli kauniit, mutta vaikeat ja työläät pitää puhtaana.
Ööh? Miten isot ikkunat liittyy asumismuotoon? Ja meillä on 80 neliön rintamamiestalo. Ihan samassa ajassa tämän siivoaa kuin 80 neliön rivarikämpän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tein puolitoista tuntia lumitöitä. Ehkä pari kertaa talvessa osuu tällainen. Yleensä riittää 15-30 minsaa. Eikä vuodet ole veljiä. Muistaakseni talvella 2018-2019 tein lumityöt kerran koko talven aikana. Polttopuita pitää talvisin kantaa jonkun verran. Nurmikon leikkaan kerran, pari viikossa kesällä. Rännit putsaan kaksi kertaa vuodessa. Rikkaruohoja kitken silloin tällöin. Pihaa lakaisen aina vähän kotiin tullessani.
Muuta pakollista ei nyt tule mieleen. Kai se sitten jonkun mielestä on kamala työleiri.
Haravointi unohtui. Siihen menee pari iltaa syksyisin.
Haravointia tuoreimpien tietojen mukaan kannata tehdä ollenkaan, haitaksi kaikelle pihan elämälle. Ruohonleikkurilla kun vetää vielä kerran lehtien pudottua nii
Nurmikkoa ei saa kasvattaa kivijalkaan asti. Pitää olla reilu vettä hyvin läpäisevä alue, josta vesi menee nopeasti salaojiin eikä seiso nurmikolla.
Lähinnä herää kysymys lukiessa näitä viikottaisia jankkausketjuja, että miksi okt asukkaalle on niin tärkeää mitä muut ajattelevat hänen asumismuodostaan..
Itseä ei ole kiinnostanut puolikkaan puupennin vertaa mitä joku toinen ajattelee minun kodistani, ei rivarissa, ei okt:ssa. Takkiin tuli molemmista omakotitaloista, mutta sellaista se on. Asuminen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumityöt, nurmikonleikkuu, viikkosiivoukset. Vanhemmassa omakotitalossa aina joku nurkka repsottaa ja remonttia vailla. Keväisin rännit tippuu.
Olen kyllä huomannut, että monelta on kerrostalokämpässä jäänyt viikkosiivous tekemättä, koska sehän kuuluu vain oktasujan tehtäviin.😂
Niin no. Okt:ssa on keskimäärin isommat neliöt, yleensä. Meillä ainakin oli 135, nyt 75. Lattiasta kattoon yltävät ikkunat oli kauniit, mutta vaikeat ja työläät pitää puhtaana.
Ööh? Miten isot ikkunat liittyy asumismuotoon? Ja meillä on 80 neliön rintamamiestalo. Ihan samassa ajassa tämän siivoaa kuin 80 neliön rivarikämpän.
Siten, että sellaiset on varsin monessa uudehkossa omakotitalossa, mutta varsin harvassa rivi/kerrostaloasunnossa. Itsehän sellaiset valitsin kun talopakettia piirrätettiin. En valitsisi enää.
"Joo,ei meillä vaikuttanut putkiremppa okt- asumiseen. Vesi oli parina päivänä pari tuntia poikki ja esim toinen vessa oli käytössä, kun toisen kerroksen vessakalusteet vaihdettiin. Vedet pystyi katkaisemaan erikseen ala-ja yläkerrasta. Tehtiin n 5 v sitten ja tuli maksamaan n 3500 e. Yksi lattiakaivokin lisättiin ja kylppäriin asennettiin vesikiertoinen lattialämmitys yms."
Kyllä se on omakotitalossa kaikki nopeampaa. Jopa kylppärirempat. Ei tarvii kuin 3 pv, niin on asennettu uudet vesiputket taloon, räjäytetty kylppärin lattia auki, tehty uusi lattialämmitys, lisätty kaivo, tehty uusi valu ja tasoitus, tehty vesieristys, vedetty laatat, saumat ja silikonit. Wautsiwau. Kyllä on tehty uusi maailmanennätys.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä herää kysymys lukiessa näitä viikottaisia jankkausketjuja, että miksi okt asukkaalle on niin tärkeää mitä muut ajattelevat hänen asumismuodostaan..
Itseä ei ole kiinnostanut puolikkaan puupennin vertaa mitä joku toinen ajattelee minun kodistani, ei rivarissa, ei okt:ssa. Takkiin tuli molemmista omakotitaloista, mutta sellaista se on. Asuminen maksaa.
Onhan sullekin selvästi tärkeää, mitä muut ajattelee, kun kerran nyt tulit tätäkin kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että sellaiset on varsin moness
No ei kyllä ole. Viimeksi näin sellaiset juuri eilen Hesarin asumisjutussa, rivitaloasunnossa. Niitä näkee ylipäätään uudehkoissa rakennuksissa riippumatta asumismuodosta, ja tosiaan tuonkin riesan välttää halutessaan sillä että ei ehdoin tahdoin muuta sellaiseen asuntoon. Vähän nyt onnetonta todistelun makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että sellaiset on varsin moness
Enemmän se on asunnon iästä kiinni kuin siitä onko se okt/rivari/kt. Monessa uudessa kerrostaloasunnossa on iso lasiseinäinen parveke jonka ikkunoiden puhtaanapito on hirveä homma. Tietty isommassa asunnossa/talossa on yleensä enemmän ikkunoita ja omakotitalot on keskimäärin isompia kuin muut asunnot, mutta toisaalta okt:ssa on keskimäärin myös enemmän asukkaita per koti.
Vierailija kirjoitti:
Vähän turhahan e on, se omakotitalon työleiri, oli sitten pieni tai iso. Niinä aikoina kun siitä omakotitalon suurimmasta edusta eli isosta pihasta eniten nauttisi, olen kuitenkin mökillä, missä on vielä enemmän tilaa, järvi, rantasauna, vene sun muut. Talvella taas on vaikea keksiä mitä etua omakotitalosta olisi verrattuna nykyiseen keskustakämppään. Sillon kun oli vielä lapset kotona niin okt oli ihan jees.
No siksi voi asua omakotitalossa järven rannalla, ei tarvitse ylläpitää mitään erillisiä mökkejä.
00 kirjoitti:
Täällä kerrostalo asukkaat kuvittelevat että niissä taloissa ei ole huollettavaa. On niissä ja on aivan sairaan kallista lystiä, kun itse ei voi vaikuttaa mihinkään. Yhden polttimon vaihto rappukäytävän valaistukseen maksoi 35€ kun huoltoyhtiö kävi sen tekemässä (tiedän kun olin yhtiön hallituksessa).
Jos en osaisi itse vaihtaa polttimoa, niin saisin ok talooni varmasti tuolla rahalla naapurin tai tutun vaihtamaan lampun.
Joudut kuitenkin sen polttimon käydä ostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sullekin selvästi tärkeää, mitä muut ajattelee, kun kerran nyt tulit tätäkin kommentoimaan.
Kommentoin montaa ketjua tällaisena hiljaisena päivänä. Osa tärkeistä aiheista, suurin osa hömppää, kuten tämä.
Toinen mihin usein kiinnitän huomiota on miesten autojen vertailu: se itse valittu merkki on luonnollisesti ainoa oikea ja laadukas automerkki, muita hankkii vain hölmöt. Samasta ilmiöstä lie kyse; sijoitat rahojasi johonkin todella arvokkaaseen ja mieltä kalvaa epäilys ja pelko oliko sijoitus kannattava vai joutuuko myöhemmin katumaan. Elämässä sitä ei koskaan tiedä. Hankimme itse talon vesistön rannalta suositulta alueelta. Sitten paikkakunnan suuri työllistäjä pisti yksikön kiinni. Ihana koti hienolla paikalla ei mennytkään enää kaupaksi kun työn perässä oli muutettava toisaalle. Vuokralainen jouduttiin häätämään. Kaksi vuotta myöhemmin kaupat tehtiin 20'000 euroa alle itse maksamamme hinnan. Shit happens.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"onnetonta todistelun makua."
:'D Mitäpä arvelet että tässä koitettaisi todistella?
30 vuotta elämästä omakotitaloissa ja reilu 10 muussa ja syytä oli "todistella"..niin..mitä tarkalleen?
En tajua mikä ihmisillä on, kun niin monet, asumismuodosta riippumatta, tuntuu ajattelevan että just se oma valinta ja kokemus on ainoa oikea.
Omakotitalossa on hyvät ja huonot puolensa, toisaalta omakotitaloja on ihan tosi monenlaisia helppohoitoisesta pienestä uudesta talosta postimerkkitontilla isoon vanhaan jatkuvasti remppaa vaativaan taloon isolla tontilla piharakennuksineen. Samoin kuin kerrostaloja on niistä kaikkein halvimmista pikkukopperoista, joissa naapurin pieraisukin kuuluu, isoihin upeisiin luksusasuntoihin. Ja kaikkea siltä väliltä.
Elämäntilannekin vaikuttaa, lasten ollessa kotona se okt on monelle helpoin ratkaisu ja sitten vanhempana kerrostalo ja ehkä mökki, esimerkiksi. Pakkohan ei ole loppuiäkseen sitä kotia valita. Toisaalta jos joku viihtyy omassaan niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tein puolitoista tuntia lumitöitä. Ehkä pari kertaa talvessa osuu tällainen. Yleensä riittää 15-30 minsaa. Eikä vuodet ole veljiä. Muistaakseni talvella 2018-2019 tein lumityöt kerran koko talven aikana. Polttopuita pitää talvisin kantaa jonkun verran. Nurmikon leikkaan kerran, pari viikossa kesällä. Rännit putsaan kaksi kertaa vuodessa. Rikkaruohoja kitken silloin tällöin. Pihaa lakaisen aina vähän kotiin tullessani.
Muuta pakollista ei nyt tule mieleen. Kai se sitten jonkun mielestä on kamala työleiri.
Haravointi unohtui. Siihen menee pari iltaa syksyisin.
Kun on keräävä ruohonleikkuri, niin ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin montaa ketjua tällaisena hiljaisena päivänä. Osa tärkeistä aiheista, suurin osa hömppää, kuten tämä.
Toinen mihin usein kiinnitän huomiota on miesten autojen vertailu: se itse valittu merkki on luonnollisesti ainoa oikea ja laadukas automerkki, muita hankkii vain hölmöt. Samasta ilmiöstä lie kyse; sijoitat ra
Miten tää vuodatus liittyy aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän turhahan e on, se omakotitalon työleiri, oli sitten pieni tai iso. Niinä aikoina kun siitä omakotitalon suurimmasta edusta eli isosta pihasta eniten nauttisi, olen kuitenkin mökillä, missä on vielä enemmän tilaa, järvi, rantasauna, vene sun muut. Talvella taas on vaikea keksiä mitä etua omakotitalosta olisi verrattuna nykyiseen keskustakämppään. Sillon kun oli vielä lapset kotona niin okt oli ihan jees.
No siksi voi asua omakotitalossa järven rannalla, ei tarvitse ylläpitää mitään erillisiä mökkejä.
Niinno mökin ja omakotitalon rajahan on tietysti lähinnä veteen piirretty viiva. Eläkkeellä voinee sanoa että on kakkoskoti kaupungissa ja omakotitalo järven rannalla. Nyt kaupunkikoti ja loma-asunto järven rannalla. Kumpikin tarjoaa selllaisia asioita mitä toinen ei pysty joten kannattanee pitää molemmat.
Vierailija kirjoitti:
00 kirjoitti:
Täällä kerrostalo asukkaat kuvittelevat että niissä taloissa ei ole huollettavaa. On niissä ja on aivan sairaan kallista lystiä, kun itse ei voi vaikuttaa mihinkään. Yhden polttimon vaihto rappukäytävän valaistukseen maksoi 35€ kun huoltoyhtiö kävi sen tekemässä (tiedän kun olin yhtiön hallituksessa).
Jos en osaisi itse vaihtaa polttimoa, niin saisin ok talooni varmasti tuolla rahalla naapurin tai tutun vaihtamaan lampun.
Joudut kuitenkin sen polttimon käydä ostamassa.
Ei tartte, voi tilata s-marketista robottikuljetuksella kotiovelle. Tai sitten voi muitten ostosten yhteydessä ostaa sen polttimonkin. Harvoin tarttee erikseen lähteä polttimo-ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voi jos on vähintään puoli miljoonaa varaa laittaa järvenrantakotiin järkevän matkan päässä työpaikoista, kouluista ja palveluista. Nojaa. Ei taitaisi riittää sekään naapurittomaan tonttiin, mahtaako noita olla edes saatavilla tässä kaupungin tuntumassa, ei ainakaan tule mieleen. Mökillä kun katson rannasta oikealle, vasemmalle, taakse ja eteen, näen lähimmän savupiipun vastarannalla reilun parin km päässä. Pienihän tämä kotikaupunkini on, mutta silti olisi vastaavaa vaikeahko löytää 30 kilometrin säteeltä.
Tuo on taloyhtiön päätettävissä eikä isännöitsijän. Isännöitsijä hommaa sen myrkyttäjän paikalle, kun pyydetään.