Kanssa-autisteille kysymys: millaiset ihmiset ovat teitä kohtaan tylyimpiä?
Oletteko huomanneet jotain yhtäläisyyksiä nuivasti kohtelevissa ja kielteisesti suhtautuvissa? Entä millaisilta ihmisiltä saatte hyvää kohtelua?
Kommentit (173)
Sellaiset, joista tukee jotenkin persoonallisuushäiriöiset vibat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei autisti yleensä edes tajua, jos hänelle v1ttuillaan.
Autisti voi tajuta ihan ja enemmän kaiken muttei välitä samalla tavalla kuin se neuronormaali.
Näin, tätä on ollut vaikea itselläni kääntää töissä voitoksi, koska siellähän erityisesti naisporukoissa näitä sosiaalisia hierarkia pelejä tykätään pelailla. Kyllä tajuan ja huomaan sen kaiken, mutta minusta ei ole osallistumaan siihen joten konfliktit voisivat paisua kovastikin, ellen tiedostaisi tätä ominaisuuttani niin hyvin että olen tarkoituksella hakeutunut työskentelemään itsenäisesti ja käytännössä siis yksin. Käytännössä jos joku yrittää kanssani jotain alistamis- tai käskyttämisjuttua, niin käsken varmasti suksimaan kuuseen, enkä välitä vaikka se olisi pomo. Vähempikin oikeudentaju siis riittäisi jotta pärjäisi paremmin näissä asioissa ja tilanteissa! :D
Vierailija kirjoitti:
Neurotyypilliset naiset. Ei se toteamus että autistitytön pahin vihollinen on oma äiti ole täysin ilman totuuspohjaa. Ei siksi että neurotyypillinen äiti olisi tahallaan paha, mutta se kuilu kommunikoinnissa aiheuttaa niin paljon ymmärtämättömyyttä puolin ja toisin, ettei siitä hyvää seuraa. Ihan kuten jos autistiäidillä olisi neurotyypillinen tytär, niin samoin siinä äiti olisi tyttären pahin vihollinen helposti, ihan samoin siinä se toistensa ymmärtäminen on olematonta.
Toinen ryhmä on sovinsistiset miehet. Heidän mielestään naispuolisena pitäisi olla kiinnostunut kaikesta heidän mielestään tyhmästä kuten meikeistä eikä suinkaan osata sähkötöitä.
Kolmas ryhmä on kateelliset. Tosin he ovat ihan kaikkia kohtaan tylyjä, joten vähän niin ja näin voiko heitä ottaa tähän.
Kuule aika harva on kateellinen vammaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän virheellinen käsitys siinä mielessä, että neuromoninaisuus on kirjo. Osa voi olla sosiaalisesti yllättävänkin taitavia, mutta aistisäätely, tunnesäätely, toiminnanohjaus ja rutiinit/toistot ovatkin niitä, mistä diagnoosi on napsahtanut. Toki autismin piirteet ovat myös ihmisyyden piirteitä, joten jokainen voi löytää niitä itsestään. Diagnoosin ja normaalin välissä on vain se kuinka voimakkaasti piirteistö haittaa elämää.
Esimerkiksi paljon löytyy esiintyjiä ja koomikoita, joilla on autismi/asperger diagnoosi, koska esiintymisessä voi auttaa, jos ei koe sosiaalista häpeää samalla tavalla. Silloin on yleensä myös ihan noheva sosiaalisestikin. Itse ymmärrän huumoria, mutta suurin osa siitä ei tunnu hauskalta, kun vitsin on jo arvannut etukäteen. En itse pidä toistoa hauskana vaan mielikuvituksettomana ja en jaksa nauraa kohteliaisuudesta. Yllättävät tilanteet ja vitsailut kyllä naurattavat - joskus silloin se etevä vittuilukin.
Mitä jos kävisitte säännöllisesti suihkussa ja yrittäsitte edes hiukan pukeutua siististi? Silloin ihmiset olisivat vähemmän tylyjä.
Sellaiset kilarit intersektionaaliset feministit, joiden mielestä kommunikaationi on jo lähtökohtaisesti triggeröivää ja vääränlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neurotyypilliset naiset. Ei se toteamus että autistitytön pahin vihollinen on oma äiti ole täysin ilman totuuspohjaa. Ei siksi että neurotyypillinen äiti olisi tahallaan paha, mutta se kuilu kommunikoinnissa aiheuttaa niin paljon ymmärtämättömyyttä puolin ja toisin, ettei siitä hyvää seuraa. Ihan kuten jos autistiäidillä olisi neurotyypillinen tytär, niin samoin siinä äiti olisi tyttären pahin vihollinen helposti, ihan samoin siinä se toistensa ymmärtäminen on olematonta.
Toinen ryhmä on sovinsistiset miehet. Heidän mielestään naispuolisena pitäisi olla kiinnostunut kaikesta heidän mielestään tyhmästä kuten meikeistä eikä suinkaan osata sähkötöitä.
Kolmas ryhmä on kateelliset. Tosin he ovat ihan kaikkia kohtaan tylyjä, joten vähän niin ja näin voiko heitä ottaa tähän.
Kuule aika harva on kateellinen vammaiselle.
About joka päivä täällä joku ilmaisee kateutta autisteja kohtaan, kun meillä on kuulemma vapaakortti tehdä mitä vaan jne.
Määrittele autisti. Mistä tiedän, että kohtaamani ihminen edes on autisti? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän virheellinen käsitys siinä mielessä, että neuromoninaisuus on kirjo. Osa voi olla sosiaalisesti yllättävänkin taitavia, mutta aistisäätely, tunnesäätely, toiminnanohjaus ja rutiinit/toistot ovatkin niitä, mistä diagnoosi on napsahtanut. Toki autismin piirteet ovat myös ihmisyyden piirteitä, joten jokainen voi löytää niitä itsestään. Diagnoosin ja normaalin välissä on vain se kuinka voimakkaasti piirteistö haittaa elämää.
Esimerkiksi paljon löytyy esiintyjiä ja koomikoita, joilla on autismi/asperger diagnoosi, koska esiintymisessä voi auttaa, jos ei koe sosiaalista häpeää samalla tavalla. Silloin on yleensä myös ihan noheva sosiaalisestikin. Itse ymmärrän huumoria, mutta suurin osa siitä ei tunnu hauskalta, kun vitsin on jo arvannut etukäteen. En itse pidä toistoa hauskana vaan
Hyvä tietää, laitammekin työpaikan autistin esiintymään aina jos on mahdollista, ja lyhyellä varoitusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autisti voi tajuta ihan ja enemmän kaiken muttei välitä samalla tavalla kuin se neuronormaali.
Näin, tätä on ollut vaikea itselläni kääntää töissä voitoksi, koska siellähän erityisesti naisporukoissa näitä sosiaalisia hierarkia pelejä tykätään pelailla. Kyllä tajuan ja huomaan sen kaiken, mutta minusta ei ole osallistumaan siihen joten konfliktit voisivat paisua kovastikin, ellen tiedostaisi tätä ominaisuuttani niin hyvin että olen tarkoituksella hakeutunut työskentelemään itsenäisesti ja käytännössä siis yksin. Käytännössä jos joku yrittää kanssani jotain alistamis- tai käskyttämisjuttua, niin käsken varmasti suksimaan kuuseen, enkä välitä vaikka se olisi pomo. Vähempikin oikeudentaju siis riittäisi
On aika vanhentunut ja misogynistinen maailmankuva, että naisporukat olisivat näitä pelailijoita. Näissä työpaikkakiusaamistapauksissa korostuvat pienipalkkaiset alat, joissa ihmiset ovat pääsääntöisesti tyytymättömämpiä elämäänsä ja työolot ovat huonommat. Omaa pahaa oloa puretaan ympäristöön. Pick me-asenne tuskin auttaa saamaan työpaikalla ystäviä, jos lähtökohtaisesti on jo päättänyt, että kaikki muut naiset ovat perseestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule aika harva on ka
Kuulepa retardi. Kritiikki ei ole kateuden vaan epäreiluuden ilmaus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kävisitte säännöllisesti suihkussa ja yrittäsitte edes hiukan pukeutua siististi? Silloin ihmiset olisivat vähemmän tylyjä.
En ole ehkä liian huolissani siitä, että sinä olisit joskus minulle mukava, mutta hyvää joulua sinullekin. Ei omaa pahaa oloa ole pakko purkaa tuntemattomiin.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele autisti. Mistä tiedän, että kohtaamani ihminen edes on autisti? :D
Woke-tyyppinen humanistitäti on yleensä logiikaltaan kovin kaukana autistista. Voi sanoa, että nämä eivät kohtaa. Voisin kuvitella vaikeimman ihmistyypin löytyvän sieltä?
Jo woke yksistään puhuu tämän puolesta; wokessa yritetään kovasti ymmärtää eri ilmiöitä. Katsellaan niitä yläpuolelta ja ulkopuolelta ja yritetään sietää niitä. Suhtautuminen toiseen ihmiseen on silloin aina alentava. Se johtaa helposti alistamiseen, aina mitätöimiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Käyn suihkussa normaalisti ja pukeudun siistimmin kuin ihmiset yleensä. Näin olen tehnyt jo vuosia. Silti olen kohdannut tylyjä ihmisiä. Eipä silti että ulkonäkö olisi syy käyttäytyä tylysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi paljon löytyy esiintyjiä ja koomikoita, joilla on autismi/asperger diagnoosi, koska esiintymisessä voi auttaa, jos ei koe sosiaalista häpeää samalla tavalla. Silloin on yleensä myös ihan noheva sosiaalisestikin. Itse ymmärrän huumoria, mutta suurin osa siitä ei tunnu hauskalta, kun vitsin on jo arvan
Aina voi ymmärtää tahallaan väärin, jos siitä tulee hyvä mieli. Laulaja Robbie Williams sen sijaan tulisi varmasti mielellään autistina teille esiintymään, jos hinnasta sovitaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon kaunis ja hoikka autistinainen ja mua ainakin vihaa eniten kaikki lihavat keski-ikäiset helttakaulaiset naiset, koska kokevat ilmeisesti itsensä jollakin tavoin huonommaksi ja siksi kohtelevat törkeästi.
Niin varmasti. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ehkä liian huolissani siitä, että sinä olisit joskus minulle mukava, mutta hyvää joulua sinullekin. Ei omaa pahaa oloa ole pakko purkaa tuntemattomiin.
Voivoi, tuntuuko se vesi suihkussa niin ikävältä ettet tykkää peseytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi paljon löytyy esiintyjiä ja koomikoita, joilla on autismi/asperger diagnoosi, koska esiintymisessä voi auttaa, jos ei koe sosiaalista häpeää samalla tavalla. Silloin on yleensä myös ihan noheva sosiaalisestikin. Itse ymmärrän huumoria, mutta suurin osa siitä ei tunnu hauskalta, kun vitsin on jo arvan
Jos laitat autistisen työkaverin esiintymään niin leivopa minulle kakku ja veistä leikkuulauta. Tunnen neurotyypillisiä jotka ovat loistavia kokkeja ja puuseppiä.
Ei tosiautistin kanssa synny paljon yhteistä, ja jotkut voi pelätäkin tai sitten suhtautua alentuvasti. En tiedä, väistelisin itsekin ehkä. Ei kaikkien muidenkaan kanssa ole aina paljoa yhteistä, sehän riippuu. Eikä lievää autismia huomaa, eikä muitakaan ongelmia välttämättä heti.