Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ostaa kaupan täytekakkuja. Uusavuttomia.
Niiden ostaminen työllistää muita ihmisiä. Toivottovasti Suomessa.
No, kyllä sekin työllisti, kun ansiosidonnaisella käytiin parturissa.
Nyt leikataan hiukset itse.
Tää oli ihan mielenkiintoinen ketju, ennen kuin tulit (taas) pilaamaan tämänkin. Ajatteletko koskaan ketjun varsinaista aihetta ja sitä, että onko sulla mitään sanottavaa siihen? Nuo samat kopipeistit on nähty lukemattomissa ketjuissa. Me kaikki tiedetään, että leikkaatte hiukset itse eikä omistusasuntoon saa enää asumistukea. Lopeta jo.
Miksi sinä neuvot työttömiä, jos et ole ollut työtön tai olet ollut vain kaksi kuukautta.
Ethän sinä osaa edes asumistuki laskuria käyttää. Asumituki lasketaan brutto tuloista eli verot mukana eli sun palkka bruttona + lomarahat ja puolison työttömyyskorvaus bruttona.
Kela näkee sun tulot tulorekisteristä, et voi huijata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ostaa kaupan täytekakkuja. Uusavuttomia.
Niiden ostaminen työllistää muita ihmisiä. Toivottovasti Suomessa.
Vaikka ne ei teksis noita täytekakkuja niin kyllä ne tekis muita leivonnaisia. Ei ne työttömiä olis vaikkka ne mauttomat kakut jäisi tekemättä. Esim Riitan Herkku tekee täytekakkuja(just noita aika mauttomia) mutta tekee ne paljon muutakin, joten töitä piisaa ilmam kakkujakin. Varsinkin kun nuo on aika kausiluonteisia, äitienpäivä/isänpäiväkakkuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.
Ei mulla sen isompia rahoja ole kuin muillakaan, tällä hetkellä olen työttömänä.
Ap
Jos olet yh niin saathan sinä lapsista rahaa pöljä
Saa työssäkäyvä yh - äiti lääkärikin korotetut lapsilisät ja elarit.
Yh-äiti saa korotetut lapsilisät ja elarit, vaikka se tienaisi sotejohtajana 10000 kuukaudessa.
Sen sijaan perhe missä isä tienaa 2200 brutto - verot ja puoliso saa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen ei saa korotettuja lapsilisiä eikä elareita.
Mä olen ollut usein työmarkkinatuella ja asumistuella ja saanut tuostakin säästettyä. Olen jopa lainannut näistä rahoista muille mutta he ei sitten ole auttaneet mua koskaan kun itse tarvitsin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin isompi raha kuin muilla tai riittävä, tai joku mistä saat hankinnat. Vai oletko töissä. Tai joku apuna. Ei yksin asuvilla lapsettomilla ole rahoja, jos on pienimmällä tuella ja leikkuri. Osalla voi olla rajoitteita ja vaivoja.
Ei mulla sen isompia rahoja ole kuin muillakaan, tällä hetkellä olen työttömänä.
Ap
No kaikki yh:t saa. Eli saman verran on ap:llä rahaa, kuin muillakin yh ihmisillä (lapsiluvun mukaan)
Tätä samaa ihmettelen. Esimerkki lähipiiristä.
Omistusasunnossa asuva sukulaiseni kerjää rahaa minulta ja muulta lähipiiriltä. Taloudessa kaksi työssäkäyvää, kaksi autoa ja kaksi lemmikkiä. Rahat eivät riitä mihinkään. Asuvat samalla pikkupaikkakunnalla kuin minä.
Minä ja puolisoni olemme tehneet töitä kesäisin, talveksi ei yleensä löydy mitään jolloin liiton rahoilla. Meillä ei silti ole rahapulaa koskaan eikä elämä tunnu kurjalta. Asumme vuokralla omakotitalossa, omistamme yhden auton. Molemmilla perussairauksia, joihin useita lääkkeitä ja lääkärikäyntejä vuodessa. Toisella erittäin rajattu ruokavalio. Kasvatamme omaa ruokaa ja kokkaamme itse kaiken. Rahaa riittää harrastuksiin ja tarvittaviin välineisiin. Opintolainojakin maksellaan.
Ainahan ei voi tietää, onko köyhyyden takana päihdeongelma, pelaaminen tai silkka typeryys. Suosittelisin kuitenkin kaikille kirjanpitoa oman talouden kuluista, niin köyhille kuin varakkaammille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kaikki yh:t saa. Eli saman verran on ap:llä rahaa, kuin muillakin yh ihmisillä (lapsiluvun mukaan)
No, ei ole. Toisilla voi olla vaikka kuinka iso palkka.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusmiehet on fiksuja, kun putket on nykyään ohuempia niin riittää töitä, kun putkiremontti tehdään 20-30 vuoden välein.
Oliko se Mauno Koivisto, joka oli 70-luvulla sanonut, ettei pidä rakentaa liian kestäviä kerrostaloja, koska muuten voi rakennusmiehiltä loppua työt. Sama asenne taitaa olla monilla alan ammattilaisilla nykyäänkin.
Yksinhuoltajien korotettuihin lapsilisiin voisi laittaa tulorajan.
Vierailija kirjoitti:
Yh-äiti saa korotetut lapsilisät ja elarit, vaikka se tienaisi sotejohtajana 10000 kuukaudessa.
Sen sijaan perhe missä isä tienaa 2200 brutto - verot ja puoliso saa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen ei saa korotettuja lapsilisiä eikä elareita.
Yh saa korotetun lapsilisän, koska on nimensä mukaisesti yksinhuoltaja. Ei ole edes sitä puolison työmarkkinatukea tai ansiosidonnaista lisänä elämiseen.
En osaa sanoa. Olen "köyhästä" perheestä ja vuosia sain saman verran tukia kuin esim äitini. Hän sai myös maksusitoumuksen lääkkeisiin ja laskuihin. Kuitenkin aina loppukuusta hänellä oli rahat tiukilla ja joutui lainaamaan minulta. Ehkä ne on sitten tälläisiä pieniä ostoksia, jotka kuluttaa rahaa ja moni luulee, että ne on vain sellaisia pieniä että ei ne maksa mitään. Ei minunkaan äiti paljon törsäile mihinkään ,mutta hänellä ei juuri jää koskaan säästöön kun taas itse olen säästänyt esim 500e että sain pesukoneen ostettua eikä tarvinnut pyytää maksusitoumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh saa korotetun lapsilisän, koska on nimensä mukaisesti yksinhuoltaja. Ei ole edes sitä puolison työmarkkinatukea tai ansiosidonnaista lisänä elämiseen.
Niin mutta yh voi tienata enemmän kuin perheessä puolison palkka ja työmarkkinatuki yhteensä.
"Helsingissä on 34000 työtöntä ja Vantaalla 13000.
Hyvä, että kaikille riittää se 400 euron vuokra-asunto."
Kun täältä provinssista joku maalainen lähtee Helsinkiin, hän saa työpaikan heti, että heilahtaa.
Mikä ihme helsinkiläisiä ja vantaalaisia riivaa? Narkomaaneja? Sairaaloisen lihavia? Muutena vain sairaita?
No joskus en ihmettele yhtää kun seuraa esim näitä vloggajia, aina on joku ostosten esittely video ja kotiin hankittu uusi juttu.
Entäs kun mulla on lähipiirissä perhe jossa molemmat vanhemmat käy täyttä päivää töissä, omistavat yhden auton, ei lemmikkejä ym ja ovat perus rivarissa mutta rahat ei riitä ikinä. Joka kuukausi loppukuusta eletään klarnalla. Visat ym on jo tietty vingutettu täyteen. Että kyllä se kertoo ihmisestä. Ja kyse on siitä että edes paria kymppiä ei irtoa loppukuusta. Lapset ei pääse koskaan minnekään kivoihin paikkoihin tai reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksinhuotajan perhe tarvii elatusmaksuja (kuka sen maksaisi, kun kumpikin vanhempi jo elättää lapsiaan) tai korotettua lapsilisää? Onhan tuossa kahde ihmsen tulot. Toinen saa työkkörirahan ja toinen palkan.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun mulla on lähipiirissä perhe jossa molemmat vanhemmat käy täyttä päivää töissä, omistavat yhden auton, ei lemmikkejä ym ja ovat perus rivarissa mutta rahat ei riitä ikinä. Joka kuukausi loppukuusta eletään klarnalla. Visat ym on jo tietty vingutettu täyteen. Että kyllä se kertoo ihmisestä. Ja kyse on siitä että edes paria kymppiä ei irtoa loppukuusta. Lapset ei pääse koskaan minnekään kivoihin paikkoihin tai reissuun.
Jotkut ei kirjaa menojaan ylös, ja ymmärrä että kun ärrältä nappaa jonkun pienen myslipatukan ja kahvin joka päivä se tekee aika paljon kuukaudessa. Ja sitten kaikki netflixit ja muut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta yh voi tienata enemmän kuin perheessä puolison palkka ja työmarkkinatuki yhteensä.
Niin? Kyllä hänellä on ihan oikeus palkkaan vaikka olisikin yh. Korotettu lapsilisä taas on jo ihan senkin takia oikeutettu, että ei ole sitä toista vanhempaa ottamassa vastuuta, joten joutuu helposti jokaista lääkärikäyntiä tms. varten maksamaan ulkopuoliselle lastenhoitajalle. Työmarkkinatuella olevakin puoliso pystynee kuitenkin vahtimaan omia lapsiaan.