Ero avoliitosta
Ero näyttää olevan tulossa. Muutan tästä kodista pois. Asunnon omistaa mies.
Mulla on oma asunto jossa vuokralaisella on 6kk irtisanomissuoja.
Mies on sitä mieltä että mä en saa asua tämänhetkisessä kodissani siihen asti. Toki muutan heti kun asuntooni vapautuu. Mutta eihän mua pysty häätämään kodistani.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetin hullu haluaisi jäädä asumaan exän luokse hetkeksikään? Kyllä siinä vaiheessa on joku tilapaismajoitus oltava. Jos ei muuta niin jonkun sukulaisen/ystävien nurkkiin hetkeksi.
No minä jäin asumaan, kunnes sain remontoitua oman asuntoni. Puoli vuotta siinä meni eikä ollut mitään ongelmaa kämppissuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetin hullu haluaisi jäädä asumaan exän luokse hetkeksikään? Kyllä siinä vaiheessa on joku tilapaismajoitus oltava. Jos ei muuta niin jonkun sukulaisen/ystävien nurkkiin hetkeksi.
No minä jäin asumaan, kunnes sain remontoitua oman asuntoni. Puoli vuotta siinä meni eikä ollut mitään ongelmaa kämppissuhteessa.
Miksi sitten erositte? Tai oikeastaan miksi muutitte yhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastuneena muutin yhteen, mutta 20 vuotta myöhemmin en ollut enää rakastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi häätää, mutta menee ainakin 6 kk ennen kuin häätöpäätös tulee. Valitettavasti sinä aikana yhteisasuminen voi olla aika ikävää, koska mies voi tuoda sinne uuden kumppanin.
Harva uusi kumppani tuohon sotkuun haluaa sekaantua.
Uskomattoman moni! Ja onhan nähty sitäkin, että mies lähtee uuden naisen luokse ja jättää exän pärjäämään vaikka lumitöiden kanssa todeten, että ei kuulu hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi häätää, mutta menee ainakin 6 kk ennen kuin häätöpäätös tulee. Valitettavasti sinä aikana yhteisasuminen voi olla aika ikävää, koska mies voi tuoda sinne uuden kumppanin.
Harva uusi kumppani tuohon sotkuun haluaa sekaantua.
Uskomattoman moni! Ja onhan nähty sitäkin, että mies lähtee uuden naisen luokse ja jättää exän pärjäämään vaikka lumitöiden kanssa todeten, että ei kuulu hänelle.
No miksi kuuluisi, jos itse häippäsee sieltä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastuneena muutin yhteen, mutta 20 vuotta myöhemmin en ollut enää rakastunut.
Ok. No varmasti tuollaisessa tilanteessa hetken onnistuukin yhteisasuminen, varsinkin jos kumpikin on siinä vaiheessa vielä sinkku ja tunteet erosta oikeana ratkaisuna ovat molemminpuoliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinun haluamisellasi ei ole lain kanssa mitään tekemistä. Et saa vaihtaa lukkoja tai jos sen teet joutuisit antamaan uuden avaimen siellä asuvalle ex-puolisolle. "
Edelleen... Kerro lakipykälä, joka kieltää omistajaa vaihtamasta lukkoja tai olemaan antamasta avainta asuntoon ilman omistajan lupaa pyrkivälle, vaikka hän olisikin kirjoilla asunnossa. Avopuolisoiden välillä tuskin on tuollaisessa tilanteessa kirjallista vuokrasopimusta, joka pitäisi irtisanoa...
Jos on asuttu yli viisi vuotta yhdessä, niin toisella on jopa oikeus toisen omaisuuteen, jos on katsottu, että toinen on omalta osaltaan sitä omaisuutta kerryttänyt.
Mikä laki ja mikä pykälä?
Ei niin mikään.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei ole olemassa kuin avoliitto.
Se on talousratkaisu.
Kämppäkaverisuhde poika-/tyttöystävän kanssa.
Kuluja jaetaan. Aikansa. Muuksi suhde ei kehity. Ei intensiteettiä. Heti muuttopäivänä tunne "se on nyt sitten loppu, siinä".
Totta. YYA-sopimus ja samalla kevytsuhde.
Ennen parempaa aikaa.
""Hyvityksen edellytykset
Avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella.
Yhteistalouden hyväksi annetuksi panokseksi katsotaan:
1) työ yhteisen talouden tai toisen avopuolison omistaman omaisuuden hyväksi;
2) varojen käyttö yhteiseen talouteen;
3) varojen sijoitus toisen avopuolison omistamaan omaisuuteen; tai
4) muu näihin verrattava toiminta.
Oikeutta hyvitykseen ei ole, jos yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta koitunut perusteeton etu on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen."
Tuossa ei puhuta mitään oikeudesta asua toisen omistamassa asunnossa. Sitä ei kyllä ole. Toki eron tullessa asunnon omistava fiksu puoliso voisi tarjoutua maksamaan osan vuokrasta, kunnes exän oma asunto on käytettävissä omaan asumiseen. Itse olen joskus vastaavassa tilanteessa vuokralaisena suostunut muuttamaan jo 3 kk:n jälkeen, jottei vuokranantajan tarvinnut ottaa väliaikaista asuntoa. Asuivat 3 kk yhdessä vielä sen jälkeen, kun mun vuokrasopimus irtisanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on talousratkaisu. Kämppäkaverisuhde poika-/tyttöystävän kanssa. Kuluja jaetaan. Aikansa. Muuksi suhde ei kehity. Ei intensiteettiä. Heti muuttopäivänä tunne "se on nyt sitten loppu, siinä".
Kuka on niin idiootti, että menee naimisiin ennen kuin on asunut toisen kanssa yhdessä? Ja kyllä, se on avoliitto vaikka sä mitä kiukuttelisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinun haluamisellasi ei ole lain kanssa mitään tekemistä. Et saa vaihtaa lukkoja tai jos sen teet joutuisit antamaan uuden avaimen siellä asuvalle ex-puolisolle. "
Edelleen... Kerro lakipykälä, joka kieltää omistajaa vaihtamasta lukkoja tai olemaan antamasta avainta asuntoon ilman omistajan lupaa pyrkivälle, vaikka hän olisikin kirjoilla asunnossa. Avopuolisoiden välillä tuskin on tuollaisessa tilanteessa kirjallista vuokrasopimusta, joka pitäisi irtisanoa...
Jos on asuttu yli viisi vuotta yhdessä, niin toisella on jopa oikeus toisen omaisuuteen, jos on katsottu, että toinen on omalta osaltaan sitä omaisuutta kerryttänyt.
Ei niin mikään.
Jos asunto puolestaan on kokonaan toisen avopuolison yksinomistuksessa, on toisen asema heikko erotilanteessa. Hänellä ei ole oikeuksia asuntoa kohtaan. Kuitenkin avoliittolaissa on säännelty mahdollisuudesta saada hyvitystä, jos toinen avopuolisoista on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään omaisuuttaan. Hyvityksen saaminen edellyttää lisäksi sitä, että omaisuuden erottelu pelkän omistussuhteen perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella. Toinen avopuolisoista on voinut esimerkiksi osallistua kokonaan toisen nimissä olevan asunnon hankintaan tai muihin asuntoon liittyviin kustannuksiin. Tällöin hän voi vaatia hyvitystä antamastaan panoksesta. Vähäisestä perusteettomasta edusta ei voi kuitenkaan saada hyvitystä, elleivät avopuolisot siitä yhdessä sovi.
Vastaavassa tilanteessa nainen vuokrasi asunnon sikisi aikaa, että irtisanomisaika on kulunut umpeen ja hän pääsi takaisin omaan asuntoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on talousratkaisu.
Kämppäkaverisuhde poika-/tyttöystävän kanssa.
Kuluja jaetaan. Aikansa. Muuksi suhde ei kehity. Ei intensiteettiä. Heti muuttopäivänä tunne "se on nyt sitten loppu, siinä".
Totta. YYA-sopimus ja samalla kevytsuhde.
Ennen parempaa aikaa.
Ei mulle ainakaan avoliitto ole mikään kevysuhde. Kummallista ajattelua tuollainen. Monella on yhteistä omaisuutta ja lapset ja ovat avoliitossa. Ei mitään kevyttä kyllä.
Odottaisin sen puoli vuotta ihan rauhassa ja sitten muuttaisin. Puoleksi vuodeksi on muutenkin vaikea löytää vuokra-asuntoa ja toisekseen muuttaminen maksaa aina. Kyllä sen puoli vuotta jaksaa asua vielä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on talousratkaisu. Kämppäkaverisuhde poika-/tyttöystävän kanssa. Kuluja jaetaan. Aikansa. Muuksi suhde ei kehity. Ei intensiteettiä. Heti muuttopäivänä tunne "se on nyt sitten loppu, siinä".
Kuka on niin idiootti, että menee naimisiin ennen kuin on asunut toisen kanssa yhdessä? Ja kyllä, se on avoliitto vaikka sä mitä kiukuttelisit.
Mä olen ollut seurustelusuhteessa 2 eri naisen kanssa. Ensimmäinen päättyi eroon ennen kuin oltiin edes kihloissa tai muuten syvennetty seurustelua sellaiselle vakavammalle parisuhteen muodostamisen tasolle. Itse olin 22 tuon suhteen alkaessa ja 24 päättyessä, nainen oli 18 alkaessa ja 20 päättyessä. Kumpikin on myöhemmin perustanut perheen. En tiedä montako suhdetta naisella on ollut välissä, mutta huomasin hänet eräästä vaalimainoksesta ja siinä oli eri sukunimi, joten on tai on ainakin ollut naimisissa. Itse seurustelin nykyisen vaimoni kanssa 1,5 vuotta, josta n. 3 kk ennen kihlautumista, emme asuneet virallisesti yhdessä, käytännössä yövyimme toistemme luona silloin tällöin, koska asuimme opiskeluiden vuoksi eri puolilla Suomea. No häistä tuli kesällä 22 vuotta, hyvin on kestänyt, kun on töitä tehty parisuhteen(kin) eteen, vaikkei missään vaiheessa asuttukaan virallisesti yhdessä kuin vasta n. kk häiden jälkeen muutimme yhteiseen vuokra-asuntoon...
Vierailija kirjoitti:
Odottaisin sen puoli vuotta ihan rauhassa ja sitten muuttaisin. Puoleksi vuodeksi on muutenkin vaikea löytää vuokra-asuntoa ja toisekseen muuttaminen maksaa aina. Kyllä sen puoli vuotta jaksaa asua vielä yhdessä.
Me ei exän kanssa pystytty olemaan saman katon alla kuin parisen viikkoa. Exä oli tehnyt eroa mielessään jo vuoden verran, mutta mulle asia tuli täytenä pommina. Romahdin aivan täysin eikä exä kestänyt kun mä epäilin pettämisestä, halusin puhua ja selvittää että mitä vit..a. Exä sitten pakeni vanhempiensa luokse. Tästä on puolitoista vuotta aikaa ja haavoja parantelen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene herranjestas itse etsimään jos SUA kiinnostaa! Ei kenenkään tarvitse sulle mitään pykäliä etsiä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene herranjestas itse etsimään jos SUA kiinnostaa! Ei kenenkään tar
Mä tiedän etsimättä, ettei ole sellaista lakia, joka oikeuttaisi jonkun pääsyn toisen hallinnoimaan/omistamaan asuntoon. Edes poliisilla ei ole oikeutta tulla sisään ilman kotietsintämääräystä. Se että sinä olet kirjoilla asunnossa, ei tarkoita sitä, että sinulla olisi oikeus hallinnoida asuntoon pääsyä. Onhan näitä ollut, että joku on vahingossa (?) ilmoittanut tai dvv kirjannut väärän osoitteen muuttoilmoitukseen/väestötietojärjestelmään.
linkkien kaipaajalle
https://www.minilex.fi/a/avoliitto-ero-ja-h%C3%A4%C3%A4t%C3%B6
Avoliitto, ero ja häätö
https://www.minilex.fi/a/avoliitto-ja-h%C3%A4%C3%A4t%C3%B6
Avoliitto ja häätö
https://www.minilex.fi/a/avoliitto-yhteisel%C3%A4m%C3%A4n-lopettaminen
Avoliitto yhteiselämän lopettaminen